Meterkast bewapenen tegen lekkage?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:19
We wonen sinds een aantal maanden in onze nieuwe woning, bouwjaar mid '80ties. De meterkast is 'uitpandig' en is gelokaliseerd in de garage. In de garage is een kleine inham waar de meterkast inzit. De deur in de hal van de woning van de meterkast is gewoon een gat in de spouwmuur en buitenmuur.

Een aantal jaren geleden is er een dakopbouw geplaatst op de garage wat nu onze slaapkamer is. Van achter een kledingkast in de garageopbouw kan je nu zo van boven de meterkast inkijken (zie foto waar je mijn rpi ziet ;) ) Het dak opbouw heeft een plat dak bedekt met bitumen/lood.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRS6QO64SVgAdclXUwgF3OP03n0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cgBaeCK1p38KWvoI3uZnfeh.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ik de kledingkast wegtrok vond ik het er zelf nogal knullig uit zien. Qua zicht maakt het geen bal uit maar bij een eventuele lekkage kan het water de meterkast in lopen. Deze constructie heeft er altijd al gezeten namelijk de opening --> dakbeschot --> bitummen echter nu is er een hele verdieping opgeplaatst.

Wat zouden jullie doen? Iets verzinnen om het wat meer resillient te maken of helemaal niks? En zo ja, hoe dan? Groepenkast wordt binnen een maand vervangen en dat is misschien een mooi moment om dit ook te verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:10
Als je bang bent voor water is een waterdichte groepenkast een optie. Dan moet je wel alle draden (tot de eerste lasdoos/centraaldoos) vervangen door ymvk kabel die je dan met waterdichte wartels invoert in de groepenkast.

Goedkoper alternatief is een plank (om het schuim te ondersteunen) en dan afdichten met waterdicht schuim. Dan is er nog steeds het risico dat het water door de buizen de groepenkast inloopt of eromheen.

Standaard beton en bakstenen zijn poreus en laten water door zodra ze verzadigd zijn. Water vind altijd de weg waar je niet aan denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Is er een redelijke kans dat daar water komt of moet er dan wel iets heel bijzonders gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:19
Dank voor de antwoorden. De kans op lekkage acht ik zeer zeer klein. Het is gewoon niet rationeel van mij omdat we nu toevallig even zitten met een lekkage. Dus ja, dan moet er wat bijzonders gebeuren. Ondanks dat voel ik er wel wat voor om het toch een keer dicht te maken. Betonplaat en dan waterdicht schuim zoals @Ricko1 aangeeft.