Wat doen we met de kelder? Volstorten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:03
Ik ben in een jaren twintig woning van familie aan het klussen en we zitten vol in de sloopfase: naast wat binnenmuren gaan er onder andere twee houten balkenvloeren uit en zo'n 80m2 beton op staal. Plan is om er vervolgens schuimbeton te storten en dan vloerverwarming en een dekvloer. So far, so good.

Nu heeft de woning een kelder van 10m2, 1m90 hoog met een plafond van gewapend beton. Als het mijn huis was geweest had ik die absoluut behouden, maar in dit pand hebben ze er geen behoefte aan dus hij mag (maar hoeft niet) dicht. In mijn naiviteit was ik er vanuit gegaan dat we die gewoon vol zand konden storten tot dezelfde hoogte als de overige ruimtes zodat er een mooie basis is voor het schuimbeton. Todat iemand er op wees dat dat niet kan omdat je huis scheef zakt als je die 30 ton gewicht toevoegt....Ok, terug naar de tekentafel dus. Even snel rondkijkend kom ik de volgende opties tegen:
  1. volstorten met zand -> waarschijnlijk een slecht idee. Moet dan in elk geval een bouwkundige naar kijken neem ik aan
  2. volstorten met schuimbeton -> stuk lichter dan zand, maar nog steeds een hoop gewicht. niet goed bestendig tegen water
  3. vullen met EPS (100? 200?) tot de gewenste hoogte en daar overheen schuimbeton
  4. een renovatievloer maken als bodem voor het schuimbeton
  5. Kijken of we de huidige tegels + dekvloer van de plafondplaat af kunnen bikken en of dat dan dik genoeg is voor de nieuwe dekvloer. vervolgens de onderkant van de plaat isoleren
Nadeel van de laatste optie lijkt me, naast dat we mogelijk de dikte niet halen en we niet omhoog kunnen met de vloer, dat je koubruggen houdt waar de huidige betonplaat op de muren ligt. Voordeel is wel dat je dan de kelder zou kunnen behouden. Ik weet ook niet of de aansluiting met het schuimbeton deel dan goed gaat, de kelder komt immers tot haverwege een kamer op de BG dus dan krijg je een ruimte met deels schuimbeton deels jaren 50 gewapend beton en daar dan vloerverwarming overheen..

Ben benieuwd of iemand hier een vergelijkbare situatie eens aan de hand heeft gehad? of wat zou jij doen? ik realiseer me dat we mogelijk gewoon een bouwkundige in moeten schakelen (maar probeer maar eens iemand te krijgen op korte termijn....) maar probeer me vast te orienteren, dus alle hulp/info is zeer welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herrfunkel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-04 20:24
4. Een geïsoleerd bakje bouwen idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Een pool tafel of vol gooien met isolatiemateriaal?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
Herrfunkel schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:17:
4. Een geïsoleerd bakje bouwen idd
Bedoel je dan een renovatievloer maken als ondergrond voor een laag schuimbeton? of in plaats van, dus dat de bovenlaag van het 'bakje' gelijk ligt met de bovenkant van het schuimbeton van de rest van de ruimte en dat dan de vloerverwarming en dekvloer daar overheen ligt?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:12
Kelder hoeft niet dicht toch?
Simpel trapje er in maken, wit schilderen, lampje er in, paar degelijke open stellingkasten en de nieuwe bewoners hebben 10 m2 koele opslagruimte. Ideaal voor weckflessen, wijn of om het geschoten wild te laten besterven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Yaksa schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:07:
Kelder hoeft niet dicht toch?
Simpel trapje er in maken, wit schilderen, lampje er in, paar degelijke open stellingkasten en de nieuwe bewoners hebben 10 m2 koele opslagruimte. Ideaal voor weckflessen, wijn of om het geschoten wild te laten besterven.
Dit. Volstorten is meer gedoe dan behouden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Wat ik zou doen? Nooit die kelder dichtgooien. Geen behoefte is onzin, er is altijd behoefte aan meer ruimte op ten duur. Zeg maar dat ze er spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
ok, openhouden dus. Dat beperkt de opties al aardig. Nu ligt er een gewapend betonnen plaat uit 1967 op als plafond. Dat maakt de vloer van de BG nogal koud. Volgens mij heb ik dan toch maar twee opties:
- de betonnen plaat behouden en zo goed mogelijk isoleren vanuit de kelder, maar het blijft dan een stuk zonder vloerverwarming.
- een nieuw platfond er in maken
Van de laatste optie probeer ik uit te zoeken hoe ik dat zo goed mogelijk aan laat sluiten met het schuimbeton in de rest van de ruimte. Schuimbeton boven een renovatievloer klinkt als dubbelop isoleren (en mogelijk veel te zwaar?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:12
itsjohan schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:17:
ok, openhouden dus. Dat beperkt de opties al aardig. Nu ligt er een gewapend betonnen plaat uit 1967 op als plafond. Dat maakt de vloer van de BG nogal koud. Volgens mij heb ik dan toch maar twee opties:
- de betonnen plaat behouden en zo goed mogelijk isoleren vanuit de kelder, maar het blijft dan een stuk zonder vloerverwarming.
- een nieuw platfond er in maken
Van de laatste optie probeer ik uit te zoeken hoe ik dat zo goed mogelijk aan laat sluiten met het schuimbeton in de rest van de ruimte. Schuimbeton boven een renovatievloer klinkt als dubbelop isoleren (en mogelijk veel te zwaar?).
Die kelder is 10 m2, de rest is 80 m2 + nog 2 houten balkvloeren. Overgrote deel kan dus vloerverwarming in, misschien op het kelderdeel een elektrische verwarming onder de afwerking leggen (als het überhaubt al nodig is).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-05 20:51
Oef, ff 12% van je woonoppervlakte vernietigen... Heb je bedacht wat dat met de waarde van je huis doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
ah wacht, dit is alleen een deel van de BG. De hele woning is 160m2 BG (niet alle vloeren gaan er uit) en dan nog 65 m2 1e VD en 16m2 zolder geloof ik. Ruimte zat dus :-) Ik snap het sentiment heel goed hoor, ik zou zelf een kelder ook echt tof vinden. Daarom zie ik ook wel wat in de suggestie om voor optie 4 te gaan, dan houd je immers ook de kelder redelijk intact. Ik probeer nu uit te vinden hoe dan het plafond van de kelder / vloer van de BG er voor die 10m2 uit moet gaan zien. Ik zie bv bij VBI al dat ze benadrukken dat de PS-Renovatievloer niet als platfond van een kelder gebruikt mag worden (ivm brandgevaar misschien?)

[ Voor 13% gewijzigd door itsjohan op 09-02-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-05 22:38
Ik zou er de technische ruimte van maken.

Waarom zou er geen vloerverwarming op de betonnen verdiepingsvloer kunnen?
Bang voor warmteverlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
Ik denk (ga morgen even meten) dat de vloer dan te hoog uit komt. Ook vraag ik me af of het combineren van twee soorten constructievloeren in 1 ruimte wel goed gaat, zou je dan geen risico lopen op scheuren in de dekvloer bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Kelderplafond isoleren, vloerverwarming gaat toch in de afwerkvloer dus bovenop.
Uitzetvoegen netjes voorzien aan de overgang (dat is wat de scheuren voorkomt). stuk boven kelder aparte verwarmingslus.
En idd, als je ´zo stom bent dat je geen kelder wil´, maak er dan technische ruimte van, met verwarming en ventilatieWTW enzo.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juulsmeeta
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-03-2024
Wij hebben ongeveer dezelfde situatie. Huis jaren 20. Iets kleiner keldertje met houten balklaag als plafond.

Wij willen de kelder graag behouden, maar willen in de rest van de woning schuimbeton aanbrengen. We denken er nu aan om dat overal te doen behalve op de kelder en daar een broodjesvloer op te leggen als plafond.

Kan dat wat wij willen? Is dit een goede basis naast schuimbeton voor vloerverwarming/dekvloer etc. Krijgen we dan het gewenste resultaat?

En @itsjohan waar hebben jullie uiteindelijk voor gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
Bij ons bleek het te complex worden om de betonplaat te verwijderen, dus hij is gebleven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxYcRHAUQBQna8Z8bh0mjlzIFXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUFAVCDQLImFvGK3tprixj41.jpg?f=fotoalbum_large

VVW wordt nu ingefreesd in het beton (want we kunnen niet 6/7 cm omhoog met de vloer). En dan PIR isolatie van onderaf zodat we niet de kelder warm stoken. Eigenlijk precies wat @naftebakje voorstelt (dank!) maar dan vvw ingefreesd ipv afdekvloer erop.

Advies van onze aannemer was om in de kelder muurtjes op te metselen, daar lewis platen op te plaatsen en dan het schuimbeton door te laten lopen over de lewisplaten. Dan houd je vermoedelijk meer hoogte over dan wanneer je broodjes + van onderaf isolatie gaat plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door itsjohan op 24-03-2024 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Hier heb ik het als volgt gedaan,

Beton storten om de kelder heen, stalen balken op de kelder gelegd, daar betonplex op wat op dezelfde hoogte als het beton uit komt. Hier 16cm eps overheen met de dekvloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTEHIk_K3kZoSVkPcXsTF_EeGyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azJ6ty1b8jOsE4g1kpDaWSEC.jpg?f=fotoalbum_large

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1