Gat gehakt in vloer waterdicht maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-02-2024
Hoi,

De installatie van ons bad gaat niet helemaal volgens planning. Om de afvoerplug en sifon te kunnen plaatsen moest een stuk worden uitgehakt uit onze nieuw betegelde vloer. Nu is dat deel niet meer waterdicht.

Hoe zou ik dit het beste waterdicht kunnen maken? Ik heb aan kimband zitten denken maar er is misschien nog wel wat beters. Het gat is circa 25x25 cm en ongeveer 2 cm diep. Ik hoop dat de foto's zichtbaar zijn, want in het voorbeeldbericht zie ik alleen tekst.

Vast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91Ww4XNkOQ23CJg9q67rUns1kws=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JJpRVCD03ZdxGXmSriswBc1T.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lf2e7sqc61ybMz5K19-WTrC66xI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrBVWQtXj5Uam9OOXmL8ey5G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:05
De opbouw is wat onduidelijk.
Is dat van boven naar beneden: tegels - laagje zandcement/beton - zand ?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-05 23:46
Waarom moet het waterdicht zijn?

Maar met een epoxy coating moet je het wel waterdicht krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-05 14:44
@Lalenamagic
Ik zou dit kopen:
https://www.123vochtbestr...eton-cement-mortel-maken/
Zakje cement kopen, dit spul erdoor, in het gat storten en klaar.

Eventueel zou je ook het gat iets dieper maken en wat netter en dan er een nieuwe tegel erin leggen. De rest netjes voegen en kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Weber snelcement waterstop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:48
Egaline erin en afwerken met kimpasta/waterdicht afdichtmiddel. Dan zijn direct je gaten onder de tegels dicht.

Andere snellere optie kinband en kimpasta, maar dan kan er in de kuil wel water blijven staan.

Vertrouw je je eigen kunsten niet? Dan een lekkage detector in de kuil leggen. Batterijen gaan lang mee en dan hoor je het vanzelf. Als het gaat lekken gaat het meestal lekken in het begin.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:05
Dat is niet beter waterdicht dan gewoon cement.
Het is alleen sneller hard, zodat het kan worden gebruikt om gaten met stromend water te dichten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
JukeboxBill schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:33:
De opbouw is wat onduidelijk.
Is dat van boven naar beneden: tegels - laagje zandcement/beton - zand ?
Van boven naar beneden: tegels-tegellijm-beton nieuw-beton oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
Christiaan676 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:39:
Waarom moet het waterdicht zijn?

Maar met een epoxy coating moet je het wel waterdicht krijgen.
Nou, de enige afvoerplug die "past" is te lang. Na veel opties te hebben afgewogen en verworpen is de enige optie om een gat uit te hakken. Omdat we niet superzeker zijn dat die afvoer volledig waterdicht gaat zijn, wil ik graag op tijd het water onder het bad vandaan zien lopen ipv in het gat.

En epoxy coating klinkt me wel als een mogelijkheid. Ga ik eens naar kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Lalenamagic op 09-02-2024 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11

franssie

Save the albatross

Lalenamagic schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:48:
[...]

Nou, de enige afvoerplug die "past" is te lang. Na veel opties te hebben afgewogen en verworpen is de enige optie om een gat uit te hakken. Omdat we niet superzeker zijn dat die afvoer volledig waterdicht gaat zijn, wil ik graag op tijd het water onder het bad vandaan zien lopen ipv in het gat.

En epoxy coating klinkt me wel als een mogelijkheid. Ga ik eens naar kijken.
Het is dus (?) een bad op pootjes oid? Want meest logische zou zijn het bad 3 cm op te hogen lijkt mij. Maar blijkbaar kan dat niet.
Epoxy is behoorlijk hard en waterdicht, maar je moet het er wel netjes in kunnen krijgen en afsmeren, dus hoe vlakker dat gat is hoe beter. Water kruipt ook graag waar het niet gaan mag (zeker door de capillaire werking kan het ook omhoog).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lalenamagic
franssie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:53:
[...]

Het is dus (?) een bad op pootjes oid? Want meest logische zou zijn het bad 3 cm op te hogen lijkt mij. Maar blijkbaar kan dat niet.
Epoxy is behoorlijk hard en waterdicht, maar je moet het er wel netjes in kunnen krijgen en afsmeren, dus hoe vlakker dat gat is hoe beter. Water kruipt ook graag waar het niet gaan mag (zeker door de capillaire werking kan het ook omhoog).
Het bad kan inderdaad niet opgehoogd worden. erg jammer dat we de info dat we een gat hadden moeten maken in de vloer niet eerder hadden geweten, want dan hadden we dat gedaan voor we gingen tegelen. De verkoper had dit ondanks een uitgebreid verkoopgesprek niet genoemd, stond nergens op de site en er zat geen technische tekening bij. Blijkbaar was die info alleen bij de fabrikant te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:05
Maar waarom moet de betonvloer waterdicht zijn? Voor het geval je een lekkage krijgt of?
Wat je ook zou kunnen doen is het uitgeslepen stuk tegel er 3cm lager in leggen en rondom goed afkitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
emot schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 07:59:
Maar waarom moet de betonvloer waterdicht zijn? Voor het geval je een lekkage krijgt of?
Wat je ook zou kunnen doen is het uitgeslepen stuk tegel er 3cm lager in leggen en rondom goed afkitten.
Ik zei het al tegen iemand hierboven: er is geen goede plug voor, dus de kans op lekkage proberen we zo klein mogelijk te maken, maar mocht het wel gaan lekken, dan is het prettig als het water niet in het putje dat precies onder de afvoerplug zit loopt.
Pagina: 1