[PV] Offerte advies - 290° W schuin dak zonder schaduw

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Beste Tweakers,

Ik heb diverse offertes opgevraagd en inmiddels divers reacties ontvangen. Enkelen hebben nog geen reactie gegeven. Mijn verzoek was om, naast een bestaande PV installatie (3-FASE 5,49 kWp op 130° ZO / 305WP DENIM Glas-Glas met Solar Edge (3 panelen andere hoek en schaduw)) de andere (minder gunstige) zijde van ons dak vol te plempen.

Ons doel en informatie over huidige verbruik:
Met het oog op de (wat onzekere) toekomst willen we het (directe) verbruik in de avond meer afdekken. Sinds we een EV erbij hebben is ons verbruik dusdanig gestegen dat we meer verbruiken dan we nu opwekken (salderen). Laadkosten auto (62kWh die circa 2x per week volledig geladen moet worden) vergoed werkgever dus ook zonder salderen is dit leuk voor wanneer de zon schijnt, zeker wanneer de volgende auto met hoger vermogen (3-FASE) kan laden. Momenteel stoken we nog met een CV. Inductiefornuis zal over 1 á 2 weken geleverd worden. Voldoende buffer over na aanschaf dus geen lening nodig etc.

Verbruik 2023 (sinds begin april een laadpaal aan huis);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1caaflsIO0IieTM1x_0OWiWNoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzMxSXImcROPzQTXZp49oux7.jpg?f=fotoalbum_large

Het dak;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUnWuMYjZgGhy1cxE4hSe6_oi6c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IG1dFdGCawjdMkA6ehJHScGt.png?f=user_large

Hierbij als wensen opgegeven;
  • Eenvoudig systeem (lage kosten) i.v.m. geen schaduw
  • 3-FASE omvormer
  • Gewoon dak vol (als we dan toch bezig zijn)
  • Glas-Glas (want daar hebben we om diverse redenen een fijner gevoel bij, andere kant ook Glas-Glas panelen)
Offertes op een rijtje;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rl30o9DrJic4Tax0ruZP0qsYRTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C3pbj6NQjwJJbYCALRlLesUF.png?f=fotoalbum_large

Bevindingen over offertes
De onderste 2 (zelfde aanbieder) vallen voor mij preventief al af. Geen vermelding van type omvormer. Dat voorspelt weinig goeds maar ook de prijs is hoger dan bovenstaande opties.

De middelste optie voldoet niet aan de vraag. Aantal panelen kan komen door verkeerde inschatting dak (andere kant liggen er ook 15 met ruimte over) maar 1 FASE erbij... lijkt mij niet handig naast de bestaande installatie, dus valt ook af.

De 1e 2 twijfel ik over. Mijn voorkeur gaat uit naar de 1e optie (HUAWEI) maar dat is voornamelijk omdat deze partij de andere installatie ook heeft gelegd. Iets met als er gedoe is, dan ben ik bij één en dezelfde partij terecht.

De 2e is iets goedkoper (scheelt niet heel veel). Voldoet ook aan alle wensen.

Toekomstige uitbreidingen (geen eis, maar leuk meegenomen)
Beide omvormers hebben, tot zover ik kan vinden, een optie om er later (indien die ooit zou komen) een thuisaccu erop te kunnen aansluiten.

Verschil tussen de 2 potentiële winnaars;
HUAWEI VS Growatt. Tot zover ik online kan vinden leveren beide merken prima omvormers. Maar wellicht zit ik er compleet naast?!

Advies gewenst
Wat zouden jullie in mijn situatie adviseren en waarom (wel of niet?).

Update:
Wellicht betere (aanvullende) vragen;
  • Zijn beide omvormers wat kwaliteit betreft vergelijkbaar?
  • Is de combinatie van optie 1 vs optie 2 wel/ niet interessant(er)?
  • Zou iemand (buiten glas-folie panelen die goedkoper zullen zijn) nog een andere keuze maken?

[ Voor 10% gewijzigd door Thalaron op 09-02-2024 00:46 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Beste antwoord (via Thalaron op 09-02-2024 12:32)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:55
De Growatt XH omvormer kan overweg met dito serie accu’s.

1 of 2 vind ik lastig om over te adviseren. Bekijk accu prijzen? Voorkeur bestaande installateur?

Je accu gebruik zou efficiënter zijn met 1 omvormer… heb je daar over gedacht?

Voor mijn situatie kan een accu, zelfs zonder salderen, op dit moment echt niet uit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:55
De Growatt XH omvormer kan overweg met dito serie accu’s.

1 of 2 vind ik lastig om over te adviseren. Bekijk accu prijzen? Voorkeur bestaande installateur?

Je accu gebruik zou efficiënter zijn met 1 omvormer… heb je daar over gedacht?

Voor mijn situatie kan een accu, zelfs zonder salderen, op dit moment echt niet uit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
Accu staat absoluut niet op de planning. Was meer een eventuele reden om een van de 2 omvormers een voorkeur te geven als het verder geen verschil zou maken. Dus als ik het niet goed zou hebben gezien.

Wellicht waren betere (aanvullende) vragen geweest;
  • Zijn beide omvormers wat kwaliteit betreft vergelijkbaar?
  • Is de combinatie van optie 1 vs optie 2 wel/ niet interessant(er)?
  • Zou iemand (buiten glas-folie panelen die goedkoper zullen zijn) nog een andere keuze maken?
@Ronald met 1 omvormer bedoel je denk ik de Solar Edge vervangen en één grote(re) omvormer plaatsen?
Dat zou een leuk idee zijn, echter denk ik niet echt gunstig wat aanschaf prijs betreft. We willen de uitbreiding zo goedkoop als mogelijk laten uitvoeren en dat lijkt mij, ook gelet op de aanvullende installatiekosten, niet echt optimaal.

Accu ligt niet in de planning en als ik het zo moet inschatten zijn de omvormers versleten tegen de tijd dat ik daar naar moet gaan kijken. Maar helaas kan ik ook geen toekomst kijken. Wel denk ik dat, als het zover komt, een accu op het nieuwe systeem ruim voldoende zou moeten zijn voor dag/avond/nacht in de betere maanden.

[ Voor 96% gewijzigd door Thalaron op 08-02-2024 22:49 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
Inmiddels op basis van wat zoeken rondom ervaringen van de 2 aanbieders en voorwaarden rondom betaling (de een vraagt 40% vooraf, 40% 2 dagen voor installatie en 20% 2 dagen na installatie, de ander 100% achteraf).

Het is in ons geval dus de 2e optie geworden. Goedkoopste aanbod met Growatt omvormer. Leverancier Sunneroo. Ze geven aan dat als financiering niet nodig is levertijd ongeveer 3 weken is. Ben benieuwd :)