Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus als router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-06 21:56
Ik heb in HA een Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus als coordinator en die doet zijn werk prima met de devices die binnen zijn bereik liggen.

Ik heb een tweede Sonoff Zigbee 3.0 Dongle gekocht en daarvan de firmware geflashed zodat het een router (range extender) wordt. Dit heeft een paar dagen prima gewerkt en in de map die je in ZigBee2MQTT kan tonen zie je de verbindingen ook netjes.

Maar opeens wil deze router niets meer doen en is telkens onbereikbaar. Je kan hem opnieuw pairen/toevoegen en dan doet hij het heel even, maar daarna valt hij al snel weer uit het netwerk. Ik lees via verschillende sites dat dit een bekend probleem is, maar ik lees nergens een oplossing.

Is er hier iemand met dezelfde setup en zijn deze problemen herkenbaar? Iemand tips?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@mede geen oplossing voor je probleem, maar voordeel van Zigbee is dat elk apparaat met een vaste voeding werkt als Zigbee repeater / extender. Ik zou dus een aantal plugs kopen, van bijvoorbeeld ikea of BlitzWolf en deze inzetten. Goedkoop en lekker stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@mede heb je überhaupt vastgesteld dat je een losse router (zonder extra functionaliteit) nodig hebt? In een normaal huis heb je met een zigbee-mesh waarin een paar apparaten op netvoeding zitten al snel meer dan genoeg dekking.

En mocht je toch ergens een extra router nodig hebben, pak dan zoals @rens-br adviseert een apparaat dat ook nog nuttig werk kan verzetten. Bijvoorbeeld een IKEA router die ook meteen een usb-voeding is. Kost minder dan de helft van een Sonoff stick en doet ook nog daadwerkelijk iets naast routeren.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Bedankt voor de tips!

Heb hier ook al aan zitten denken, alleen nemen die apparaten vaak een heel (dubbel) stopcontact in beslag. Ik heb er één op de bovenverdieping nodig om goede dekking op zolder te krijgen. Op onze overloop hebben we helaas maar één stopcontact. Misschien op zoek naar een type die een stopcontact pass-through heeft?

Andere oplossing waar ik nu aan zit te denken is een Zigbee e27 lamp gebruiken als plafondlamp en dan zo'n Zigbee module achter de schakelaar monteren zodat ze deze lamp dan niet uit kunnen schakelen. Alleen wordt dit dan weer een wat duurdere oplossing en wat meer gedoe (monteren, eens in de zoveel tijd batterij vervangen achter schakelaar).

Ik ga eens even Googlen hoe ik dit creatief kan oplossen.

Toevoeging;

na het klikken naar de Ikea link van @Gizz zag ik ook deze staan:

https://www.ikea.com/nl/e...ol-outlet-smart-90356166/

Weet iemand of deze ook als repeater ingezet kan worden? Dat zou mij namelijk weer een stopcontact "terug" geven

[ Voor 15% gewijzigd door mede op 09-02-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-06 15:04
Gewoon je normale lampen vervangen door Zigbee lampen, dat zijn dan ook automatisch repeaters.

Schakelaars kan je een Shelly achterzetten, die werken op netstroom en lossen precies je probleem op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

mede schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:32:
Misschien op zoek naar een type die een stopcontact pass-through heeft?
Beschrijf je hier niet letterlijk elke willekeurige zigbee tussenstekker? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Luqq schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:34:
Gewoon je normale lampen vervangen door Zigbee lampen, dat zijn dan ook automatisch repeaters.

Schakelaars kan je een Shelly achterzetten, die werken op netstroom en lossen precies je probleem op.
Interessant! Welke Shelly zou hier geschikt voor zijn, heb je misschien een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-06 15:04
mede schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:35:
[...]

Interessant! Welke Shelly zou hier geschikt voor zijn, heb je misschien een linkje?
Achter enkele schakelaars doe ik Shelly Plus 1PM en achter dubbele schakelaars Shelly Plus 2PM. Deze geven je ook power usage :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als je modules achter schakelaars gaat plaatsen zou ik daar ook meteen zigbee voor pakken, dat zijn ook allemaal routers. Shelly is wifi, dat helpt niet bij het versterken van je zigbee-mesh.

@mede ja zo'n ikea stekker is ook een router. Wel een redelijk lomp formaat, maar ze zijn goedkoop en betrouwbaar.

Pagina: 1