LED-strips in plafond: plaats voeding en controller

Pagina: 1
Acties:

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:08
Ha allen – ik ben bezig in onze nieuwe woning een verlaagd plafond te maken. In de koven van de gordijnen (drie stuks) wil ik LED-strips plaatsen voor indirect licht (dit effect).

Nu zit ik m'n hoofd te breken over de beste plaats voor de voeding en controller(s) (Shelly RGBW2). Ik ben van plan deze LED-strips te gebruiken, die vragen 20W per meter en kunnen met 12V of 24V gevoed worden. Mijn koven zijn 2.76m, 3.42m en 7.71m lang.

Rekening houdend met 10% extra ruimte qua voeding, zou ik voor die koven respectievelijk 60W, 75W en 170W voeding nodig hebben. Dat combineren in één voeding betekent een voeding met actieve ventilatie en dat wil ik niet. Daarbij gaat dat totale wattage over de 288W (24V) output van de Shelly RGBW2 heen.

Mijn idee is nu dus om op een bereikbare plaats zo dicht mogelijk bij de LED-strips (een bovenkast van de keuken, die staat redelijk centraal tussen alle koven in) de voedingen op te hangen, dan met dik genoeg draad (volgens deze tabel) naar elke koof te gaan en daar per koof een eigen Shelly uit het zicht weg te werken (achter een stukje hout of in een klein wit lasdoosje ofzo, maar wel bereikbaar als 'ie kapot zou gaan).

Is dit inderdaad de handigste manier om dit aan te pakken, of zie ik iets over het hoofd? Ik doe dit voor het eerst dus alle feedback is welkom :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Achter zo'n plank heb je toch ruimte zat? Daar 230V heen en je bent tot in het oneindige flexibel.

• Thyraon
Hm, ja, mijn koven zijn niet zo diep als op de foto die ik linkte; een centimeter of 10 in de hoogte. Ik heb wel een centimeter of 20 in de breedte. Op zich ruimte genoeg om het in de koof zelf op te lossen. Zeker een optie, maar ik wilde proberen in ieder geval de voedingen helemaal onzichtbaar te houden.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb zoiets gedaan, al wijzen mijn koven naar boven, het principe is hetzelfde. Ik heb vuren balken aan de muur gemaakt met een kopsmaat van 68x44mm (standaard CLS Maat bij elke bouwmarkt) en daar strips op gemaakt met speciale profielen die schuin naar het plafond wijzen en tegelijkertijd opgebouwde hitte wegvoeren (maar zonder die profielen kan ook) en de driver is een 150w model met ongeveer dezelfde kopsmaat als de gebruikte balken, dus die valt er gewoon tussen in (1 van de balken gewoon iets korter gemaakt).

Daar overheen houten koofjes gemaakt. Als je met je vermogen zit, gewoon meer passief gekoelde drivers gebruiken.

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:57
Ik gebruik al tijden deze voedingen naar volle tevredenheid, zijn slechts 320x30x18 mm. Die Shelly neemt meer ruimte in (los van de lengte uiteraard, maar daar heb je voldoende van).
https://glpower.eu/en/product/gtpc-100-s/

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-12 12:17
Het mooiste is om de bedrading van de ledstrips naar de meterkast door te trekken, of een andere ruimte waar 230V voeding en ruimte voorhanden is. Dan heb je bij storingen ook goed toegang en kun je makkelijker zaken vervangen dan in een onmogelijke houding achter een verstopt krap hoekje.
Bovenop een hoge keukenkast zou op zich ook een goede oplossing kunnen zijn, daar kun je van beneden gezien niet op kijken dus wellicht is afwerking dan ook minder belangrijk. Rondom een opstaande rand van wit genifeerd hout die ca. 15cm naar achteren versprongen op de keukenkast staat kan hier al mooi genoeg zijn.

Overigens is de 20W p/m opgave van RGBW ledstrip het gebruikte vermogen per meter als alle 3 (of 4 met echt wit) de kleuren 100% worden aangestuurd. Dit zal nagenoeg nooit voorkomen dus je kunt ook 10W p/m aanhouden voor een meer praktische voeding, zonder ventilator.

RGBW ledstrips geven alle kleuren plus koel wit, soms door RGB 100% aan te zetten waardoor je een soort van blauw-achtig wit licht krijgt. Wil je echt warm wit ledlicht zoals op je bijgesloten foto, zeg ledkleur 2700K, dan moet je een RGB-CCT ledstrip nemen, die geven alle kleuren plus koel tot diep warm wit licht.
Let er dan wel op dat je een juiste RGB-CCT ledstrip controller neemt. De RGB-CCT ledstrips van Gledopto worden hiervoor veel gebruikt, alleen weet ik niet of deze compatible zijn met Shelly. Ik heb de Zigbee versie en die werkt naadloos met de HUE app.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:18
Neem maar 24V, dan heb je lagere stroom (dus minder verlies over bekabeling).

En met ^, wanneer denk je meer dan 200W aan LED verlichting nodig te hebben? Dan heb je een zonnebril nodig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Thyraon
CJ_Latitude schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:48:
Ik gebruik al tijden deze voedingen naar volle tevredenheid, zijn slechts 320x30x18 mm. Die Shelly neemt meer ruimte in (los van de lengte uiteraard, maar daar heb je voldoende van).
https://glpower.eu/en/product/gtpc-100-s/
Ah, thanks, dat is een goede tip. Die zou ik ook nog wel in de koof (in het zicht) weggewerkt krijgen.

• Thyraon
Theo74 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:06:
Overigens is de 20W p/m opgave van RGBW ledstrip het gebruikte vermogen per meter als alle 3 (of 4 met echt wit) de kleuren 100% worden aangestuurd. Dit zal nagenoeg nooit voorkomen dus je kunt ook 10W p/m aanhouden voor een meer praktische voeding, zonder ventilator.
Check, dat is goed om te weten. Het gaat hier inderdaad puur om sfeerlicht, dus zal nooit 100% branden.
Theo74 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:06:
RGBW ledstrips geven alle kleuren plus koel wit, soms door RGB 100% aan te zetten waardoor je een soort van blauw-achtig wit licht krijgt. Wil je echt warm wit ledlicht zoals op je bijgesloten foto, zeg ledkleur 2700K, dan moet je een RGB-CCT ledstrip nemen, die geven alle kleuren plus koel tot diep warm wit licht.
Let er dan wel op dat je een juiste RGB-CCT ledstrip controller neemt. De RGB-CCT ledstrips van Gledopto worden hiervoor veel gebruikt, alleen weet ik niet of deze compatible zijn met Shelly. Ik heb de Zigbee versie en die werkt naadloos met de HUE app.
Ah, dat is een heel goed punt, daar had ik niet bij stilgestaan. Het idee is inderdaad om warm wit licht te maken. Is dat met een RGBW strip niet mogelijk door (heel plat gezegd) "geel + een beetje wit" te mengen? Feitelijk heb ik alle kleurtjes niet eens nodig, ik wil eigenlijk altijd alleen maar warm wit licht in die koven hebben. Dan zou ik misschien zelfs af kunnen met een COB warm wit strip met een Shelly Dimmer2 erop. Scheelt ook een beetje in het wattage per meter.

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-12 12:17
RGBW ledstrips kunnen simpel geen sfeervol warm wit licht maken, dat lukt je echt alleen met warm witte leds.
De evolutie van de warm witte leds zoals ze nu zijn heeft dit bewezen, dit heeft aardig wat onderzoek gekost.

Je kunt een single color 2700k ledstrip nemen, dan zit je vast aan een warm witte kleur die misschien prima is.
Een COB ledstrip kan, dan heb je geen lichtvlekken van de losse leds, alleen kosten COB ledstrips wel iets meer, terwijl je beter een aluminium ledstripprofiel met opalen deksel kunt nemen. Dat geeft ook diffuus licht en het aluminium profiel koelt de ledstrip ook iets, wat ten bate van de levensduur is.

Dan kun je ook nog CCT ledstrip nemen die zonder RGB kleur alleen tussen koel en warm wit licht is te regelen, dan kun je van koelkast wit licht tot oranje achtig diep warm ‘wit’ licht regelen.

Een laatste optie is Dim-To-Warm ledstrip die van 100% met ca. 3000K wit licht richting 0% steeds meer oranje achtig wit licht geeft. Dit geeft een beetje het idee van een gloeidraad dimmen, voor de extra sfeer.
Voor een Dim-To-Warm ledstrip heb je na de 12V of 24V voeding een aparte PWM dimmer nodig die je draadloos kunt aansturen. Omdat Dim-To-Warm ledstrip met twee kleuren leds werkt, warm wit en oranje.

Zoals hier boven al geadviseerd zou ik persoonlijk met 24V ledstrips werken. Die trekken minder stroom bij het zelfde vermogen per meter ledstrip, waardoor je dunnere aansluitkabel/draad kunt gebruiken. En je hebt ook minder last van spanningsval, wat bij langere lengtes ledstrip soms terug te zien is. Begin feller dan het einde.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Thyraon
Dank voor je uitgebreide antwoord @Theo74. Ik heb drie warm witte dimbare 24V LED-strips en bijbehorende voedingen besteld (dank @CJ_Latitude). Ik monteer ze sowieso in een profiel ja, zodat ik daar de gipsplaten netjes tegenaan kan zetten in de koof.

Ik deel hier het resultaat wel als het allemaal hangt straks :)
Pagina: 1