Riolerings plan bestaande woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hansmagnetron
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14-11-2025
Beste tweakers,

Ik ben momenteel met een renovatie van een huis uit 1957. Hierin hebben we de CV ketel verplaatst van de kelder naar de zolder. Tevens willen wij een tweede toilet maken in een kast boven het bestaande toilet op de eerste verdieping. ik heb een tekening gemaakt van de rechterzijde van de woning als overzicht. Hierover heb ik een aantal vragen.

1. Is het mogelijk om de standleiding voor de toiletten (110mm) links naast de inbouwreservoirs te plaatsen? M.a.w. kunnen de toiletten correct aangesloten worden?

2. Hoe zit het met beluchting/ontluchting van de leidingen? Boven het toekomstige tweede toilet zit een opening rechtstreeks in de schoorsteen. Kan ik de leiding verlengen en deze hierin steken?

Uiteraard zal ik geen hoeken van 90 graden gebruiken bij het aansluiten of de hoofdleiding in de kelder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StfziimkeyHRt30NTNKDqU_ulJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2u20LmZ8QY8ZAloCcA8qM5bT.png?f=fotoalbum_large

In de afbeelding is blauw 110mm en paars 50mm.

Alle reacties

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

De standleiding 110 helemaal doorzetten naar boven, eventueel het laatste stuk wat enkel belucht één maat kleiner nemen.
De aansluitingen op de zolder voor o.a. een bad is op een 50mm wat karig en zonder beluchting trek je die vacuum.

Beste is om die aansluitingen ook op de standleiding te zetten.

www.elecdev.nl

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 15:06
Horizontale leidingen niet teveel verval geven, 0,5cm per meter. Vernauwingen correct gebruiken (lucht moet passeren).
En zoek het pdf document over riolering dat al op ´elk´ topic hierover werd gelinkt, dat geeft duidelijke richtlijnen.
En alle verticale leidingen naar de be/ontluchting, scheelt je veel problemen (vb als elders iets niet 100%correct ging).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hansmagnetron schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:26:
1. Is het mogelijk om de standleiding voor de toiletten (110mm) links naast de inbouwreservoirs te plaatsen? M.a.w. kunnen de toiletten correct aangesloten worden?
Bedenk goed hoe je dit doet qua afschot direct na de wc. Normaal gaat het vrij snel haaks naar beneden, waardoor je ontlasting snelheid krijgt.
Als je direct horizontaal (op afschot) gaat, dan heb je misschien wat meer risico op verstopping.
Waarschijnlijk onder een hoek van 45 graden oid naar de zijkant en dan met 45 graden bocht op afschot richting de standleiding.

De aansluiting van de WC mag 90mm zijn.

O ja, ik heb overal PP, ideaal omdat je nog dingen kunt demonteren en verstellen. Daarnaast heb ik geluidsarme buizen. Wel duurder, maar hoe minder ik hoor, hoe beter. :+

Dan kun je zoiets gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://www.pvckopen.nl/2928-large_default/as-t-stuk-110-x-90-87-ms.jpg
Ik heb mijn hele afvoer daar gehaald, geen aandelen, maar wel fan. Zitten in Veenendaal, hebben bijna alles op voorraad en doen niet moeilijk over ruilen.

[ Voor 16% gewijzigd door TheGhostInc op 10-02-2024 09:45 ]