Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Offerte van uitbreiding zonnepanelen + batterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PetraF
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-11 20:06
Na ontzettend veel offertes te hebben gekregen, heeft deze offerte mijn grootste interesse.
Vooral omdat de uitleg heel goed was van de verkoper. Ze hebben een schaduwberekening gemaakt, het materiaal is voor mij vertrouwd (huidige installatie is ook 13x 265 WP JA Solar en SolarEdge SE3000 + P300 optimizers) en keken zelfs ook op dak.
Daarnaast wou ik ook graag een 10kw batterij en deze hebben ze meegenomen in de prijs.

Ons huis staat op het ZZO en de huidige zonnepanelen (2015) doen 3450 WP.

Nu lees ik hier dat de combinatie van panelen, optimizers en omvormer goed op elkaar afgestemd dient te zijn. Vandaar mijn vraag of dat in deze offerte het geval is. Mijn tweede vraag is of de offerte inclusief batterij (staat apart vermeld op de offerte ivm btw) een nette prijs is?

Bedankt alvast.

Beschikbare ruimte platdak: 4 meter breed bij 12 meter diep (
Schaduw: ja door eigen huis en waarschijnlijk door buren hun huis
Jaarverbruik: nu 4150 kwh maar verwacht 6500 kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting: net 3 fase aangevraagd. Meterkast is al aangepast.
Budget en doel: Geen budget, doel is om minder afhankelijk worden van energiemaatschappijen
Wie gaat het project uitvoeren: plaatselijke bedrijf in het zonnige Limburg
Bijhouden van data: niet zeker wat hiermee wordt bedoelt, maar wordt geleverd met inline meter
Reeds verkregen offertes: heel veel. Ook wel circa 500 euro goedkoper maar niet met batterij
Regio: Maastricht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_ZrvdowcuwqjeGJaUsGPt04AMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDdDVREfOe10pIlPA1Z6PP6a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApgD1ExQxx8_1LRsdCRyg7U9qxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5lFB7Q2zvnhKhg9KFIgAoZI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door PetraF op 12-02-2024 14:32 ]

Alle reacties

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Die opbrengst ga je niet halen, ik heb een schaduwberekening gemaakt, verlies is 10%.
De montage van de thuisbatterij mag niet met 0% btw, dat valt niet onder de zonnepanelen installatie, incorrect dus.

Ik kom op 5400 euro voor 10 panelen JA Solar 435 full black bifacial dubbelglas met SE 4000HD, dus blijkbaar vraagt hij voor de installatie van de thuisbatterij 1200 euro, dat is serieus geld. Deze offerte laten specificeren en dan eens opnieuw posten hier

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:29
Waarom zou je een thuisaccu willen hebben?

Voor het rendement en de kosten hoef je het niet te doen; zo’n apparaat verdien je bij lange na nooit terug binnen de levensduur ervan, dus kost uiteindelijk alleen maar geld.

Voor de net-afhankelijkheid hoef je het ook niet te doen; bij stroomuitval van het net schakelen dit soort apparaten samen met de zonnepanelen ook gewoon uit, en in de zomer heb je teveel opbrengst, dus is ie altijd vol, en in de winter heb je te weinig zon opbrengst, dus is ie altijd leeg. (generaliserend gezegd)

Voor het milieu hoef je het ook niet te doen; Zo’n apparaat bevat enorm veel kostbare grondstoffen die beter ingezet kunnen worden in elektrische voertuigen waar ze veel nuttiger gebruikt kunnen worden.

Voor “net-balanceren” moet je het uberhaupt al niet willen doen; Das een taak van de netbeheerders, die momenteel die taak maar al te graag dumpen bij de huiseigenaren en ze met fancy verhalen proberen over te halen om als consument zelf maar een accu aan te schaffen… Makkelijk en goedkoop voor de netbeheerders: zij schuiven hun verantwoordelijkheid af op de consument, en laten daarbij de consumenten opdraaien voor de kosten en risico’s.

Daarbij: Die accu kost met btw erbij dus 8k+ euro… maar dan heb je zo te zien alleen het losse accupakket? Dan moet er nog een battery-inverter unit bij, want die staat zo te zien niet op de offerte erbij genoemd, of kijk ik er langs?
De solar omvormer is zo te zien namelijk puur en alleen voor de panelen…. das geen hybride omvormer waar ook een accu op aangesloten kan worden (zover ik snel even kan zien), dus komen de extra kosten voor de battery inverter nog bij, gok ik… En dan de installatiekosten nog.

Dus daarom de vraag: waarom zou je een thuisaccu willen?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@BrainCrash denk dat de optie om een batterij aan te kunnen sluiten niet verkeerd is, of je het moet willen lijkt me een totaal andere discussie

Als je 1:1 je opgewekte energie in huis kan verbruiken voordat je van het net gaat sabbelen is nog niet lucratief genoeg (momenteel)

Voor dergelijke discussie kan je beter in het DIY zelfbouw thuisbatterij topic(s) neuzen..
al is het om de reden dat je DIY achtige accu bouw al 25% tot 50% op aanschaf kan besparen.

je merkt dat PV hebben of aansluiten min of meer "bestraft" word door energie maatschappij-en,
- soms een extra bedrag
- soms gewoon niet meer dan een jaar-termijn ipv 2,3 of 5 jaar energie contract af kunnen sluiten

voor 500,- verschil zou ik wellicht de accu optie wel willen hebben, de rest zou me gestolen kunnen worden.

Tja vanalles

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 16:05
BrainCrash schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 00:41:
Waarom zou je een thuisaccu willen hebben?

Voor het rendement en de kosten hoef je het niet te doen; zo’n apparaat verdien je bij lange na nooit terug binnen de levensduur ervan, dus kost uiteindelijk alleen maar geld.

Voor de net-afhankelijkheid hoef je het ook niet te doen; bij stroomuitval van het net schakelen dit soort apparaten samen met de zonnepanelen ook gewoon uit, en in de zomer heb je teveel opbrengst, dus is ie altijd vol, en in de winter heb je te weinig zon opbrengst, dus is ie altijd leeg. (generaliserend gezegd)

Voor het milieu hoef je het ook niet te doen; Zo’n apparaat bevat enorm veel kostbare grondstoffen die beter ingezet kunnen worden in elektrische voertuigen waar ze veel nuttiger gebruikt kunnen worden.

Voor “net-balanceren” moet je het uberhaupt al niet willen doen; Das een taak van de netbeheerders, die momenteel die taak maar al te graag dumpen bij de huiseigenaren en ze met fancy verhalen proberen over te halen om als consument zelf maar een accu aan te schaffen… Makkelijk en goedkoop voor de netbeheerders: zij schuiven hun verantwoordelijkheid af op de consument, en laten daarbij de consumenten opdraaien voor de kosten en risico’s.

Daarbij: Die accu kost met btw erbij dus 8k+ euro… maar dan heb je zo te zien alleen het losse accupakket? Dan moet er nog een battery-inverter unit bij, want die staat zo te zien niet op de offerte erbij genoemd, of kijk ik er langs?
De solar omvormer is zo te zien namelijk puur en alleen voor de panelen…. das geen hybride omvormer waar ook een accu op aangesloten kan worden (zover ik snel even kan zien), dus komen de extra kosten voor de battery inverter nog bij, gok ik… En dan de installatiekosten nog.

Dus daarom de vraag: waarom zou je een thuisaccu willen?
Als iemand een thuis accu wilt, wilt iemand een thuis accu. Er zijn tal van redenen waarom het interessant kan zijn om nu al een accu te nemen voor particulieren.

De 400V accu van SolarEdge past op de omvormer die is aangeboden, sterker nog elke HD Wave omvormer vanaf 2017 kan gekoppeld worden met de 400V batterij van SolarEdge. Je kunt namelijk op de SE4000H en hoger de batterij aansluiten op de tweede MPPT. Heb je geen 2 trackers (3680 en lager) dan gebruik je Y connectoren.

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Is de regel niet 1 kwh opslag voor 1kwp vermogen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
€1,53/Wp ? Sorry maar nee. Helemaal nee.

Als je als installateur toch bezig bent is het extra werk van een solaredge accu plaatsen weinig meer dan inpluggen op de omvormer.
Dus als klopt wat @RobertV70 aangeeft dat er veel geld voor gerekend wordt… dan is deze partij behoorlijk oneerlijk.
Heb je de energy meter meegenomen in de prijs indicatie, @RobertV70 ? Die zou bij de batterij optie moeten horen, niet essentieel voor de PV installatie zelf.

Ik verwacht dat deze installatie zeer matig zal presteren. Laat de installateur maar een Solaredge designer rapport maken waarbij de huizen aan beide zijden ingetekend zijn. Je wil de zon instraling gevisualiseerd hebben.
Ik verwacht naast de grote schaduw verliezen ook nog stevig verlies op optimizer-clipping. Op rapport opbrengst factor verlies.

Rendement van accu op deze installatie gaat knudde zijn, ook omdat de opbrengst veel lager gaat zijn. Dit is ook in designer te simuleren.

Ik zou met warmtepomp verbruik profiel, 4500kWh verbruik, 6700kWh opwek maar 1000kWh over de accu krijgen. Dan zit ik na 10 jaar dus op 10000kWh en ~€8000 investering. Dat is heel, heel diep niet rendabel.

De enige accu die rendabel zou kunnen zijn is Zonneplan nexus. Daar is een topic over waar ik nogal kritisch ben over wat zonneplan beweerd (leunt zwaar op salderen en lage kosten voor de enorme belasting op het lokale net). Dan moet je zonneplan ook als stroom leverancier hebben (powerplay), maar je kunt ook met secundair allocatie punt werken.
Powerplay doet niets (bewust) met je PV

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BrainCrash
BBTM schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 05:50:
[...]

Er zijn tal van redenen waarom het interessant kan zijn om nu al een accu te nemen voor particulieren.
Ik noem zelf 4 redenen waarom het juist níet interessant is…
Ik ben wel benieuwd naar die “tal” van redenen waar jij het over hebt… Noem er gewoon eens een paar dan… liefst die dan ook de door mij genoemde nadelen ver overrulen natuurlijk waardoor het alles bij elkaar tóch interessant zou worden, op dit moment. (vooral betreffende de kosten dan, want dat is in de meeste gevallen toch waarom het gros van de mensen zoiets overweegt).

En uiteraard wel redenen noemen die ook van toepassing zijn op de situatie van de TS dan, daar reageer ik immers ook op. Dus niet de situatie met vol- en ontladen op diverse momenten op de dag met andere uurtarieven waar een dynamisch contract voor nodig is, want dat is voor TS natuurlijk niet van toepassing…. met zonnepanelen wil je immers kostentechnisch absoluut geen dynamisch contract hebben op dit moment.

Edit:
Lees net een leuk artikeltje op RTLnieuws wat precies mijn genoemde nadelen en problemen beschrijft.

https://www.rtlnieuws.nl/...thuisbatterij-aanschaffen

[ Voor 8% gewijzigd door BrainCrash op 09-02-2024 10:50 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• BrainCrash
vso schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 00:53:
@BrainCrash denk dat de optie om een batterij aan te kunnen sluiten niet verkeerd is, of je het moet willen lijkt me een totaal andere discussie
Mee eens, als je nu kunt kiezen om voor een kleine meerprijs het systeem nu voorbereid te hebben om er ooit een accu aan te kunnen sluiten, dan is dat zeker niet verkeerd. Dan kan het eventueel in de toekomst gebruikt worden, en hou je die optie voor in de toekomst open.
je merkt dat PV hebben of aansluiten min of meer "bestraft" word door energie maatschappij-en,
- soms een extra bedrag
- soms gewoon niet meer dan een jaar-termijn ipv 2,3 of 5 jaar energie contract af kunnen sluiten
Klopt, maar dat kun je of helemaal niet, of slechts in beperkte mate oplossen door een accu erbij te plaatsen.. De PV heb je immers toch. Dus ook de beperkingen die de energiemaatschappijen opleggen. Een accu helpt daar niet tegen. De zomer-winter onbalans, die het grootste deel bepaalt van de netto teruglevering over het jaar, kun je met een accu niet oplossen. Hooguit zou je dus misschien net in zo’n andere teruglever-schaal kunnen vallen die door sommige leveranciers nu per stap van 1000kWh opgedeeld wordt, maar dan heb je het dus bijvoorbeeld over een tientje besparing in de maand op die extra heffing die de energiemaatschappij oplegt… oftewel, na tien jaar is dat 1200 euro “heffing” bespaard, wat totaal niet in verhouding staat met de extra kosten van een accu natuurlijk. (op dit moment)

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Ronald schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 06:51:
€1,53/Wp ? Sorry maar nee. Helemaal nee.

Heb je de energy meter meegenomen in de prijs indicatie, @RobertV70 ? Die zou bij de batterij optie moeten horen, niet essentieel voor de PV installatie zelf.
Die energiemeter kost 360 euro, ik heb geen idee of deze echt noodzakelijk is, daar geen SE niet direct info over.

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 16:05
BrainCrash schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:28:
[...]

Ik noem zelf 4 redenen waarom het juist níet interessant is…
Ik ben wel benieuwd naar die “tal” van redenen waar jij het over hebt… Noem er gewoon eens een paar dan… liefst die dan ook de door mij genoemde nadelen ver overrulen natuurlijk waardoor het alles bij elkaar tóch interessant zou worden, op dit moment. (vooral betreffende de kosten dan, want dat is in de meeste gevallen toch waarom het gros van de mensen zoiets overweegt).

En uiteraard wel redenen noemen die ook van toepassing zijn op de situatie van de TS dan, daar reageer ik immers ook op. Dus niet de situatie met vol- en ontladen op diverse momenten op de dag met andere uurtarieven waar een dynamisch contract voor nodig is, want dat is voor TS natuurlijk niet van toepassing…. met zonnepanelen wil je immers kostentechnisch absoluut geen dynamisch contract hebben op dit moment.

Edit:
Lees net een leuk artikeltje op RTLnieuws wat precies mijn genoemde nadelen en problemen beschrijft.

https://www.rtlnieuws.nl/...thuisbatterij-aanschaffen
We dwalen steeds verder af off-topic maar het artikel van het RTL Nieuws is nieuws is natuurlijk niet echt om over naar huis te schrijven, zeker als je net iets meer weet van batterijen. Je kan stoppen met lezen van het artikel na de 2e zin: “maar een eenvoudig rekensommetje”.

Dit onderzoek is gewoon niet heel goed uitgedacht. Zie ook nu niet echt meer reden om verder in discussie te gaan als we zo’n artikel naar boven halen om maar je gelijk te halen. Zit TS ook niet op te wachten.

On topic:

@RobertV70 De inline meter is niet noodzakelijk als je geen SolarEdge batterij hebt. Het is echter wel aan te raden deze te plaatsen als je in de (nabije) toekomst van plan bent dit te doen. Scheelt je weer geld doordat je in ieder geval 1 handeling in je meterkast wanneer je de batterij aanschaft. En je hebt direct goed inzichtelijk hoe je eigen verbruik is en hoe dit aan te sturen.

• PetraF
@RobertV70 en @Ronald bedankt om naar de installatie te kijken. En ook @BrainCrash voor zijn input omtrent de batterij. Ook de anderen bedankt voor jullie meedenken.

Ik heb op moment op mijn huis 3450 WP (JA Solar) installatie liggen met SolarEdge SE3000 omvormer en P300 optimizers. De batterij dient gevuld te worden door beide installaties, maar ik begrijp van jullie dat de batterij uit offerte te duur is, dit gevoel had ikzelf ook een beetje. De installatie wil ik wel graag batterij-ready hebben. Als ik de thuisbatterij achterwege laat (incl. Inline meter) komt bij hun de offerte uit op € 5865,00 voor de zonnepanlen.

Daarnaast begrijp ik dat er twijfels zijn over de opbrengst van de panelen. Ik heb de afstand tussen mijn huis en dat van de buurman opgemeten en dit bedraagt 10 meter. Het hoogste punt van het schuine dak zit op circa 6 meter en het huis is 8 meter breed. Heeft het überhaupt zin om panelen op het platdak te leggen of op een andere plek?

Vandaag heb ik een zeer interessante offerte mogen ontvangen. De offerte is ook inclusief een batterij van Huawei. Er wordt een andere opstelling op het platdak voorgesteld. Bij de nieuwe offerte twijfel ik over de panelen. Ik ken Denim niet en maar ze dien ook Trina panelen. Hoe kijken jullie hier tegen aan en is de offerte verder oke? Die foto van de zonnestand heb ikzelf erbij gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLVWvu5FcBnLUe7L9mxrItWK_xs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hQ76yXBh19MLSh2lVAERMexu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPOoGAziYc-24Aac3cADaPRGTc8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DeJPVHFZttsRX22lZHq3zSPE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aihSPTC4J-_7IN52p56C7rtEbyc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4NuNzGwaS5ZMcYdDCUpTFRnj.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KImeMXdeshq0HG-9ZmL1mHvIYrw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/llllvOzpEisOa16T632RtlTP.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door PetraF op 12-02-2024 23:22 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
Als je de accu wil laden uit beide systemen, dan moet het 1 systeem zijn, of een AC gekoppelde accu volledig los van de PV. Dit heeft lagere efficiëntie.

5,8k voor een accu. Hoeveel kWh ga je via de accu verbruiken? Dat kan met enige onzekerheid gesimuleerd worden. Het zal niet meer dan 1500kWh per jaar zijn als je zonnestroom uit beide systemen gebruikt. Gaat de accu 10 jaar mee, dan kost elke kWh je dus €0,38.

En met salderen had dat 0 gekost.

Met alleen het nieuwe systeem op de accu wordt het nog duurder.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• PetraF
@Ronald Ik zal de accu eerst achterwege laten, dat is me wel duidelijk. Geen meerwaarde.
Is offerte 2 wat betreft de zonnepanelen, omvormer etc interessanter dan offerte 1 of toch echt gaan voor SolarEdge?

Kan ik niet beter een omvormer kiezen, zoals SE5K-RWB waar ik zowel de oude installatie als de nieuwe op koppel? Ik heb gelezen dat de SolarEdge P300 en S440 samen kunnen. Zit ik voor de toekomst goed mbt een eventuele batterij.
Pagina: 1