Cinewall subwoofer en soundbar dreunen door bij buren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 11:24
Beste allen,

Ik heb een cinewall laten plaatsen zie onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCjsig0ypi2YjaRNfbj_B_d-sgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzI5Bb8eOW2AjzH6PH5qajLP.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn latjes op de muur geplaatst en op deze latjes zijn de akupanelen en de ombouw geplaatst.
Er is dus een loze ruimte tussen de muur en de aku panelen van ca 2 cm.
Nu dreunt de bas door bij de buren is er een oplossing voor dit probleem?
Voor het plaatsen van de cinewall hebben ze nooit wat gehoord.

Subwoofer heb ik nu naar de andere kant van de kamer verplaatst maar men hoort af en toe nog wat doordreunen dus dat moet van de soundbar zijn. Volume staat nooit erg hard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-06 13:28
Trillings geluid van de latjes naar de muur, naar de buren. Voor de cinewall stond alles namelijk los en niet aan de muur bevestigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Correct niet tegen de muur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Iemand nog enig idee wat ik kan doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06 07:37
Doodreunen komt echt niet van de soundbar, die genereert geen geluid wat door kan dreunen. Dat komt echt door de subwoofer, deze genereert lage frequenties die als doordreunen ervaren worden.

Plaatsing van de subwoofer in de kamer zal doordreunen niet per se oplossen. Dat is juist het verhaal aan subs, die zijn onder de 80Hz niet te lokaliseren en dreunen dus ook snel door. Goede plaatsing kan het wel weghalen, maar dan zul je waarschijnlijk zelf ook minder van de sub ervaren.

Subwoofers zijn de moeilijkste onderdelen om goed werkend te krijgen, helemaal zonder doordreunen. Wat je nog wel kunt proberen, is de sub te ontkoppelen, door bijvoorbeeld wasmachine dempers eronder te zetten. Dat heeft bij mij de ergste buren overlast verholpen.

Had je die soundbar/subwoofer ook al voordat je die cinewall had laten plaatsen?

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Je maakt dingen, niet trilingsvrij, vast aan een muur die je deelt met de buren….. resultaat lijkt me logisch.

Je had natuurlijk moeten beginnen met (geluids)isolatie achter je lattenwand en dan nog moet je niets zomaar aan de muur koppelen. Ontkoppelen van je soundbar is de meest eenvoudige oplossing, en opvullen van lege ruimtes/klankkasten.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 09-02-2024 10:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:17
Als het kan, zet de subwoofer uit. En controleer het effect bij de buren. Zo weet je aan welk onderdeel van je geluidsinstallatie het ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrN
martin_v_z schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:41:
Als het kan, zet de subwoofer uit. En controleer het effect bij de buren. Zo weet je aan welk onderdeel van je geluidsinstallatie het ligt.
Dit ga ik doen is inderdaad een makkelijke !
Had al een plaat gekocht maar dit werkte niet zijn er ook iets van pootjes voor onder de soundbar die dit doordreuenen verminderen?

Als het volgens hier niet aan de soundbar kan liggen en het alleen aan de subwoofer kan liggen kan ik mogelijk iets doen hiermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:23
Enige geluidsoverlast met je buren zal altijd bestaan.
Je kan ook een redelijke oplossing zoeken, toch?
Bijvoorbeeld geluid niet te hard?
Rekening houden met slapende kinderen?
Subwoofer uit na 22:00 in de avond?

Gewoon ff praten met de buren en tot een overeenstemming komen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 13:00

M14

Ga voor meerdere subwoofers. 4 is optimaal, zie het 'Grote Subwoofer Topic'.

Het probleem: een enkele subwoofer klinkt altijd te zacht en te hard. Dit wordt veroorzaakt door het fenomeen staande golven, het zorgt dat over het frequentiebereik sommige frequenties elkaar verzwakken waar andere elkaar versterken.

Door meerdere subwoofers te gebruiken en het in te meten wordt het effect van staande golven een stuk minder, wordt het geluid over het frequentiebereik van de subwoofer veel egaler en kan het totale volume wat naar beneden.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrN
Er is geen ruzie geluid staat sowieso nooit erg hard.
Na 22:00 slaap ik meestal of lig ik op bed zeker doordeweeks.

Wil het zelf graag oplossen want wil uberhaupt geen overlast veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Geluidsisolatie gaat weinig tot niks niks doen tegen subbassen tenzij je extreem zwaar isoleert.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MrN
Koldur schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:27:
Doodreunen komt echt niet van de soundbar, die genereert geen geluid wat door kan dreunen. Dat komt echt door de subwoofer, deze genereert lage frequenties die als doordreunen ervaren worden.

Plaatsing van de subwoofer in de kamer zal doordreunen niet per se oplossen. Dat is juist het verhaal aan subs, die zijn onder de 80Hz niet te lokaliseren en dreunen dus ook snel door. Goede plaatsing kan het wel weghalen, maar dan zul je waarschijnlijk zelf ook minder van de sub ervaren.

Subwoofers zijn de moeilijkste onderdelen om goed werkend te krijgen, helemaal zonder doordreunen. Wat je nog wel kunt proberen, is de sub te ontkoppelen, door bijvoorbeeld wasmachine dempers eronder te zetten. Dat heeft bij mij de ergste buren overlast verholpen.

Had je die soundbar/subwoofer ook al voordat je die cinewall had laten plaatsen?
De pootjes hebben geholpen , voor de duidelijkheid deze pootjes:

https://www.bol.com/nl/nl...rt/9200000105224826/?s2a=

Dreunen is vollledig weg.

[ Voor 10% gewijzigd door MrN op 22-02-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

FreakNL

Well do ya punk?

MrN schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:06:
Iemand nog enig idee wat ik kan doen?
Subwoofer op voetjes

/edit
Eerst topic lezen

[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 20-02-2024 07:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

MrN schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:00:
[...]

De pootjes hebben geholpen , voor de duidelijkheid deze pootjes:

https://www.bol.com/nl/rn...er_item_id=40741752321000

Dreunen is vollledig weg.
Je linkt een individuele order. Die kunnen wij niet zien.

SVS soundpath Feet is een erg goed product, wel duur.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

• MrN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Nou het probleem is er nog steeds met de pootjes ik zit te denken aan dure betere pootjes zoals die SVS.
Heb alleen geen schroefgaten onder de subwoofer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-06 15:54
Voetjes, pads, pootjes, rubberen matten, etc etc. helpen alleen tegen vibraties/resonantie. Geluidsgolven blijven geluidsgolven, waar je die sub ook op zet. Wat wel helpt, in tegenstelling van wat hierboven wordt gezegd, is het veranderen van de locatie van de sub.

Het kan zomaar zijn dat de ruimte icm de huidige plaatsing bepaalde frequencies boost welke doordreunen. Daarnaast gaat die schrootjes wand niet helpen bij het dempen van lage frequenties. Daarvoor moet je toch denken aan rockwool van 80mm of meer.

Edit:

Er is een gratis* app voor het meten van je responscurve in de ruimte. Die koppel je via airplay aan je systeem en vervolgens laat deze een frequentie sweep lopen die de microfoon van de iPhone vervolgens weer oppikt.
Hiermee zou je een potentiële boost kunnen detecteren en door spelen met de plaatsing mogelijk kunnen oplossen.

Dit werkt niet zo accuraat als een meetmicrofoon met calibratie bestand en REW, maar je krijgt wel een idee van de akoestische problemen.

[ Voor 32% gewijzigd door greentea op 12-03-2024 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik gebruik ook de SVS voetjes, die hielpen wel iets hier met een houten vloer.
Welke sub en soundbar gebruik je? Met een downfiring subwoofer is het wat lastiger.

Volgens mij heb je hem nu in de hoek van een kamer staan? Dat zou ik ook niet echt aanraden, ik heb hem vlak naast mn audio meubel staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Een sub is altijd moeilijk te temmen m.b.t. doordreunen.
De voetjes, vooral rubberen voetjes doen echt wat, helpen een hoop in de eerste linie. Maar zoals eerder gemeld hier, plaatsing pakt doordreunen van de geluidsgolven zelf aan.

Een hoekplaatsing geeft je het meeste bas, maar ben ik nooit een fan van geweest.
Pas toen ik na jaren een keer gezwicht ben om een tweede sub te kopen (zelfde merk/model), kwam ik erachter hoe goed dat werkt. Plaatsing is dan ten eerste veel makkelijker (waardoor je doordreunen kunt beperken), de bas klinkt veel beter en doordat je het met twee subwoofers doet, kan het zijn dat alleen daardoor al minder doordreunen plaatsvindt.

Maar als je de bas wil voelen in je stoelen, dan wordt het heel lastig totaal geen doordreunen te hebben. Ik wil wel zeggen, onmogelijk het helemaal te voorkomen.
Hier heb ik een niveau bereikt waar mijn buren het prima vinden en ik er toch goed van kan genieten.
De SVS rubberen poten hebben voor mij het grootste verschil gemaakt in mijn situatie. Spikes zijn er niet heel effectief in.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:27
Zelf een SVS -SB1000 in een appartement! Ook hier met films horen vooral de onderburen het.
Ik heb inmiddels dit aangeschaft: https://www.bax-shop.nl/isolatiemateriaal/auralex-subdude-ht
Ook heb ik er spikes onder. dit werkt in mijn geval echt top!
Wellicht dus ook aanrader voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
De soundbar en subwoofer die ik heb zijn de HWQ950T.
De svs heb ik nu bestelt en ga ik proberen deze zijn morgen binnen als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
MrN schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:09:
De soundbar en subwoofer die ik heb zijn de HWQ950T.
De svs heb ik nu bestelt en ga ik proberen deze zijn morgen binnen als het goed is.
Hoe had je gedacht dit te gaan combineren met je Samsung alles in één oplossing?
Om dergelijke subs aan te sturen zal je sub pre outs nodig hebben, die heeft de soundbar niet.

Het probleem zit hem ook in je plaatsing en de ruimte, niet het merk subwoofer of type sub welke je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Sorry ik bedoel onderstaande svs pootjes:
https://doublepoint.nl/sv...ntiedempers-4-stuks-zwart

De subwoofer van Samsung blijft natuurlijk alleen met deze pootjes eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Eskimoo schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:30:
Zelf een SVS -SB1000 in een appartement! Ook hier met films horen vooral de onderburen het.
Ik heb inmiddels dit aangeschaft: https://www.bax-shop.nl/isolatiemateriaal/auralex-subdude-ht
Ook heb ik er spikes onder. dit werkt in mijn geval echt top!
Wellicht dus ook aanrader voor jou?
Je bedoelt allebei eronder dus zowel de mat als de pootjes?

Welke pootjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:27
Klopt!
Dus zowel spikes als de auralex! Nadeel is dus wel, ik vond hem erg prijzig, voor eigenlijk zoiets simpels... haha.
Bij mij zaten de spikes al onder de svs, maar elke spikes voldoen denk ik!
dat hoeft niet persee die dure te zijn van svs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 08:41
Dit soort contactgeluiden zijn heel moeilijk te elmineren. Ik heb SVS soundpath voetjes onder mn PB1000. Resultaat, dreunen bij de buren niet weg. Daar onder nog een Auralex subdude gelegd. Resultaat, dreunen bij de buren niet weg. Ligt dus zeker voor € 200 aan ontkoppeling onder mn sub, maar het probleem blijft. Het is wel minder, maar niet weg.

Ik heb er wat mij betreft alles aan gedaan hier. Het probleem van de huizen hier (2kapper bj 2021) is dat contactgeluiden extreem goed hoorbaar zijn. Zit gewoon in de constructie van het huis en dat krijg je er nooit meer uit. Wellicht spouwmuren die vol zooi zitten of toch vloeren en muren die we volledig delen, zonder dikke isolatie. Geen idee. Al die dunne gelijmde PVC vloeren helpen natuurlijk ook niet. De buren hebben dat, wij hebben het los liggen. Ik kan de buurvrouw letterlijk volgen als ze op hakken loopt. Net zoals rennende/spelende kinderen. Dus nu hebben we maar van elkaar geaccepteerd dat we elkaar horen.

[ Voor 23% gewijzigd door Hulleman op 13-03-2024 12:03 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-06 16:34

timovd

Voorsprong door techniek

Heb je al wel uitgesloten dat het aan de subwoofer ligt? Kun je de subwoofer uitschakelen en is dan het probleem weg. En vervolgens aan zetten en dan is het probleem er weer.
De frequenties van de soundbar zullen redelijk cardiode zijn en niet/weinig omni. Maar zou het kunnen zijn dat achter de Akupanels het geluid versterkt wordt door de ontstane klankkast?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Ja de subwoofer is het probleem stekker uit is probleem opgelost. Deze test heb ik al meermaals uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Nou het geluid is er nog ook met de SVS maar het lijkt wel minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
MrN schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 06:54:
Doordreunen is nooit helemaal weg te halen zonder het effect van een subwoofer teniet te doen. Tenzij je met een bizarre hoeveelheid isolatie de muren en vloer gaat isoleren en een zwevende vloer installeert.
Dat laatste doen sommige mensen die een specifieke thuisbioscoop kamer maken, maar is een extreme maatregel.

De ergste effecten weghalen heb je gedaan, plaatsing kan nog iets verlichten, maar dan heb je het wel gehad.

Goede afspraken maken met de buren tot welke tijd het acceptabel is en/of daarna het volume van de sub lager zetten zijn je enige overgebleven opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-06 15:46
In mijn vorige woning had ik wel last van een soundbar die doordreunde, maar die was aan de muur vastgeschroefd.

Kan de 2cm nu niet een klankkast vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrN
Koldur schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:25:
[...]

Doordreunen is nooit helemaal weg te halen zonder het effect van een subwoofer teniet te doen. Tenzij je met een bizarre hoeveelheid isolatie de muren en vloer gaat isoleren en een zwevende vloer installeert.
Dat laatste doen sommige mensen die een specifieke thuisbioscoop kamer maken, maar is een extreme maatregel.

De ergste effecten weghalen heb je gedaan, plaatsing kan nog iets verlichten, maar dan heb je het wel gehad.

Goede afspraken maken met de buren tot welke tijd het acceptabel is en/of daarna het volume van de sub lager zetten zijn je enige overgebleven opties.
Ja dat is het grote punt tot het plaatsen van de cinewall hebben ze nooit last gehad ik heb de set al sinds 2019. Erg hard staat het volume ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:07
MrN schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:07:
[...]

Ja dat is het grote punt tot het plaatsen van de cinewall hebben ze nooit last gehad ik heb de set al sinds 2019. Erg hard staat het volume ook niet.
Vermoedelijk heb je een cinewall laten plaatsen van hout die hol is van binnen? En bevestigd met schroeven aan de muur van de buren? Ik denk dat je daardoor een klankkast gecreëerd hebt die het geluid/trillingen ook nog eens uitstekend doorgeeft, mede door de schroeven. Het zou kunnen helpen om alle loze ruimtes in de cinewall eens te vullen met glaswol of iets anders depends. Het zal niet genoeg glaswol zijn om de trillingen van je subwoofer te dempen maar het stopt wel de klankkast. Als de buren voordien geen last hadden hoeft het glaswol ook niet te dempen, alleen de klankkast voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Ok ja dit is een goede inderdaad wat voor glaswol zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
MrN schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:56:
Ok ja dit is een goede inderdaad wat voor glaswol zou ik hiervoor kunnen gebruiken?
Alle glaswol zoals Rockwool e.d. Je kunt het alleen niet terug brengen als het geen soelaas biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
IceFox schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:50:
[...]

Vermoedelijk heb je een cinewall laten plaatsen van hout die hol is van binnen? En bevestigd met schroeven aan de muur van de buren? Ik denk dat je daardoor een klankkast gecreëerd hebt die het geluid/trillingen ook nog eens uitstekend doorgeeft, mede door de schroeven. Het zou kunnen helpen om alle loze ruimtes in de cinewall eens te vullen met glaswol of iets anders depends. Het zal niet genoeg glaswol zijn om de trillingen van je subwoofer te dempen maar het stopt wel de klankkast. Als de buren voordien geen last hadden hoeft het glaswol ook niet te dempen, alleen de klankkast voorkomen.
In toevoeging ja dit klopt houten latjes aan de muur daarop zijn de akupanelen geschroeft tevens is het meubel waar de tv in staat ook hol van binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-06 16:34

timovd

Voorsprong door techniek

IceFox schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:50:
[...]

Ik zou vooral kijken naar steenwol met hogere densiteit. Rockwool levert grafieken aan waarmee je kunt zien hoeveel de demping is van bepaalde frequenties. Subwoofer is laag frequentie, dus hogere densiteit en dikke laag werkt hier beter bij. Wellicht ook andere materialen/merken. Goed de specs vergelijken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Ok ja het liefst heb ik het natuurlijk zo goedkoop mogelijk opgelost, als ik heel eerlijk ben.
In toevoeging meer als 2 cm dik steenwol kan ik niet kwijt.

[ Voor 24% gewijzigd door MrN op 15-03-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greentea
20 is te weinig voor het dempen van lage frequenties, zoals eerder aangegeven de Rockwool van 80 werkt hier goed voor. Maargoed als je nu niks hebt, kan het alleen maar beter worden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:35
Ik denk dat boosdoener de muur van jouw en de buren is. Waarschijnlijk zijn er toch ankers in de spouw gebruikt en heb je geen ankerloze spouwmuur.

Je lattenconstructie kan je vullen met steenwol, beter iets dan niets. Maar dan zou je eigenlijk de constructie moeten verlijmen aan de muur met bijv. een high tack lijm (gewoon te koop bij de Praxis of Hornbach) om de lattenwand te ontkoppelen.

Ikzelf heb een ankerloze spouwmuur met de buren en dan nog horen ze de soundinstallatie. Ik heb een goede relatie met de buren opgebouwd en ze weten dat ik een filmliefhebber ben. Ze appen me wannneer ze niet thuis zijn of als ze er last van hebben (ze hebben kleine kinderen). Na 23.00 zet ik het zowiezo zachter. Misschien kan je ook zoiets afspreken. Ik ben eraan gewend en zij zijn zeer tevreden met deze afspraken.

Wil je echt wijzer worden over ontkoppelen van muren en tegengaan van geluid, dan staat hier wat theorie: https://rigolett.home.xs4all.nl/GV/buren/h3bu.htm

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceFox
MrN schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:29:
[...]

In toevoeging ja dit klopt houten latjes aan de muur daarop zijn de akupanelen geschroeft tevens is het meubel waar de tv in staat ook hol van binnen.
Bij mijn ouders hebben we de cinewall gebouwd aan een raamwerk wat aan het plafond en vloer bevestigd is. Dit om de overdracht naar de muur van de buren te beperken. Daarnaast hebben we gewoon glaswol van de Gamma ertussen gepropt. Niet spaarzaam maar gewoon echt volgepropt, volgens mij met deze https://www.gamma.nl/asso...m-3-0-m2-rd-4-0/p/B424429. Dat voorkomt in ieder geval dat geluid een vrij spel heeft in een klankkast want er is op dat moment weerstand door het glaswol. Je zou ook nog kunnen proberen om de rachels te lijmen ipv schroeven maar dat is al een ingrijpendere verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Ja lijmen gaat niet ook ivm de kabels die erachter lopen tevens is de cinewall zelf ook aan latten bevestigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:25
Zelf heb ik de subwoofer direct achter de bank gezet, bijna in het midden van de woonkamer. Voornaamste doel om meer te voelen van de lage tonen, maar wellicht helpt dit ook om geluidsoverlast te beperken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrN
Subwoofer staat nu al aan de andere kant van de kamer en nog horen de buren het. Jammer genoeg anders was het een goede optie geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ---Roel---
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-04 18:39
MrN schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 06:54:
YouTube: Z Review - SVS PB13 ULTRA Subwoofer

SVS dat is alleen voor G's! 8)
Jouw buren zijn gewoon stikjaloers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Hahah ik heb geen svs subwoofer hoor alleen die voetjes.
Mijn vaste klusjesman die er een tijdje uitlag vanwege ziekte komt vanavond kijken.
Het gaat dus cinewall panelen weghalen en vullen met materiaal wat isoleert worden.
Voor de duidelijkheid de subwoofer en surroundset heb ik al sinds 2019 dus dit is niet verandert.

Materiaal waarmee ik het ga vullen ben ik nog niet uit heb ook maar 2 cm ruimte.

[ Voor 75% gewijzigd door MrN op 18-03-2024 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Zou dit wat kunnen zijn 2 cm dik:
https://www.polypress.nl/...lypress-100x100x2-cm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-06 17:26
Grote kans dat het probleem inderdaad in de lattenwand zit, zeker als het eerder geen probleem is geweest.
Het klinkt als een niet goed uitgedachte oplossing maar plaatsen voor het mooi zonder over de eventuele nadelige effecten te denken.

Belangrijk is bij zulke oplossingen om de latten ontkoppeld te monteren op de muur, dit doet men met strips van isolatiemateriaal, bijvoorbeeld zoals die hierboven is genoemd.
Als nu die ruimte achter de wand hol is, is dat dus een grote klankkast geworden wat de staande golven goed geleid, en als de lattenwand wel vilt ertussen heeft dan zal dat voor het gevoel dempen omdat hogere tonen wel iets worden afgezwakt.

Als de polypress echt 120kg/m3 is zou dat een optie zijn, al ken ik het niet en betwijfel ik het.
Meeste gebruikt is de Métisse PMA/RMA demping, die is in 20mm en 45mm te krijgen, waarbij de eerste weinig staande golven dempt maar altijd al veeel meer als de klankkast die er nu van is gemaakt die eigenlijk versterk ipv dempt.

Spikes en dat soort zaken gaan weinig uithalen voor een subwoofer van een soundbar, zoiets is eerder een lage-middentonen luidspreker dan woofer namelijk(no offence) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
De versie die ik stuurde is 300 kg/m3 Dus nog 2 x hoger.

Morgen komt er iemand kijken en dan nemen we een beslissing.
Degene die het gemonteerd heeft en ook ikzelf hebben hier bij voorbaat niet bij nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Gisteren is mijn vaste timmerman geweest hij gaf aan vloerisolatie te gebruiken.
Dus het materiaal dat je normaal tussen het laminaat en de betonvloer legt.

Is inderdaaad een stuk goedkoper als het duurste Polypress.

Wat denken jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Niemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-06 09:45

charlie7

pr0

Mijn buren hebben ook zo'n wall geplaatst met zo'n heater eronder.
Sinds die er zit, kan ik alles horen. Van tv kijken tot normaal praten met elkaar. Als ik in de tuin ga staan, hoor ik ze niet. Binnen kan ik alles verstaan.

Ik denk dat het komt doordat de hele boel aan de muur vast zit en alles door trilt.

Vraag me af of je dit kunt oplossen met isolatie etc

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 16 Pro / AW Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
De sierwand moet opgevuld worden en ontkoppeld worden van de muur. Je kan eindeloos discussiëren over de demping maar meer is beter. Het materiaal of enig materiaal (steenwol, rockwool, vloerisolatie) zal allemaal wel ergens voldoen.
Het vastmaken aan de muur is ook een aandachtspunt. High tack lijm zou kunnen, metalen schroeven zouden trillingen (geluid) kunnen doorgeven aan een hard oppervlak (muur). Als er spouwankers gebruikt zijn in de spouw tussen jouw en je buren, dan geven die het weer door aan de muur van je buren.

Als het echt zo'n probleem is, dan kan je kiezen
of de sierwand vaarwel zeggen
of de sierwand goed vullen en ontkoppelen om gelijk klaar te zijn met het vraagstuk.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Ja precies maar Polypress is enormduur als een ander materiaal bijv vloerisolatie ook goed is dan ben ik voor minder klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
MrN schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:27:
Ja precies maar Polypress is enormduur als een ander materiaal bijv vloerisolatie ook goed is dan ben ik voor minder klaar.
Ik heb mijn broertje (technisch tekenaar en rekenaar) even laten meelezen. De vloerisolatie dempt trillingen (dat zoek je) maar ook hij is van mening dat je moet ontkoppelen. De latten mogen niet met een schroef in de muur worden vastgezet.
Ik zou de wand opvullen en verlijmen. Dan heb je een ontkoppelde dempende (met vloerisolatie) wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Beste Shocked,

Bedankt voor dit advies dit klinkt inderdaad als een goede optie.
Lijmen doe ik liever niet zeker als ik iets wil vervangen van de cinewall bijv de lampen die er hangen etc kan je het met lijm niet eenvoudig loshalen.

[ Voor 16% gewijzigd door MrN op 26-03-2024 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceFox
MrN schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 07:05:
Beste Shocked,

Bedankt voor dit advies dit klinkt inderdaad als een goede optie.
Lijmen doe ik liever niet zeker als ik iets wil vervangen van de cinewall bijv de lampen die er hangen etc kan je het met lijm niet eenvoudig loshalen.
Dan zou je nog zoiets kunnen gebruiken: https://benem.nl/trillingsvrije-pluggen-set-4.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
Dat wordt dan nog een behoorlijk karwei alle latten zitten nu al bevestigt aan de muur.
Pagina: 1