Vloerverwarming ingefreesd, zonder bypass?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCoffee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-04-2024
We hebben afgelopen week een vloerverwarming in laten frezen. In eerste instantie leek deze goed aan te slaan, maar al snel kwam de ketel met een foutcode. Na wat gegoogle, kwam ik er achter dat een bypass benodigd is, maar dat die niet geïnstalleerd is. Het opendraaien van een andere radiator heeft het probleem voor nu opgelost.

In de aansluitvoorwaarden en de gesprekken is er echter niks genoemd over een dergelijke bypass. Alleen twee afsluiters op 22 mm buizen werden genoemd. In hoeverre had het bedrijf hier rekening mee moeten houden bij het aansluiten, of is deze gang van zaken normaal? Aan de ene kant heb ik er niet voor getekend, aan de andere kant ben ik een leek, en ga ik er van uit dat een bedrijf met goede recensies dat soort informatie deelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als de opdracht is vloerverwarming infrezen en verdeler ophangen en aansluiten op de bestaande installatie hebben ze dat gedaan.
Het was netjes geweest als ze dit hadden gemeld.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:11
Wat voor verdeler is er geplaatst?

Een open verdeler blokkeert normaal gesproken de flow vanaf de CV niet.

Wel komt er dan, net als via bypass, heel snel warm water terug naar de ketel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Heeft niets met vloerverwarming te maken, maar met het feit dat je alle warmteafnemers dicht hebt gezet (de vloer heeft gewoon een thermostaat en die gaat gewoon dicht als de temperatuur bereikt is. Kamerthermostaat denkt echter: ik moet verwarmen want de kamer is te koud. Die stuurt de ketel "aan", maar er is niets waar die warmte kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 21:27

Barrycade

Through the...

Hamvraag is, wordt het in je woonkamer wel warm, dus zeg minimaal 19,5 graden?

Want lijkt er idd op dat je thermostaat blijft vragen maar je vloer niet voldoende warmte afgeeft.

Dus hoe is je huis geïsoleerd welke bouwjaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Barrycade schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:39:
Hamvraag is, wordt het in je woonkamer wel warm, dus zeg minimaal 19,5 graden?

Want lijkt er idd op dat je thermostaat blijft vragen maar je vloer niet voldoende warmte afgeeft.

Dus hoe is je huis geïsoleerd welke bouwjaar?
Waarschijnlijk is alleen de vloer dermate traag, dat het water in de vloer op temperatuur is terwijl de ruimte daar nog even de tijd voor nodig heeft. En dan krijg je dit inderdaad.

Ik denk dat de installateur de TS misschien wel wat "ondhandig" heeft bevraagd over wat de situatie zou worden. Als je de installateur vertelt dat "de radiatoren gewoon blijven hangen", dan is de kans groot dat die als vakrot direct denkt "ah, geen bypass nodig dus". Zo'n bypass zijn de kosten ook niet op zo'n toch best flinke klus.

Simpelste oplossing heeft TS al gevonden: 1 radiator altijd open laten staan. Bij ons in de gang hebben we geen vloerverwarming, want dan moest de antieke granito vloer eruit. De radiator in de gang staat bij ons dus altijd open en fungeert dus min of meer als "bypass". Als we alles dicht zetten en de vloerthermostaat is ook dicht, dan kan daar het water nog wel doorheen en wordt daar dus nog steeds warmte afgenomen.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 09-02-2024 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:42:
[...]

Waarschijnlijk is alleen de vloer dermate traag, dat het water in de vloer op temperatuur is terwijl de ruimte daar nog even de tijd voor nodig heeft. En dan krijg je dit inderdaad.

Ik denk dat de installateur de TS misschien wel wat "ondhandig" heeft bevraagd over wat de situatie zou worden. Als je de installateur vertelt dat "de radiatoren gewoon blijven hangen", dan is de kans groot dat die als vakrot direct denkt "ah, geen bypass nodig dus". Zo'n bypass zijn de kosten ook niet op zo'n toch best flinke klus.

Simpelste oplossing heeft TS al gevonden: 1 radiator altijd open laten staan. Bij ons in de gang hebben we geen vloerverwarming, want dan moest de antieke granito vloer eruit. De radiator in de gang staat bij ons dus altijd open en fungeert dus min of meer als "bypass". Als we alles dicht zetten en de vloerthermostaat is ook dicht, dan kan daar het water nog wel doorheen en wordt daar dus nog steeds warmte afgenomen.
Kan natuurlijk ook zijn dat de CV ketel nog ingesteld staat op 80 graden en op max vermogen staat te stoken om de setpoint te halen en in een pendel cyclus valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:35

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zou je foto's van je vloerverdeler willen plaatsen, en eventueel een foto van het leidingwerk onder je CV ketel. Dit zijn doorgaans de locaties waar een eventuele bypass wordt geplaatst.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCoffee
Ronald schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:33:
Wat voor verdeler is er geplaatst?

Een open verdeler blokkeert normaal gesproken de flow vanaf de CV niet.

Wel komt er dan, net als via bypass, heel snel warm water terug naar de ketel.
Ik heb geen verstand van verdelers eerlijk gezegd, maar volgens mij is het deze:

https://vte-smartersoluti...rdelers-grundfos-a-label/
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:34:
Heeft niets met vloerverwarming te maken, maar met het feit dat je alle warmteafnemers dicht hebt gezet (de vloer heeft gewoon een thermostaat en die gaat gewoon dicht als de temperatuur bereikt is. Kamerthermostaat denkt echter: ik moet verwarmen want de kamer is te koud. Die stuurt de ketel "aan", maar er is niets waar die warmte kwijt kan.
Klopt, we hebben op bovenverdiepingen bijna nooit de verwarming aan, dus die staan dicht. Dus het ligt inderdaad niet aan de vloerverwarming zelf. De storingscode van de cv gaf een te groot verschil in inkomende en uitgaande temperatuur aan.

[ Voor 43% gewijzigd door WCoffee op 09-02-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

frennek schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:49:
[...]

Kan natuurlijk ook zijn dat de CV ketel nog ingesteld staat op 80 graden en op max vermogen staat te stoken om de setpoint te halen en in een pendel cyclus valt.
Of hij dat nou doet op 80 of 60 graden.... is hetzelfde principe alleen op een andere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCoffee
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:42:
[...]

We hebben het wel gehad over de nog hangende radiator dat we die iets later gingen verwijderen. (die moest nog blijven hangen omdat het stucwerk moest drogen). Ik heb niet het idee gehad dat er hier überhaupt over na is gedacht.

Misschien onterecht, maar bij dit soort klussen ga ik er toch vanuit dat zij de expert zijn op dit gebied, en dat is bij andere vakmensen ook eigenlijk wel mijn ervaring geweest. De installateur dacht bijvoorbeeld duidelijk verder over zaken waar ik gewoon geen expertise op heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:07

paQ

WCoffee schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:00:
[...]

We hebben het wel gehad over de nog hangende radiator dat we die iets later gingen verwijderen. (die moest nog blijven hangen omdat het stucwerk moest drogen). Ik heb niet het idee gehad dat er hier überhaupt over na is gedacht.

Misschien onterecht, maar bij dit soort klussen ga ik er toch vanuit dat zij de expert zijn op dit gebied, en dat is bij andere vakmensen ook eigenlijk wel mijn ervaring geweest. De installateur dacht bijvoorbeeld duidelijk verder over zaken waar ik gewoon geen expertise op heb.
in wezen is dat ook wat je normaliter doet: nog een radiator openen. (is ook een bypass)
Als je dat niet kunt / wil, dan moet er een bypass tussen. De CV ketel verwacht retourwater. Als dat er niet, of te laat is, dan treedt ie in storing.

Idealiter zit de bypass wat verderop in je systeem, die van mij zit op 1 meter van de CV ketel* en werkte prima. Het is wel even zoeken naar de juiste afstelling, want het komt vrij nauw. De bypass zelf kost 18 euro, + wat aansluitingen.
offtopic:
* CV ketel is weg nu

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WCoffee schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:00:
[...]

Dat zal hij vast ook allemaal wel weten. Maar in mijn beleving gebeuren er vaak dit soort dingen:
- Jij geeft aan "over een poosje doen we waarschijnlijk dit en dat" en dan denkt de vakrot: "OK, dat komt dan wel weer. Ik moet dan toch die radiator komen verwijderen, dus als ze dat dan inderdaad doorzetten, plaats ik dan meteen wel even een bypass.
- Er gaan dingen mis in de communicatie, waardoor de vakrot NET een iets afwijkend beeld in zijn hoofd heeft dan hetgeen jij in je hoofd hebt. Kan al iets simpels zijn dat jij zegt "boven laten we de radiatoren allemaal hangen" (en jij denkt daarbij "maar die staan eigenlijk toch nooit aan"). Maar de vakrot kan dan de aanname doen, dat je ze ook echt gebruikt en daarom wil laten hangen.

Mijn installateur heeft het ook niet over een bypass gehad. Maar hij heeft wel gevraagd wat we met de radiatoren gingen doen. Als ik tegen hem had gezegd "boven ga ik een multi-split L/L WP ophangen en daar alle radiatoren verwijderen inclusief die in de gang...." dan was hij daar waarschijnlijk wel over begonnen. Maar dat was niet van toepassing, want we hebben zelfs aangegeven dat we de radiator in de hal en die in de badkamer ALTIJD open hebben staan. Alleen de verblijfsruimtes, daar kan iemand weleens aan de knop draaien (kinderen doen dat ook weleens, we hebben in onze vorige woning ook eens zo'n "storing" gehad.... had de kleine de radiator in de woonkamer en hal helemaal dichtgedraaid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-07 07:32
wij hebben hier hetzelfde probleem, daardoor staat er 1 mini radiator open als bypass. uiteindelijk werkt het voor ons prima, maar perfect is het niet.

Idealiter had ik nog ergens een bypass gemaakt, dat zou net wat efficienter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-07 10:00
Welke ketel en hoeveel m2 vloerverwarming heb je nu? En is deze als hoofdverwarming ingefreesd? Niet altijd is een bypass nodig, als je CV ketel het minimale vermogen maar kwijt kan in je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Een bypass met een drukverschilregelaar erin zetten is nou ook niet heel complex om nu nog te doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De verdeler die gelinkt is is een open verdeler. Daar kan de CV gewoon water door pompen. Met heel weinig druk.

De vloer neemt alleen warmte op als de pomp op de verdeler draait én de afsluiters open staan.

Zitten er thermische motoren op, die hebben tot 2 minuten nodig om open te gaan. Zonder afgifte krijgt de ketel extreem snel warm water terug.

Enige verschil met de radiator open is dat er dan daadwerkelijk afgifte is.

Ik zie geen reden dat een bypass iets gaat oplossen, want die heeft druk verschil nodig, wat er niet gaat zijn zonder weerstand via de vloerverwarming verdeler.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Ronald schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:25:
De verdeler die gelinkt is is een open verdeler. Daar kan de CV gewoon water door pompen. Met heel weinig druk.

De vloer neemt alleen warmte op als de pomp op de verdeler draait én de afsluiters open staan.

Zitten er thermische motoren op, die hebben tot 2 minuten nodig om open te gaan. Zonder afgifte krijgt de ketel extreem snel warm water terug.

Enige verschil met de radiator open is dat er dan daadwerkelijk afgifte is.

Ik zie geen reden dat een bypass iets gaat oplossen, want die heeft druk verschil nodig, wat er niet gaat zijn zonder weerstand via de vloerverwarming verdeler.
Goed punt en ik denk dat je gelijk hebt, ik heb inderdaad gemerkt dat zodra de pomp van de vloerverwarming uit staat de retour naar de ketel direct warm wordt (open verbinding dus).

Dan is het gewoon een kwestie van vermogen CV ketel reduceren en zorgen dat je voldoende vermogen in de vloer kwijt kan lijkt mij? Als de pomp van de verdeler actief is kan de thermostaatkraan natuurlijk wel de toevoer flink knijpen zodra het CV water te heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCoffee
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:14:
[...]

Dat zal hij vast ook allemaal wel weten. Maar in mijn beleving gebeuren er vaak dit soort dingen:
- Jij geeft aan "over een poosje doen we waarschijnlijk dit en dat" en dan denkt de vakrot: "OK, dat komt dan wel weer. Ik moet dan toch die radiator komen verwijderen, dus als ze dat dan inderdaad doorzetten, plaats ik dan meteen wel even een bypass.
- Er gaan dingen mis in de communicatie, waardoor de vakrot NET een iets afwijkend beeld in zijn hoofd heeft dan hetgeen jij in je hoofd hebt. Kan al iets simpels zijn dat jij zegt "boven laten we de radiatoren allemaal hangen" (en jij denkt daarbij "maar die staan eigenlijk toch nooit aan"). Maar de vakrot kan dan de aanname doen, dat je ze ook echt gebruikt en daarom wil laten hangen.

Mijn installateur heeft het ook niet over een bypass gehad. Maar hij heeft wel gevraagd wat we met de radiatoren gingen doen. Als ik tegen hem had gezegd "boven ga ik een multi-split L/L WP ophangen en daar alle radiatoren verwijderen inclusief die in de gang...." dan was hij daar waarschijnlijk wel over begonnen. Maar dat was niet van toepassing, want we hebben zelfs aangegeven dat we de radiator in de hal en die in de badkamer ALTIJD open hebben staan. Alleen de verblijfsruimtes, daar kan iemand weleens aan de knop draaien (kinderen doen dat ook weleens, we hebben in onze vorige woning ook eens zo'n "storing" gehad.... had de kleine de radiator in de woonkamer en hal helemaal dichtgedraaid).
Helder, thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
frennek schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:30:
[...]

Goed punt en ik denk dat je gelijk hebt, ik heb inderdaad gemerkt dat zodra de pomp van de vloerverwarming uit staat de retour naar de ketel direct warm wordt (open verbinding dus).

Dan is het gewoon een kwestie van vermogen CV ketel reduceren en zorgen dat je voldoende vermogen in de vloer kwijt kan lijkt mij? Als de pomp van de verdeler actief is kan de thermostaatkraan natuurlijk wel de toevoer flink knijpen zodra het CV water te heet wordt.
Gemiddelde vloer kan met gemak een handje kW opnemen. Maar daarvoor moet de boel open staan. Reductie van CV vermogen gaat weinig doen… die dingen gooien vanzelf vermogen omlaag als retour warm wordt. Zonder afgifte ga je ook op minimum vermogen binnen no-time over de maximale overshoot by van de gewenste aanvoer temperatuur heen.

Vloerverwarming moet tijdig open en pomp moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCoffee
De retour buis was gewoon koud, dus dat is bij ons niet het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:45

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

In mijn vorige huis precies hetzelfde gehad.
- ketel draaide altijd perfect, op 50°c aanvoer limiet
- vvw aangebracht op benedenverdieping, daar alle radiatoren weg op de badkamer na
- na aanzetten en opwarmen vloer veelvuldig een foutmelding
- na openzetten radiator badkamer geen seconde die foutmelding meer.

Uiteindelijk ben ik gaan spelen met die radiator. De ketel had een minimale pompsnelheid van 30%. De radiator langzaam geknepen (steeds een uur interval om alles te 'settlen'), net zo ver tot de pomp naar 40% vermogen ging en daarna weer ietsjes open (dit kost een weekendje maar is het waard!). Stijging van pompvermogen betekent dat de ketel moeite krijgt zijn druk kwijt te kunnen, dus dan ga je te ver knijpen. Maar zo kun je de bypass dus optimaal inregelen. Net genoeg bypass om de ketel te ontlasten, maar niet zo veel dat je een hoop vermogen voor niks weggooit.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
WCoffee schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:47:
De retour buis was gewoon koud, dus dat is bij ons niet het probleem.
Dat de retour van je vloerverwarming koud is hoeft niet automatisch te betekenen dat je je vermogen kwijt kan, dat kan ook komen door een veel te lage flow in je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCoffee
frennek schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Dat de retour van je vloerverwarming koud is hoeft niet automatisch te betekenen dat je je vermogen kwijt kan, dat kan ook komen door een veel te lage flow in je vloer.
De flow was denk ik inderdaad laag. Nadat ik een andere radiator een klein beetje open had gedraaid, verdween de storing op mijn c.v. en begon ook de pomp van de vloerverwarming meer 'herrie' te maken en steeg ook de temperatuur naar de ingestelde waarde.

[ Voor 5% gewijzigd door WCoffee op 09-02-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Aan degenen die denken dat het niet te fixen is met een bypass: als de maximaalthermostaat dichtloopt dan is er geen flow meer door de vloerverwarmingsverdeler.
Aan degenen die denken dat een radiator ook een bypass is: nee. Een radiator geeft warmte af, waar dat wellicht niet nodig is. Thermostaatkranen lopen dicht, kinderen (of vrouwen) zitten ongewenst aan kranen te pielen, ....

Steek gewoon een bypassventiel, kost weinig en lost het probleem goed op.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

naftebakje schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:27:
Aan degenen die denken dat het niet te fixen is met een bypass: als de maximaalthermostaat dichtloopt dan is er geen flow meer door de vloerverwarmingsverdeler.
Aan degenen die denken dat een radiator ook een bypass is: nee. Een radiator geeft warmte af, waar dat wellicht niet nodig is. Thermostaatkranen lopen dicht, kinderen (of vrouwen) zitten ongewenst aan kranen te pielen, ....

Steek gewoon een bypassventiel, kost weinig en lost het probleem goed op.
Eigenlijk is het ook maar "een lapmiddel" in een kamerthermostaat gestuurd systeem wat dus warmte vraagt terwijl er nergens iets bereid is om een bepaalde dermpelwaarde aan wamte af te nemen. Ik heb installateurs zelfs bij mensen een speciale "handdoekradiator" zien plaatsen zonder knop erop.... stond altijd aan dus er kon altijd iets van warmte afgegeven worden. Fool-proof. :) En de badkamer wil je eigenlijk toch altijd wel "warm" hebben, dus de vrouw klaagt ook niet. Zet je gewoon een thermostaatknop op de radiator in de badkamer. Kunnen ze nog ergens aan draaien ook.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 09-02-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:29:
[...]. Ik heb installateurs zelfs bij mensen een speciale "handdoekradiator" zien plaatsen zonder knop erop.... stond altijd aan dus er kon altijd iets van warmte afgegeven worden. Fool-proof. :) En de badkamer wil je eigenlijk toch altijd wel "warm" hebben, dus de vrouw klaagt ook niet. ....
Tot je de gasrekening krijgt,dan klaag je wel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1