Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PV] Legplan, tot aan t randje, kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EvertSchut
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-10 20:46
Ik wil mijn installatie uitbreiden. Heb een zonnige strook op het dak waar ik o.a. twee panelen portrait boven elkaar wil leggen. De afstand tot de gevel is dan 21 cm of misschien iets meer. Hoe eng is dat? Gaat dat?

Wat vinden jullie van dit legplan?

Alle reacties

• EvertSchut
Onderstaand het legplan:

[ Voor 77% gewijzigd door EvertSchut op 08-02-2024 21:39 ]

• EvertSchut
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piB7awbrctM1jtiXj14-GuZ2FSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wrXMpcbR0PsLQfmQzujDVwgG.png?f=fotoalbum_large

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:24
Als het maar goed vastgeschroefd zit moet dat volgens mij geen punt zijn. Dat is anders dan bij een plat dak.

20 cm is een halve dakpan, om een gevoel te krijgen van de afstand.

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 16:05
Dat moet goed komen, zelfs zonder geschroefde haken.

Kan je ze op (zuid)west niet ook onder je dak kapel kwijt?

• Wilke
Wel een ding: panelen moeten aan de lange zijde geklemd worden, dus de bevestiging zal wel naar buiten uitsteken en ga je vermoedelijk wel zien vanaf de zijkant. Plus check wel dat het echt past naast de dakkapel dan. Je raakt daar een paar cm extra door kwijt aan beide kanten.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zou me er niet druk om maken.
Ze liggen hier 10 cm van de zijkant van de gevelpan.
Al 11 jaar op een huis vrijstaand en op de ruimte dus het waait hier wel eens erg stevig.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• EvertSchut
NB: Nokvorsten zijn gemetseld, daar moet de bevestiging 3 pannen onder blijven. Daarom lijkt het mij niet mogelijk de pannen boven de kapellen te gebruiken. Op garage ligt al 3560Wp op Zuid-Oost (Z-21')
Wilke schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:42:
Als het maar goed vastgeschroefd zit moet dat volgens mij geen punt zijn. Dat is anders dan bij een plat dak.

20 cm is een halve dakpan, om een gevoel te krijgen van de afstand.
Ik mat 196cm voor 4 pannen lang=30 per pan lang maar breed 7 pannen=147cm dat is ca 21cm breed voor een dakpan (ze liggen over elkaar uiteraard)?

• Wilke
Oh dan heb je andere dakpannen, let dan niet op wat ik daarover zei.

3 pannen onder de nokvorst? Die heb ik nog niet eerder gehoord, en denk dat dit heel vaak niet gebeurt. Waar komt die stelregel vandaan?

• EvertSchut
BBTM schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:43:
Is qua richting wat minder gunstig (of dwars er op) en we hebben meermalen incdenteel lekkage gehad. Ik houd er rekening mee dat dit dak (voor de 3e keer in 20 jaar) zal moeten worden vervangen.

Daarnaast:
Ik heb nu 1 fase hoofdzekering en met 3x hoymiles HMS-2000 4T (4inputs mico omvormer) zit het aardig vol plus dat kan verdeeld worden over 3 fasen. Neem ik een 4e 2000W omvormer erbij, is de symmetrie weg. Heb niet zoveel trek om bestaande 1 fase omvormers er uit te doen incl nieuwe kabels.

• Ronald.42
  • Niet online
EvertSchut schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:45:
NB: Nokvorsten zijn gemetseld, daar moet de bevestiging 3 pannen onder blijven. Daarom lijkt het mij niet mogelijk de pannen boven de kapellen te gebruiken. Op garage ligt al 3560Wp op Zuid-Oost (Z-21')

[...]

Ik mat 196cm voor 4 pannen lang=30 per pan lang maar breed 7 pannen=147cm dat is ca 21cm breed voor een dakpan (ze liggen over elkaar uiteraard)?
Deze foto is wat scheef genomen dus de afstand tot rand dak lijkt wat groter.
Inmiddels liggen deze panelen op de andere kant en hier zijn nieuwe gelegd.
Maar gaat even om het idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aGG462Gel6Z_cMfS4hrSFG_lsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PiHn54Lt13E5QuuX1sDti7pY.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• EvertSchut
Wilke schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:49:
Oh dan heb je andere dakpannen, let dan niet op wat ik daarover zei.

3 pannen onder de nokvorst? Die heb ik nog niet eerder gehoord, en denk dat dit heel vaak niet gebeurt. Waar komt die stelregel vandaan?
Ervaren klusser uit de buurt, en ik vind het zelf ook logisch. Een aan de nokvorst gemetselde pan wil je niet bewegen, en ze bewegen als je de pan eronder optilt ook. Drie pannen afstand lijkt me redelijk. Bij dakramen doen ze dat misschien ook wel? Ik kreeg 2x advies dat dit niet kon boven die grote dakkapel, dan bleven er maar 2 pannen over boven t raam tot de gemetselde nokvorst...

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-11 15:44

Onbekend

...

Dat advies van 30cm dakrandafstand is vanwege turbulentie. Met dakhaken die geklemd worden, komt er heel veel kracht op de panlatten te staan, en heb je de kans dat bij harde wind en turbulentie het geheel gaat bewegen en loskomen.
Je kunt op die rand beter gaan voor dakhaken die je vast moet schroeven aan de dakspanten, want dit kan veel meer krachten hebben.

Wat ik mij wel afvraag hoe zonnepanelen 3 en 4 vast zitten. Daarvoor heb je namelijk ook minimale afstanden om aan te houden als je ze niet vast geschroefd hebt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• EvertSchut
Onbekend schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:04:
Dat advies van 30cm dakrandafstand is vanwege turbulentie. Met dakhaken die geklemd worden, komt er heel veel kracht op de panlatten te staan, en heb je de kans dat bij harde wind en turbulentie het geheel gaat bewegen en loskomen.
Je kunt op die rand beter gaan voor dakhaken die je vast moet schroeven aan de dakspanten, want dit kan veel meer krachten hebben.

Wat ik mij wel afvraag hoe zonnepanelen 3 en 4 vast zitten. Daarvoor heb je namelijk ook minimale afstanden om aan te houden als je ze niet vast geschroefd hebt.
Ik dacht zo'n onderstel bluebase/solarstell oid) met wat extra verzwaring. Dak is 2m87 breed (buitenmaat) 2 panelen met 3 cm ertussen 2m11 dus 76cm voor beide afstanden dus 33 cm tot dakrand. Met extra ballast en zijkanten dicht gaat dat?

(Ze zouden nog met een strip achter aan de hoge zijde aan t schuine dak (dakbeschot) kunnen worden gemaakt. Zal vliegen niet tegengaan maar wel schuiven.)

[ Voor 8% gewijzigd door EvertSchut op 08-02-2024 22:12 ]

• EvertSchut
Onbekend schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:04:

Heb je n voorbeeld van zo'n dakhaak die je schroeft aan de dakspant?
Een schroefhaak zoals hier https://www.zonneflex.nl/2015/04/12/dakhaken/ ?

• EvertSchut
Zoiets? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fqyn15EJS4O4wEtAMHWfiQFJl_M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i1HfzbOcck9A06sbMcQCU9mZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByKsmEQPv08oM319qBPCk8qRRyo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zt5LumacHiLvSfbnLRWfPFmV.jpg?f=user_large

• Ronald.42
  • Niet online
Ja dat zijn mooie haakjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Welnzu8iK1QFqXLaUfbhHHzJyJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6IiDwHRGVVtXtuASFxXbmZW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCHpSGNhB1O7pNyDqcGxgaSuZQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozU9F5Wb5HEM6WpKSVxGv2oH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hSOc1ifJMEp7S0dTLHRoicpmYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z36kUgL5p8VxCWuHdGOs6p2L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald.42 op 08-02-2024 22:23 ]

• EvertSchut
Wilke schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:44:
Wel een ding: panelen moeten aan de lange zijde geklemd worden, dus de bevestiging zal wel naar buiten uitsteken en ga je vermoedelijk wel zien vanaf de zijkant. Plus check wel dat het echt past naast de dakkapel dan. Je raakt daar een paar cm extra door kwijt aan beide kanten.
Kan mooi in de 13 cm die de boeiboord oversteekt? Nu wou ik de wang nog wel van buiten isoleren, dus dat is wel lastiger dan, goed punt.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:30

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je je zorgen maakt om de wind aan de rand, dan zou dat wel eens terecht kunnen zijn :P Tijdens een storm zijn twee van mijn panelen aan de zijkant van het dak naar beneden gekomen. De een kwam in de tuin, en de ander kreeg ik als volgt terug nadat 'ie uit de installatie van de buren was gevist:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKVi8wN68ljvfT02ac4QJuw1Ggo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u5qUO6lJSeZj3TGeG9M8abhT.png?f=user_large

De schadehersteller vond dat er een derde rail bij moest, omdat de panelen dicht op de rand lagen (ook hoekhuis). Sindsdien liggen de panelen als een huis.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• EvertSchut
Thijsmans schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:19:
Als je je zorgen maakt om de wind aan de rand, dan zou dat wel eens terecht kunnen zijn :P Tijdens een storm zijn twee van mijn panelen aan de zijkant van het dak naar beneden gekomen. De een kwam in de tuin, en de ander kreeg ik als volgt terug nadat 'ie uit de installatie van de buren was gevist:

[Afbeelding]

De schadehersteller vond dat er een derde rail bij moest, omdat de panelen dicht op de rand lagen (ook hoekhuis). Sindsdien liggen de panelen als een huis.
Oei, heftig!!
Geluk dat geen auto is geraakt.
Waren dat er ook twee portrait boven elkaar?

Had je ze zelf gelegd, ik vraag me af wat een verzekering doet als je het zelf hebt gedaan, word je dan afgeschilderd als een prutser omdat je geen professional bent en aansprakelijk gesteld.

Een derde rail klink wel logisch alleen moet je dan hopen dat er niet teveel torsie of buiging op je paneel komt, het moet vlak zijn. Lijkt me zeker een goed idee bedankt voor je eerlijke foto!

Ik dacht zowieso al zelf aan een derde schroef haak. Het liefste in een balk achter het beschot geschroefd door het beschot heen. Om mij heen kijkend zie ik wel vaker dicht bij de rand gelegd. Maar dat zijn vaak grote vlakken aaneen. Omdat grotere vlakken natuurlijk meer haken hebben, en dat de kracht van de op-liftende wind aan de rand van je huis dan over een langere rail wordt verspreid.

[ Voor 11% gewijzigd door EvertSchut op 12-02-2024 16:21 ]

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:30

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Nee, de panelen zijn gelegd door (of in opdracht van) de projectontwikkelaar. Die ontkent vanaf windkracht 7 alle aansprakelijkheid en de verzekering doet vanaf windkracht 7 geen onderzoek naar de installatie. Daar kwam de ontwikkelaar goed mee weg, denk ik :)

Het waren inderdaad twee panelen in portrait boven elkaar. Je opmerking over torsie begrijp ik niet; ze liggen nu juist extra stevig en nog even vlak als voorheen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Wilke
Thijsmans schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:50:

Het waren inderdaad twee panelen in portrait boven elkaar. Je opmerking over torsie begrijp ik niet; ze liggen nu juist extra stevig en nog even vlak als voorheen.
Als het dak niet helemaal vlak loopt en je dan in het midden extra stevig de boel strak trekt, dan komt er extra spanning op de panelen te staan, denk ik.

• EvertSchut
Inderdaad, @Wilke . Zo'n glasplaat is perfect vlak, je dak niet. Een kruk met 3 poten staat altijd stabiel. Ieder punt groter dan 3 introduceert spanning in het paneel tenzij het dak en de montage perfect vlak is. Bij 4 punten kom je vermoedelijk hooguit op torsie, een beetje draaiing tgv een hoger of lager punt. Met een derde drager zou het ook nog meer bol of hol kunnen komen te staan icm torsie tussen iedere 2 dragers. Dat was idd wat ik bedoelde.

Aansprakelijkheid boven windkracht 7 ontkennen lijkt me juridisch dubieus maar misschien een soort van logisch aangezien de verzekering datzelfde criterium hanteert. Boven windkracht 7 begint juist het vakmanschap te tellen, denk ik dan, daar kwam de projectontwikkelaar idd goed mee weg en jij gelukkig ook. Interessant om lezen dankje.

• EvertSchut
BBTM schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:43:

Vanwege bomen voor mijn huis niet de allerbeste plek, en dat wordt steeds erger want ze groeien en worden door de gemeente volgens mij de hoogte in gesnoeid (er worden onder telkens takken verwijderd) :-(. Ze geven in de zomer om ?14-15uur schaduw onder de dakkapel en op west-noordwest komt pas om 13-14uur zon. In de winter zonder blad aan de bomen wel wat voor te zeggen al remmen kale takken ook zon.

Paneel 1,2 hebben er weinig last van. Paneel 1 e 2 is eigenlijk mijn hoofdwens, als mijn garage om 13uur in de schaduw huis buren komt, dit aanvullen vanuit West met 1800Wp. Kan op huidige 1F 20A hoofdzekering. De schaduw bomen komt daar pas tegen 19uur op alleen onderste paneel. Op dakkapel vooralsnog geen schaduw. Onder dakkapel west is wel een makkelijke plek, ik snap de suggestie.

Ik zit ook met micro omvormers een max aansluiting hoofdzekering, ik heb qua piekstroom van het geheel nog ruimte (poorten) voor n paneel of 4-6, vooral als ze niet allemaal tegelijk op hun max zitten en evt top ik via instellen omvormers af. 1 HMS-2000 omvormer is technisch mooi, evt een HMS-800 er nog bij kan vind ik nog wel. Op garage nu 2x HMS-2000, een erbij op dak (4 panelen) kan op 3 fasen eenvoudig verdeeld worden. Voor meer op mijn dak moet ik naar gemengd HMS en HMT (3fase). Weet niet zo goed of ik dat wel wil. En of dat de moeite is. Moet ik naast de eenfase kabel nog een driefase erbij gaan leggen ook. De vraag is ook, wanneer heb je genoeg?

[ Voor 9% gewijzigd door EvertSchut op 21-02-2024 20:01 ]

Pagina: 1