Dak renovatie

Pagina: 1
Acties:

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-12 11:28
Ik ben in het bezit van een huis uit 1951. aan het einde van een rijtje van 3, op de hoek.
De dakpannen zijn nog uit 1951 en hebben zo langzaamaan hun beste tijd wel gehad.

Aan de andere kant van het rijtje is het huis in bezit van een woningstichting en is het dak voordat ik mijn huis kocht in 2020 al gerenoveerd. Er is toen aan de bewoners van mijn huis en de tussenwoning gevraagd of ze mee wilden doen voor 7000 euro.

Dat wilden ze toen niet. Stom natuurlijk, want de prijzen zijn sindsdien uit het dak ( :+ ) gegaan.

Het huidige dak is niet geisoleerd, de vloer tussen de zolder en de verdieping eronder wel.
Nu loop het schuine gedeelte van het dak door op de verdieping met de slaapkamers. Daardoor is het nut hiervan beperkt. De zolder is een vliering, hier ligt dus alleen wat spul voor kerst opgeslagen en het wordt er dus koud in de winter, en warm in de zomer.
Van binnenuit isoleren is geen optie, dan moet het strak gestucte plafond eruit, dus dat gaan we niet doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Dl1ElVriU5A9lpNsMWFdV2ehU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvzdHnJhdHO0nmzlRocygU6D.jpg?f=fotoalbum_large
foto ter illustratie, links zie je het hellende dak doorlopen in de kamer. Dat schuine stuk, daar kan ik vanuit binnen dus niet bij.

Ik ben rustig aan het shoppen voor offertes en mogelijkheden.
Alleen de pannen vervangen en een schoorsteen vewijderen komt neer op rond de 12k.

Om het dan maar gelijk goed aan te pakken en van buitenaf isoleren heeft mijn voorkeur.
Maar de buren willen niet meedoen en er zou dan een hoogteverschil ontstaan in de daken. Dat is misschien wel op te lossen, maar lijkt mij ingewikkeld.

Een dakdekker heeft als optie om er Skytech Pro XL als isolatie te gebruiken.
Blijkbaar is het spul ongeveer 1CM dik en daardoor te overbruggen met standaard pannen.
Wat googlen leerde mij dit:

Hoge dichtheid deken gemaakt met ononderbroken E glasvezel Rd=1,7
https://skytechisolatie.nl/specificaties/

Zou dit de moeite zijn van de meerprijs? (+/- 3.5k totale prijs 22k)
Heeft het zin om voor 10k meer het hele dak te isoleren met Rd 1.7?

Of is van binnenuit isoleren, dan wanneer de pannen worden vervangen, dakbeschot weghalen bij schuine gedeelte, daar isoleren en weer opbouwen zinvoller?

Heeft er iemand ervaring in het van buitenaf isoleren en het daarmee ontstaan van verschil in hoogte tussen het dak van de buren?

Haal NOOIT een spookrijder in !

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 13:51
Een Rd van 1,7 bij 1 cm dikte? Ik geloof hier niets van. Dan zou het bijna 4x beter isoleren dan PIR, wat zo ongeveer het beste gangbare isolatiemateriaal wat er op de markt te krijgen is.

Sterker nog, deze deken zou bijna 2x zo goed isoleren dan aerogel isolatie, wat het meest isolerende materiaal op aarde is momenteel (zie https://www.isolatiemateriaal.nl/aerogel en schrik ook even van de prijs).

Dus nee, dit is zonde van je geld en is gewoon pure oplichting.

• ZtaaB
frennek schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:32:
Een Rd van 1,7 bij 1 cm dikte? Ik geloof hier niets van. Dan zou het bijna 4x beter isoleren dan PIR, wat zo ongeveer het beste gangbare isolatiemateriaal wat er op de markt te krijgen is.

Sterker nog, deze deken zou bijna 2x zo goed isoleren dan aerogel isolatie, wat het meest isolerende materiaal op aarde is momenteel (zie https://www.isolatiemateriaal.nl/aerogel en schrik ook even van de prijs).

Dus nee, dit is zonde van je geld en is gewoon pure oplichting.
Hhm interessant. Dat stelt dan ook deze offerte in een ander daglicht voor mij.
Ben wel benieuwd hoe ze dan aan dit cijfer komen voor dit spul.

MIsschien is dan mijn idee om het schuine gedeelte dat de kamers raakt vanaf de buitenkant open te maken, isoleren en weer dicht stoppen --> pannen erover haalbaarder

• frennek
Het dominante transport van warmte is gewoon via geleiding, en voor elk materiaal kan je een warmte geleidingscoefficient (λ-waarde) vinden.

Voor PIR is dit 0,022 W/m.K, voor stilstaande lucht is dit 0,025 W/m.K en voor puur aerogel is dit richting de 0,01 W/m.K.

Dat aerogel zoveel lager komt dan stilstaande lucht komt door het Knudsen effect (van wikipedia):
Aerogels may have a thermal conductivity smaller than that of the gas they contain.This is caused by the Knudsen effect, a reduction of thermal conductivity in gases when the size of the cavity encompassing the gas becomes comparable to the mean free path. Effectively, the cavity restricts the movement of the gas particles, decreasing the thermal conductivity in addition to eliminating convection. For example, thermal conductivity of air is about 25 mW·m−1·K−1 at STP and in a large container, but decreases to about 5 mW·m−1·K−1 in a pore 30 nanometers in diameter.
Een heel bijzonder materiaal dus, daarom is het ook zo stervensduur.

Dit Skytech materiaal beweert dus een Rd van 1,7 te hebben bij 1 cm, wat vertaald kan worden naar een λ-waarde van 0.006 W/m.K voor een eenvoudig spinvliesfolie met een aluminium coating.

Glimmende coatings werken ontzettend goed (zie je thermosfles), maar dan is er wel een vacuum nodig om de thermische geleiding te onderbreken. Daar is hier geen sprake van natuurlijk, want er zit gewoon lucht tussen met een lambda van 0,025 W/m.K.

Ik denk dat je blij mag zijn als dit materiaal effectief een R-waarde haalt van 0,5. Tenzij ik iets over het hoofd zie en het eigenschappen zoals PIF heeft (een cm dikte op de rol, wat opzwelt na montage met lucht). Dus als dit materiaal opzwelt tussen de panlatten als een soort kussen tot een dike van zo'n 4 cm, kan ik geloven dat het die R-waarde van 1,7 haalt. Maar volgens mij is hier helemaal geen ruimte voor onder de dakpannen.

[ Voor 10% gewijzigd door frennek op 09-02-2024 15:46 ]

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:37

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Dit zeggen ze op de website zelf als je het tabje geleiding openklapt hier:
Geleiding
Warmteoverdracht door contact binnenin een materiaal of tussen materialen.

De geleiding van een materiaal wordt gekenmerkt door zijn thermische geleidbaarheid, ook lambda genoemd en aangeduid met het symbool λ. Hoe kleiner de λ van een materiaal, hoe groter de geleidingsbarriПre van het materiaal.

Voordeel van SKYTECH PRO XL: De glasvezellaag van hoge dichtheid vormt een goed isolatie dankzij de zeer lage thermische geleidbaarheid λ=0,029 W/m.K. SKYTECH PRO XL aan de buitenzijde.

HANDTEKENING!!!

• ZtaaB
Dus als ik het goed begrijp heeft lucht een lambda van 0,025 W/m.k en dit materiaal 0,029 W/m.k

Het praktisch nut is daarmee nihil?

• frennek
ZtaaB schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:03:
Dus als ik het goed begrijp heeft lucht een lambda van 0,025 W/m.k en dit materiaal 0,029 W/m.k

Het praktisch nut is daarmee nihil?
Stilstaande lucht. Normaal heeft een luchtlaag een bepaalde dikte en heeft convectie vrij spel, wat het warmtetransport drastisch doet toenemen.

Veel isolatiematerialen vangen lucht in kleine belletjes om stilstaande lucht te creëren, daarom ligt de isolatiewaarde van veel materialen rond die van stilstaande lucht.

• frennek
Leeghoofd21 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:57:
Dit zeggen ze op de website zelf als je het tabje geleiding openklapt hier:

[...]
Met een lambda van 0,029 zou je bij een centimeter dikte uitkomen op een R-waarde van 0,344

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-12 13:56
Hoogte verschil in daken na renovatie zie je vaker in woningbouw straten waar er koop woningen tussen zitten die niet mee doen met de renovatie. Dus rij eens door een gerenoveerde straat en dan kan je zelf bepalen of je zoiets ziet zitten of niet.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23
Een kundig dakdekker kan prima omgaan met overgang naar een lager dak. Zie je tegenwoordig veel in blokken waar sociale huur afgewisseld wordt met koop. Esthetisch is het niet altijd. Zal ook met enige meerkosten komen.

Huidig dakbeschot zal toch ook met geisoleerde platen vervangen kunnen worden. Helaas levert bv 5cm PIR alsnog geen moderne R-waarde op.

Waarom stucwerk als heilig wordt aangeduid is een raadsel. Als er iets is dat eenvoudig hersteld kan worden dan is het een smeuige substantie die op een plaat wordt gekwakt en wat wordt uitgesmeerd.

Vanbinnen isoleren levert je potentieel isolatie dikte van de hele gording en typisch een uitstekende R-waarde. Daarna weer afwerken met gips- of stucplaten. Kan eventueel ook gecombineerd worden met isolatie van buiten mits de opbouw wat betreft dampdichtheid correct is.

Er is mogelijk een tussenoplossing: maak een paar gaten in het schuine gestucte deel zodat een isolatiebedrijf EPS parels of wellicht glaswolvlokken erin kan spuiten. EPS parels zijn me wel eens aangeboden waarbij eerst folie over de gordingen zou worden gespannen welke functie nu door de bestaande afwerking zou worden gedaan. Van buiten zou ook kunnen: gat door bestaande dakbeschot, vullen, dichtmaken en dan de rest van het dak renoveren.

Alle magische materialen met hoge R-waarden moet je heel duidelijk overzijn: nog eenmaal noemen is wegwezen.

• frennek
Rukapul schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:43:
Een kundig dakdekker kan prima omgaan met overgang naar een lager dak. Zie je tegenwoordig veel in blokken waar sociale huur afgewisseld wordt met koop. Esthetisch is het niet altijd. Zal ook met enige meerkosten komen.

Huidig dakbeschot zal toch ook met geisoleerde platen vervangen kunnen worden. Helaas levert bv 5cm PIR alsnog geen moderne R-waarde op.

Waarom stucwerk als heilig wordt aangeduid is een raadsel. Als er iets is dat eenvoudig hersteld kan worden dan is het een smeuige substantie die op een plaat wordt gekwakt en wat wordt uitgesmeerd.

Vanbinnen isoleren levert je potentieel isolatie dikte van de hele gording en typisch een uitstekende R-waarde. Daarna weer afwerken met gips- of stucplaten. Kan eventueel ook gecombineerd worden met isolatie van buiten mits de opbouw wat betreft dampdichtheid correct is.

Er is mogelijk een tussenoplossing: maak een paar gaten in het schuine gestucte deel zodat een isolatiebedrijf EPS parels of wellicht glaswolvlokken erin kan spuiten. EPS parels zijn me wel eens aangeboden waarbij eerst folie over de gordingen zou worden gespannen welke functie nu door de bestaande afwerking zou worden gedaan. Van buiten zou ook kunnen: gat door bestaande dakbeschot, vullen, dichtmaken en dan de rest van het dak renoveren.

Alle magische materialen met hoge R-waarden moet je heel duidelijk overzijn: nog eenmaal noemen is wegwezen.
Lukraak wol onder je dakbeschot spuiten is niet echt aan te raden zonder dampscherm aan de warme zijde.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23
frennek schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:56:
[...]

Lukraak wol onder je dakbeschot spuiten is niet echt aan te raden zonder dampscherm aan de warme zijde.
Eens. De "mits de opbouw wat betreft dampdichtheid correct is" had daar herhaald mogen worden - en dat valt typisch niet positief uit :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 09-02-2024 17:03 ]

• ZtaaB
Kijk het stuc werk is in die mate heilig dat het voor mij geen zin heeft de boel aan twee kanten te gaan open breken. Het dak gaat vervangen worden dus als het dan toch los ligt, dan ook vanaf daar isoleren.

Het hele huis is door de vorige bewoners strak gestuct en gerenoveerd in 2015. Waarom ze toen het dak niet hebben meegenomen is voor mij ook een raadsel.

Of het hoogteverschil met de buren esthetisch is maakt mij ook niet uit. Het lijkt alleen voor veel dakdekkers en aannemers erg moeilijk want zodra ik het vraag komen de mitsen en maren om de hoek vliegen.

Ik ga nog even wat aannemers optrommelen om te zien of er een het ziet zitten om met hoogteverschil met de buren te gaan renoveren. Van de dakdekkers heb ik tot nu toe geen hoge pet op.

Het is wel een gedoe. Een paar zien er helemaal van af, andere komen met krankzinnige prijzen…

• Herrfunkel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13-12 07:56
Ik zou in jouw geval van buiten isoleren. Wat je zegt klopt: als je toch van buiten aan de slag gaat, is het zonde om binnen te gaan breken. Van buiten voorkomt koude bruggen en is dakbeschot/damppunt technisch minder risicovol.
En dan niet met dat 1cm mirakel materiaal, maar dat had je al geconcludeerd.

Zo'n hoogteverschil met de buren is toch niks anders qua pannen dan wanneer je een overstek hebt waar een pan overheen valt? Dat heeft een rijtjeswoning bij mij verderop ook gedaan. De foto hier is van Google geplukt maar het idee is hetzelfde. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBs_4Ulf5KwXOxDpW4osDiQ7FTc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0HYQPRkf8hvoTi5De52Z91a8.jpg?f=user_large
Ik begrijp niet waarom dakdekkers daar moeilijk over doen, maar heb me er nooit helemaal in verdiept.
Edit: schijnbaar zit er nog een soort van goot onder verscholen om waterdichtheid te garanderen

[ Voor 5% gewijzigd door Herrfunkel op 09-02-2024 21:39 ]

Pagina: 1