Plafondventilator aansluiten op stekker ipv centraaldoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:27
Ik wil een plafond ventilator ophangen, echter op de plek waar hij gaat komen is geen centraaldoos. Ik kan dus: de kabels vanuit de centraaldoos door een kabelgootje naar de ventilator geleiden. Deze kabelgoot zal dan scheef over het plafond gaan.
Is het toegestaan om de plafond ventilator in plaats van op de centraaldoos op een stekker aan te sluiten? Die kan ik dan via een kabelgoot recht geleiden naar de dichtsbijzijnde stopcontact wat uiteindelijk er netter uitziet dan een schuine kabelgoot.

Ik weet alleen niet of ik een 3 aderige stopcontact mag aansluiten op de plafonventilator of dat dit enkel direct op een centraaldoos aangesloten mag worden.
de ventilator komt uit een ander huis waar hij wel bij een centraaldoos hing. Nu is dat helaas niet het geval dus vandaar mijn vraag.

Hoe denken jullie daarover?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Woon je in een appartement en is de afzuiging gedeeld met anderen, dan mag je daar waarschijnlijk geen ventilator op plaatsen.

Is het je eigen huis, dan kun je overwegen om de afzuiging ergens anders te plaatsen. Een afzuigbox doet het vaak een stuk beter dan zo’n ventilatortje.

Als bovenstaande niet van toepassing is, dan moet je even kijken in welke zone een en ander komt te hangen. Afhankelijk van de zone zijn er regels met betrekking tot elektriciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
Kan prima, 2 of 3 adres zal niet heel veel uitmaken.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32

FreakNL

Well do ya punk?

Tuurlijk kan dit. Stroom is stroom.

Heeft die ventilator twee aders? Dus alleen fase en nul? Dan zet je er gewoon deze op:
https://www.allekabels.nl...2fVA7XEAQYAyABEgLvfvD_BwE

En anders deze (als hij wel aarde heeft)
https://www.allekabels.nl...18611/schuko-stekker.html

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 09-02-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:27
Dat is mooi.

@eLScha Het is een huurhuis, het gaat echter om een plafondventilator in de woonkamer (voor als het warm is). Niet een afzuig ventilator in de badkamer. Had ik er misschien bij moeten zeggen.
@Driek Plafondventilator heeft een aardedraad, vandaar de 3 aders. Moet hij wel naar een geaard stopcontact natuurlijk.

@FreakNL Plafondventilator heeft fase, nul en aarde.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Het gaat dus om zo'n soort ventilator:
https://www.lampenlicht.n...andsbediening-kolm-171291

[ Voor 13% gewijzigd door daveytje op 09-02-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafs
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:39
Kan prima. Hier zelf een plafondventilator aangesloten met kabelgootje een halve meter vanaf de centraaldoos.
Alleen fase en nul, ondanks metalen behuizing van de ventilator geen enkel probleem ondervonden. Sta ook niet onder stroom als ik hem aanraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:27
Mafs schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:35:

Alleen fase en nul, ondanks metalen behuizing van de ventilator geen enkel probleem ondervonden. Sta ook niet onder stroom als ik hem aanraak.
Dat gaat meestal dan ook goed, als het fout gaat kun je echter in 10 seconden verworden tot een professioneel jodelaar, nu kun je dat nog als positief zien maar met wat pech zeik je ook nog je broek onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafs
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:39
Groningerkoek schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:05:
[...]

Dat gaat meestal dan ook goed, als het fout gaat kun je echter in 10 seconden verworden tot een professioneel jodelaar, nu kun je dat nog als positief zien maar met wat pech zeik je ook nog je broek onder.
Hahaha, nou moet de eerste keer nog ondervinden dat ik zo'n opdonder krijg van een lamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:27
Mafs schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:24:
[...]

Hahaha, nou moet de eerste keer nog ondervinden dat ik zo'n opdonder krijg van een lamp.
Dat lampje kan jou eenzelfde opdonder geven als een wasmachine :P

Verder mag je dat "aarde is maar onzin" gedoe lekker op Facebook of elders posten, hier zijn we over het algemeen verstandiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32

FreakNL

Well do ya punk?

Als er aarde opzit uiteraard aansluiten :)

[ Voor 70% gewijzigd door FreakNL op 09-02-2024 23:29 ]

Pagina: 1