Advies bij installatie van beveiligingssysteem thuisadres

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witkop525
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-11-2024
Beste Tweakers,

Afgelopen week ben ik tegen de situatie aangelopen dat (helaas |:() iemand mijn auto heeft beschadigd.
Betrokken persoon heeft niet even netjes een kaartje achtergelaten, zodat de kosten gedekt zouden kunnen worden. Mijn auto staat geparkeerd bij mijn ouderlijk thuisadres. Het probleem met dit adres is dat er weinig parkeer gelegenheid beschikbaar is, waardoor ik mijn auto dus aan een "redelijke" drukke weg aan een trottoir moet parkeren. Dit is natuurlijk een onderwerp waar ik een discussie an sich zou kunnen beginnen, maar dat staat even buiten kijk. Het is namelijk al de derde keer dat mijn auto is beschadigd (binnen dezelfde omgeving), waarvan twee keer geen melding is gedaan. De kosten lopen mij uit de portemonnee en daarom overweeg ik om een beveiligingssysteem te plaatsen.

Situatie

Het idee is dus dat ik gebruik zou moeten kunnen maken van een beveiligingssysteem, zodat ik altijd kan achterhalen wie of wat er schade maakt aan mijn voertuig. Ik ben op onderzoek uitgegaan en ik heb het idee dat het handig is om een beveiligingscamera te plaatsen in de voortuin van mijn ouderlijke thuisadres.

Ik ben zelf niet heel erg thuis in beveiliging, camera systemen en dergelijke, dus zou ik het op prijs stellen als iemand die meer ervaring heeft met degelijke situaties, wat ik hier het beste mee zou kunnen doen.

Eigen inzicht

Ik heb begrepen dat camera systemen meestal gebruik maken van een internetverbinding, om zo de camerabeelden te verwerken op een opslagplaats (e.g. cloud of lokale schijf). Daarnaast is er dan ook nog stroomvoorziening nodig om de camera te voorzien van stroom (logisch 8)7). Ik begrijp dat er wifi mogelijkheden zijn om op afstand een camera te kunnen laten verbinden met bijvoorbeeld een NVR (Network Video Recorder). Ik vermoed echter dat een verbinding via wifi niet altijd even gewenst en optimaal is en dat er voorkeur zou moeten liggen op een verbinding middels een ethernet kabel.

Onderzoek

Ik heb dus even rondgekeken en zo kwam ik bijvoorbeeld de Eufy S330 eufyCam (eufyCam 3) 2-Cam Kit tegen. Dit systeem leek mij interessant, omdat ik dan geen maandelijkse bedrag aan cloud kosten hoef te betalen en daarnaast alles gemakkelijk lokaal kan beheren en bekijken. Het nadeel is echter dat dit systeem aan de prijzige kant lijkt te zijn (natuurlijk kan ik de onderdelen ook los kopen, i.p.v. een pakket/bundel) en ik vraag mij af hoe het zit met het verbinden van dit systeem. Zo begrijp ik dat de meeste IP camera's verbonden kunnen worden middels PoE (Power over Ethernet), zodat je met slechts een enkele kabel te maken hebt voor zowel data als stroom voorziening. Dit pakket biedt echter (als ik het goed heb begrepen) geen ondersteuning voor PoE verbinding.

Over PoE verbinding gesproken, hiervoor zou ik natuurlijk ook een kabel vanuit de meterkast richting de voortuin beschikbaar moeten maken. Deze is namelijk (nog) niet aangebracht. Het zou hierbij vermoedelijk om een afstand van iets meer dan 10 meter moeten gaan. Is het bij een alternatieve optie dan handig om een gat door een muur te boren en vervolgens een UTP kabel naar buiten te trekken? Hoe zou ik dat dan eventueel het beste kunnen doen? Bestaan er onderdelen waarmee ik een dergelijke gat zou kunnen afsluiten tegen water overlast e.d.?

Vraagstuk

Om een lang verhaal kort te maken: kan ik de bovengenoemde camera('s) installeren en zal het voldoende zijn om deze middels wi-fi te verbinden of heb ik toch echt een PoE IP camera nodig? Hoe zit het met het voorzien van stroom bij deze camera? Zijn er hier ervaren Tweakers die mij hier eventueel een vorm van advies of ervaring over kunnen delen?

Alvast bedankt O-)

Have a nice day! :3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Is het niet handiger om de camera in je auto te monteren? Dan maakt niet uit waar je precies parkeert.

Oftewel een dashcam voor + achter met parkeermodus?

[ Voor 23% gewijzigd door Sethro op 09-02-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witkop525
Sethro schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:58:
Is het niet handiger om de camera in je auto te monteren? Dan maakt niet uit waar je precies parkeert.

Oftewel een dashcam voor + achter met parkeermodus?
Ik heb dat inderdaad ook overwogen, maar ik vraag mij dan ook weer af in hoeverre dat nuttig kan zijn als het aankomt op het in beeld brengen van de situatie. De schade zit meestal aan de zijkant van mijn auto en dat is met een dash cam niet op camera vast te leggen (althans dat vermoede heb ik). Wat natuurlijk wel handig zou kunnen zijn aan een dash cam is het opnemen wie er van voor of achter aan komt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58

Marc H

- - Is wakker - -

Cameragebruik in en om het huis

Om uw eigendommen te beveiligen, mag u een camera ophangen bij uw huis of een videodeurbel gebruiken. Maar u moet er wel voor zorgen dat u zo min mogelijk inbreuk maakt op de privacy van andere mensen, zoals uw buren of voorbijgangers. Net zoals uw buren rekening moeten houden met uw privacy als zij een camera ophangen bij hun huis. Welke regels gelden, staat in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Op deze pagina

Algemene informatie
Zelf doen
Actueel

Was deze informatie nuttig?
Ja
Nee
Cameragebruik & de AVG

Bent u een particulier en maakt u zelf cameraopnames voor huishoudelijk gebruik? Dan is de AVG in principe niet van toepassing.

Maar de AVG is wel van toepassing als u delen van de openbare ruimte filmt voor beveiligingsdoeleinden. Of als u de beelden voor een onbeperkt aantal mensen beschikbaar maakt, bijvoorbeeld op internet. Dan heeft u bijvoorbeeld toestemming nodig van de mensen die u heeft gefilmd.
Camerabeelden verstrekken

Het kan ook zijn dat de politie beelden van uw camera opvraagt of beelden vordert. U moet zich dan houden aan bepaalde regels in de AVG.
Klachten over camera’s

Als u vindt dat uw privacy wordt geschonden door een camera van iemand anders, dan kunt uzelf actie ondernemen. Lees ook hoe de AP klachten over camera’s behandelt.
https://autoriteitpersoon...gebruik-in-en-om-het-huis

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witkop525
Mijn vraag gaat dus niet over AVG, ik ben goed op de hoogte dat het plaatsen van een camera niet bedoeld moet zijn om mensen onwillig te filmen i.v.m. privacy. Wel handig dat je dit even benoemd voor bezoekers wie hier niet bekend mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Het mag niet.

Maar ik zou een ptz camera op de voorgevel monteren.
Dan weet je zeker dat je de auto goed in beeld kan krijgen als je 5 meter verder moet parkeren.

Hikvision en een nvr ofzo

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witkop525
Ik zat toch even na te sudderen in mijn gedachte over jouw uitspraak "het mag niet" en heb toch nog even het artikel van Autoriteit Persoonsgegevens doorgenomen. Hier staat dus wel letterlijk vermeld dat het mag.
...mag u een camera ophangen bij uw huis of een videodeurbel gebruiken...
Echter met een zijnotitie
...u moet er wel voor zorgen dat u zo min mogelijk inbreuk maakt op de privacy van andere mensen, zoals uw buren of voorbijgangers...
Onder "zo min mogelijk" versta ik dan dus niet dat het niet mag.

Bedankt voor het meedenken overigens.

Ik heb begrepen dat er nog een andere oplossing is voor deze situatie, maar dat kan aan de prijzige kant zijn, namelijk een camera met 4G ondersteuning en zonnepaneel koppeld aan een interne batterij. Je hebt het dan vermoedelijk over een vrij vorse (grote) camera, waarbij je dan een abonnement zou moeten afsluiten voor een "data only" SIM en eventueel gebruik van een interne SD kaart. Ik weet echter niet zo zeer hoe dit dan weer in zijn werking gaat met betrekking tot het eventueel opslaan van videomateriaal op een schijf (eventueel middels een NVR).

[ Voor 27% gewijzigd door witkop525 op 14-02-2024 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
het mag niet was specifiek voor jou situatie.
nauurlijk mag je een camera ophangen die bv jou voordeur of oprit filmt.
jou probleem zit met waar je de auto parkeerd.

jou denk ik ''mobiele'' camera oplossing vind ik erg omslachig.
heeft dat de maken met dat er onderscheid gemaakt wordt tussen vaste en mobiele camera opstellingen?

persoonlijk, ptz camera of een goede dashcam set in de auto.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1