Babyfoon voor demente oma

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 20:43
Hallo,

Willen jullie met mij meedenken? Mijn oma is dementerend, daarom heeft ze een babyfoon op de slaapkamer waardoor ze altijd mijn opa kan bereiken. Dat werkt voor thuisgebruik uitstekend. We zoeken nu een oplossing voor buitenshuis.

De wensen:
-groot bereik(>10km) nodig, dus mobiele netwerk lijkt noodzakelijk?
-alleen geluid, beeld is niet nodig
-het moet simpel werken en altijd aan staan. Een smartphone is daarom waarschijnlijk uit te sluiten: te complex voor mijn opa, en te onbetrouwbaar: als mijn opa zelf belt met iemand, moet hij nog steeds duidelijk met mijn oma kunnen communiceren. Met de smartphone en wisselen tussen apps zie ik dat eerlijk gezegd niet goedkomen
-idealiter een los kastje dat mijn opa bij zich kan dragen. Soort van walky-talkie idee

Ik heb zelf al gezocht op babyfoons met simkaart (permanente belverbinding), maar zoiets kon ik niet vinden.

Jullie hulp wordt enorm gewaardeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:15

Freakie1NL

Grote Baas

Wifi babycamera (niet nodig, maar tegenwoordig is dat de norm). Zou beeld dus niet uitsluiten, als het er bij zit waarom niet?

Daarna een low budget telefoon voor je opa regelen, alleen die app er op en een data sim. Nummer aan niemand geven. Dan heeft hij een telefoon voor buiten huis waarop hij de baby cam kan zien.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat deze oplossing te complex is voor mijn opa; als hij eerst een app moet openen om met mijn oma te kunnen communiceren, dan is dat te complex.

Idealiter drukt hij gewoon op een fysieke push-to-talk knop voor communicatie. Tegelijkertijd is het belangrijk dat mijn oma nergens op hoeft te drukken, we kunnen haar helaas geen nieuwe dingen meer leren.

Ik zat zelf te denken aan een 4g portofoon met ivox, maar ik heb zoiets nog niet gevonden.

[ Voor 15% gewijzigd door PimW op 09-02-2024 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Daar zijn gewoon dedicated oplossingen voor, bijvoorbeeld https://wuzzialert.com/

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 02:27
Een GPS kinderhorloge? Kan je alleen mee bellen naar de "ouder" telefoon en is niet heel moelijk in gebruik aangezien kinderen dit ook moeten gebruiken.
https://www.one2track.nl/hoe-werkt-het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:39

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

https://nl-alarmering.nl/alarmknop/

Kun je zelfs instellen dat ofwel een (of volgens mij meerdere, een fallback nummer kun je ook instellen) vastgelegde contactpersoon gebeld wordt (dan zal de opa wel dus telefonisch moeten kunnen reageren, maar dat zal een 'kastje' ook met zich brengen).

Of je laat egwoon de response over aan een professionele meldkamer, die getrained zijn op dit soort gevallen, vermoedelijk ook vooraf kunnen vastleggen dat de gebruiker aan dementie leid en mogelijk verward is... de meldknop geeft gelijk ook GPS data door, dus je wet waar ze is

Dit soort systemen zijn juist specifiek voor zulke gevallen ontwikkeld (ofwel vor ouderen die mogelijk een ongelukje hebben of juist dementerende ouderen).
Ik zou afraden hele andere systemen te gaan 'omvormen' op een manier waarop ze niet ontwikkeld zijn

[ Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 09-02-2024 15:53 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Bedankt voor jullie meedenken P_de_B, Bazvv en RM-f.

Voor de wuzzialert moet een knop ingedrukt worden, bij een GPS kinderhorloge ook. Idem dito voor de producten op nl-alarmering.nl. Dat zal helaas niet werken voor mijn oma.

Voor de beeldvorming: mijn oma is zodanig dement, dat zij geen nieuwe herinneringen kan maken (anterogade amnesie). De vergelijking met een kind gaat dus spaak (kinderen kunnen heel goed dingen leren). Mijn oma vertellen en leren dat ze op een knopje moet drukken, gaat daarom niet werken.

Dank ook voor het advies om geen andere systemen om te vormen, datzelfde advies kreeg ik net ook terug bij 2 portofoonwinkels. Dat advies nemen we ter harte.

Blijft de vraag nog steeds open: wat dan wel?

Allicht kunnen we twee goedkope mobieltjes aanschaffen. De ene mobiel op handsfree laten bellen naar het andere toestel wanneer mijn opa van huis gaat. Het tweede mobieltje (dat mijn opa dan bij zich heeft) op hands-free zetten en de microfoon muten. Op het moment dat mijn oma dan om hulp vraagt, kan mijn opa unmuten en terugpraten. Grootste nadeel van dit systeem: als de verbinding wegvalt, moet mijn opa eerst weer naar huis (mijn oma is niet meer in staat om de telefoon op te nemen namelijk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:37
Als ik dit zo lees, is het dan nog wel verstandig dat je grootouders zelfstandig wonen? Ik vraag dit omdat dit uiteindelijk voor mijn grootouders gewoon niet meer te doen was en het ook tot onveilige situaties leidde voor mijn grootmoeder. Voor mijn grootvader was het een grote stap om dit te moeten erkennen maar, zo gaf hij zelf later ook toe, toch de beste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-10 12:46
Misschien niet het antwoord op je vraag, maar heb je het gevoel dat dit uberhaupt gaat werken? Je geeft aan dat je oma niet meer in staat is om nieuwe dingen te leren. Hoe ben jij dan van plan dat jou oma straks naar je opa gaat roepen als ze deze niet in de direct omgeving kan vinden?

En als dat dan misschien gelukt is en je opa is in staat om met je oma te communiceren terwijl hij niet in de buurt is, hoe gaat jou oma hierop reageren?

Zoals hierboven ook al aangegeven word, soms is techniek niet altijd de juiste oplossing, hoe graag we dat ook zouden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Mijn opa is nog prima in orde. We zijn op zoek naar een medisch hulpmiddel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 02:27
Als een GPS horloge te moelijk is dan is denk ik je enige optie een SOS knop.
https://nl-alarmering.nl/alarmknop/alarmketting/

Dat is simpelweg een knop indrukken en je hebt een spreek/luisterverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
markisoke schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:15:
Misschien niet het antwoord op je vraag, maar heb je het gevoel dat dit uberhaupt gaat werken? Je geeft aan dat je oma niet meer in staat is om nieuwe dingen te leren. Hoe ben jij dan van plan dat jou oma straks naar je opa gaat roepen als ze deze niet in de direct omgeving kan vinden?

En als dat dan misschien gelukt is en je opa is in staat om met je oma te communiceren terwijl hij niet in de buurt is, hoe gaat jou oma hierop reageren?

Zoals hierboven ook al aangegeven word, soms is techniek niet altijd de juiste oplossing, hoe graag we dat ook zouden willen.
In een vroeger stadium heeft mijn oma geleerd om gewoon te roepen. Dit aangeleerde gedrag gaat nog prima, dus daar willen we op voort borduren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Bazvv schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:16:
Als een GPS horloge te moelijk is dan is denk ik je enige optie een SOS knop.
https://nl-alarmering.nl/alarmknop/alarmketting/

Dat is simpelweg een knop indrukken en je hebt een spreek/luisterverbinding.
We kunnen mijn oma helaas geen nieuwe dingen meer leren. Een knop indrukken klinkt voor ons heel simpel, maar dat gaat niet meer werken: 1 minuut na de uitleg is ze dat alweer kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-10 20:27
PimW schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:00:

Allicht kunnen we twee goedkope mobieltjes aanschaffen. De ene mobiel op handsfree laten bellen naar het andere toestel wanneer mijn opa van huis gaat. Het tweede mobieltje (dat mijn opa dan bij zich heeft) op hands-free zetten en de microfoon muten. Op het moment dat mijn oma dan om hulp vraagt, kan mijn opa unmuten en terugpraten. Grootste nadeel van dit systeem: als de verbinding wegvalt, moet mijn opa eerst weer naar huis (mijn oma is niet meer in staat om de telefoon op te nemen namelijk).
De meeste, zo niet alle, providers kappen mobiele gesprekken af na 2 uur non-stop connectie.

Die optie zal dus geen stand houden.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Goed om te weten. Mijn opa is gelukkig nooit langer dan een uur van huis, dus dat zou moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Je hebt ook nog alarmen die stemgeactiveerd zijn, bijvoorbeeld: https://www.dementie-winkel.nl/Onrustmelder-Vahlkamp

Dat zou misschien iets kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 10:25
Deze portofoon lijkt 4g en VOX te ondersteunen

https://www.portofoons.nl...rbo-ion.html#omschrijving

Ik kan ook niets anders bedenken als een knop indrukken te veel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
Ik denk dat je het best kan zoeken naar een Android oplossing met 2 goedkope smartphones met sim-only data abbonement welke je in kiosk mode zet. Vervolgens zoeken naar een babyphone app wat dus de enige app is die gebruikt kan worden op die 2 toestellen.

Toestel bij opa en oma in de borstzak, en activeren zodra je oma alleen de deur uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
P_de_B schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:24:
Je hebt ook nog alarmen die stemgeactiveerd zijn, bijvoorbeeld: https://www.dementie-winkel.nl/Onrustmelder-Vahlkamp

Dat zou misschien iets kunnen zijn?
Zoiets in combinatie met een terugspreekoptie zou ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
markisoke schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:25:
Ik denk dat je het best kan zoeken naar een Android oplossing met 2 goedkope smartphones met sim-only data abbonement welke je in kiosk mode zet. Vervolgens zoeken naar een babyphone app wat dus de enige app is die gebruikt kan worden op die 2 toestellen.

Toestel bij opa en oma in de borstzak, en activeren zodra je oma alleen de deur uit gaat.
Interessant idee! Hierop voortbouwend: een ' slimme babyfoon' die via wifi verbonden is. Een tweede goedkope smartphone voor mijn opa kopen , hier de bijbehorende babyfoonapp opzetten en de kioskmode activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
pickboy schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:25:
Deze portofoon lijkt 4g en VOX te ondersteunen

https://www.portofoons.nl...rbo-ion.html#omschrijving

Ik kan ook niets anders bedenken als een knop indrukken te veel is.
Dit idee heb ik inmiddels laten varen omdat twee portofoonwinkels mij dit afraden. In de praktijk blijkt dit toch niet zo goed te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
PimW schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:31:
[...]

Interessant idee! Hierop voortbouwend: een ' slimme babyfoon' die via wifi verbonden is. Een tweede goedkope smartphone voor mijn opa kopen , hier de bijbehorende babyfoonapp opzetten en de kioskmode activeren.
Ahh, even ter verduidelijking, je zoekt een systeem waarbij je opa de deur uit gaat en je oma thuis blijft?
Je zoekt dus niet een systeem waarbij je oma ook nog eens de deur uit gaat.

Dan zou ik inderdaad een wifi babyfoon kopen en de app daarvan op een seperaat goedkoop toestel en in kiosk mode plaatsten. Hoeft je opa niet te prutsen met het toestel zelf en kan die ook niet de app afsluiten en het in een keer kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Exact! Excuses als ik niet helemaal duidelijk was. Is er een simpele manier om een android telefoon in kios modus te krijgen? Ik lees allerlei artikelen over (intune) mdm achtige oplossingen; dat moet vast makkelijker kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
PimW schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:39:
Exact! Excuses als ik niet helemaal duidelijk was. Is er een simpele manier om een android telefoon in kios modus te krijgen? Ik lees allerlei artikelen over (intune) mdm achtige oplossingen; dat moet vast makkelijker kunnen.
Niet helemaal kiosk mode, maar je kunt een app pinnen. Hierdoor moet je om de app af te sluiten een pin code invullen: https://support.google.com/android/answer/9455138?hl=en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Freakie1NL schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:25:
Wifi babycamera (niet nodig, maar tegenwoordig is dat de norm). Zou beeld dus niet uitsluiten, als het er bij zit waarom niet?

Daarna een low budget telefoon voor je opa regelen, alleen die app er op en een data sim. Nummer aan niemand geven. Dan heeft hij een telefoon voor buiten huis waarop hij de baby cam kan zien.
Met terugwerkende kracht lijkt dit de weg om op te gaan, gecombineerd met de kiosk-mode. Op die manier wordt de smartphone in feite een babyphone-only. We gaan dit uitproberen en kijken hoe dit bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:18

DukeBox

loves wheat smoothies

PimW schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:00:
Voor de wuzzialert moet een knop ingedrukt worden, bij een GPS kinderhorloge ook. Idem dito voor de producten op nl-alarmering.nl. Dat zal helaas niet werken voor mijn oma.
Je kan ook naar zo'n kinderhorloge toe bellen, deze neemt dan automatisch op (als zo ingesteld voor het bellende nummer). Dit zou op zich kunnen werken zoals je zou willen en bij wegvallen van de verbinding kan je deze ook weer opnieuw opstarten.. MAAR.. de vraag is hoe lang zo'n kleine accu meegaat in zo'n horloge.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-10 15:49
PimW schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:29:
[...]

Dat kan met deze, als je de 'telefoonalarm' optie neemt.
Met dit systeem wordt het alarmsignaal doorgestuurd naar maximaal drie telefoonnummers. Er komt een spreek-luisterverbinding tot stand wanneer de persoon in de buurt is van het apparaat. Zo niet, dan ontvangt de persoon die gebeld wordt een ingesproken bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
PimW schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:29:
[...]

Dat kan

Pagina: 1