Vanwege bomen voor mijn huis niet de allerbeste plek, en dat wordt steeds erger want ze groeien en worden door de gemeente volgens mij de hoogte in gesnoeid (er worden onder telkens takken verwijderd)

. Ze geven in de zomer om ?14-15uur schaduw onder de dakkapel en op west-noordwest komt pas om 13-14uur zon. In de winter zonder blad aan de bomen wel wat voor te zeggen al remmen kale takken ook zon.
Paneel 1,2 hebben er weinig last van. Paneel 1 e 2 is eigenlijk mijn hoofdwens, als mijn garage om 13uur in de schaduw huis buren komt, dit aanvullen vanuit West met 1800Wp. Kan op huidige 1F 20A hoofdzekering. De schaduw bomen komt daar pas tegen 19uur op alleen onderste paneel. Op dakkapel vooralsnog geen schaduw. Onder dakkapel west is wel een makkelijke plek, ik snap de suggestie.
Ik zit ook met micro omvormers een max aansluiting hoofdzekering, ik heb qua piekstroom van het geheel nog ruimte (poorten) voor n paneel of 4-6, vooral als ze niet allemaal tegelijk op hun max zitten en evt top ik via instellen omvormers af. 1 HMS-2000 omvormer is technisch mooi, evt een HMS-800 er nog bij kan vind ik nog wel. Op garage nu 2x HMS-2000, een erbij op dak (4 panelen) kan op 3 fasen eenvoudig verdeeld worden. Voor meer op mijn dak moet ik naar gemengd HMS en HMT (3fase). Weet niet zo goed of ik dat wel wil. En of dat de moeite is. Moet ik naast de eenfase kabel nog een driefase erbij gaan leggen ook. De vraag is ook, wanneer heb je genoeg?
[
Voor 9% gewijzigd door
EvertSchut op 21-02-2024 20:01
]