Toyota Starlet start niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:52

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Een kennis heeft een oude Toyota Starlet uit de jaren 80. Sinds kort start deze niet meer. Zijn er tweakers die hier verstand van hebben?

De startmotor doet het nog wel, maar de motor slaat niet meer aan.

We hebben om te beginnen al naar de bougies gekeken. Deze zagen er naar mijn idee nog wel goed uit. De kabels waren wel wat vies. Daarna binnen de bobine gekeken. Hier zag ik wel wat slijtage, maar ik heb niet genoeg ervaring om te kunnen oordelen of dit nog goed genoeg is of niet. Zowel aan de pinnen als aan de rotor zag ik slijtage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjF6ImLCOi6b_wcqD2ZX7SVBdvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUKLgszWnz5OfABFARPwGXpH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3RYLjIIHM0tCMk6yYHe4wj6Fk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2uMPYfb91swOsPXgGEZDsx3.jpg?f=fotoalbum_large

Maar is het niet zo dat problemen aan het vonk-systeem gelijdelijk optreden? Dus dat zeg maar het starten elke keer moeizamer gaat? Nu was het meer zo van: gisteren deed hij het nog en vandaag plots helemaal niet meer.

Ook het brandstofsysteem schijnt kapot te kunnen zijn, en dan met name de brandstofpomp, naar het schijnt. Maar hoe ziet deze er uit, en waar zit die ergens?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sq2STED-zVuVt41Wq8r_wqzTFl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsFjecBbtmfCifxkj2pSUYKN.jpg?f=fotoalbum_large

Of nog andere tips om te checken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-07 11:41

SambalBij

We're all MAD here

Heb je ook gekeken of de bougies nog wel vonken bij een poging tot starten?
Foto's die je post zijn overigens niet de bobine, dat ding heet de verdeler(kap)
Als je die middelste kabel vanaf de verdeler volgt, dan kom je bij de bobine uit :)

Als hij niet vonkt zal het idd iets in die lijn zijn; bobine, rotor, verdelerkap. Onder die verdeler zitten meestal ook contactpunten, kan ook zijn dat die vies zijn?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:05

Bob Popcorn

Plop!

Brandstofpomp zit bij je tank, vaak kun je er bij als je de zitting van je achterbank er af haalt.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:13
Een busje starthulp halen, luchtfilter losnemen en bij het starten kleine hoeveelheden in de inlaat spuiten.

Start ie dan wel: heb je een probleem met brandstoftoevoer
Start ie dan nog niet: heb je een probleem met je ontsteking

Ennuh die 1e en 2e foto is niet je bobine maar de verdeler :P Daar zitten 5 kabels op de verdelerkap. 4 er van gaan naar je bougies, en de 5e (meestal zit die in het midden van de verdelerkap) komt van je bobine af.

[ Voor 36% gewijzigd door FastFred op 09-02-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

auto's van dit bouwjaar hadden zeker nog geen startonderbreker (chip op sleutel)?

:twk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

Verdeler-kap en rotor zijn sowieso een aandachtspunt, en ja bougies kunnen er volgens jou goed uitzien maar wat is de afstand tussen de electrode, dit gecontroleerd met een voelermaat?

Of het systeem 'vonk geeft' daarvoor is wel een handigheidje met een schroevendraaier, maar laat dat liever doen door iemand met verstand van zaken.

Dat de mantel van een bougie-kabel vies is maakt niet uit, wel kan deze gaan 'lekken' door uitdroging.

Brandstof of opvoerpomp hoeft net perse stuk te zijn, brandstof-filter kan ook verstopt zitten, deze zit meestal vlak bij de carburateur of soms zelfs onder de auto en deze is verder schoon?

Ik zou hem gewoon wegbrengen naar een buurt-garage, dit blijft gissen en dan worden er dingen vervangen die achteraf niet nodig zijn.

Mist er trouwens een vacuum-slang rechts boven op het kleppendeksel? Heb het gemerkt met een rode pijl en loop alle mogelijk aanwezige vacuumslangen sowieso even langs, een gescheurde kan al een hoop problemen geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_Dv2Z36Pf0jNEunhXeGKWhWXC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sa3h3XsQalb6OhXxzmCk6fhe.jpg?f=fotoalbum_large

Maar een Starlet van rond de 40 jaar(!!) zou ik afscheid van nemen, reparaties vallen vaak duurder uit dan de hele (rest)waarde van de auto, maar ik weet als buitenstaander natuurlijk niet de emotionele waarde van deze auto, dus wat je er mee doet is helemaal aan je zelf.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 2080528 op 09-02-2024 15:30 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Neejoh, ik zie weinig roest. En zelfs een powerfilter.
Ik denk daarom ook de carterontluchting los ligt; dit heeft geen nadelig effect.

Ik zou inderdaad even testen of hij vonkt.... en als dat zo iets, beetje remmenreiniger bij de aanzuigbuis - en kijken of hij daarop wil lopen.

Met de e10 benzine in zo'n auto kan inderdaad de brandstofleiding of pomp vast komen te zitten.

Je zou ook even de distributieriem kunnen controlleren, ik weet niet of dit een vrijloper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Carter ontluchting bovenop is/was nieuw voor mij, ben er ook al dik 30 jaar uit :)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 2080528 op 10-02-2024 10:40 . Reden: Excuses, opmerking verkeerd gelezen 🙃 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
In de basis kun je nog wel 40 jaar door met deze auto.

Zeker als hij gister nog prima was, en vandaag niet meer start hoeft het nieteens iets heel groots te zijn.

Zoals reeds aangegeven, controleren of je een vonk hebt, 3n daarna controleren of je brandstof hebt. 1 van deze zal er niet zijn, en kun je dus gericht gaan zoeken.

Als je ze beide wél hebt, zou hij van tijd af kunnen zijn (distributie) en gaat hij ook niet meer lopen. In een zeldzaam geval kan dit gebeuren zodra je de auto af zet. Maar begin eerst maar eens bij de 'vonk' en 'brandstof' :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-06 17:06
als dit van het type 1.3 DX is... dan heb ik zijn broertje (of zusje maar net hoe je er tegaan kijkt) hier thuis staan. En al meermaals is mij gevraagd of ik hem niet van de hand wil doen omdat men hem graag wilt hebben. super betrouwbaar, vergaat niet en onderdelen zijn goedkoop te krijgen.

is hij het waard, jazeker want omdat het een hele simpele auto is kunnen het alleen simpele dingen zijn die de problemen veroorzaken.....

startonderbreker, zit er niet in (tenzij aftermarket ingebouwd) dus heel simpel, als je vonken hebt met starten (ff bougie er uit draaien op blank chassis deel leggen en dan kijken of ie vonkt.... geen vonk, tijdens starten moet er sowieso 12V op de bobine staan. heb je dat niet dan ist electrisch, heb je wel 12v dan rotor, verdelerkap en bougiekabels checken en zonodig vervangen, kost paar tientjes totaal. bij de parts-express o.i.d.

wel vonk, MOOI filterbak ding er af en ff beetje remmen reiniger in de carburateur spuiten en starten maar, loopt ie/loopt ie slecht en valt weer uti, mooi je brandstof toevoer of afstelling is onjuist en daar moet je verder zoeken. wilt ie helemaal niks doen ook niet na paar keer proberen en steeds beetjes (ook niet te veel doen) remmenreiniger er in spuiten.... compressie wellicht... als je start klinkt het "evenredig" als in dat er ook 4 cilinders zijn die compressie hebben of is het met een constante manke ppoot, aka 3 met compressie 1 niet daardoor hij steeds een moment van makkelijke rond draaien heeft o.i.d. ....

check deze dingen en laat maar weten

voor brandstof dingen dan moet ik ook ff verder kijken hoe deze in elkaar zitten, ouwe carby nog niet echt vaak mee geknutseld (daarentegen wel zelf de distributie gedaan jaren geleden)

p.s. je startprobleem, KAN zijn dat het puur de slijtage op de verdelerkap en rotor is... kan van de ene op de andere dag totaal niks meer doen voor nog geen 2 tientjes heb je die 2 gloednieuw en geef het eerlijk gezegd een grote kans van slagen

[ Voor 6% gewijzigd door Tvdl2000 op 09-02-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Bedankt voor de tips totzover. We gaan er komend weekend weer verder naar kijken,

Volgens die kennis heeft een vorige eigenaar er ooit een andere motor in gezet. Hij had het over een P9. En inderdaad ook dat sport luchtfilter.

Dat open 'tuutje' op het motorblok was ons ook al opgevallen. Waar zou dat naartoe moeten?

Nog wat geks trouwens: Hier van onderen komen ook 2 slangetjes vandaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aof6z_R-AXJGjYMCp1ZwXWeejHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1q9fCr8aEH0WkkhfW8dgjjlW.jpg?f=fotoalbum_large

En 1 daarvan gaat naar de carburateur (?), maar de andere zat aangesloten op een schroef. Blijkbaar wisten ze niet wat ze daarmee aan moesten vangen. Wij hebben geen idee wat dat soort slangetjes zijn. In elk geval waren ze te smal om op dat andere 'tuutje' te passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Fmh7MDleoJ76IQbms8lKCEIx8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3NuHjascWbI0l2ez7NQFKI8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Al vaker aangegeven en ieder zijn hobby en beroep, maar schoenmaker blijf bij je leest en breng dit autootje naar de garage.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14-07 21:16
Anoniem: 2080528 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:42:
Al vaker aangegeven en ieder zijn hobby en beroep, maar schoenmaker blijf bij je leest en breng dit autootje naar de garage.
De garage heeft een startprobleem bij dit type auto binnen een half uur gevonden. Zo niet, dan is de garage niet kundig. En alle reparaties aan dit type auto zijn goedkoop. Zolang je de roest weg houdt, is dit een van de goedkoopste vervoermiddelen als je alle kosten meerekent.

Het is het echt niet waard om zelf te onderzoeken waarom deze auto niet start. Zonde van je tijd en geld. Breng hem naar de garage. Reparatie aan deze auto is waarschijnlijk goedkoper dan een krat bier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-07 20:25

-tom-562

Oliesjeik

Breng de auto idd naar een garage, een beetje garage heeft dit zo opgelost. Een 4EFE komt idd uit een P9 Starlet (of Corolla) en heeft injectie (geen carburateur), iets spannends zal het idd niet zijn.
Leuk vlot auto'tje zo met blok, zeker de moeite waard om nog wat tijd en geld in te steken!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-07 07:30
De bobine zit in de stroomverdeler bij de starslet, die vacuum leiding hoort volgens mij op de originele luchtfilterbehuizing zo te zien bij andere auto's.

Zou idd zoiezo de rotor en verdeelkap vervangen ziet er niet al te best meer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84CuYTx6CTbt1GPSznaPPjis5ZI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7VoTVfbXxDlXPn4d6lA0KEmW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_6XERCHqtnK42hjMy9jkMIZPiw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T4HqXZEtCqdW4fPaT7p1ytKt.png?f=user_large

Oja neem de oude spullen mee als je naar een onderdelenzaak gaat, op kenteken zal het niet meer kloppen.

Als je hem weer aan de praat hebt zou ik ook de distributieriem maar eens gaan vervangen, die heeft een levensduur van 100000Km of 5 jaar en ik zie op de sticker (als ik het goed gelezen heb) dat die in 2016 vervangen is dus al over de datum nu als die al niet gebroken is nu.

Als je start gaat die dan heel licht rond of gewoon normaal? als die dus licht rond gaat is het game over en zullen mischien wel wat klepjes krom zijn.

Zie dat die ontbrekende slang naar de buis gaat na de luchtfilter, zou er een gat in boren en daar de slang in monteren met een wartel ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yE1nI1dYY79_RGXGRp_XvXmEFwg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aEku7IaDyGB3MJNyrr2dTdko.png?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door Toerq op 09-02-2024 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo teruglezend is er geen budget om de auto weer aan de praat te krijgen, ook heeft TS 'de ballen verstand' van auto's én doet de TS niet echt actief mee en dat is zonde van deze allemaal goed bedoelde adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Benzine pomp hoor je al lopen als je op contact zet. zo niet is dat oa het euvel. 4 bougies kost geen drol, dus ook vervangen. misschien is de accu ook iets te zwak

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Die kennis, eigenaar van de Starlet, is een armlastige student. Dus dat speelt hier ook wel mee.

En we zijn tenslotte niet voor niets tweakers. Dus eerst even zelf proberen.

Bovendien: de auto naar de garage brengen, hoe dan. Hij start immers niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:03
Een Starlet van amper 800 kilo kun je met 2 man prima naar de garage duwen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hneel schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:15:
Die kennis, eigenaar van de Starlet, is een armlastige student. Dus dat speelt hier ook wel mee.

En hoe wil jij zonder enige kennis een auto repareren, laat staan weer rijdend te krijgen, lang verhaal kort is dat het van beide kanten koffiedik kijken is.

Wellicht allemaal wat lullig beschreven, maar probeer ook realistisch te blijven, wil je nu wat zal je toch enige parate kennis in moeten huren want dit is tenslotte geen fiets met een lekke band of afgelopen ketting.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 2080528 op 10-02-2024 11:33 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tdm850ed
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-07 10:33
Wat je eventueel ook nog kan proberen, even een paar klappen (met beleid) op de brandstofpomp.

Was ooit een snelle oplossing van de ANWB toen mijn 206 GTI ineens ook niet meer wilde starten.

Na deze tikken een jaar verder kunnen rijden zonder problemen.

(Mensen lijken wel Azijn gedronken te hebben als ik de antwoorden zo zie) Toch een leuk hobby projectje voor de Zaterdag zoiets uitvogelen? Garage kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tdm850ed schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:33:

(Mensen lijken wel Azijn gedronken te hebben als ik de antwoorden zo zie) Toch een leuk hobby projectje voor de Zaterdag zoiets uitvogelen? Garage kan altijd nog.
Dat is prima mits de TS (enige) kennis heeft van autotechniek en dat is er simpelweg niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tdm850ed
Anoniem: 2080528 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:35:
[...]

Dat is prima mits de TS (enige) kennis heeft van autotechniek en dat is er simpelweg niet.
Maar is dit nou echt hele spannende techniek voor een jaren 80 auto? Liever met zoiets aan de gang dan met een auto die van computers aan elkaar hangt.

Met een "nieuwere" auto zou ik inderdaad zelf ook niet te lang klooien maar hier kan niet bijster veel mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tdm850ed schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:36:
[...]

Maar is dit nou echt hele spannende techniek voor een jaren 80 auto? Liever met zoiets aan de gang dan met een auto die van computers aan elkaar hangt.

Met een "nieuwere" auto zou ik inderdaad zelf ook niet te lang klooien maar hier kan niet bijster veel mis gaan.
Dan weet de TS nog steeds niet waar hij het moet zoeken :)

Ik ben ook jong gewest en dit was mijn eerste auto, maar zonder kennis of een werkplaatshandboek begon ik er niet eens aan.

Gewoon op laten halen met een autoambulance en na laten kijken door iemand met verstand van zaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tdm850ed
Anoniem: 2080528 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:47:
[...]

Dan weet de TS nog steeds niet waar hij het moet zoeken :)

Ik ben ook jong gewest en dit was mijn eerste auto, maar zonder kennis of een werkplaatshandboek begon ik er niet eens aan.

Gewoon op laten halen met een autoambulance en na laten kijken door iemand met verstand van zaken.
Dan verschillen wij daarvan in mening, zonder iets te proberen weet je ook niet of je het wel red :)

Had tot een jaar of 2 terug ook geen ervaring met sleutelen, tot ik ineens een E46 voor op het circuit had en die drift ready gemaakt heb, inclusief een motor swapje.

Leuk toch een beetje beunen op de zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tdm850ed schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:52:
[...]

Dan verschillen wij daarvan in mening, zonder iets te proberen weet je ook niet of je het wel red :)

Had tot een jaar of 2 terug ook geen ervaring met sleutelen, tot ik ineens een E46 voor op het circuit had en die drift ready gemaakt heb, inclusief een motor swapje.

Leuk toch een beetje beunen op de zaterdag.
Jij hebt een groot voordeel en dat is affiniteit met autotechniek én het juiste gereedschap :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:20

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Duwen als het niet al te ver is.

Iets verder: andere auto met sleepkabel ervoor. Gevaren lichten aan, en sleepkabel strak houden. Let op het stuurslot en het feit dat je geen rembekrachtiging hebt. (Been there)

Nog verder, auto ambulance, die de garage vaak heeft.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@hneel Probeer het eens op het Toyota Starlet Forum

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat heeft ie nu ondertussen gedaan. loopt de brandstofpomp ?

slang op een draadeind aansluiten helpt niet veel. Als iemand dat niet snapt zal verdere hulp via via via erg moeilijk worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WigSMHF7EA07RtmaB9wWguSojmQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t3NuHjascWbI0l2ez7NQFKI8.jpg?f=user_large

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Vandaag er niet meer aan toe gekomen om naar de auto te kijken. Maar aangezien de verdelerkap er sowieso niet best uit zag, toch maar een nieuwe besteld, en tegelijk dan ook nieuwe bougies en kabelset. Plus ook zo'n busje starterspray. Dat was qua prijs allemaal nog wel te behappen. Even afwachten tot het bezorgd gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-07 07:30
Hackus schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:22:
[...]

Wat heeft ie nu ondertussen gedaan. loopt de brandstofpomp ?

slang op een draadeind aansluiten helpt niet veel. Als iemand dat niet snapt zal verdere hulp via via via erg moeilijk worden.

[Afbeelding]
Die slang zit daar omdat het originele luchtfilterbak verwijdert is en daar de slang op zat en is met dat schroefdraad echt wel zo goed als vacuum dicht. heeft verder niks met zijn problemen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Komt dit autootje uit 050?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Nee, kennis komt uit het zuid-westen. Al weet ik natuurlijk niet wat voor voorgeschiedenis deze auto heeft. Gezien de leeftijd kan dat best een lange geschiedenis zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Vandaag weer naar het autootje gekeken. De bestelde spullen waren inmiddels gearriveerd.
In de tussentijd was ik ook deze video nog tegen gekomen. Dat komt wel een beetje neer op wat ik totnutoe al gelezen had. (De tip om de losse bougie met een startkabel aan de accu te hangen vond ik nog wel een goeie. Andere zeiden: leg het neer op metalen chassis. Dan is dit toch beter.)

Allereerst de starter spray geprobeerd. Daartoe eerst het filter verwijderd, en wat van die spray ingespoten. Dat spul waaide trouwens overal en nergens heen. Maar dit had niet het gewenste resultaat.

Daarna verdelerkap, rotor en bougies vervangen. Dat werkte ook niet. Daarna de bougie test gedaan: hij vonkte wel degelijk.
Daarna nog maar wat meer van die spray gespoten. Toen dacht ik: laat ik er eens een filmpje van maken. Dus dochter mocht de auto starten:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Starlet start nog niet

Toen tijdens het starten nog maar wat extra van die spray. En na nog wat pogingen sloeg hij warempel toch aan!

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Starlet draait weer!

(Die witte vlek op het filter is van de spray)

Klein stukje mee gereden. Ging goed. Hopelijk is het hiermee opgelost. We gaan het zien.
Wat vinden jullie? Klinkt de auto nu goed?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou alsnog de benzinepomp vervangen. als deze spray nodig is, werk of de choke niet goed of benzinepomp

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Of het brandstof filter?

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat is inderdaad een injectie motor uit een P9 model die in een P7 gezet is.

Er is dus ergens een brandstofpomp en filter geïnstalleerd geschikt voor injectie want dat heeft een P7 standaard niet.

Ik vind dat hij wel een beetje onrustig loopt, kan zijn door het lange starten dat de accu wat leger is of hij loopt op 3 cylinders.

De spray kun je overigens beter direct in de inlaat sprayen, dus niet op het filter, terwijl iemand anders hem start.

[ Voor 15% gewijzigd door Navi op 15-02-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-06 17:06
in het eerste filmpje hoor je dat hij al dicht bij het willen aanslaan zit. Ik denk toch dat verdelerkap e.d. de oorzaak is geweest.

als je nu nadat hij even stil heeft gestaan ook weer kunt starten dan kun je de reparatie als geslaagd aanmerken. al loopt ie idd nog beetje ruw stationair. als dit niet stabilisieert zou ik er toch even mee bij een toyota kenner langs gaan.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:56
Anoniem: 2080528 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:35:
[...]

Wat een onzin, het is een starlet.
Kijk, ik vind het een beetje jammer dat tweakers de DIY vibe verliest. Waarschijnlijk is een garage voordeliger dan al het gereedschap voor 1 reparatie aanschaffen maar je leert er niks van!

[ Voor 27% gewijzigd door Makkelijk op 16-02-2024 07:50 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Makkelijk schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:46:
[...]

Wat een onzin, het is een starlet.
Dan nog is enige kennis van autotechniek wel een vereiste, net zoiets simpels als een band plakken van een fiets, zelfs individuen met een universitaire opleiding lukt dat nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor mij hoort dat bij elkaar, het vervangen zorgt voor goede aanvoer van brandstof.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zomorn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:23
Anoniem: 2080528 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:59:
[...]

Dan nog is enige kennis van autotechniek wel een vereiste, net zoiets simpels als een band plakken van een fiets, zelfs individuen met een universitaire opleiding lukt dat nog niet.
Wat negatief zeg. Juist een beetje aankloten met een beetje hulp van mede-tweakers is toch hoe je dit soort dingen leert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-07 05:34
[...]

Als je niks probeert, leer je er ook niks van. Kinderen leren lopen door te vallen en op te staan. De TS vraagt om tips, zodat hij ermee aan de slag kan en het kan gaan uitproberen. 10 keer hetzelfde zeggen (breng hem naar de garage) voegt echt niks toe. 1 keer is echt wel voldoende.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:51
[...]

Ik had 0 verstand van wasmachines, maar vond het leuk om mijn Miele zelf op te lappen.

Nieuwe schokbrekers,
Nieuwe machette,
Nieuwe Waterpomp
Nieuwe Koolstofborstels
Nieuwe zekering (op het moederbord)

Ding draaide al 10 jaar, en heeft het daarna nog 10 jaar gedaan. Als ik het topic lees, zie jou als een stoorzenders die alleen maar zegt "afblijven want je kan het niet" Je boodschap is duidelijk na de eerste twee berichten al.

Blij dat de topic starter heeft doorgezet, hij is een stap verder, en heeft gelukkig niet naar jou geluisterd. Je moet je niet blijven focussen op dingen die je niet kan, maar op focussen op dingen die je wel kan, en daar kom je alleen achter door het te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:13
hneel schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:14:
Vandaag weer naar het autootje gekeken. De bestelde spullen waren inmiddels gearriveerd.
In de tussentijd was ik ook deze video nog tegen gekomen. Dat komt wel een beetje neer op wat ik totnutoe al gelezen had. (De tip om de losse bougie met een startkabel aan de accu te hangen vond ik nog wel een goeie. Andere zeiden: leg het neer op metalen chassis. Dan is dit toch beter.)

Allereerst de starter spray geprobeerd. Daartoe eerst het filter verwijderd, en wat van die spray ingespoten. Dat spul waaide trouwens overal en nergens heen. Maar dit had niet het gewenste resultaat.

Daarna verdelerkap, rotor en bougies vervangen. Dat werkte ook niet. Daarna de bougie test gedaan: hij vonkte wel degelijk.
Daarna nog maar wat meer van die spray gespoten. Toen dacht ik: laat ik er eens een filmpje van maken. Dus dochter mocht de auto starten:
[YouTube: Starlet start nog niet]

Toen tijdens het starten nog maar wat extra van die spray. En na nog wat pogingen sloeg hij warempel toch aan!
[YouTube: Starlet draait weer!]
(Die witte vlek op het filter is van de spray)

Klein stukje mee gereden. Ging goed. Hopelijk is het hiermee opgelost. We gaan het zien.
Wat vinden jullie? Klinkt de auto nu goed?
toon volledige bericht
Top tip: geen starthulp op je luchtfilter spuiten! Luchtfilter losnemen en direct in de inlaatbuis spuiten!

Spuit je op je filter en slaat de motor bij starten terug vanwege bijvoorbeeld verkeerde ontstekings timing dan heb je brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mother_lepard schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:25:
[...]

Als je niks probeert, leer je er ook niks van. Kinderen leren lopen door te vallen en op te staan. De TS vraagt om tips, zodat hij ermee aan de slag kan en het kan gaan uitproberen. 10 keer hetzelfde zeggen (breng hem naar de garage) voegt echt niks toe. 1 keer is echt wel voldoende.
TS is ook met spray bezig geweest, wel een gehoord van de term backfire(?) zoals je las spoot TS dit ook in het luchtfilter, mooi deze adviezen maar als er gewonden gaan vallen, zou je dit op je geweten willen hebben?

En daar komt bij dat ik niet de enige was om hem naar een (buurt)garage te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FastFred schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:34:
[...]

Top tip: geen starthulp op je luchtfilter spuiten! Luchtfilter losnemen en direct in de inlaatbuis spuiten!

Spuit je op je filter en slaat de motor bij starten terug vanwege bijvoorbeeld verkeerde ontstekings timing dan heb je brand.
Dit dus, hier moet je zo voorzichtig mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met zn allen op Wojak inhakken heeft TS ook niets aan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Replika90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-07 22:43
boswandeling schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:28:
[...]

Ik had 0 verstand van wasmachines, maar vond het leuk om mijn Miele zelf op te lappen.

Nieuwe schokbrekers,
Nieuwe machette,
Nieuwe Waterpomp
Nieuwe Koolstofborstels
Nieuwe zekering (op het moederbord)

Ding draaide al 10 jaar, en heeft het daarna nog 10 jaar gedaan. Als ik het topic lees, zie jou als een stoorzenders die alleen maar zegt "afblijven want je kan het niet" Je boodschap is duidelijk na de eerste twee berichten al.

Blij dat de topic starter heeft doorgezet, hij is een stap verder, en heeft gelukkig niet naar jou geluisterd. Je moet je niet blijven focussen op dingen die je niet kan, maar op focussen op dingen die je wel kan, en daar kom je alleen achter door het te proberen.
toon volledige bericht
Jouw wasmachine rijdt niet op de openbare weg. Beetje beunen is niks mis mee, maar wat auto's betreft zorg dan in ieder geval voor wat begeleiding en/of lees je beter in... (zie spray incident zoals aangemerkt door anderen hier)

De eerste opmerkelijke keuze vind ik al het posten op tweakers, i.p.v. een autoforum. Zal vast wel iets te vinden zijn specifiek voor Starlet D.I.Y. onderhoud (is immers een cult auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Accu even doormeten als die oud en zwak is dan blijft starten een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Loopt de auto inmiddels al weer goed na wat stukjes rijden @hneel ?
Het brandstoffilter vervangen kan op zich ook geen kwaad. Zo'n 4EFE hoort overigens als een naaimachientje te lopen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Maar goed dat je geen peuk op je lip had, anders was je vers gekweekte snorretje ook weg :D

Met een beetje techn. inzicht en handigheid kun je deze auto nog goed zelf herstellen, aan het lopen houden.
Bougiekabels juist geplaatst op ontstekingsvolgorde. Een boek van P.H. Olving is wel handig 'vraagbaak Starlet 1986-88' om erbij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Hackus schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:52:
Maar goed dat je geen peuk op je lip had, anders was je vers gekweekte snorretje ook weg :D

Met een beetje techn. inzicht en handigheid kun je deze auto nog goed zelf herstellen, aan het lopen houden.
Bougiekabels juist geplaatst op ontstekingsvolgorde. Een boek van P.H. Olving is wel handig 'vraagbaak Starlet 1986-88' om erbij te hebben.
Voor het mechanische gedeelte wel, in dit geval zou ik ook een werkplaatshandboek voor een Corolla E10/Starlet P9 erbij adviseren :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

-tom-562 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:00:
[...]

Voor het mechanische gedeelte wel, in dit geval zou ik ook een werkplaatshandboek voor een Corolla E10/Starlet P9 erbij adviseren :P
P9 is toch van 1995 zoiets ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Hackus schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:02:
[...]

P9 is toch van 1995 zoiets ?
Ja, klopt, maar daar komt dit motorblok oorspronkelijk uit (of uit een Corolla).
Overigens is het ook mogelijk om dit motorblok uit te lezen, althans, bij de originele auto waarin deze zat. Ik weet niet of dat in dit geval nog allemaal werkt (heeft een P7 met carburateur uberhaupt wel een Check Engine Light :D), zie o.a.:
https://youtu.be/PQp4KDbae1o?si=jncVEiySrMeXlws8

[ Voor 22% gewijzigd door -tom-562 op 16-02-2024 12:05 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

-tom-562 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:04:
[...]

Ja, klopt, maar daar komt dit motorblok oorspronkelijk uit (of uit een Corolla).
Overigens is het ook mogelijk om dit motorblok uit te lezen, althans, bij de originele auto waarin deze zat. Ik weet niet of dat in dit geval nog allemaal werkt (heeft een P7 met carburateur uberhaupt wel een Check Engine Light :D), zie o.a.:
https://youtu.be/PQp4KDbae1o?si=jncVEiySrMeXlws8
Oké, ik heb dat zo niet in me hoofd zitten. Dat ik met deze oudere auto's deed is al wat jaren geleden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Hackus schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Oké, ik heb dat zo niet in me hoofd zitten. Dat ik met deze oudere auto's deed is al wat jaren geleden
Ik heb als student een Starlet P8 gehad (inmiddels al weer 16 jaar geleden o.i.d. :P), was toen redelijk actief op het Starlet forum 8). En een jaar of 6 geleden nog even tussendoor een Corolla E11 (mss wel de leukste auto die ik gehad heb), maar dan met 4AFE (de 1.6 versie van de 4EFE), dus het zit nog redelijk vers in mijn geheugen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:51
Replika90 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:01:
[...]

Jouw wasmachine rijdt niet op de openbare weg. Beetje beunen is niks mis mee, maar wat auto's betreft zorg dan in ieder geval voor wat begeleiding en/of lees je beter in... (zie spray incident zoals aangemerkt door anderen hier)

De eerste opmerkelijke keuze vind ik al het posten op tweakers, i.p.v. een autoforum. Zal vast wel iets te vinden zijn specifiek voor Starlet D.I.Y. onderhoud (is immers een cult auto).
Het is maar hoe je er naar kijkt. Die wasmachine kon ook in de fik vliegen, niet leuk voor de twee appartementen boven ons ;)

Als je het reserve wiel niet goed plaats (omdat je dat nog nooit hebt gedaan) kan het ook heel goed fout gaan op de weg. Zo zijn er talloze voorbeelden.

Snap je punt wel, daar gaat het niet om, maar blijven ouwehoeren dat je fout bezig bent en je vooral overal moet afblijven mag na twee berichten wel klaar zijn toch ?
Ik vind het opmerkelijk dat er hier tweakers zijn die toch wel goeie tips weten te geven, en zien dat er een andere motor in ligt dan het origineel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• misjeleke
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
De heel betrouwbare 4E-FE (volgens mijn geen motor probleem, ook de auto is erg solide)
Kijk met 1 bougie kabel en bougie er uit tegen kleppendeksel of deze vonkt indien ok is het voorlopig ok
Luister als je contact opzet of je benzinepomp hoort, je kan ook even voorzichtig duwen op nippel op de brandverdeler rail. wat betreft de bobijn , de uitslijting zijn normaal voor dit type, maar ideaal dienen ze rond te zijn. Ik verving ooit de mijne, maar 1 vd 4 contacten zal telkens wel een beetje uitslijten .. die uitslijtingen gaan hem niet weerhouden van te starten, indien brandstof pomp niet draait , zekering, relais nakijken..
Geef feedback van je vaststellingen

groeten,

Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Toevallig een paar maanden geleden bij een van onze Volvo's gehad, startte ook een op de andere dag niet meer, bleek het relais van de brandstofpomp te zijn. Relais uit elkaar gehaald, flyback diode vervangen en werkt weer zoals het hoort.

Zodra je hem op contact zet moet je de pomp een paar seconden horen lopen, hoor je niets, dan is dat het startpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misjeleke
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
mijn corolla uit 96 (zelfde E4-FE) had een systeem met een knopje en een led in de motorkap ongeveer rond de zwarte cilinder aan de veerpot wat het brandstof filter is , als je dat correct gebruikt zal je een soort diagnose code via led codes.. video (spaans met engelse subs) : [URL="https://youtu.be/RiYkHicqs3A?t=2","YouTube: Corolla 92 - 96 Check engine light - (ENG SUB) diagnostic error code OBD-I"]YouTube: Corolla 92 - 96 Check engine light - YouTube: Read Check Engine Light with Paper Clip // Geo Prizm
2de video
https://www.youtube.com/watch?v=PQp4KDbae1o
Codes
https://troubleshootmyveh...to-retrieve-trouble-codes

https://troubleshootmyveh...eve-trouble-codes?start=1

[ Voor 29% gewijzigd door misjeleke op 16-02-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14-07 21:16
ibmpc schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:03:
[...]
Reparatie aan deze auto is waarschijnlijk goedkoper dan een krat bier.
In mijn studententijd had ik een Geo Metro. Als die een keer onderhoud nodig had, dan ging ik gewoon een avondje niet drinken. De Geo Metro (Suzuki Swift in Nederland) en Toyota Starlet zijn auto's die je voor een habbekrats kunt onderhouden met merkonderdelen.
Door de garage laten ophalen *O*

(check je verzekeringspolis hoeveel kilometers towing inbegrepen is)

[ Voor 3% gewijzigd door ibmpc op 16-02-2024 18:47 ]

Pagina: 1