Ik heb onderzoek op het Tweakers forum gedaan en ben tot onderstaande configuratie gekomen. Ben benieuwd of het allemaal goed bij elkaar past.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gebruiken voor analyse van foto’s van papieren documenten in tropy en zotero, en tgelijkertijd ook in teams werken. Ook gebruik van AI (o.a transcribus). Heb vaak tegelijkertijd ook wel veel tabbladen in de browser open staan. O.a platforms met digitale kranten/tijdschriften/stukken (in adobe). Dit samen kost veel CPU, en mijn geheugen loopt nu bijna altijd tegen de 100% aan), Soms ook Adobe photoshop/ /illustrator en uiteraard gewoon standaard gebruik.
Ik game niet.
Mag een kleine SSD en weinig intern geheugen, ik maak gebruik van een NAS en sla vooral in cloud op
Ik heb bekabeld internet, dus er is geen netwerkkaart nodig
Ik hoef niet de beste grafische kaart, maar moet foto’s wel helder hebben weergegeven op mijn beeldscherm (geen bewegend beeld doch)
TGer illustratie, ik heb nu laptop met nu 16 GB ram, en wil echt upgraden naar een desktop met of 32 of zelfs 64. Laptop blijf ik gebruiken, maar meer voor standaard werk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
rond de 1000-1200, als het kan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
beeldschermen (incl. interne switch) toetsenbord, muis etc. zijn aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, processor, videokaart, processor koeling, intern geheugen, voeding en 1 SSD
Behuizing?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Systeem moet weer een aantal jaar mee kunnen. Hoeft er niet goed uit te zien omdat hij onder een bureau staat.
Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan te gaan overklokken.
Wat verwacht je van ons?[i]
Vraag is of wat ik heb uitgezocht bij elkaar past, of dat er betere keuzes zijn.
/i]
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gebruiken voor analyse van foto’s van papieren documenten in tropy en zotero, en tgelijkertijd ook in teams werken. Ook gebruik van AI (o.a transcribus). Heb vaak tegelijkertijd ook wel veel tabbladen in de browser open staan. O.a platforms met digitale kranten/tijdschriften/stukken (in adobe). Dit samen kost veel CPU, en mijn geheugen loopt nu bijna altijd tegen de 100% aan), Soms ook Adobe photoshop/ /illustrator en uiteraard gewoon standaard gebruik.
Ik game niet.
Mag een kleine SSD en weinig intern geheugen, ik maak gebruik van een NAS en sla vooral in cloud op
Ik heb bekabeld internet, dus er is geen netwerkkaart nodig
Ik hoef niet de beste grafische kaart, maar moet foto’s wel helder hebben weergegeven op mijn beeldscherm (geen bewegend beeld doch)
TGer illustratie, ik heb nu laptop met nu 16 GB ram, en wil echt upgraden naar een desktop met of 32 of zelfs 64. Laptop blijf ik gebruiken, maar meer voor standaard werk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
rond de 1000-1200, als het kan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
beeldschermen (incl. interne switch) toetsenbord, muis etc. zijn aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, processor, videokaart, processor koeling, intern geheugen, voeding en 1 SSD
Behuizing?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Systeem moet weer een aantal jaar mee kunnen. Hoeft er niet goed uit te zien omdat hij onder een bureau staat.
Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan te gaan overklokken.
Wat verwacht je van ons?[i]
Vraag is of wat ik heb uitgezocht bij elkaar past, of dat er betere keuzes zijn.
/i]
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i5-14500 Boxed | € 257,40 | € 257,40 |
| 1 | Moederborden | ASRock B760M PG Riptide | € 134,- | € 134,- |
| 1 | Videokaarten | Inno3D Geforce RTX 4060 Twin X2 | € 299,- | € 299,- |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 3 | € 58,90 | € 58,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 550W | € 87,99 | € 87,99 |
| 1 | Solid state drives | Kingston KC3000 2TB | € 169,90 | € 169,90 |
| Totaal | € 1.117,09 | |||
[ Voor 7% gewijzigd door maaikederksen op 09-02-2024 19:30 ]