TV op afstand bedienen voor mijn moeder.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pimt
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 16:19
Dag,

Ik zou graag de tv voor mijn moeder op afstand willen bedienen. Het lukt haar soms niet goed meer.
De afstandbediening van ZIggo, lukt nog redelijk. Echter sport/viaplay is nu van de kabel af en alleen nog maar streamend via een app, en dat soort dingen leren wordt 'm gewoon niet meer.

Wat heb ik en waar ben ik bekend mee:
- Ik zoek in eerste instantie een oplossing voor een Appletv 4.
- Ik zou via vpn/Tailscale in kunnen loggen op het lokale netwerk van mijn moeder.
- Ik ben een beetje bekend met homeassistant.

Ik sta open voor andere merken/methodes als die een meer out-of-the-box oplossing zouden bieden.
- Mini pc?
- chromecast?

Thuis is het me gelukt om de apple tv integration in home assistant te krijgen. Er komt ook een kaartje met wat er speelt. Het lukt me niet om commands van de afstandbediening zoals up/down/bestestigen/terug etc te versturen.

Ik ben me er van bewust dat het bedienen van de app en de TV lastig is zonder de TV zelf te kunnen zien. Ik hoop dit middels video bellen eerst op te gaan lossen. Een webcam in de kamer hangen gaat me een beetje te ver. Ook hierin sta ik nog open voor suggesties.

Ik ben me eigenlijk erg aan het verbazen dat het niet eenvoudiger is om op afstand iemand te helpen met iets als dit. Ben erg benieuwd naar hoe de community hier zelf mee overweg gaat.

tldr: Hoe kan ik op 100km afstand de tv/apps/smart tv bedienen voor mijn ouder wordende moeder.

[ Voor 0% gewijzigd door Pimt op 09-02-2024 11:51 . Reden: typo's/layout ]

Beste antwoord (via rens-br op 11-02-2024 12:59)

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35
Check de Firemote Card configuration in Home Assistant, heb ik ook en werkt uitstekend.
Dan heb je gewoon het hele plaatje van de afstandsbediening voor je en kun je op de knoppen drukken, precies hetzelfde als de reguliere AB.

https://github.com/PRProd/HA-Firemote

[ Voor 8% gewijzigd door Ora et Labora op 09-02-2024 12:12 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:47

D4NG3R

kiwi

:)

Pimt schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:50:
Ik ben me eigenlijk erg aan het verbazen dat het niet eenvoudiger is om op afstand iemand te helpen met iets als dit. Ben erg benieuwd naar hoe de community hier zelf mee overweg gaat.
M'n grootmoeder laat ik in ieder geval stap - voor - stap in haar eigen woorden opschrijven wat ze moet doen. Met wellicht nog wel de belangrijkste stap; hoe ze terug naar home kan om de app opnieuw te starten als ze het niet meer snapt.

De realiteit is dat er voor steeds meer zaken er geen "ouderwetse" alternatieven of slimme oplossingen zijn.

Ik probeer haar (en m'n ouders) om die reden dan ook zo veel mogelijk bij nieuwigheden te betrekken zodat ze het in de toekomst zelf kunnen blijven doen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Hann1BaL
  • Laatst online: 11-11 12:38

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

En wat zijn je testresultaten tot dusver met tailscale op de AppleTV en je mobiele telefoon?
Ik neem aan dat je dan je iphone kunt gebruiken als AB van de appleTV?

Dat is namelijk al snel het advies.

Dat soort lokale netwerk gebonden besturingen doen wel eens moeilijk over een VPN.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ora et Labora
  • Laatst online: 15:35
Check de Firemote Card configuration in Home Assistant, heb ik ook en werkt uitstekend.
Dan heb je gewoon het hele plaatje van de afstandsbediening voor je en kun je op de knoppen drukken, precies hetzelfde als de reguliere AB.

[ Voor 8% gewijzigd door Ora et Labora op 09-02-2024 12:12 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:49

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Een teamviewer/vnc server achtige oplossing? Al dan niet via sideloading.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Pimt
Hann1BaL schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:08:
En wat zijn je testresultaten tot dusver met tailscale op de AppleTV en je mobiele telefoon?
Ik neem aan dat je dan je iphone kunt gebruiken als AB van de appleTV?

Dat is namelijk al snel het advies.

Dat soort lokale netwerk gebonden besturingen doen wel eens moeilijk over een VPN.
Wanneer ik met mijn eigen telefoon via een 4g verbinding inlog op mijn lokale thuisnetwerk dan bereik ik mijn homeassistent server (zet ik de vpn niet aan, lukt dat uiteraard, niet). Wanneer ik dan de native iphone remote app wil gebruiken geeft deze aan "Moet verbonden zijn met een wifi netwerk". En dat is dan helaas niet het geval, ik zit dan op 4g en niet op hetzelfde netwerk waar de appletv staat.

• Pimt
D4NG3R schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:04:
[...]

M'n grootmoeder laat ik in ieder geval stap - voor - stap in haar eigen woorden opschrijven wat ze moet doen. Met wellicht nog wel de belangrijkste stap; hoe ze terug naar home kan om de app opnieuw te starten als ze het niet meer snapt.

De realiteit is dat er voor steeds meer zaken er geen "ouderwetse" alternatieven of slimme oplossingen zijn.

Ik probeer haar (en m'n ouders) om die reden dan ook zo veel mogelijk bij nieuwigheden te betrekken zodat ze het in de toekomst zelf kunnen blijven doen.
Het lukt mijn moeder niet meer zo goed om door apps te navigeren. Met een briefje erbij hebben we al wel geprobeerd. En het aanleren van de nieuwigheden wil gewoon niet meer, het gaat zelf steeds wat slechter helaas.

• Pimt
Ora et Labora schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:11:

Hier ga ik eens induiken. Dank.

• Hann1BaL
  • Laatst online: 11-11 12:38

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Andere optie: niet getest maar realvnc server op een Android tv / Google TV unit waarbij je letterlijk het scherm kunt zien.

Zou een optie kunnen zijn.

• Pimt
Ora et Labora schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:11:

Beste Ora et Labora,

Mag ik je ontzettend bedanken? Dit werkt precies zoals ik had gehoopt!

Lezen er MODs mee? Is het misschien een idee om ergens in het forum een sectie op te starten waar we topics als dit kunnen groeperen?

• Pimt
Graag wil ik even terugkoppelen wat nu uiteindelijk de meer duurzame oplossing is geworden, ook voor de toekomst.

Met het op afstand bedienen van de interface van de appleTV en dat er dan een facetime naar de televisie moet komen te kunnen zien wat ik aan het doen ben op afstand toch gezocht naar een andere oplossing.

Waar ik het nu mee ga doen is:
Hardware.
-Een Raspberri pi 3.
-Een 1e of 2e generatie chromecast.

Software
Raspberri Pi OS (debian) desktop editie.
VNC viewer (native mee geinstalleerd met de Pi OS).
Chromium, browser (native mee geinstalleerd met de Pi OS).
Tailscale, om eenvouding van mijn telefoon of laptop naar de Pi te verbinden.

De toepassing nu is dan:
- Raspberri Pi is daar aanwezig om op afstand verbinding mee te maken.
- Met tailscale kan ik eenvoudig het ID van de raspberry pi selecteren en verbinding mee maken met elke andere client die in mijn tailscale netwerk zit.
- Via VNC kan ik nu met de verbinding maken alsof die op mijn locale netwerk zit en kan ik op afstand muis/toetsenbord/beeld krijgen.
- De Pi is niet krachtig genoeg om direct op de tv aan te sluiten. Het beeld hapert enorm, zeg 10 FPS.
- Met de Chromium browser log ik in op de web applicatie van netflix/NLziet/disney+/whatever.
- De pi is ook hier voor eigenlijk iets te zwak voor, maar het werkt, voor nu
- In Chromium is ingebouwde 'Cast' functie die de raspberry pi aanstuurt. Deze doet nu het 'zware' werk van streamen etc.

Updates voor de toekomst:
Homeassistant mee installeren. Helpen met licht uit/aan. Airco/verwarming/temperatuur eventueel.
De raspberry pi vervangen voor een iets krachtigere mini-pc
Pagina: 1