'Tijdelijke' laadpaal -

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hallo allen,

Ik rijd een elektrische auto van de zaak. Hierbij heb ik een laadpas waar ik overal kan laden. Ik heb een eigen oprit en zou eventueel een deftige laadmogelijkheid kunnen (laten) installeren. Waar ik echter tegenaan loop, of tegenop zie, is dat mijn meterkast inpandig is. Hij grenst dus niet aan de gevel en dat zou betekenen dat ik sloopwerkzaamheden in het soutterrain zou moeten doen. Daar is namelijk een verlaagd plafond gemaakt waar de meterkast boven zit. Voorlopig wil ik dat nog niet doen en zoek ik naar een alternatief om toch thuis te kunnen laden én zodat ik daar ook een vergoeding voor krijg.

Nu vroeg ik mij het volgende af: stel dat ik een laadpaal 'tijdelijk' installeer aan bijvoorbeeld de garage. Deze laadpaal zou dan wel afgeknepen moeten worden om zo de groep die naar buiten gaat niet te overbelasten. Dat de auto dan heel traag laadt vind ik geen probleem. Wel is het belangrijk dat er dus een backoffice bij zit (connectie via WiFi) zodat verrekening van elektra mogelijk is.

Is er een laadpaal waarmee ik dit kan doen? Die zou ik dan eventueel ook tweedehands aanschaffen en zelf installeren. Ik zie dit vooral als een tijdelijke oplossing - wanneer we de voortuin/oprit gaan aanpakken dan zal ik alles meer toekomst vast maken (mantelbuis, 6mm2 3 fase kabel, load balancing etc.)

Het gebruiken van een granny charger is natuurlijk ook mogelijk om de auto op te laden, maar dan kan ik die kosten niet verrekenen. Dus eigenlijk ben ik op zoek naar een laadpaal die min of meer werkt als een granny charger, maar dan met een backoffice.

Een andere achterliggende reden is dat ik een enorm overschot heb aan PV. Voorheen was dat natuurlijk leuk met de hoge TLV, maar inmiddels is het overschot een kleine fooi waard geworden.

Suggesties zijn welkom. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zou je geen gebruik kunnen maken van een MID KW meter?

Zoiets: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Dan heb je toch inzicht in wat die specifieke poort / groep verbruikt en kun je dus verrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:31
veel palen kunnen ingesteld worden op een lagere max laadsnelheid. Hier bijvoorbeeld een alfen laadpaal met backoffice, die wegens omstandigheden staat ingesteld op laden met max 2,8 kwh. Maar je kunt alles instellen wat je wilt.

Dit is bij onze alfen ingesteld door de backoffice provider, maar bij een prive aangeschafte paal kun je dit zelf instellen (als je het wachwoord maar hebt).

Enige puntje is dat je "officieel" niet voldoet aan de installatievoorschriften van de fabrikant. Deze schrijft minimaal een vaste kabel van 4mm2 voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Niet online
@Maarten Een losse KW meter voldoet helaas niet aan de voorwaarden voor het kunnen verrekenen. Ik moet echt de laadpas gebruiken.

@wowter1976 Als dit soort instellingen gewoon op de laadpaal gemaakt kunnen worden voorzie ik niet echt een probleem denk ik. De groep naar de garage heeft wel een vaste kabel van 4mm2 (er is daar een tweede groepenkast aangebracht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:52
Vraag: wat van aansluiting heb je? 1 fase of 3 fase en als het 3 fase is, zit dat ook in de garage.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Niet online
Ik heb een 3 fase aansluiting. Maar dat zit (nog) niet in de garage. Ik zou de laadpaal dan ook gewoon op 1 fase aansluiten.

Als ik kijk naar de vermogens van de laadpalen, dan zou ik hem dus nog wel onder de 3700 Watt willen afregelen. Alleen heb ik het idee dat dat de minimale ondergrens is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
Sinnedje schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:03:
Als ik kijk naar de vermogens van de laadpalen, dan zou ik hem dus nog wel onder de 3700 Watt willen afregelen. Alleen heb ik het idee dat dat de minimale ondergrens is?
Ik heb een PHEV maar het minimum ligt volgens mij op 6A (+-1400W). Als ik de laadsnelheid in de wagen instel kan ik kiezen tussen 6A - 16A. Na een half jaar op eigen kosten te hebben geladen met de granny in de garage heb ik me enkele weken geleden ook afgevraagd of er geen andere mogelijkheid was. Door omstandigheden wou ik geen nieuwe electriciteitskabels laten trekken naar de garage. (Huisbaas vond dat de kosten volledig voor ons waren en dat de laadpaal dan ook moest blijven hangen bij verhuis. We hebben dan ook nog eens een algemene oprit voor garageboxen van 3 appartementsgebouwen en wij wonen op een 2de verdieping. Het zou enkel aan kabels trekken al enorm veel geld gaan kosten..)

Uiteindelijk heb ik een Alfen Eve Single Pro-line gekocht en dmv een stekker in het stopcontact aangesloten in de garage. Zoals eerder gemeld voldoe je hiermee niet aan de vereisten van de fabrikant, maar door de Alfen te beperken tot 8A heb ik nu eigenlijk een grote, lompe granny charger (met meer mogelijkheden) tegen de muur hangen. :p De auto staat 9/10 keer ingesteld op 6A omdat de laadsnelheid me eigenlijk niet zo veel uit maakt. De granny gaf me de mogelijkheid om te laden tussen 6A en 10A, dus daar heb ik me min of meer aan gehouden bij de Alfen.

Voordeel is wel dat hij via het backoffice (Eflux, met 4G simkaart) automatisch verrekend met de werkgever. Abonnement bij Eflux kost ongeveer 5€/maand en de simkaart kost eenmalig 5€. Eerste maand betaal je nog wel een 13€ opstartkosten.

[ Voor 9% gewijzigd door bibi2205 op 09-02-2024 13:20 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sinnedje schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:37:
Waar ik echter tegenaan loop, of tegenop zie, is dat mijn meterkast inpandig is.
Moet op zich geen probleem zijn, op voorwaarde dat er een kruipruimte is. In dat geval zou ik echt kijken of onder de vloer door een optie is. In dat geval kun je ergens naar een punt toe werken en daar door de fundering heen naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Niet online
@bibi2205 De situatie die je schetst is exact wat ik zoek! Dan ga ik denk ik daar naar op zoek.

@sypie Dank voor je suggestie, echter heb ik geen kruipruimte, maar een soutterrain met een verlaagd plafond dat ik niet wil slopen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Niet online
Ik heb gezocht en een aantal opties gevonden die volgens mij geschikt zouden zijn.

Oudere EV-Box laadpaal https://www.marktplaats.n...t-vastekabel-1-fase-3-7kw

Oudere Newmotion lolo https://www.marktplaats.n...lo3-3-7kw-met-vaste-kabel

Newmotion home advanced https://www.marktplaats.n...-advanced-laadpaal-7-4-kw

Newmotion lolo2 https://www.marktplaats.n...aadpaal-new-motion-lolo-2

Los van evt. beschikbaarheid - zouden deze laadpalen aan mijn wensen voldoen? Waarbij belangrijkste dus is RFID en backoffice om zakelijk te verrekenen.

@bibi2205 Wat is de reden dat je in jouw situatie voor de relatief dure Alfen bent gegaan? (Met het idee dat het een veredelde granny charger is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
Sinnedje schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:04:
@bibi2205 Wat is de reden dat je in jouw situatie voor de relatief dure Alfen bent gegaan? (Met het idee dat het een veredelde granny charger is.)
Ik had een heel goedkope (125€) oude EVBox gevonden op 2dehands.be die eigelijk ook perfect zou voldaan hebben voor mijn wensen. Echter kon de verkoper niet antwoorden op enkele vragen ivm het backoffice en had ik er weinig vertrouwen in dat ik de nodige wachtwoorden zou meekrijgen. Ik kon online ook nergens terugvinden of automatische vergoedingen via Everon (backoffice van EVBox) mogelijk was zonder BTW nummer, aan hun abonnementen te zien had ik de indruk dat dit enkel gaat voor bedrijven. Uiteindelijk dus maar voor de Alfen gekozen omdat ik daar meer documentatie van kon vinden en omdat ik er vanuit ga dat we hem nog wel enkele jaren zullen kunnen/gaan gebruiken.

De mijne komt trouwens van charge24.nl waar hij op dat moment gemiddeld bijna 300€ goedkoper was dan andere .nl-aanbieders.

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 20:12
bibi2205 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:18:
[...]

Ik heb een PHEV maar het minimum ligt volgens mij op 6A (+-1400W). Als ik de laadsnelheid in de wagen instel kan ik kiezen tussen 6A - 16A. Na een half jaar op eigen kosten te hebben geladen met de granny in de garage heb ik me enkele weken geleden ook afgevraagd of er geen andere mogelijkheid was. Door omstandigheden wou ik geen nieuwe electriciteitskabels laten trekken naar de garage. (Huisbaas vond dat de kosten volledig voor ons waren en dat de laadpaal dan ook moest blijven hangen bij verhuis. We hebben dan ook nog eens een algemene oprit voor garageboxen van 3 appartementsgebouwen en wij wonen op een 2de verdieping. Het zou enkel aan kabels trekken al enorm veel geld gaan kosten..)

Uiteindelijk heb ik een Alfen Eve Single Pro-line gekocht en dmv een stekker in het stopcontact aangesloten in de garage. Zoals eerder gemeld voldoe je hiermee niet aan de vereisten van de fabrikant, maar door de Alfen te beperken tot 8A heb ik nu eigenlijk een grote, lompe granny charger (met meer mogelijkheden) tegen de muur hangen. :p De auto staat 9/10 keer ingesteld op 6A omdat de laadsnelheid me eigenlijk niet zo veel uit maakt. De granny gaf me de mogelijkheid om te laden tussen 6A en 10A, dus daar heb ik me min of meer aan gehouden bij de Alfen.

Voordeel is wel dat hij via het backoffice (Eflux, met 4G simkaart) automatisch verrekend met de werkgever. Abonnement bij Eflux kost ongeveer 5€/maand en de simkaart kost eenmalig 5€. Eerste maand betaal je nog wel een 13€ opstartkosten.
Je hebt dus een normale stekker aan je Alfen, die je in een normaal stopcontact hebt?
Mocht je een PV installatie hebben met overschot zoals @Sinnedje zou je er dan nog een Homewizard plug tussen kunnen zetten, die alleen inschakelt zodra je op een specifieke fase teruglevert zodat je maximaal je PV capaciteit gebruikt om te laden.

Hier overigens ook een Alfen paal (op kosten werkgever) aan de garage geschroefd, maar wel met afdoende capaciteit zodat hij gewoon op 16A kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:34
Sinnedje schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:04:
Ik heb gezocht en een aantal opties gevonden die volgens mij geschikt zouden zijn.

Oudere Newmotion lolo https://www.marktplaats.n...lo3-3-7kw-met-vaste-kabel
Dit is gewoon een mobiele lader en een losse kWh meter voor in de meterkast, oftewel niet met een backoffice connectie verwacht ik ;)

Ik volg dit topic even, heb soortgelijke situatie, waarbij er nog geen vaste paal is.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bibi2205
Wekko306 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:47:
[...]

Je hebt dus een normale stekker aan je Alfen, die je in een normaal stopcontact hebt?
Yep. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27VptHiZFN6CPjg1quDymNxg-qQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fbV8olJXbGWRiwlnhKqKoc0.jpg?f=fotoalbum_medium

Voorlopig nog geen zonnepanelen, misschien als het eigen huis er ooit komt.. ;)

De Edgerouter hangt er enkel voor die zeldzame momenten dat ik met de laptop moet kunnen verbinden met de laadpaal. De Alfen maakt verbinding met het backoffice via 4G via hun simkaart. Ik heb even een 4G-router overwogen maar dit is uiteindelijk goedkoper, simkaart kosten zitten mee in het backoffice-abonnement. ACE kan ook niet goed overweg met verschillende subnetten dus een router met Wireguard-VPN naar mijn thuisnetwerk was niet echt een optie. (Daar had ik dan ook nog eens een apart 4G-kaartje voor moeten voorzien..)

De gebruikte kabel is trouwens een XVB 3x2,5mm² met deze stekker. Was nog even spannend aangezien ik dit nog nooit had gedaan maar uiteindelijk viel het allemaal nog wel mee.

[ Voor 13% gewijzigd door bibi2205 op 10-02-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-04 22:42

joho

Waar kom de requirement WiFi vandaan?
Er zijn ook laadpalen die via het mobiele netwerk (ingebouwde sim) contact maken met de benodigde backoffice. (Bij mij regelt de leasmij de paal.)

[ Voor 1% gewijzigd door joho op 09-02-2024 20:12 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Niet online
@joho Dat is in principe ingevuld door mijzelf. Maar nu heb ik door dat de backoffice connectie vaak verloopt via de GPRS module middels een SIM-kaart die bij het abo hoort. :)
Pagina: 1