Herstellen van spack plafond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RC34
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-04 21:11
Recentelijk ben ik verhuisd naar een woning waarbij er op het plafond een verkleuring aanwezig is. Het is door de verhuurder gecontroleerd en het lijkt geen lekkage of iets dergelijks te zijn, echter zit ik nu met een vlek op het plafond die ik graag zou willen herstellen.

Het plafond is bespoten met spack en is verder niet geverfd. Vanwege dit feit vroeg ik me af wat de beste manier is om dit op te lossen. Ik heb geprobeerd om het gedeeltelijk te bedekken met een spackspray, alleen lijkt dit niet veel geholpen te hebben. Ik zou het kunnen overschilderen, alleen ben ik bang dat er alsnog een kleurverschil aanwezig zal zijn aangezien de rest van het plafond niet beschilderd is.

Ik moet bekennen dat de vlek vanaf bepaalde hoeken minder goed te zien is, maar als het eenmaal overdag is en ik heb de gordijnen open dan zie je dit toch vrij goed.

[ Voor 50% gewijzigd door RC34 op 15-02-2024 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-04 23:16
Tsja, de enige manier die ik kan bedenken is overschilderen met een goed dekkende latex. Als de 'verkleuring' echter in de structuur zelf zit (dus niet een andere kleur spack of zo) dan blijf je die 'vlek' onder een bepaalde hoek, richting of met strijklicht altijd zien. Gelukkig loopt niet iedereen de hele dag met zijn hoofd in de nek omhoog te kijken.......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:05
Als alleen overschilderen niet werkt (dat zou ik zeker als eerste proberen), is dit nog een optie: https://www.alabastine.nl/product/spackspray/

Daar moet je echt mee oefenen, bv. op een groot stuk karton, anders maak je het alleen maar erger.

Maar het lijkt alsof hier de spack niet beschadigd is, maar kleur doorslag ergens van?

Daartegen helpt iets als brander Isofix (onverdund) en daarna opnieuw schilderen.

Echter zul je dan wel het hele plafond moeten doen anders zie je daar weer verschillen tussen.

Zo'n primer lijkt haast water maar pas op dat als het opgedroogd is, het zeer moeilijk verwijderbaar is. Dat is op een plafond dus geen klus voor in een ingericht huis. Ergens een muurtje zou nog wel gaan.

[ Voor 56% gewijzigd door Wilke op 09-02-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-04 17:14
Met een grote roller ff overschilderen. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik had met de Albastine spack spray geen mooi resultaat, maar de kellfort variant werkte beter (maar weer minder toen de bus leger was cq de temperatuur kouder). Hoe dan ook: het is een serieuze kunst om precies dezelfde korrelgrootte te krijgen.

Een stucadoor gebruikt een spuit en kiest vooraf de korrel grootte. Kijk bijv wat Brander (=merk) in het assortiment heeft en vraag desnoods een schilder/stuccer uit de buurt.

Latex werkte bij mij ook prima. Ik had scheuren naast de latei (omdat daar over pur heen gestuct was) na fix & finish + spackbus alsnog een stuk van de muur gelatexed. Bij bepaalde lichtval zie je glans verschil.

Je kunt ook eerst voorzichtig schrobben met bijv bleekmiddel (voorzichtig, klein stukje eerst). Ik heb ook ergens last gehad van een roestvlek (betonijzer?). Daar heb ik eerst speciale (ik dacht PU) voorstrijk als isolatielaag gebruikt en toen pas latex.

Als het alleen kleurverschil is, zou ik niet gaan spacken. Je krijgt dan toch dikte verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RC34
kdekker schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:12:
Ik had met de Albastine spack spray geen mooi resultaat, maar de kellfort variant werkte beter (maar weer minder toen de bus leger was cq de temperatuur kouder). Hoe dan ook: het is een serieuze kunst om precies dezelfde korrelgrootte te krijgen.

Een stucadoor gebruikt een spuit en kiest vooraf de korrel grootte. Kijk bijv wat Brander (=merk) in het assortiment heeft en vraag desnoods een schilder/stuccer uit de buurt.

Latex werkte bij mij ook prima. Ik had scheuren naast de latei (omdat daar over pur heen gestuct was) na fix & finish + spackbus alsnog een stuk van de muur gelatexed. Bij bepaalde lichtval zie je glans verschil.

Je kunt ook eerst voorzichtig schrobben met bijv bleekmiddel (voorzichtig, klein stukje eerst). Ik heb ook ergens last gehad van een roestvlek (betonijzer?). Daar heb ik eerst speciale (ik dacht PU) voorstrijk als isolatielaag gebruikt en toen pas latex.

Als het alleen kleurverschil is, zou ik niet gaan spacken. Je krijgt dan toch dikte verschillen.
Ik heb inderdaad een spackspray gebruikt en hoewel de vlek nu minder aanwezig is blijft er toch wel een kleurverschil.

Wat ik heb vernomen van de verhuurder is dat de plafond niet geschilderd is, deze is tijdens de bouw alleen met spack bewerkt. Ik zou het inderdaad kunnen overschilderen, alleen ben ik onzeker of dit het gewenste resultaat zal hebben aangezien de rest van het plafond niet geschilderd is. Of ik moet het inderdaad overschilderen met een kleur die overeenkomt met de spack die gebruikt is om de plafond te behandelen, maar tot op heden heb ik hier geen succes mee.

[ Voor 5% gewijzigd door RC34 op 09-02-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 23:37

Klippy

Still Game

Probeer het op een klein stukje.

Ik heb ook een deel geschilderd, maar je blijft dat zien. Latex, zelf de meest matte van Sigma, blijft meer glanzen dan het ongeschilderde deel als je er licht op zet.
Overdag zie je het niet, maar ik heb schemerlampen die omhoog schijnen en dan is het een lappendeken, ook lastig dekkend te krijgen. En ik heb voorstijk gebruikt, bij een verfzaak advies gevraagd, een langzaam drogende en verdunde variant geprobeerd :p
Wordt volgend jaar ofzo nog eens het hele plafond doen. Dus ik deel je angst deels. Maar ligt heel erg aan de lichtinval. Grote kans dat het overdag een stuk beter is.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
RC34 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:26:
[...]

Ik heb inderdaad een spackspray gebruikt en hoewel de vlek nu minder aanwezig is blijft er toch wel een kleurverschil.

Wat ik heb vernomen van de verhuurder is dat de plafond niet geschilderd is, deze is tijdens de bouw alleen met spack bewerkt. Ik zou het inderdaad kunnen overschilderen, alleen ben ik onzeker of dit het gewenste resultaat zal hebben aangezien de rest van het plafond niet geschilderd is. Of ik moet het inderdaad overschilderen met een kleur die overeenkomt met de spack die gebruikt is om de plafond te behandelen, maar tot op heden heb ik hier geen succes mee.
Is het niet zuiver wit dan? Hoe dan ook: alles witten is een behoorlijke klus. En streeploos rollen is een kunstje dat je even in de vingers moet krijgen. En rollen levert spetters op.

Volgens mij is spack latex met gips korrels. En het is vrij normaal dan een betonvloer alleen geslacht wordt (hopelijk eerst wel voorstrijk gebruikt).

Nadeel van latex is wel dat je spacklaag los kan komen. Daarom: gebruik een goede latex. Een verfhandel kan je advies geven.

Spackwerk heeft vaak iets lucht/bubbels. Met latex smeer je die dicht en wordt het witter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RC34
kdekker schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:36:
[...]

Is het niet zuiver wit dan? Hoe dan ook: alles witten is een behoorlijke klus. En streeploos rollen is een kunstje dat je even in de vingers moet krijgen. En rollen levert spetters op.

Volgens mij is spack latex met gips korrels. En het is vrij normaal dan een betonvloer alleen geslacht wordt (hopelijk eerst wel voorstrijk gebruikt).

Nadeel van latex is wel dat je spacklaag los kan komen. Daarom: gebruik een goede latex. Een verfhandel kan je advies geven.

Spackwerk heeft vaak iets lucht/bubbels. Met latex smeer je die dicht en wordt het witter.
Dat is ook wat ik probeer uit te vinden. Of er inderdaad een kleur verf is die gelijk is aan de kleur van de spack waarmee het plafond behandeld mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-04 23:16
RC34 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:51:
[...]Dat is ook wat ik probeer uit te vinden. Of er inderdaad een kleur verf is die gelijk is aan de kleur van de spack waarmee het plafond behandeld mee is.
Die kleur is er, of die is wel te maken.
Echter, om exact die kleur te krijgen is lastig. Sommige latex is na het drogen lichter van kleur, de mate van het lichter worden is afhankelijk van de pigmenten die in de latex zitten. Omgekeerd kan ook, er is roze latex te koop die wit opdroogt (handig om te zien waar je gebleven bent). Bijwerken van een plek is bijna niet te doen zonder dat die plek enigszins zichtbaar blijft.
Je kunt er ook een 'feature' van maken, laat je een mooie trompe-l'oeil er op schilderen door een kunstenaar(es) :)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Tevens, als het plafond nog nooit geverfd is zou ik eerst voorstrijk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-04 22:59

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Je hebt in de bouwmarkt een voorstrijk voor vlekken. Watervlekken bijvoorbeeld komen namelijk vaak weer door de verf heen.

Ons werd verteld dat we dat het beste aan konden brengen om dat te voorkomen.

Geen idee of het echt noodzakelijk is. Na onze lekkage zijn de vlekken iig niet meer door de nieuwe verflaag gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Ja, dat zou ik wel doen. Hier was een oude lekkage en daar trok de verf mooi weer een verkleuring uit. Daarna uit voorzorg alle andere lekkage plekken voorbehandeld en nergens anders is de verf verkleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-04 17:25
Bij de Action kun je een spuitbus witte muurverf halen. Deze gebruik ik meestal als afwerking van de Alabastine spackspray. Is mooi mat en ongeveer dezelfde kleur als de vaak gebruikte spack van Brander. Omgeving (vloer!) even goed afplakken, en uitwaaierend spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-04 19:59
Hoe groot is het plafond? hele plafond witten met een roller is de beste remedie.

In mijn vorige woning zag het spack plafond er niet meer uit; 2 emmers Flexa Powerdek muurverf erop en het zag er weer als nieuw uit.
Ik had nog nooit gewit; zó heb ik het gedaan, vrij dure 25cm vachtroller; steel van de bezem geplukt; de kamer zoveel mogelijk ontruimt; rest afplakken; kanten met brede kwast; oude kleren aangedaan; dan rollen: de laagdikte moet zó dik zijn dat deze net niet gaat 'lopen' (in dit geval naar beneden zakt) daarom niet 'eindeloos' uitrollen want dan wordt de laag véél te dun en krijg je strepen.
Ik verbruikte bijna 2 emmers op 30m²

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1