Lekkage erker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-04 22:11
Gisteren druppelde er water binnen langs de binnenkant van het kozijn van de erker (plat dak met bitumen). De nacht daarvoor had het flink geregend. Vandaag ondanks alle regen vanmiddag echter geen gedruppel meer.
Datzelfde is een keer eerder gebeurd eind november vorig jaar. Toen heeft het wel 2 dagen nagedruppeld. Maar daarna helemaal geen last meer, tot gisteren dus.
Heeft iemand een idee hoe dat zou kunnen? Zelf denk ik dat het wellicht aan de windrichting ligt en dat het water niet door een lek in het bitumen komt maar bijvoorbeeld via de muur en dan vanachter zo’n loodslab. Dit vooral omdat er een paar maanden tussen de 1e en de 2e lekkage zat.
Het pijpje op de foto heeft trouwens geen functie meer en is zoals te zien dichtgelast met bitumen (water van dat pijpje kreeg ik op mijn kop bij de voordeur). Daarvoor is al 10 jaar geleden die regenpijp op de achtergrond in de plaats gekomen zodat al het water van het dakterras niet meer rechtstreeks op die erker terecht komt.
Ik heb ook eens geïnformeerd bij een dakdekker naar de prijs om zo een kleine lekkage op te lossen (hij is nog niet komen kijken overigens). Voor hem valt dit onder een “standaard reparatie” waarvoor hij een standaard tarief rekent van € 150 (ex BTW). Klinkt dat redelijk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgNeethYEqxNqGPRQjPI9Khc7nw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wS8m4xfdhPiRr5NsPRiOMdy0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFQflkmKQVgFoQ-3BTWsE_sqKuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zUsUjEwjnX8WYCRH52CuAeQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ea7RpRMW2OjjKUDqw8KF9KKUFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jo7zTuwzgg1EtOaD3m5txTUV.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die voeg boven je lood is in ieder geval aan vervanging toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:33
Het pijpje is een spuwer welke een signaalfunctie heeft. Zodra er teveel water op het erkerdak ligt, stroomt het hier uit. Bijvoorbeeld bij verstopping van de reguliere hwa. Ik zou dat direct weer openen (eventueel omleggen) en aktie ondernemen bij overstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
Wolly schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:26:
Daar zit een kier inderdaad zie ik. Is dat iets wat een dakdekker ook kan oplossen ? Lijkt mij eigenlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
Bas.013 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:34:
Het pijpje is een spuwer welke een signaalfunctie heeft. Zodra er teveel water op het erkerdak ligt, stroomt het hier uit. Bijvoorbeeld bij verstopping van de reguliere hwa. Ik zou dat direct weer openen (eventueel omleggen) en aktie ondernemen bij overstroming.
Bij de regenpijp op de achtergrond zit ook een afvoer vanaf de erker zodat het water van de erker ook weg kan. Voorheen (maar dat is al 10 jaar geleden) loosde het hele dakterras (20 m2) rechtstreeks op de erker, zonder die regenpijp die er nu overheen loopt. Dat ging soms fout dus. Maar het kleine pijpje weer openen is te overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 08:48
Ik ben wel benieuwd hoe het hoekje rechts op de laatste foto er onder het lood uit ziet.
De onderste loodslabbe is sowieso te kort.
Het water kan daar langs, maar het zou ook kunnen dat het onder de lage opstand rechts opkruipt.

Hét punt waar de daktrim, lood, muur en dakbedekking bij elkaar komt, daar gaat het mis waarschijnlijk.

Even er vanuit gaande dat deze erker er altijd al gezeten heeft vanaf de bouw en dat het lood netjes richting binnenspouwblad is doorgezet(ga er wel van uit, anders kwam er wel op meer plekken water naar binnen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricAlex
Ik ben de eerste bewoner en die erker heeft er inderdaad altijd al gezeten vanaf de bouw 25 jaar geleden.
Al die tijd is er nooit iets aan dat lood veranderd.

Ieder bedankt voor het meekijken en alle suggesties. Dat geeft mij een beter inzicht waar het aan zou kunnen liggen.
Morgen komt er een dakdekker naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
De hele rechterkant witte deel tot aan bovenkant lood ziet er verwacht uit. Lood is kort had meer naar rechts gemogen met beetje wind waait het nog zo schuin achter je opstaande bitumen. Voegjes zitten openingen in, en kit? Lijkt ook zijn beste tijd gehad te hebben bij dat witte opstaande deel. Denk dus dat er diverse punten zijn waar het dus naar binnen kan komen met wat verkeerde wind op die kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:55
Wolly schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:26:
Als dat naar het binnenspouwblad loopt kan dat geen lekkage geven toch. (Ter aanvulling voor ts)

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 09-02-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pigeon NL
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-03 13:25
Buiten het lood om, hoe is de conditie van het bitumen? Zeker op de punten waar de aanhechtingen zitten.
Pagina: 1