Hulpvraag YMVK kabel door mantelbuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
Beste iedereen,

Recent is er en NEN inspectie geweest waarbij een zeer cruciaal punt naar boven is gekomen.
Er zijn 2 YMVK kabels naast elkaar aanwezig. één kabel is 5X 2,5mm2 en de andere is 5X 4mm2.
De 5X 2,5mm2 in buis, de dikkere variant zonder buis.

Beide gemonteerd in beugels aan de (houten) muur, de dikkere kabel gaat vervolgens door deze muur en loopt over het systeemplafond naar de groepenkast.

Mijn vraag, is het terecht dat de dikkere 5X 4mm2 kabel zonder mantelbuis is afgekeurd?
Ik kan uit geen enkele bron vinden of dit wel of niet is toegestaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVciUGXYeMcKFl5NYIPF1BPfEPM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vKgXx2jJ8yPXKDN7li8WGKXO.png?f=user_large

Greetz

Beste antwoord (via melvinlunenborg op 08-02-2024 21:01)

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Heel simpel, kabel dient deugdelijk bevestigd te zijn, dus met gebruik maken met de correcte kabelzadels, of in buis en dan kun je de bestaande buisklemmen gebruiken, maar zou dit navragen bij de desbetreffende inspecteur

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:36

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hij lijkt een beetje los in de klem te zitten? Volgens mij mag het wel. Je hebt ook kunststof zadels. Maar lijkt me in dit geval dat de klem er niet voor bedoeld is om kabel er in geleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
Mr_gadget schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:44:
Hij lijkt een beetje los in de klem te zitten? Volgens mij mag het wel. Je hebt ook kunststof zadels. Maar lijkt me in dit geval dat de klem er niet voor bedoeld is om kabel er in geleiden.
Dank voor je reactie. Lijkt me ook dat als er dan andere zadels worden gebruikt, deze kabel gewoon goed is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:52
je geeft weinig info. waarom. die keuring en waar is op gelet dan? wat geeft het keuringsrapport exact aan? wat zei de keurder toen je dit vroeg. 1 telefoontje gaat sneller dan 20 forummers die beetje gaan zitten raden.

dan een speculaasje van mij: die kabel zit niet vast want daar moet een klemzadel omheen of i ell geval iets dat de kabel volledig omsluit. De gebruikte klemmetjes zijn voor buizen maar werken niet echt bij kabels lijkt me.

edit: is het niet op dat wanstaltige roze kleurtje afgekeurd? :+

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 08-02-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
Fr33z schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:51:
je geeft weinig info. waarom. die keuring en waar is op gelet dan? wat geeft het keuringsrapport exact aan? wat zei de keurder toen je dit vroeg. 1 telefoontje gaat sneller dan 20 forummers die beetje gaan zitten raden.

dan een speculaasje van mij: die kabel zit niet vast want daar moet een klemzadel omheen of i ell geval iets dat de kabel volledig omsluit. De gebruikte klemmetjes zijn voor buizen maar werken niet echt bij kabels lijkt me.

edit: is het niet op dat wanstaltige roze kleurtje afgekeurd? :+
Dank voor je reactie.
Dat roze kleurtje zal wel reflectie zijn, de muur is nagenoeg zwart.

Eens dat de kabel dan wel met een andere klem moet worden gemonteerd.
Meer context heb ik zelf ook niet, was zelf niet aanwezig bij de inspectie.
Hieronder even copy paste van de bijbehorende tekst:
Elektriciteitskabel dient in een buis te zitten en dan geklemd te worden aan de wand, zoals de andere kabel dat wel is. (zie Foto 3, blauwe markering)
Ook het deel van de kabel dat de bocht om gaat, dient in een mantelbuis te zitten, dus inclusief de bocht zelf

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Heel simpel, kabel dient deugdelijk bevestigd te zijn, dus met gebruik maken met de correcte kabelzadels, of in buis en dan kun je de bestaande buisklemmen gebruiken, maar zou dit navragen bij de desbetreffende inspecteur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:22

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

melvinlunenborg schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:56:
[...]

Dank voor je reactie.
Dat roze kleurtje zal wel reflectie zijn, de muur is nagenoeg zwart.

Eens dat de kabel dan wel met een andere klem moet worden gemonteerd.
Meer context heb ik zelf ook niet, was zelf niet aanwezig bij de inspectie.
Hieronder even copy paste van de bijbehorende tekst:
Elektriciteitskabel dient in een buis te zitten en dan geklemd te worden aan de wand, zoals de andere kabel dat wel is. (zie Foto 3, blauwe markering)
Ook het deel van de kabel dat de bocht om gaat, dient in een mantelbuis te zitten, dus inclusief de bocht zelf
Kabel dient helemaal niet per se in een buis te zitten :S
Het MAG wel, maar deze kabel is al dubbel geisoleerd. Dus na correct opklemmen zou het goed moeten zijn :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 15:37
Een met @MadDog11 Vervangen van de beugels lijkt de makkelijkste oplossing.

Buisklemmen zijn niet bedoeld voor kabels, dus daarmee voldoet het niet aan de juiste wijze van bevestigen/monteren.

Dat is overigens wel er van uitgaande dat dit het enige afkeurpunt van de betreffende kabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:21
Bij losse kabel in beugels moet je meer beugels gebruiken dan bij pijp in beugels.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@melvinlunenborg
Waarom is er een NEN1010 keuring geweest?
En waar gaan de kabels heen?
En wat is de locatie waar de foto is genomen?

Verder blijft het een normering en geen wetgeving. Sommige partijen kunnen een bepaalde keuring eisen maar voor een particulier in een bestaande woning is dit vaak niet het geval.
Verder is er een verschil tussen, voldoet niet aan de norm en het is gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 14:43
ron321 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:34:
Bij losse kabel in beugels moet je meer beugels gebruiken dan bij pijp in beugels.
Inderdaad. Elke 25 cm een beugel ofzo.

Waar zit deze kabel? In een ruimte waar veel mensen langs lopen? Of word er wel eens wat tegen aan gezet ofzo? Want dan kan ik me voorstellen dat wat extra afscherming gewenst is.

Ook boven het systeemplafond zal de kabel netjes vastgezet moeten worden als dat nu niet zo is.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
Tja, simpel. Die beugels zijn niet geschikt voor deze kabel. Of je dat oplost met buis, of de kabel voorziet van een paar deugdelijke klemmen is aan jou.
Pagina: 1