Advies gevraagd: Powerline setup 3 stuks met eigen WIFI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid_Bisquit
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-01 14:59
Hoi iedereen

Ik ben van plan om een set Powerline-adapters te kopen om ondermeer een wifi-netwerk te installeren in m'n huis.

Nu heb ik een modem (Telenet, België) die géén eigen wifi-signaal uitzendt en hiertoe ook geen mogelijkheid heeft om die even in te schakelen.

Ik heb al wat doorgelezen, maar ik raak er niet wijs uit of je eerst via je modem een bestaand wifi-signaal dient te koppelen aan de powerline-adapters (om na installatie de modem-wifi uit te schakelen) of dat het mogelijk is om de set adapters een eigen wifi-netwerk te laten opstellen.

De Devolo Magic 1 Kit lijkt me wel wat, maar die handleiding doet uitschijnen dat een wifi-signaal van de modem vereist is om een eigen wifi-setup klaar te krijgen.

Iemand ervaring of een idee of die twijfels kan weghelpen zodat ik niets fouts aanschaf?
Thanks! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:51
Heb je geen mogelijkheid om UTP kabels te trekken ipv powerlines te gebruiken?
En dan losse AP's te gebruiken zoals deze Aruba InstantOn AP's of Unifi AP's.

Bij de een werken powerlines prima, bij de ander echt een ramp.
Ik zou het sowieso nooit aanraden, lekker alles bedraad aansluiten met kabels die ervoor bedacht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-06 16:17
Liquid_Bisquit schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:35:
Nu heb ik een modem (Telenet, België) die géén eigen wifi-signaal uitzendt en hiertoe ook geen mogelijkheid heeft om die even in te schakelen.

Ik heb al wat doorgelezen, maar ik raak er niet wijs uit of je eerst via je modem een bestaand wifi-signaal dient te koppelen aan de powerline-adapters (om na installatie de modem-wifi uit te schakelen) of dat het mogelijk is om de set adapters een eigen wifi-netwerk te laten opstellen.
De modem sluit je bedraad aan de Powerline (hoofdunit), op een ander locatie stop je nog een Powerline in het stopcontact. Via het electra netwerk zal de Powerline een verbinding opzetten de verschillende Powerline adapters. Elk Powerline adapter kan een Wifi signaal uitzenden. Dus als je modem geen wifi signaal uitzendt, dan kan dit werken.

Ook al kan de performance van Powerline erg wisselend zijn afhankelijk van je electra opzet thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenix41
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-02 15:08
Wat ik me afvraag: hoe lang ben je al klant bij Telenet en hoe oud is het modem? Want de laatste keer dat ik een modem kreeg zonder Wifi, moet ergens rond 2010 geweest zijn.

Als je een heel oud modem hebt, kun je aan Telenet vragen of ze het modem willen vervangen door een nieuwere (met Wifi).

Als je Wifi dan nog niet goed is, dan kun je daarna nog extra apparatuur kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beste powerline in BE is de Comtrend PG-9082/9083 sets die Telenet zelf uitlevert. Specs bij benadering gelijk aan de Devolo Magix 2, maar dan stuk goedkoper en met managed WIFI via Telenet.

Maar: Powerline is nog steeds een lapmiddel, en de beste sets zijn een duur lapmiddel. Reken naast aanschaf vooral ook verbruikskosten mee (8W per kastje tikt 24/7 aan). Best-case is het stabiel en redelijk performant, maar evengoed kunnen snelheid en/of stabiliteit tegenvallen. Voor de prijs van een set van deze dingen kun je in de regel iemand inhuren om een Cat 6 U/UTP netwerkkabel voor je te trekken. Dat verbruikt geen stroom, gaat decennia mee en levert gegarandered tot 10Gbps stabiel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-03 22:58
Leg UTP-kabel aan. Powerline-technologie gebruiken is om problemen vragen.
Koop een Wifi access point en sluit dit bekabeld in de living aan.
Wifi van je provider schakel je uit, dat is maar goedkope brol en meestal is de modem in een uithoek van de woning geplaatst waardoor je zwakke Wifi hebt in je living.
Pagina: 1