Tips? beste manier om spouwmuurisolatie te verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels3773
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-09 17:48
Hallo iedereen,

Ik heb een huis met een dubbel steense muur met in de spouw glaswol. Nu zoek ik naar de beste manier om de muur een RD waarde van minimaal 4,5 te geven. Hebben jullie tips? Ik twijfel over een voorzetwand omdat de muur dan nog dikker wordt. Maar iets in de spouw toevoegen lijkt mij lastig omdat er al glaswol inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels3773
Een aanvullende vraag: De dakconstructie leunt op de buitenmuur. De binnemuur is dus niet dragend. Is het de moeite waard om de binnenmuur te verwijderen en PIR van binnenuit tegen de buitenmuur te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:07
Waarom moet je 4,5 halen? Een binnenmuur weghalen klinkt mij nogal heftig :+

Je kunt ook de spouwmuur leeg laten halen en daarna vullen met iets beters of een foam inblazen die alles platdrukt. Er zijn zo veel mogelijkheden maar denk dat wat meer info wel handig is.

Hoe groot is de spouw, hoe oud is de huidige vulling enz. Verder niet super veel verstand van hoor.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:28
Niels3773 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:28:
Een aanvullende vraag: De dakconstructie leunt op de buitenmuur. De binnemuur is dus niet dragend. Is het de moeite waard om de binnenmuur te verwijderen en PIR van binnenuit tegen de buitenmuur te zetten?
Ik zou de binnenmuur laten staan en hooguit een voorzetwand maken. Dat lijkt me veel minder werk en goedkoper.

Met het vullen van een spouwmuur kom je denk ik niet veel verder dan een rd van ~1,5. Als je dat al haalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels3773
LuisjeNL schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:05:
Waarom moet je 4,5 halen? Een binnenmuur weghalen klinkt mij nogal heftig :+

Je kunt ook de spouwmuur leeg laten halen en daarna vullen met iets beters of een foam inblazen die alles platdrukt. Er zijn zo veel mogelijkheden maar denk dat wat meer info wel handig is.

Hoe groot is de spouw, hoe oud is de huidige vulling enz. Verder niet super veel verstand van hoor.
Ik wil eigenlijk alles renoveren met gelijk het huidige bouwbesluit. Als je het toch 1x doet, doe het dan gelijk goed. De kosten voor 3 RD meer vallen best mee. Achteraf opnieuw doen is veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:18
Het kan maar je moet jezelf afvragen wat is de winst op het totale plaatje.

Dakisolatie en lage temperatuurverwarming (vloerverwarming) icm misschien iets minder goede spouwmuurisolatie levert al een grote winst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels3773
D-dark schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:42:
Het kan maar je moet jezelf afvragen wat is de winst op het totale plaatje.

Dakisolatie en lage temperatuurverwarming (vloerverwarming) icm misschien iets minder goede spouwmuurisolatie levert al een grote winst op.
Bedoel je dat de invloed van een betere Rd waarde op de buitenmuur niet heel groot zal zijn?

Ik ga het dak ook opnieuw doen. Hier komt 6,5 RD in. De vloer is nog lastig Omdat het een houten vloer is die zo goed als direct op de zandbodem ligt, met een te ondiepe fundatie om hem uit te graven voor een schuimbeton vloer o.i.d. Dus pakken we daarom eerst de rest aan, voordat we met de vloer starten.

In mijn gedachte had de isolatie van de buitenmuren wel een grote impact op je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:18
Niels3773 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:48:
[...]

Bedoel je dat de invloed van een betere Rd waarde op de buitenmuur niet heel groot zal zijn?

Ik ga het dak ook opnieuw doen. Hier komt 6,5 RD in. De vloer is nog lastig Omdat het een houten vloer is die zo goed als direct op de zandbodem ligt, met een te ondiepe fundatie om hem uit te graven voor een schuimbeton vloer o.i.d. Dus pakken we daarom eerst de rest aan, voordat we met de vloer starten.

In mijn gedachte had de isolatie van de buitenmuren wel een grote impact op je verbruik.
Volgens de plaatjes is warmteverlies muren 20% en dak 30%
Dus het maakt zeker uit. Alle beetjes helpen.

Maar als je voor de helft van het geld wat je uitgeeft iets minder goede isolatie kan aanbrengen die nog steeds flink bespaard dan kan je het restant gebruiken voor andere isolatie of een warmtepomp.

Het blijft een oud huis en meteen goed isoleren heeft zijn meerwaarde.
Maar je moet wel in je achterhoofd houden op welk moment de extra kosten niet meer opwegen tegen het rendement wat je behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:16
Niels3773 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:22:
Hallo iedereen,

Ik heb een huis met een dubbel steense muur met in de spouw glaswol. Nu zoek ik naar de beste manier om de muur een RD waarde van minimaal 4,5 te geven. Hebben jullie tips? Ik twijfel over een voorzetwand omdat de muur dan nog dikker wordt. Maar iets in de spouw toevoegen lijkt mij lastig omdat er al glaswol inzit.
Of het mogelijk is iets toe te voegen hangt er vanaf hoeveel ruimte je hebt en of de spouw een beetje schoon is. Daar zal zo'n isolatie-bedrijf eerst naar kijken d.m.v. een speciale camera.

Als ik in ubakus (https://www.ubakus.de/nl/u-wert-rechner/?) mijn muur bekijk kom ik op Rc 1,2. Dat is van binnen naar buiten: binnenspouwblad, 4? cm wol, 4cm spouw, buitenblad... volgens de tekening zou het Rc 1,5 moeten zijn, dat vonden ze in 1984 "goed".

Als ik de geventileerde spouw vervang door Supafil (inspuit-wol) krijg ik Rc 2,4. Dat is beduidend beter. Maar Rc 4,5 ga je inderdaad niet halen zonder heel ingrijpende maatregelen of een voorzetwand.

Misschien even het forum doorzoeken. Er is vanalles te vinden over spouwmuur isolatie.
Pagina: 1