Vraag over (aparte) scharnieren voor kastdeuren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:16

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Hallo!

Misschien weet iemand hier het, zelf kan ik het niet vinden. Ik ben aan het zoeken of er een bepaald soort scharnieren voor kastdeuren bestaan, zoals je die ook ziet op de kleppen/deuren van het ruim van een bus/touringcar. Gekke omschrijving, maar ik bedoel dus dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_JRTvYFNS4w7Jnbt7dJGgOqv-A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BTBrGjepuNiEAia7lgpg7yiJ.png?f=user_large

Ik heb bergruimte onder een schuine kant op zolder, onder een dakkapel. Daar komen deuren voor/in, maar ik heb liever geen losse platen die je weg moet zetten, of met een scharnier waardoor je heel veel ruimte nodig hebt om hem te openen.
Dus ik zoek eigenlijk iets met een mechanisme zoals dat op touringcars zit :) Weet iemand hoe dit heet en of dit ook voor kastdeurtjes/in kleiner formaat bestaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:23
Klep (lift) beslag

https://www.meubelbeslagonline.nl/webshop/klepbeslag

//

Is een schuifdeur (op twee rails) geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:16

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Thanks!
Is een schuifdeur (op twee rails) geen optie?
Nee, er gaan o.a. ski's/snowboards achter liggen en dan kom je daar weer mee aan het martelen doordat je geen opening hebt over de hele lengte maar slechts 1/2 of 1/3 als je voor drie schuifdeuren zou gaan zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Ik zou een klepscharnier overwegen. Een deur met zo liftscharnier komt aardig de hoogte in.

Eventueel een scharnier horizontaal halverwege de klep zodat je de klep niet tever de ruimte in hoeft te laten komen maar eerst omklapt.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:46
Let er bij zo'n klepscharnier op dat je genoeg vrije ruimte hebt, ook voor de armen van het scharnier. Zou lullig zijn wanneer de klep klem loopt tegen het schuine dak of een gording oid.
En meestal hen je voor zo'n scharnier een staander oid. nodig om het aan te bevestigen, de variant zoals bij die autobus (waarbij het scharnier aan het bovenkant van de achterliggende ruimte vastzit) heb ik nog nooit gezien in de meubelbeslag wereld. Die staanders zijn vrij hinderlijk bij ski's etc.
YES schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:07:

[...]

Nee, er gaan o.a. ski's/snowboards achter liggen en dan kom je daar weer mee aan het martelen doordat je geen opening hebt over de hele lengte maar slechts 1/2 of 1/3 als je voor drie schuifdeuren zou gaan zeg maar.
Bij veel van die schuifdeursystemen is deurtje eruit tillen en terughangen geen werk, dus als je er incidenteel lange dingen achter wil proppen kan dat een optie zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door onkl op 09-02-2024 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:47
Mijn ouders hebben zo'n scharnier in een keukenkast. Dat is een deur van ongeveer 40x60 cm. Formaat is denk ik niet zo belangrijk, het gewicht is belangrijker. Deze scharnieren werken met gasdempers en die zijn afgestemd op een bepaald gewicht.
Maar goed, je kan dus (ook) zoeken bij keuken systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ako
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 22:00

ako

Deleted, overbodig, was al genoemd.

[ Voor 83% gewijzigd door ako op 09-02-2024 12:22 ]

Pagina: 1