Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:02
Beste allemaal,

Nadat ik 4 jaar geleden voor mezelf een pv installatie heb laten plaatsen is het nu de beurt aan een stichting bij mij in de buurt. Ik heb wat advies nodig omdat dit weer een tijdje is geleden voor mij dat ik er indook. Zou ook graag advies etc willen van mensen die ook te maken hebben gehad met een groot pv installatie.
Situatie is als volgt:
Foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLbReAaJKFvApD9lTFIBHzU5Awc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bymDU9Mk2HIZ03GQVwlfw6Vs.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Afmetingen dak waar panelen op komen is 18x25m (plat dak ca 8m hoogte)
Schaduw
Geen schaduw (1 pijp midden op dak)
Jaarverbruik
Ca 28.000kwh, dit kan wat oplopen omdat er airco's zijn geplaatst vorig jaar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x63A
Budget en doel
Budget ca 40k en doel is energiekosten naar beneden krijgen
Wie gaat het project uitvoeren
Extern
Bijhouden van data
Geen must, maar zou geen nee zeggen indien mogelijk
Reeds verkregen offertes
Offerte 1 (euro/wp €0,93) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aFOUShMhuMkaXmjebpO_e47Y1o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qmF1wPhlG9Uv51OthfjjKJed.png?f=user_large

Offerte 2 (euro/wp €0,92) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccocKvYLkRXagUdtwq8qcZ7IVYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qGjMTXd75CV80LJivzwij2aZ.png?f=fotoalbum_large

Offerte 3 (euro/wp €0,65 ??!!) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEfOgylB2fLPVdcBpMR8fs8kSJk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ouZn5pC2ScOnucdJEXWYSgeb.jpg?f=user_large

Hierbij heb ik even wat vragen:
- Hebben mensen ervaring met een grote installatie als deze? Any tips en goede ervaringen?
- Wat is de beste aanpak qua optimizers? Wel of geen optimizers. Er is geen schaduw, maar het risico dat wanneer 1 zonnepaneel defect raakt je hele installatie plat ligt. Indien geen optimizers, verdelen in aantal strings?
- Heb gehoord dat 2 goodwe omvormers communicatie problemen ondervinden de laatste tijd, iemand die dit kan bevestigen?
- Richting van zonnepanelen, de legplannen leggen allemaal in lijn met de dak, is het niet gewoon slimmer om 180 graden (precies naar zuiden) te plaatsen? Onlangs dat het dan iets minder in lijn loopt met het dak.
- Offerte 3 heeft wel een heel gunstige euro/wp verhouding, echter gaat mijn voorkeur niet daarnaar vanwege minder goede recencies.

Alvast bedankt voor alle reacties!

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:06
HhK1907 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:46:

- Hebben mensen ervaring met een grote installatie als deze? Any tips en goede ervaringen?
ervaringen genoeg op het forum met grotere setjes.

je moet gewoon anders denken als een particulier.
particulieren hebben vaak maar een beperkt dak en veel gebruik, iedere kWh is dan goud waard.
grote setjes hebben vaak meer als genoeg dakruimte en als je boven de X kWh gaat dan worden de kosten ook lager per kWh, dus de winsten ook lager per kWh.
en zo kan ik nog wel even door gaan met voorbeelden.

belangrijk: 1Wp paneel = 1W omvormer, voor particulier, maar niet voor grote setjes.
lage kosten is belangrijker, dan doe je eigenlijk minimaal 30% meer Wp als W omvormer.
zie ook waarom je dat doet:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

platdak, zie mijn oost-west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
doordat oost en west op andere momenten hun top halen kan ik al 6430Wp op een 4000W omvormer hangen en nog niet aftoppen en nog steeds een 5500+kWh per jaar scoren.
grote voordeel van oost-west bevestiging materiaal is flink goedkoper (je kunt al snel 25-40% daarop besparen).
omvormer kan met gemak 30% kleiner dus goedkoper.
- Wat is de beste aanpak qua optimizers? Wel of geen optimizers. Er is geen schaduw, maar het risico dat wanneer 1 zonnepaneel defect raakt je hele installatie plat ligt. Indien geen optimizers, verdelen in aantal strings?
optimizers voegen een prijs toe aan de set, grofweg een 50€ per paneel, en dit soort panelen kosten maar 70€, dus is gewoon significant te noemen.
daar bij panelen gaan haast nooit kapot, optimizers wel. dus je krijgt er eigenlijk meer problemen door als oplossingen.
- Heb gehoord dat 2 goodwe omvormers communicatie problemen ondervinden de laatste tijd, iemand die dit kan bevestigen?
goodwe's werken gewoon, alleen de logging die is wel aardig bagger te noemen.
de logging werkt dan niet, maar de omvormer werkt wel gewoon door.
geen probleem met die dingen, maar koop ze niet voor de logging, als dat echt belangrijk is koop een ander merk (maar dat is altijd duurder)
- Richting van zonnepanelen, de legplannen leggen allemaal in lijn met de dak, is het niet gewoon slimmer om 180 graden (precies naar zuiden) te plaatsen? Onlangs dat het dan iets minder in lijn loopt met het dak.
oost-west is het beste op een plat dak.
(op plat dak heb je altijd te maken met panelen die vrij plat liggen, alles onder de 15 graden hoek is in mijn woorden eigenlijk gewoon plat.
en hoe platter het paneel, de minder het uitmaakt welke kant hij op kijkt.)
- Offerte 3 heeft wel een heel gunstige euro/wp verhouding, echter gaat mijn voorkeur niet daarnaar vanwege minder goede recencies.

om rekenen naar €/Wp, en ik vind 0,65€/Wp voor grote setjes nog aardig duur.
daar kan nog wel wat van af. ;)

wil je goedkoop en effectief, dan kom je eigenlijk grofweg op het volgende recept uit.
1x 3fase TL omvormer van ???kW
die hebben 2x een mpp, per mpp kun je vaak 2 stringen parallel hangen.
per mpp kunnen er grofweg max 18-22 panelen serieel (ik neem 20 als voorbeeld).
maakt 2x2x20x425Wp = 34000Wp
34000Wp - 30% voor onder dimensionering - 20% oost-west voordeel = 1x 20kW omvormer.
en dit levert per jaar een ruime 25.000+kWh op, met de laagste materiaal kosten. ;)

(voor 200-300€ extra heb je natuurlijk een 25kW omvormer, en dat mag ook.
maar grote verschil wat ik probeer duidelijk te maken, je hebt geen 2x20kW omvormer nodig of een 35kW omvormer, dat is leuk voor de verkoper maar niet voor de klant. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 09-02-2024 11:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:06
oke materiaal kosten:
voorbeeld met 72 panelen + 1x 20kW omvormer.
(groter was even lastig te berekenen, dan worden het losse spullen bij elkaar optellen en kan ik niet kiezen tussen de standaard setjes, maar goed dit geeft je een beeld.)

72x JA Solar JAM54S30-420-MR Mono Black Frame Halve Cellen 420Wp
€ 5.112,00

2x Flatfix Fusion (3x) 6 Rijen van 1 dakje Oost/West Opstelling (36 panelen) landscape
€ 3.592,00

1x Growatt MID 20KTL3-X
€ 1.439,67

Totaal
€ 10.143,67

hier komt grofweg nog wat klein spul bij, wat kabel en zo groepje meterkast etc etc.
laten we er een hoog bedrag op zetten 1850€.
dan heb je alle materialen voor 12k€ wel binnen.

hoeveel een leverancier wil verdienen is dan de extra kosten.
maar dit doen 2 man met gemak binnen 2 dagen aanleggen.
dus dat hoeft echt geen 8k€ te kosten, dus dit project kan wel voor 20k€.
dat zou je doel bedrag moeten zijn.
(misschien wil je iets luxer met 80 panelen b.v., dat mag dan ga je naar de 25k€, maar 40k€ is te duur voor wat je nodig hebt.)

voor als je zelf wil rekenen:
ik gebruik de bestel modulle van winkelman.
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
(heb geen aandelen, nog dat ik ze aanraad, maar geeft vaak wel een beter inzicht in prijzen en wat het echt zou kosten.)

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 09-02-2024 12:29 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:57
Misschien uitzoeken of de verzekering scope12 keuring vereist. En bij de potentiële leveranciers informeren of het daar aan gaat voldoen.

@migjes zie je een gat in de markt? Duik er in.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-04 02:04
HhK1907 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:46:

- Ja, ik heb ervaring.

Het begint allemaal bij de verzekeraar van het pand. Deze wil graag een scope 12 keuring, begin daarmee, dan begin je bij het begin. Zorg dat je een gedegen partij vindt die een rapport voor je kan maken binnen afzienbare tijd, ik hoor dat sommige partijen hier rustig vier maanden voor gaan zitten, dan is je zomer bijna voorbij.

Ga dan na of de partij die het wil gaan plaatsen InstallQ gecertificeerd is, dan weten ze hoe een installatie geplaatst moet worden op basis van scope 12, InstallQ is daar namelijk van afgeleid. Mocht dit namelijk niet het geval zijn, en de installatie wordt afgekeurd, dan zit je ermee, de installatie blijft uit tot hij voldoet. Een herkeuring laat ook vaak op zich wachten, ook weer je zomer voorbij.

- Gebruik van optimizers is niet nodig, brengt alleen maar extra kosten met zich mee die je nooit gaat terug verdienen.
Als 1 paneel stuk gaat (wat in de praktijk vrijwel niet voorkomt) dan hebben we het over een defecte cel. Deze zit in 1 van de drie velden op het paneel, elk veld heeft een bypass, dus dat deel zal dan uitvallen en zal de rest van de STRING beinvloeden, dus niet alle panelen.

En, wat ga je dan doen......, dan bel je de installateur en zorg je dat ze het bewuste paneel vervangen. Dit zoekwerk is aan hun, niet aan jou, en als je een Europees paneel koopt (REC bijvoorbeeld) zit de arbeid in de garanties van de fabrikant verwerkt en kost dit zoekwerk jou niks.
- Goodwee, Growatt, Huawei, ze hebben allemaal wel een problemen met hun monitoring.
- Leg de panelen liever oost/west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
En, je vraagt om 28000 kWh, waarom zijn de verschillen dan zo enorm, dat klopt gewoon niet. Bijkomstig, de offertes zijn zeeeeeer summier opgebouwd, geen kabellengte en aderdikte vermeld, hoe dan, dit zijn zeer belangrijke zaken. Niemand heeft het ook over een kraan of verreiker, hoe ga je die panelen en constructie materialen op dat dak krijgen, dat gaat niet via een steiger, dus geen enkele offerte klopt, allemaal amateurs als je het mij vraagt.

[ Voor 32% gewijzigd door RobertV70 op 09-02-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:11
Er zijn op YouTube meerdere filmpjes te vinden van installateurs die laten zien wat er fout kan gaan bij de aanleg. De grootste problemen ontstaan bij foutieve bekabeling, niet goed vastleggen van bekabeling en wat erg belangrijk is, is dat de bekabeling op de juiste wijze ligt qua "route". Ook aarding wil nog weleens een probleem zijn. Dus los van bovenstaande adviezen, zou ik ook hier de focus wel op leggen.

Bedenk ook goed dat ze veilig moeten werken. Ik schat in dat het gebouw hoger is dan 2,5 meter dus valt het werk onder "Veilig werken op hoogte", wat inhoudt dat gebruik van steigers, randbescherming of gebruik maken van valbeveiliging (bij zich bevinden binnen 4 meter van de dakrand) worden dan noodzaak. Met wat pech kan jullie stichting (een deel van) de verantwoordelijkheid krijgen als zijnde de opdrachtgever. En helaas maar waar, veilig werken kost nu eenmaal tijd en dus geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-04 22:25
Scope 12 en de daarvoor benodigde documentatie is het belangrijkste dat je moet verifieren.

Met name de keuring zelf en de toets van de bouwkundig constructeur:
Wie betaald de keuring en evt herkeuring indien eerste keer herstelpunten gevonden worden? Wie betaald het constructierapport?

Bedrijfspanden icm systemen van dit formaat hebben meestal een scope 12 keuring nodig. Dubbelcheck of dit voor jouw pand ook geldt bij je verzekeraar. Zelfs als het niet vereist is, toch het overwegen waard...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
SPZ01 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:58:
Er zijn op YouTube meerdere filmpjes te vinden van installateurs die laten zien wat er fout kan gaan bij de aanleg. De grootste problemen ontstaan bij foutieve bekabeling, niet goed vastleggen van bekabeling en wat erg belangrijk is, is dat de bekabeling op de juiste wijze ligt qua "route". Ook aarding wil nog weleens een probleem zijn. Dus los van bovenstaande adviezen, zou ik ook hier de focus wel op leggen.
Alles wat je hier nu omschrijft is onderdeel van de scope 12 keuring, dus er hoeft niet op gelet te worden, als dit niet goed is mag de installatie helemaal niet aan. Beetje onzinnig allemaal om dit op te schrijven.

[ Voor 24% gewijzigd door RobertV70 op 09-02-2024 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Skubba schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:21:
Scope 12 en de daarvoor benodigde documentatie is het belangrijkste dat je moet verifieren.

Met name de keuring zelf en de toets van de bouwkundig constructeur:
Wie betaald de keuring en evt herkeuring indien eerste keer herstelpunten gevonden worden? Wie betaald het constructierapport?

Bedrijfspanden icm systemen van dit formaat hebben meestal een scope 12 keuring nodig. Dubbelcheck of dit voor jouw pand ook geldt bij je verzekeraar. Zelfs als het niet vereist is, toch het overwegen waard...
Inderdaad, een constructie berekening is ook van groot belang.
Pagina: 1