Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-04 17:21
Nadat ikzelf een jaar geleden de panelen op mijn dak heb laten leggen, wil mijn schoonmoeder ook. We hebben bij 3 bedrijven offertes opgevraagd. De 3e partij verwacht ik ze binnenkort. Wordt dus nog geüpdate. Oriëntatie is zuid/west aan de voorkant
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNcQhQcw8n-eGsfbRx76Be_8AwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pn6bgj7jWiZJkFvOtFu8iO0S.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Th2phrTUtGprIgt9XTbZXf1YKr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OaQTcQ7C5r9rnFmGKlrZXQx9.jpg?f=fotoalbum_large
Schaduw
Mogelijk minimaal door boompje in de voortuin.
Jaarverbruik
Tussen de 1500 en 2000 kw
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase aansluiting. Geen voornemens voor 3 fase
Budget en doel
Maximaal gebruik van het dak.
Wie gaat het project uitvoeren
De bedrijven die de offerte krijgt.
Bijhouden van data
Mogelijk
Reeds verkregen offertes
Offerte 1 solar edge:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZA5R2PIZdwZdmtORy42WxcJdJCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3716PWALIJCQ4VjKdZlFh4NM.jpg?f=fotoalbum_large

Solar edge euro/wp €1,42

Offerte 2 emphase:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eon22btL3jJc1YiXAhAjhxFF0h4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJz7zNnSufoOXpabvFH2Jr1G.jpg?f=fotoalbum_large

Emphase euro/wp €1,35

Offerte 3 Huawei:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gFjSbefCchcIWNU_Ovofyff42c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uT7nmIqNVHVmtHcATiyYe7cX.jpg?f=fotoalbum_large

Huawei euro/wp €1,00

Offerte 4:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvtXFO6GpcFp27fDyl9DTH55YB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lloQNzGU8EHrqitnjm8MbpS8.jpg?f=fotoalbum_large

405 wp paneel: wp/euro € 1,22

Offerte 5:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnSt5-cKL1cg6To7wOGS2EW8CdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHrSAppRiwO3YONtcXEvzfBk.jpg?f=fotoalbum_large

425 wp paneel: wp/euro € 1,26

Offerte 6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OwReG10T-DJpipc_3Gzb_ka5bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9AVWpPLED1zx9WKq2Rt1uIqZ.jpg?f=fotoalbum_large

wp/euro € 0,96
Regio
Gelderland / Veluwe

Wat mij opvalt is het verschil tussen 6 en 8 panelen. Daarnaast ben ik niet bekend met de prijzen rondom solar edge. Daarnaast is het verbruik minimaal, maar wel zo dat ook met een eventuele warmtepomp in de toekomst er genoeg aanwezig is.

[ Voor 22% gewijzigd door Hotman op 12-02-2024 12:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-12-2024
SolarEdge is vaak duurder in aanschaf dan een andere oplossing, ik vind het zelf wel het fijnste systeem om mee te werken. Snap alleen niet helemaal waarom er maar voor 6 panelen gekozen worden, die Jinko’s hebben dezelfde afmeting bij mijn weten… heb het nu niet gecontroleerd.

Tweede offerte is al fout door gebruik van IQ8+ met 430/435Wp panelen.

3e offerte, prima alternatief voor optie 1. Huawei kan je later altijd nog met optimizers uitvoeren indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotman
BBTM schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:51:
SolarEdge is vaak duurder in aanschaf dan een andere oplossing, ik vind het zelf wel het fijnste systeem om mee te werken. Snap alleen niet helemaal waarom er maar voor 6 panelen gekozen worden, die Jinko’s hebben dezelfde afmeting bij mijn weten… heb het nu niet gecontroleerd.

Tweede offerte is al fout door gebruik van IQ8+ met 430/435Wp panelen.

3e offerte, prima alternatief voor optie 1. Huawei kan je later altijd nog met optimizers uitvoeren indien gewenst.
Wat ik gezien heb zijn ze inderdaad dezelfde maten. Naar mijn mening zou dan offerte 1 met minimaal 2 panelen uitgebreid kunnen worden.

Zou je willen uitleggen waarom de Emphase foutief is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:30
Iq8+ kan maar 300W uit het paneel halen. Dat is voor een 435W paneel gewoon te weinig.

Dat heeft de installateur natuurlijk heel eerlijk uitgelegd toch?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hotman
Ronald schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:16:
Iq8+ kan maar 300W uit het paneel halen. Dat is voor een 435W paneel gewoon te weinig.

Nee die raadde de huawei aan gezien de meerprijs van Emphase en het minimale aan schaduw. De Emphase is op mijn aanvraag gemaakt, maar dus foutief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-12-2024
Dan zou ik vragen om bij aanbieder 1 een offerte te maken voor 8 panelen met SolarEdge, kan volgens mij dan prima met S440 optimizers - scheelt je weer een beetje geld.

Waarom? Omdat de 2e aanbieder gewoonweg al niet eerlijk naar je is of niet weet met welk materiaal hij werkt… niet betrouwbaar dus.

[ Voor 28% gewijzigd door BBTM op 08-02-2024 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
De solaredge offerte is dermate duur dat ik het nut niet zie om vragen te stellen.

Ik zou eerder de huawei aanbieder vragen wat het extra kost om een stapel op NO te gooien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-04 02:04
Halleluja, wat een prijzen, ongelofelijk. 6 panelen voor 3600 euro, echt absurd.
de offerte met de IQ8+ omvormers, ook absurd duur en heel slecht ontworpen. Een automaat en werkschakelaar van goud, want een werkschakelaar kost 25 euro en een aardlekautomaat 45, dat is samen geen 250 euro, wie heeft dat bedacht.

Ik zou serieus met geen van deze partijen aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
En wat moet er aangepast worden aan de groepenkast wat 195 euro moet kosten uit de eerste offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotman
RobertV70 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:42:
Halleluja, wat een prijzen, ongelofelijk. 6 panelen voor 3600 euro, echt absurd.
de offerte met de IQ8+ omvormers, ook absurd duur en heel slecht ontworpen. Een automaat en werkschakelaar van goud, want een werkschakelaar kost 25 euro en een aardlekautomaat 45, dat is samen geen 250 euro, wie heeft dat bedacht.

Ik zou serieus met geen van deze partijen aan de slag gaan.
RobertV70 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:52:
En wat moet er aangepast worden aan de groepenkast wat 195 euro moet kosten uit de eerste offerte?
Deze offerte is gemaakt na een locatie bezoek waar ik zelf niet bij ben geweest. De andere offerte is na aanleiding van de lucht foto's. Morgen verwacht ik de offerte van de derde partij (Coolblue). Ook daar heb ik de vraag gesteld om twee offertes te maken met micro omvormer en een string omvormer. Coolblue raadde via de telefoon ook al aan om de andere kant van het dak vol te leggen.

Hierbij de foto van de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FS9EecsvDe7LMSWiZlr9_sM5fM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fLfdS2bQ4yfc9vG8zeuLexB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Hoofdschakelaar ontbreekt, meer niet. ding van 15 euro, wij plaatsen dat altijd kosteloos, echt absurd om daar 195 euro voor te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Andere kant van het dak is minder efficiënt, maar levert altijd wat op. Ik twijfel wel even of het nodig is, als je 8 panelen aan de voorkant kwijt kan lijkt me dat voldoende voor een alleenstaand persoon, ook als er op termijn een WP of airco bij komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Dat die partij van de eerste offerte 1365 euro durft te vragen voor het installeren van 6 panelen is echt, serieus diefstal. Ik zie dat niet vaak hier, en meestal denk ik het zal wel, maar dit is echt absoluut diefstal. 3 uurtjes werk voor 2 monteurs en dan zo met je klanten omgaan, kan echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
De tweede partij vraagt 1040 euro voor de installatie van 8 panelen, ook diefstal, maar het kan, net... Ook daar max 4 uurtjes werk voor 2 monteurs, en dan ruim 1000 euro vragen, het kan net, echt net. Wellicht hebben deze beide bedrijven hun overhead niet op orde of staat het hun blijkbaar vrij om de klanten te besodemieteren, ik ben echt onder de indruk van deze handelswijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotman
De offertes van Coolblue ook binnen. Daar hebben ze twee type panelen. Die van vorig jaar met 405 wp en die van dit jaar met 425 wp. NO was volgens hun berekening niet rendabel. Wel kan er een extra paneel op volgens hun tekening. Zij gaven aan geen meerwaarde te zien in micro omvormers. Daarom daar geen offerte van gekregen.

Edit: de leverancier van de Emphase en Huawei gebeld. De reden voor de iq8+ tegenover de iq8m is wegens een eerder opstart moment en later afschakel moment. Gaat nog wel een berekening maken wat daarbij het verschil is tussen die twee

Daarnaast de werkschakelaar en aardlekschakelaar ter sprake gebracht. De prijs die ik destijds betaald heb bij deze partij is 168 euro. Hier werd ook nog naar gekeken.

Ook hier de vraag gesteld wat het rendement is op NO en eventuele meerkosten.

Edit 2:
Nog een extra update. Via een tweaker op een installatiebedrijf gewezen. Deze heeft een hele nette offerte gemaakt, waar volgens mij een typefout inzit, welke ik ook even in de start post gezet heb. Voorkeur gaat voor nu uit om deze te accepteren.

[ Voor 73% gewijzigd door Hotman op 12-02-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-04 00:20
Ronald schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:16:

In mijn offerte staat dat de IQ8+ tot max 440 watt kunnen. Klopt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat is een halve leugen. Je mag er van Enphase een 440W paneel aan hangen.

Je krijgt nooit meer dan 300W.

Kost een goede 1-2% per jaar.

• Hotman
Een van de laatste updates van mijn kant. Volgende week worden de panelen al gelegd. Daarna zal ik (net als bij mijn eigen topic) wat foto's en plaatjes hier plaatsen met het resultaat.

Voor nu allen bedankt voor de tips en informatie.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Ronald schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:30:
...
Ik zou eerder de huawei aanbieder vragen wat het extra kost om een stapel op NO te gooien.
dit, want
Hotman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:32:
...
Budget en doel
Maximaal gebruik van het dak.

...

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:44
Hotman schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:08:
Een van de laatste updates van mijn kant. Volgende week worden de panelen al gelegd. Daarna zal ik (net als bij mijn eigen topic) wat foto's en plaatjes hier plaatsen met het resultaat.

Voor nu allen bedankt voor de tips en informatie.
Welke aanbieder ben je voor gegaan en hoe is het resultaat?
Pagina: 1