Beste allemaal,
Nadat ik 4 jaar geleden voor mezelf een pv installatie heb laten plaatsen is het nu de beurt aan een stichting bij mij in de buurt. Ik heb wat advies nodig omdat dit weer een tijdje is geleden voor mij dat ik er indook. Zou ook graag advies etc willen van mensen die ook te maken hebben gehad met een groot pv installatie.
Situatie is als volgt:/f/image/bymDU9Mk2HIZ03GQVwlfw6Vs.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/qmF1wPhlG9Uv51OthfjjKJed.png?f=user_large)
Offerte 2 (euro/wp €0,92) :
/f/image/qGjMTXd75CV80LJivzwij2aZ.png?f=fotoalbum_large)
Offerte 3 (euro/wp €0,65 ??!!) :
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ouZn5pC2ScOnucdJEXWYSgeb.jpg?f=user_large)
Hierbij heb ik even wat vragen:
- Hebben mensen ervaring met een grote installatie als deze? Any tips en goede ervaringen?
- Wat is de beste aanpak qua optimizers? Wel of geen optimizers. Er is geen schaduw, maar het risico dat wanneer 1 zonnepaneel defect raakt je hele installatie plat ligt. Indien geen optimizers, verdelen in aantal strings?
- Heb gehoord dat 2 goodwe omvormers communicatie problemen ondervinden de laatste tijd, iemand die dit kan bevestigen?
- Richting van zonnepanelen, de legplannen leggen allemaal in lijn met de dak, is het niet gewoon slimmer om 180 graden (precies naar zuiden) te plaatsen? Onlangs dat het dan iets minder in lijn loopt met het dak.
- Offerte 3 heeft wel een heel gunstige euro/wp verhouding, echter gaat mijn voorkeur niet daarnaar vanwege minder goede recencies.
Alvast bedankt voor alle reacties!
Nadat ik 4 jaar geleden voor mezelf een pv installatie heb laten plaatsen is het nu de beurt aan een stichting bij mij in de buurt. Ik heb wat advies nodig omdat dit weer een tijdje is geleden voor mij dat ik er indook. Zou ook graag advies etc willen van mensen die ook te maken hebben gehad met een groot pv installatie.
Situatie is als volgt:
Foto
/f/image/bymDU9Mk2HIZ03GQVwlfw6Vs.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Afmetingen dak waar panelen op komen is 18x25m (plat dak ca 8m hoogte)Schaduw
Geen schaduw (1 pijp midden op dak)Jaarverbruik
Ca 28.000kwh, dit kan wat oplopen omdat er airco's zijn geplaatst vorig jaar.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x63ABudget en doel
Budget ca 40k en doel is energiekosten naar beneden krijgenWie gaat het project uitvoeren
ExternBijhouden van data
Geen must, maar zou geen nee zeggen indien mogelijkReeds verkregen offertes
Offerte 1 (euro/wp €0,93) ::fill(white):strip_exif()/f/image/qmF1wPhlG9Uv51OthfjjKJed.png?f=user_large)
Offerte 2 (euro/wp €0,92) :
/f/image/qGjMTXd75CV80LJivzwij2aZ.png?f=fotoalbum_large)
Offerte 3 (euro/wp €0,65 ??!!) :
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ouZn5pC2ScOnucdJEXWYSgeb.jpg?f=user_large)
Hierbij heb ik even wat vragen:
- Hebben mensen ervaring met een grote installatie als deze? Any tips en goede ervaringen?
- Wat is de beste aanpak qua optimizers? Wel of geen optimizers. Er is geen schaduw, maar het risico dat wanneer 1 zonnepaneel defect raakt je hele installatie plat ligt. Indien geen optimizers, verdelen in aantal strings?
- Heb gehoord dat 2 goodwe omvormers communicatie problemen ondervinden de laatste tijd, iemand die dit kan bevestigen?
- Richting van zonnepanelen, de legplannen leggen allemaal in lijn met de dak, is het niet gewoon slimmer om 180 graden (precies naar zuiden) te plaatsen? Onlangs dat het dan iets minder in lijn loopt met het dak.
- Offerte 3 heeft wel een heel gunstige euro/wp verhouding, echter gaat mijn voorkeur niet daarnaar vanwege minder goede recencies.
Alvast bedankt voor alle reacties!
PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond