Aantal zonnepanelen: focus op <5 jaar? Of focus op >10 jaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalti
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-07-2024
Beste Tweakers. Wie kan mij helpen met het adviseren van het aantal zonnepanelen?

We wonen hier nu ruim een half jaar en over zo’n 3 maanden wil ik graag zonnepanelen gaan plaatsen. Ik twijfel echter of ik het aantal zonnepanelen moet aanschaffen gebaseerd op het verwacht gebruik van de komende paar jaar. Of dat ik al vast vooruit moet denken voor het gebruik over 5? Of zelfs >10 jaar?

Dit zonnepanelen wil ik plaatsen op:
- De nieuw te bouwen overkapping met plat dak: 9x5= 45 m2 (inclusief 2 dakramen met n.t.b. afmetingen).
- Het vorig jaar gerealiseerde dakkapel: ± 7 x 2.2 m = 15m2
Beide liggen op het zuiden en er zijn geen bomen o.i.d. die schaduw vangen.

Vorige week heb ik een hybride warmtepomp (Quatt) laten installeren. Tevens wonen we hier nog maar 6 maanden, dus ik heb geen jaarverbruik. Ik verwacht echter dat dit de komende paar jaar uit zal komen op zo’n 5700 kwh (3100 + 2600 voor WP) >> 14 zonnepanelen?

Denk ik pakweg 5 jaar vooruit, dan verwacht ik dat we meer stroom gaan gebruiken (peuters worden ouder, aanleg buitenverlichting, bovenverdieping iets meer elektrisch verwarmen). En we daarnaast ook wel eens over zouden kunnen stappen op een full-electric warmtepomp. In dit geval ‘gok’ ik uit te komen op 7300 kwh (2800 + 3500 voor WP) >> 18 panelen?

Kijk ik nog verder (bijv. over 10 jaar) dan hebben we mogelijk een elektrische auto, wanneer dit wat meer gangbaar is. Of zijn er andere ontwikkelingen.

Mijn vraag aan jullie: hoeveel panelen zouden jullie laten leggen? Pakweg is de vraag:
- leg ik nu alleen de overkapping vol (gok 15 panelen) en leg ik over pakweg 5 jaar weer panelen bij als ik meer (verbruiks)inzicht heb en er weer productontwikkelingen zijn?
- Of leg ik nu óók direct het dakkapel vol? Zodat de leverancier van zonnepanelen (waarschijnlijk) maar 1 keer hoeft te komen en ik daarmee waarschijnlijk goedkoper uit ben.
Ik begrijp dat sommige dingen koffiedik kijken is. Hoe verloopt de salderingsregeling, hoe verloopt de (prijs)ontwikkeling van de zonnepanelen en alle andere (productie en politieke) ontwikkelingen. Het is en blijft dan ook een voorspelling.

Alvast hartelijk dank voor alle ideeën 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:24
Ik zou kijken naar 5 jaar en dan naar boven afronden per dak/oppervlakte.
Teveel capaciteit neerleggen levert niet veel op.
Maar een bestaande installatie uitbreiden is ook niet handig.
Over 5-10 jaar zijn zonnepanelen weer efficiënter geworden.

Hierop gebaseerd zou ik zeggen:
Hele overkapping vol.
Dat moet genoeg zijn voor de komende jaren.
Over 5-10 jaar panelen bijplaatsen op de dakkapellen, als blijkt dat je dan meer capaciteit nodig hebt

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalti
Dankjewel voor je reactie! En stel ik leg eerst de overkapping vol en over pakweg 5 jaar het dakkapel. Wat is dan wijsheid qua omvormer; een 'standaard' omvormer of micro-omvormers? Ik wil voorkomen dat ik nu een 'standaard' omvormer kies die over 5 jaar niet voldoende is voor de eventuele uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:18
Je moet er rekening mee houden dat je het vermogen over je fasen moet verdelen. Je kan niet en 3 fasen omvormer aansluiten en later nog een 1 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 13:51
Michieas schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:27:
Je moet er rekening mee houden dat je het vermogen over je fasen moet verdelen. Je kan niet en 3 fasen omvormer aansluiten en later nog een 1 fase.
Je kan zo veel omvormers op zo veel fasen aansluiten als je wilt, als je maar binnen de maximale capaciteit van 1 fase blijft. Als zou kloppen wat jij zegt was een 1 fase omvormer per definitie niet mogelijk.

Beter is het wel om zowel opbrengst als
Afname goed te verdelen.

Ik zou zeggen dak vol en gaan. Zonder salderen wil Je een goede overcapaciteit hebben voor de winters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-09 12:50
Michieas schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:27:
Jawel hoor. Heb ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Ik neem aan dat je een 3 fase aansluiting hebt in de meterkast, je zou kunnen kiezen voor drie 1 fase omvormers of één 3 fase omvormer. Nadeel van een 3 fase omvormer is dat je toch minimaal 6 panelen in een string nodig hebt om heb te laten werken. haal je dat niet, kijk dan naar de mogelijkheden van 1 fase omvormers, deze werken bij minimaal 4 panelen in een string. Bovendien kun je dan 6 strings maken tegen 2 voor een 3 fase omvormer. Max 4200 Watt per fase aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:24
kalti schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:18:
Dankjewel voor je reactie! En stel ik leg eerst de overkapping vol en over pakweg 5 jaar het dakkapel. Wat is dan wijsheid qua omvormer; een 'standaard' omvormer of micro-omvormers? Ik wil voorkomen dat ik nu een 'standaard' omvormer kies die over 5 jaar niet voldoende is voor de eventuele uitbreiding.
Elke installatie die je nu neerlegd kan je straks NIET uitbreiden.
Je probeert namelijk de omvormer(s) te matchen met de panelen, kwa vermogen.
Je kan daarmee dus eigenlijk vrijwel nooit later extra panelen toevoegen aan een bestaande omvormer, simpelweg omdat deze niet voldoende capaciteit heeft.

Dus... over 5 jaar uitbreiden, betekent een nieuwe set panelen met een nieuwe omvormer (of meerdere micro-omvormers) speciaal voor die uitbreiding.

In principe is micro-omvormers beter dan standaard omvormer, maar vaak ook een heel stuk duurder.
Immers, met meerdere panelen op 1 omvormer kan een minder goed werkend paneel (vaak door schaduw) gevolgen hebben voor de opbrengst van de andere panelen.
Bij micro-omvormers heeft ieder paneel zijn eigen omvormer, dus deze beinvloeding tussen panelen bestaat dan simpelweg niet.
Gezien je zelf aangeeft dat je praktisch geen schaduw hebt, is het verschil tussen beide wellicht heel klein of nauwelijks aanwezig.
Ik zou dan vooral letten op het prijsverschil tussen de 2 setups en deze leidend maken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
GarBaGe schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:15:
[...]

Je kan daarmee dus eigenlijk vrijwel nooit later extra panelen toevoegen aan een bestaande omvormer, simpelweg omdat deze niet voldoende capaciteit heeft.

Dus... over 5 jaar uitbreiden, betekent een nieuwe set panelen met een nieuwe omvormer (of meerdere micro-omvormers) speciaal voor die uitbreiding.
Eens d:)b
In principe is micro-omvormers beter dan standaard omvormer, maar vaak ook een heel stuk duurder. Immers, met meerdere panelen op 1 omvormer kan een minder goed werkend paneel (vaak door schaduw) gevolgen hebben voor de opbrengst van de andere panelen.
Wat is "beter"? Ze gaan niet langer mee, ze zijn duurder, je krijgt inzicht per paneel, schaduw management zit al decennia in de stringomvormers en de panelen. Als er schaduw op 1 paneel komt hoeft dat de rest niet onderuit te trekken.
Bij micro-omvormers heeft ieder paneel zijn eigen omvormer, dus deze beinvloeding tussen panelen bestaat dan simpelweg niet.
Gezien je zelf aangeeft dat je praktisch geen schaduw hebt, is het verschil tussen beide wellicht heel klein of nauwelijks aanwezig.
Ik zou dan vooral letten op het prijsverschil tussen de 2 setups en deze leidend maken.
Eens d:)b de goedkoopste oplossing is meestal een iets overgedimensioneerde string omvormer.

Verder: het is een eigen keuze wat je wilt.
Die electrische auto komt er misschien wel of niet. Die volledige electrische wp komt er misschien wel of niet. Keuzes zijn lastig.
Heb je al een plan? Dan kun je je erop voorbereiden.
Zo niet, doe dan wat nu handig is en kijk in de toekomst wat je dan wilt als het zover is.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalti
[...]

Ja dat was ook wel de voornaamste gedachten die ik had. Ik zou het zonde vinden om over 5 jaar weer een stuk of 5-6 panelen bij te laten leggen, inclusief nieuwe (micro)omvormer. Ik neig er dan ook naar om daarom maar alles vol te leggen. Ik verwacht dan de komende jaren weliswaar een paneel of 5-6 teveel te hebben, maar dan hoef ik ook maar een keer een bedrijf te laten komen.

Wordt dan alleen nog afwegen of ik voor een stringomvormer of micro-omvormers ga. Zal vooral een prijskwestie zijn, als ik jullie reacties zo lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:24

In principe is micro-omvormers beter dan standaard omvormer, maar vaak ook een heel stuk duurder.
Immers, met meerdere panelen op 1 omvormer kan een minder goed werkend paneel (vaak door schaduw) gevolgen hebben voor de opbrengst van de andere panelen.
Met alle respect maar dit is gewoon onzin, zeker voor de applicatie van de TS, er is namelijk geen schaduw. Is er wel schaduw dan zitten er met een reden bypass diodes in ieder modern zonnepaneel, de string omvormer zoekt netjes het juiste MPTT en het enige verlies dat je door schaduw hebt is de de spanningsval over de bypass diodes.

Zonder schaduw is het voor my een no-brainer, gewoon string omvormer. Redenatie:
- veel goedkoper in aanschaf
- mocht er ooit iets zijn met de omvormer dan is het een kwestie van 2 PV stekkers en de 1 AC stekker losmaken, nieuwe unit ophangen, stekkers erin en weer verder. Dat alles is gewoon binnen. Met een kapotte micro omvormer moeten panelen los gehaald worden en dat is in de regel toch een stuk meer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalti
Oilman schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:38:
[...]

Zonder schaduw is het voor my een no-brainer, gewoon string omvormer. Redenatie:
- veel goedkoper in aanschaf
- mocht er ooit iets zijn met de omvormer dan is het een kwestie van 2 PV stekkers en de 1 AC stekker losmaken, nieuwe unit ophangen, stekkers erin en weer verder. Dat alles is gewoon binnen. Met een kapotte micro omvormer moeten panelen los gehaald worden en dat is in de regel toch een stuk meer gedoe.
Dankje! Hier ben ik het wel mee eens ja. Weer een stap verder. Bedankt voor de reacties.
Pagina: 1