Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-04 20:33
Hallo, mijn naam is Floris en ik ben een HDR junkie.

Oke, serieus nu.

Ik game op Windows 11 met een 4k televisie van Sony die ook HDR ondersteund. Ik denk dat ik dat 'mooi' vind en ik druk het bewust zo uit. Bijvoorbeeld in Uncharted, mass effect Andromeda, assassin's Creed Valhalla en horizon zero dawn.

Dit even daargelaten wat HDR op Windows 11 precies is.

Ondertussen dual boot ik in een Linux distro omdat ik dat leuk vind. Dit wisselt nog wel eens. Ik ben begonnen met Ubuntu, heb Fedora ook geprobeerd, beetje aangeklooid met Pop!_OS en zit nu op Nobara.

Ik zou het leuk vinden om volledig te switchen naar een leuke Linux distro. Niet zozeer omdat ik Windows haat, maar het gewoon leuk zou vinden. Wat me tegen houdt, is het gebrek aan OOTB HDR ondersteuning in Linux.

Nu heb ik voor de grap de steam-deck versie van Nobara eens geprobeerd. Dat werkt best redelijk. Ik kan nu in meerdere spellen HDR daadwerkelijk aanzetten! Het ziet er echter in veel gevallen nogal 'overbright' uit. Ik weet dus niet of ik dit 'mooi' vind.

Mijn vragen:

1) als ik op mijn PC met nobara-steamdeck HDR aanzet in games, 'waar kijk ik dan eigenlijk naar'?
2) wat is volgens jullie eigenlijk de way-to-go voor HDR in Linux? Welke distro, bedoel ik?

Zoals ik heb begrepen is HDR in Linux gewoon nog niet af. Het enige display server protocol dat HDR zou moeten doorgeven is COSMIC (welke distro heeft dat??), wayland is er nog mee bezig, DRM kan je niet gebruiken voor gaming (toch?) En de rest (x11) gaat hem gewoon niet worden.

Ben benieuwd naar jullie reactie. Ben me bewust van enige naïviteit en wordt niet gehinderd door enige vorm van kennis ;)

Beste antwoord (via Cageman1984 op 09-02-2024 15:38)

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:29

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Wat bedoel je precies met: "Waar kijk ik nu precies naar"?
HDR is een technologie die op Windows net goed en wel geaccepteerd en geimplementeerd is in de laatste paar generaties grafische kaarten.
Op Linux is het vaak zo dat deze technieken 'ge-opensourced' moeten worden, wat betekend dat er heel wat reverse engineering moet plaatsvinden om uit te vlooien wat er nu precies aan communicatie tussen de devices heen en weer moet worden gestuurd. Vooral Nvidia is niet scheutig met informatie om dit voor elkaar te krijgen.
De ontwikkelingen op Linux lopen daarom vaak een generatie of soms meer achter op de huidige ontwikkelingen op Windows gebied. Dus ik denk dat 'waar je naar kijkt' op Linux nu nog een best-effort 'beta-implementatie' is van HDR technieken (dit is een persoonlijke aanname, ik heb zelf geen praktische ervaring met HDR op Linux). Is dat waar je naar op zoek bent?

Ik vermoed dat met de tijd de resultaten die behaald worden op Linux meer en meer Windows gaan benaderen, zeker omdat het gamen op Linux nu zo'n gote vlucht neemt met de komst van de Steamdeck en aanverwanten.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:20
Ik heb geen kennis van HDR gaming in linux, maar werd wel nieuwsgierig naar aanleiding van je bericht. Toen vond ik deze: wiki.archlinux.org/title/HDR_monitor_support.
Misschien helpt je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
In je link staat inderdaad min of meer hetzelfde als mijn bericht. ze noemen dezelfde display protocol servers en beschrijven hoe je HDR 'aanzet', maar dan via gamescope. Dat is denk ik wat er in de steam-deck versie van Nobara ook gedaan is. Ik kan echter niet echt achterhalen waar ik nu precies naar kijk. Toch maar eens beter je link doornemen...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

HDR is een technologie die op Windows net goed en wel geaccepteerd en geimplementeerd is in de laatste paar generaties grafische kaarten.
Op Linux is het vaak zo dat deze technieken 'ge-opensourced' moeten worden, wat betekend dat er heel wat reverse engineering moet plaatsvinden om uit te vlooien wat er nu precies aan communicatie tussen de devices heen en weer moet worden gestuurd. Vooral Nvidia is niet scheutig met informatie om dit voor elkaar te krijgen.
De ontwikkelingen op Linux lopen daarom vaak een generatie of soms meer achter op de huidige ontwikkelingen op Windows gebied. Dus ik denk dat 'waar je naar kijkt' op Linux nu nog een best-effort 'beta-implementatie' is van HDR technieken (dit is een persoonlijke aanname, ik heb zelf geen praktische ervaring met HDR op Linux). Is dat waar je naar op zoek bent?

Ik vermoed dat met de tijd de resultaten die behaald worden op Linux meer en meer Windows gaan benaderen, zeker omdat het gamen op Linux nu zo'n gote vlucht neemt met de komst van de Steamdeck en aanverwanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cageman1984
ElCondor schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:07:
Allereerst bedankt voor je antwoord :) .

Ik bedoel, kijk ik nu echt naar een HDR weergave? Of is het een overdreven overbelichte nep-weergave? Of moet ik het aanpassen naar een ander scherm? Of kijk ik eigenlijk naar een SDR weergave?

Je antwoord 'best-effort 'beta-implementatie' van HDR technieken is denk ik het beste.

[ Voor 9% gewijzigd door Cageman1984 op 09-02-2024 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Cageman1984 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:37:
[...]

Allereerst bedankt voor je antwoord :) .

Ik bedoel, kijk ik nu echt naar een HDR weergave? Of is het een overdreven overbelichte nep-weergave? Of moet ik het aanpassen naar een ander scherm? Of kijk ik eigenlijk naar een SDR weergave?

Je antwoord 'best-effort 'beta-implementatie' van HDR technieken is denk ik het beste.
You're welcome!

Overigens zie ik nu pas je opmerking over Cosmic. Dat is de komende Desktop Environment van Pop! OS. Ze hebben hun Gnome gebaseerde implementatie helemaal van de grond af opgebouwd in Rust. Ze zijn er alleen nog niet klaar mee. Ik begrijp dat ze hier inderdaad van plan zijn om HDR in te bouwen. Exciting times! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
ElCondor schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:08:
[...]

You're welcome!

Overigens zie ik nu pas je opmerking over Cosmic. Dat is de komende Desktop Environment van Pop! OS. Ze hebben hun Gnome gebaseerde implementatie helemaal van de grond af opgebouwd in Rust. Ze zijn er alleen nog niet klaar mee. Ik begrijp dat ze hier inderdaad van plan zijn om HDR in te bouwen. Exciting times! ;)
Oeh... Enig idee wanneer dit uitgerold gaat worden? Heeft Pop!_OS niet hetzelfde release schema als Ubuntu? Dan zou 24.04 wel eens heel interessant kunnen worden. Dat ga ik eens even uitzoeken! En Pop toch maar weer eens een kans geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 21:35

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cageman1984 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:20:
[...]

Oeh... Enig idee wanneer dit uitgerold gaat worden? Heeft Pop!_OS niet hetzelfde release schema als Ubuntu? Dan zou 24.04 wel eens heel interessant kunnen worden. Dat ga ik eens even uitzoeken! En Pop toch maar weer eens een kans geven.
POP!_os is gebaseerd op Ubuntu LTS en de volgende release zal dus op 24.04 gebouwd zijn. Echter is er geen enkele garantie dat het in mei al klaar is of dat het pas ergens in augustus komt of zelfs nog later.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:11

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Cageman1984 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:07:
Ik game op Windows 11 met een 4k televisie van Sony die ook HDR ondersteund. Ik denk dat ik dat 'mooi' vind en ik druk het bewust zo uit.
Eens, het is echt mooi en imho vaak onderschat.
2) wat is volgens jullie eigenlijk de way-to-go voor HDR in Linux? Welke distro, bedoel ik?
Niet, er is geen "way-to-go", het is gewoon niet klaar voor productie. Sorry voor het teleurstellende antwoord.

Er wordt aan gewerkt en na jaren van vertraging voelt het eindelijk alsof we er bijna zijn. Met met wat gepruts is er soms iets te bereiken (games en films), maar een vloeiende OOTB-ervaring is nog niet te krijgen.

Dit is Tweakers dus ik ga niet zeggen dat iets te moeilijk is of niet geschikt voor beginners, maar ik zou het ook jammer vinden als je afknapt op Linux omdat je direct in het diepste zwembad bent gedoken en met een onbruikbaar systeem blijft zitten.
DRM kan je niet gebruiken voor gaming (toch?)
Jawel.

Let op, de afkorting DRM heeft twee betekenissen in deze context. Ik neem aan dat jij de "Direct Render Manager" bedoelt, een interface om toegang tot de GPU te krijgen. De afkorting staat ook voor "Digital Restriction Management", oftwel de anti-kopieerbeveiliging die ook gebruikt wordt als anti-cheat. Dat werkt ook grotendeels... als je daar aan wil beginnen. Een bedrijf meer rechten op mijn computer geven dan ik zelf heb vind ik een dom idee, maar dat lijkt een gepasseerd station.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
Ik ga wel gewoon wachten tot het klaar is. In de tussentijd vind ik de Nobara steam deck edition met soort van HDR support best vermakelijk en dual boot ik in Windows 11. Er lijkt wel echt steeds meer mogelijk. Het punt dat we Windows echt vriendelijk kunnen bedanken en vaarwel kunnen zeggen, is er nog niet maar gaat komen.

Bedankt voor jullie reacties. Mocht ik een echte oplossing voor de standaard gebruiker tegenkomen, dan post ik het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
De KDE Plasma 6 DE die vandaag is uitgekomen heeft nu HDR ondersteuning, maar nog niet volledig. Je zou dus kunnen overwegen een distro met KDE 6 te gebruiken wanneer deze binnernkort uitkomen. Ik denk dat Fedora 40 KDE respin binnenkort al met Plasma 6 zal komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Denizz op 29-02-2024 20:10 ]

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• Cageman1984
Denizz schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:08:
Ik denk dat Fedora 40 KDE respin binnenkort al met Plasma 6 zal komen.
Had het ook gezien. Ben benieuwd of Nobara 40 eveneens die kant op gaat. Zou ik graag willen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan121
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-04 15:45
Een Raspberry Pi 4 of 5 ondersteunt 4K HDR10 op LibreElec.

Dat werkt (al geruime tijd) prima.

4K is max 60fps

Raspberry Pi5 op twee schermen.

Mijn Raspberry Pi 5 doet FHD (1920x1080) op 120fps.

[ Voor 47% gewijzigd door Jan121 op 22-03-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
Jan121 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:30:
Een Raspberry Pi 4 of 5 ondersteunt 4K HDR10 op LibreElec.

Dat werkt (al geruime tijd) prima.

4K is max 60fps

Raspberry Pi5 op twee schermen.

Mijn Raspberry Pi 5 doet FHD (1920x1080) op 120fps.
Dat is cool. Maar dat doet denk ik de afspeelapplicatie zelf, toch? Mooie apparaatjes, die Pi's. Lange tijd op een Pi 3b Moonlight streaming gebruikt. Werkte perfect. Jij hebt het echter nu denk ik over HDR tijdens afspelen van media, klopt dat?

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben, is HDR voor games in Linux. Ik ben trouwens zeer benieuwd naar Fedora 40/Nobara 40/Pop!_os 24.04 wat dat betreft...

[ Voor 5% gewijzigd door Cageman1984 op 22-03-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan121
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-04 15:45
Cageman1984 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:10:
[...]

Dat is cool. Maar dat doet denk ik de afspeelapplicatie zelf, toch? Mooie apparaatjes, die Pi's. Lange tijd op een Pi 3b Moonlight streaming gebruikt. Werkte perfect. Jij hebt het echter nu denk ik over HDR tijdens afspelen van media, klopt dat?

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben, is HDR voor games in Linux. Ik ben trouwens zeer benieuwd naar Fedora 40/Nobara 40/Pop!_os 24.04 wat dat betreft...
Ik weet niet wat je bedoelt met de afspeelapplicatie, het gaat om hardware ondersteuning in de GPU/VPU en drivers.

Dat werkt op een Raspberry Pi4 of 5, geeft je monitor/TV dan ook aan (en weer!)

Voor gaming, dat is op een Raspberry Pi beperkt, lang niet zo krachtig als een AMD of Nvidia kaart, al kan je prima retrogamen.

Retrogamen met HDR? Er is support voor in RetroArch, en de Vulkan driver kan het ondersteunen:
https://www.libretro.com/index.php/category/hdr/

Geen idee of de Vulkan Driver op de RPI dat al kan.

Steam Deck ondersteunt ook HDR
Pagina: 1