Hoe herken ik dit geheugen en hoeveel is het?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Ik heb voor mijn Commodore Amiga 1200 een "MBX 1200z 8MB" uitbreidingskaart gekocht. Tenminste, dat is wat er geadverteerd werd. Toen ik de kaart plaatste en de Amiga opstartte zag ik dat het systeem 'maar' 830 kilobyte aan FastMem aangaf. Dus ik haal die kaart weer uit de Amiga, check de geheugenmodule, maar jeetje, dit ding is gemaakt in 1993 en toen had ik nog een Commodore Amiga 500, nog niet eens een A1200, dus ik zit een beetje te twijfelen hoe ik nu het beste dit geheugen kan herkennen. Overigens staat in de handleiding van dit uitbreidingsbord dat indien voorzien van 8MB ram het in conflict raakt met de PCMCIA slot aan zijkant van de Amiga. Dit slot, overigens, met de volumenaam "CF0", is noodzakelijk om bestanden van de pc naar de Amiga over te brengen.

Maar kan iemand mij vertellen aan de hand van deze "zo goed mogelijk" gemaakte foto's wat dit voor geheugen is? Het lijkt op een 72 pins EDO Simm ram module, double sided, maar hoeveel ram er daadwerkelijk op zit is niet te zien.

Klikbaar voor grotere versies (toetsenbord expres in de foto gelaten voor grootte vergelijking)
Afbeeldingslocatie: http://www.everythingtech.nl/online/Ram000.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.everythingtech.nl/online/Ram001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.everythingtech.nl/online/Ram002.jpg

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:09
Die chips zijn 4mbit, 16 chipjes, dus 64mbit = 8MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Google: mt4c4001jdj-6 -> datasheet.Zie @ufear voor de rest.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Oke, als ik de PDF goed gelezen heb moet de jumper, hieronder aangegeven met de rode pijl geactiveerd zijn. Hier heb ik helaas geen fysieke 'jumper' voor. Deze staat dus uit. Er zit alleen een jumper op de "2BANK" instelling. Echter, als de simm 8MB is, gaat ie conflict geven met de PCMCIA slot van de Amiga. Ik zou dus eigenlijk een 4MB simm moeten hebben, lijkt me. Dat is meer dan voldoende voor een Amiga 1200 met een standaard Workbench + WHDLoad en games etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/mEopNvhiGvQieCbiayse2hX7.jpg

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
Snowwie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:22:
Oke, als ik de PDF goed gelezen heb moet de jumper, hieronder aangegeven met de rode pijl geactiveerd zijn. Hier heb ik helaas geen fysieke 'jumper' voor. Deze staat dus uit. Er zit alleen een jumper op de "2BANK" instelling. Echter, als de simm 8MB is, gaat ie conflict geven met de PCMCIA slot van de Amiga. Ik zou dus eigenlijk een 4MB simm moeten hebben, lijkt me. Dat is meer dan voldoende voor een Amiga 1200 met een standaard Workbench + WHDLoad en games etc.

[Afbeelding]
Afgaande op wat hier staat zou het zomaar kunnen zijn dat als je de jumper van 2BANK 1 naar links verplaatst eea gaat werken met de helft van de chips, dus dat je maar 4MB hebt omdat maar 1 kant verbonden is. Geen idee of dat goed gaat, maar valt te proberen op eigen risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
Ik heb de verkoper nog even gevraagd, hij zei dat er in de doos een rolletje wc-papier zat met de overige jumpers (niet gezien :o ). Ik heb ze gevonden, en 1 van die jumper op de 4MB slot gezet. En dit lijkt goed. Ik weet niet zeker of de jumper verplaatsing van 2BANK naar 4MB zou werken, aangezien de simm toch dual sided is, geen idee of het dan nog zou werken. Maar de CF0 kaart (PC-Amiga) werkt nog dus dat is goed.

Afbeeldingslocatie: http://www.everythingtech.nl/online/Ram003.jpg

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
Snowwie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:38:
Ik heb de verkoper nog even gevraagd, hij zei dat er in de doos een rolletje wc-papier zat met de overige jumpers (niet gezien :o ). Ik heb ze gevonden, en 1 van die jumper op de 4MB slot gezet. En dit lijkt goed. Ik weet niet zeker of de jumper verplaatsing van 2BANK naar 4MB zou werken, aangezien de simm toch dual sided is, geen idee of het dan nog zou werken. Maar de CF0 kaart (PC-Amiga) werkt nog dus dat is goed.

[Afbeelding]
Lijkt erop dat nu alsnog maar de helft van de kanalen gebruikt worden, gok dat je hetzelfde hebt als je die 2BANK weghaalt. Maar mooi dat het werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:31

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

En bedankt, nu lees ik dit topic en heb ik zin een potje Canonfodder of Sensible Soccer, damn time flies when you're having fun.. ;)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
ufear schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:45:
[...]

Lijkt erop dat nu alsnog maar de helft van de kanalen gebruikt worden, gok dat je hetzelfde hebt als je die 2BANK weghaalt. Maar mooi dat het werkt
Het blijft dan toch vreemd dat de optie 4MB op de handleiding wordt beschreven als 4MB of 8MB. Dit is dus wel een 8MB kaart, echter enkel 4MB wordt gezien. Het kan zijn dat de kaart rekening houdt met de PCMCIA slot, maar dat zou betekenen dat deze kaart nooit echt een 8MB kaart kan zijn. 2BANK geeft op het schema duidelijk aan 'bedoeld voor dubbelzijdig geheugen', dus de vraag is eigenlijk, waar is die andere 4MB ram?

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1