Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:55
Hi all,

Ik heb een warmtepomp van Toshiba (lucht - water) voor zowel vloerverwarming als sanitair warmwater. Dat toestel is smartgrid ready wat wil zeggen dat dit geschakeld kan worden door mijn digitale meter via de P1 poort. Alleen vraag ik mij af, zijn hier connectors voor op de markt die ik dus in mijn P1 poort van de digitale meter kan steken die vervolgens mijn warmtepomp kan sturen indien er een overschot aan elektriciteit is (zonnepanelen)

De smart ready wil zeggen in dit geval dat ik in het binnentoestel van de WP 2 contact punten moet verbinden (kortsluiten) met de COM poort van het toestel. Dan zal hij de vloerverwarming (buffervat) en sanitair warm water (boiler) tot 5 graden warmer maken.

Alleen vind ik nergens direct een connector die ik aan die P1 kan hangen en die schalelt bij stroomoverschot.

Groetjes,
Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Ik zou dit inderdaad aan mijn KNX installatie kunnen hangen, maar mijn vraag was ook voor zij die geen domotica hebben. Ze maken alles Smart Grid Ready, maar wat ben je er mee als je dit niet met je digitale meter kan verbinden. Dus vandaar mijn vraag, zijn er al zo´n connectoren die je in de P1 van je teller plugt en die schakelen bij stroomoverschot? Domotica is hier dus niet het juiste antwoord ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:17
https://www.econo.nl/aton-power-to-heat-pv-boiler-oplossing
https://www.econo.nl/zonnewarmte
Maar dan zit je zo dicht bij de KNX, je pakt 2 potentiaal vrije uitgangen en je programmeert ze bij teveel aan zonne-energie sluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Dapdodo op 10-02-2024 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Not Applicable schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:14:
[...]

Ik zou dit inderdaad aan mijn KNX installatie kunnen hangen, maar mijn vraag was ook voor zij die geen domotica hebben. Ze maken alles Smart Grid Ready, maar wat ben je er mee als je dit niet met je digitale meter kan verbinden. Dus vandaar mijn vraag, zijn er al zo´n connectoren die je in de P1 van je teller plugt en die schakelen bij stroomoverschot? Domotica is hier dus niet het juiste antwoord ;)
En hoe moet die connector weten dat hij alleen bij overschot schakelt? Iemand zal toch ergens de randvoorwaarden moeten stellen waarbij wel en waarbij niet geschakeld word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Dapdodo schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:53:
https://www.econo.nl/aton-power-to-heat-pv-boiler-oplossing
https://www.econo.nl/zonnewarmte
Maar dan zit je zo dicht bij de KNX, je pakt 2 potentiaal vrije uitgangen en je programmeert ze bij teveel aan zonne-energie sluiten.
Idd.. doet mij meer en meer vermoeden dat dat Smart Grid label meer een marketing term is dan iets wat effectief gebruikt wordt. Als je de prijs van jouw controller ziet moet ik al zeeeer veel zon overschot hebben...

Ergens gehoopt (i know,... 8)7 ) dat er dus kleine basis modules zijn die schakelen bij overschot. Schakelen is dan echt gewoon contact dicht of open. Want meer moet dat ding niet doen voor veel smart grid toestellen (zoals WP´s, droogkast, wasmachines,...).

Het ziet er dus naar uit dat ik, zoals bbbrumbrum al zei, zal kiezen voor koppeling met mijn domotica (KNX) systeem in combinatie met Home Assistant. Maar dan is het dus echt meer een marketing verhaal dan echt iets dat veel gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:04:
[...]

En hoe moet die connector weten dat hij alleen bij overschot schakelt? Iemand zal toch ergens de randvoorwaarden moeten stellen waarbij wel en waarbij niet geschakeld word.
Ja,... maar in principe zou een kleine basis connector met 1 of 2 contacten en een zeer klein beetje logica dat dus moeten kunnen. Maar dat bestaat dus niet (of vind ik niet). Zal dan ook ipv op de smartgrid uitgangen van mijn WP gewoon de KNX module van mijn WP kopen en alles via dat sturen, wat veel meer functies heeft dan die smartgrid.

[ Voor 14% gewijzigd door Not Applicable op 10-02-2024 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:17
@Not Applicable
Marketing niet alleen.
Als je die twee contacten niet had hoe zou je het dan doen?
HA je stooklijn laten verzetten? Zo zou ik het doen bij Viessmann.
En dan heb ik alleen software nodig.
Er zit dus extra hardware in met een reden/vraag met bijbehorende verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillem1987
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-05 07:23
Hoi allen,
In een poging deze discussie weer tot leven te brengen....

Ik heb ook een Toshiba warmtepomp en heb een 220V relais aangesloten op het nulvolt circuit. Daarmee kun je een slimme stekker het relais en dus de WP laten schakelen op zonne overschot of dynamische prijzen.

Probleem dat ik is wel dat het bij mij maar 1 dag werkte, de tweede dag sloeg de WP niet aan om de temperatuur te verhogen. Verder werkt de WP normaal.

Iemand die het wel gelukt is om de smartgrid functie te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Ik heb iemand van Toshiba uiteindelijk op bezoek gehad (was nog ander probleempje) en die zei dat Smartgrid enkel en alleen het water van de boiler 5 graden verhoogd dan ingesteld bij het kortsluiten van het nul volt circuit. Fout in mijn voorgaande is dat hij niet het buffervat/vloerverwarming zal verwarmen enkel de boiler.

als de temperatuur hoger is dan 5 graden boven de ingestelde temperatuur, dan zal die dus niet meer bijverwarmen lijkt mij. Als je dit dus getest hebt op de dag op het moment dat hij zijn "ontsmetingscyclus" doet (= doorverwarmen naar 70 graden) dan lijkt mij dat dit niet zal werken.

Ik heb het tot op heden ook wel nog altijd niet gekoppeld met mijn domotica (en doe het dus nog niet) omdat ik het allemaal wat omslachtig vind en totaal niet smart! maar soit :-)
Pagina: 1