Sanity check PC voor gamen, VMs, programmeren etc.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-11 21:20
Context
Mijn huidige PC is ~7 jaar oud en ik vind het wel eens tijd voor wat nieuws. 6700K/GTX1070/32GB is op zich nog prima, maar je gaat het wel merken. Vandaar dit topic. Het hoeft ècht niet de allerbeste knal voor de knaak te zijn. Een beetje beter mag best.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Enerzijds gamen, denk dan aan sims zoals Assetto Corsa en arcades als Forza Horizon/Motorsport, maar ook emulators. Qua resolutie is het 1440p@75Hz. Daarnaast dient de PC om optische media te rippen d.m.v. een externe ODD (uitvoering: Verbatim External Slimline USB 3.0 C Blu-ray Writer (4K) Zwart). CDs worden geript d.m.v. EAC, naar flac gezet d.m.v. Foobar2000, dan getagd met Mp3tag en weggeschreven naar de NAS. Foobar2000 dient ook voor de conversie naar ALAC voor mijn trusty old iPodje (nu met 1TB opslag :9). Ik wil ook nog wel eens wat VMs draaien om dingen uit te testen, of om programma's te draaien die niet onder W10+ willen werken.

Dat allemaal op Windows (een W11 licentie heb ik overigens, net zoals O365 Family). Daarnaast zal er wat in Python, C, Proglog etc. aangemodderd worden onder een Linux distro (ik vermoed Fedora). Linux compatibiliteit is dus een must-have.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief verzendkosten zit ik op €2200.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Qua randapparatuur ben ik volledig voorzien. Audio, schermen, muizen, toetsenborden etc neem ik mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een volledige PC, bestaande uit:
Kast, CPU, GPU, mamabord, CPU koeler, nieuwe fans, RAM, voeding en M.2 SSDs. De 7800X3D past prima in mijn straatje i.c.m. een 7800XT. Raytracing doet me niets, vandaar kamp rood.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk geen merkvoorkeuren. Degelijkheid heeft voor mij de voorkeur op prijs, binnen het redelijke natuurlijk. Ik heb goede ervaringen met ASUS, maar YMMV natuurlijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • 32GB RAM kan ik waarderen, dus dat.
  • Qua moederbord: Minstens 4x SATA en ondersteuning voor 4x M.2 (ik wil er nog wel eens opslag bijdrukken), DDR5 support, S/PDIF uit is een must, Bluetooth support en zeker onder de €400. Minstens 2x USB-C aan de achterkant is ook een must-have. Ik gebruik al 1x voor mijn monitoren als USB hub, dan wil ik er graag nog 1 overhouden.
  • Hoeven geen snelheidsmonsters te zijn, maar degelijk is prima. 1x 2TB voor de OS'en en dan 1x 4TB voor generieke opslag.
  • Kast moet degelijk en stil zijn. Geen poespas, geen glazen zijkant of RGB of dat soort ongein. Alleen maar iets wat kapot kan gaan. 't is geen showmodel en meestal staat er toch een PowerMac tegenaan, dus je ziet er geen suikerbiet van. Front I/O van 4x type A en 1x type C is gewenst.
Ga je overklokken?
Nee, eerder undervolten :-)

Wat verwacht je van ons?
Een santiy check op onderstaande lijst. Ik snap dat sommige keuzes als controversieel gezien kunnen worden, dus ik zal ze zo goed mogelijk proberen te verklaren. Wat ik nog zoek is een PS/2 >> USB adapter voor mijn IBM Model M. Ik weet nog niet helemaal zeker wat compatibel is en wat niet.

Wat heb je zelf al gevonden?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 379,-€ 379,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-E GAMING WIFI€ 316,-€ 316,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 587,-€ 587,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 114,90€ 114,90
2KabelsDelock 60135 Zwart€ 3,97€ 7,94
2KabelsSharkoon SATA 3 30cm Zwart€ 3,39€ 6,78
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 38,90€ 38,90
1VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart, 120mm€ 5,20€ 5,20
2VentilatorsArctic P14 PWM PST Zwart, 140mm€ 7,84€ 15,68
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 121,-€ 121,-
1VoedingenCooler Master V750 Gold i Multi€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 119,99€ 119,99
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 249,-€ 249,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.071,29

Verklaring:
  • CPU: De 7800X3D staat bekend als één van de meer capabele allround chips op het moment. Daarnaast laat deze zich aardig goed undervolten, wat weer wat stroomgebruik beperkt. Een manusje-van-alles-chip, if you will
  • Moederbord: Ja, die is duur. I know. Kijkende naar mijn eisenpakket, blijven er 5 moederborden over (vergelijking). Dit varieert van €269 tot aan €389. In deze heb ik de middle ground gekozen. Dit bord heeft genoeg I/O voor mijn gebruik, geen noemenswaardige bifurcation gevolgen (als M.2_3 gebruikt wordt, draait PCI_E 5.0 X16 op halve snelheid, maar dat maakt het volledig compatible met PCI_E 4.0 X16 - en zelfs dat is al heel ruim). Ik zou lichtjes kunnen besparen door voor de MSIs te gaan, maar in deze vind ik het de meerwaarde aan rear I/O waard.
  • Videokaart: Degelijk, stil, snel en komt met pootje om sag tegen te gaan. Een keuze uit de vele opties, ik sta open voor andere alternatieven. Het pootje is wel een goede plus, overigens.
  • Kast: Ook degelijk en stil. Mooie black box, geen poespas en heeft de I/O die ik graag wil aan de bovenkant. Fractal Design staat bekend om kwaliteit en degelijkheid.
  • Voedings splitter om het cable management wat makkelijker te maken. Ik ben van plan 2 van dit soort splitters te gebruiken op één voedingskabel. Dat komt neer op 4 SSDs, wat gelijk is aan een fully populated kabel vanuit de PSU zelf, en zou daarmee binnen spec zijn.
  • Er zitten 2 SATA kabels in de doos, dus ik doe er nog 2 bij om mijn 4 SSDs aan te sluiten.
  • CPU Koeler: Vanuit Reddit, LTT en dat soort sites staat deze koeler te boek als erg capabel en erg stil. Groot, maar past in de gekozen kast. Is een Eurootje of €45 incl. verzenkosten uit Duitsland. Kun je geen buil aan vallen lijkt me.
  • Fans: De GP12/GP14 van Fractal zijn nogal luid, dus gekozen voor deze fans. Even een gok, want normaal ben ik team Noctua, maar de reviews liegen er niet om. 2 intake, 1 outtake.
  • RAM: Staat op Asus' QVL, is Low Profile (must met de cooler), en lijkt in de sweet spot van AM5 te zitten. Nog wel gekeken naar de 2x32GB kit, maar dat wordt wel erg prijzig.
  • Voeding: Degelijke 750W voeding, met USB reporting. Semi-passief, dus lekker stil en staat goed aangemeld op de PSU tier list. Gekozen ook i.v.m. ATX12V3.0 compatibiliteit.
  • SSDs: Lekker vlot en betaalbaar. Ik hoef echt niet het snelste van het snelste. Ik kom van SATA III, dus 't is al een rocketship ;-)

and thanks for all the fish.