Inpandige bijkeuken wel of geen deur naar woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimmits
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-09 13:33
Beste tweakers!

Samen met mijn vrouw ben ik druk bezig met de eerste stappen om een uitbouw aan onze woning (geschakelde tweekapper) te realiseren. We zitten momenteel nog in de eerste fase en hebben een aannemer gekozen om de eerste opzet te gaan verkennen. Hij heeft een tekening gemaakt met onze wensen en een eerste globale opgave opgesteld. Deze aannemer is bekend bij ons en heeft al vaker projecten voor familie gedaan met veel lof.

Nu is het zo dat we achter een +-3 meter willen uitbouwen. Net zo ver als beide buren hebben uitgebouwd. Aangezien onze garage aan onze woning vast zit en met een binnendeur toegankelijk is, wil mijn vrouw graag een klein gedeelte van de garage op-offeren om zo een inpandige bijkeuken te realiseren om zo een mooie was-kamer te maken. Deze ruimte zal verwarmd en geisoleerd worden, ook de garage krijgt een nieuw geisoleerde vloer en nieuw dak.

Zie hier de eerste globale tekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-JqA-SAJR37iXodTPr2D2h87aQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FiGamHHr05JgA2YPMJCiBugi.png?f=fotoalbum_large

Zoals je kunt zien zijn er twee deuren in de bijkeuken getekend. Mijn vrouw geeft aan dat ze de deur naar de woonkamer toe niet nodig vind. Zij loopt de "was route" altijd vanaf de trap naar de garage (daar staat momenteel onze was-opstelling) en vindt een deur vanuit de garage naar de bijkeuken toe voldoende.

Iets in mij zegt dat als de bijkeuken alleen een deur naar de garage heeft dit gevolgen kan hebben voor bijv. hoe de vierkante meters worden bijgeteld aan de woning.

Mijn vraag aan jullie:

Heeft het (afgezien van praktisch nut) meerwaarde als we een deur plaatsen van de bijkeuken naar de woonkamer?

Bonus vraag:

Wordt deze uitbouw gezien als een uitbouw van onder de 4 meter, gezien de verdiepte ligging van de garage t.o.v. de achtergevel? Aan de grijze kleur op de plattegrond kun je zien tot hoever de garage momenteel loopt (+- 2 meter dieper dan de achtergevel). Uiteraard gaan we nog uitgebreid op onderzoek uit voor wat betreft vergunning en eens navragen hoe de buren dit hebben aangepakt.

[ Voor 4% gewijzigd door stimmits op 08-02-2024 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:27
Check dit document: https://open.overheid.nl/...n_aanpassing_juli2018.pdf

Die extra deur kan altijd nog (maar doe je nooit meer). Afhankelijk van gebruik in de hoek waar deze komt zou ik mij afvragen of dat dan handig (of juist niet) is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:48
Doe die deur maar wel. Stel (zonder die deur): vrouw is in de bijkeuken bezig en er gebeurt iets vreemds (v.b. kat, hond, kind die hulp nodig hebben) in de kamer. Dan moet ze dus eerst door 3 deuren lopen alvorens ze weer in de kamer is. Maak je die deur wel dan is ze met 2 stappen in de woonkamer om te kunnen reageren op wat er daar gebeurd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 11:56

diondokter

Dum spiro, spero

De bijkeuken wordt dus verwarmd. Is de garage ook verwarmd?
Een vraag die je je kan stellen is of je elke keer door een koude garage wil lopen om bij de bijkeuken te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimmits
Dank! Dit document heb ik eerder al doorgenomen. Het is allemaal net niet onze situatie. De uitleg over de maximaal te bebouwen grond is wel heel duidelijk en toepasbaar. Ik denk dat ik maar gewoon een keer een afspraak moet maken bij de gemeente.
diondokter schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:36:
De bijkeuken wordt dus verwarmd. Is de garage ook verwarmd?
Een vraag die je je kan stellen is of je elke keer door een koude garage wil lopen om bij de bijkeuken te komen?
De garage wordt wel geisoleerd en heeft 1 radiator. Niet zo aangenaam uiteraard als de woonkamer. Elke keer als ik "de deur" als onderwerp aansnijd krijg ik in ieder geval te horen dat het "via de garage prima is". Zelf denk ik dat we de deur wel moeten plaatsen, ik heb liever spijt dat we een deur wel geplaatst hebben dan niet, maar goed dat is gewoon nog even een overleg-puntje.

Maar goed! Naast de praktische kant...

Heeft het wel of niet plaatsen van een deur in die berging ook nog andere impact op hoe de bijkeuken bij de woning wordt betrokken aan vierkante meters o.i.d.? (of stel ik dan een hele stomme vraag :X het is voor mij ook allemaal nieuw :9 )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:13

SeatRider

Hips don't lie

Geen antwoord op je vraag misschien, maar ik zou die bijkeuken helemaal niet doen, en zo een (veel) grotere/bredere huiskamer/zitgedeelde creëren.

Denk dat je daar meer lol van hebt dan van een verwarmd washok, eerlijk gezegd.

Je moet dan wel even kijken of je dat stuk draagmuur kunt verwijderen/vervangen door een stalen balk.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:27
stimmits schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:46:
Elke keer als ik "de deur" als onderwerp aansnijd krijg ik in ieder geval te horen dat het "via de garage prima is". Zelf denk ik dat we de deur wel moeten plaatsen, ik heb liever spijt dat we een deur wel geplaatst hebben dan niet, maar goed dat is gewoon nog even een overleg-puntje.
Wat is het bezwaar van je vrouw? De kosten? Dan snap ik je vraag naar eventuele waardeverhoging beter :)

Wellicht kun je nog andere argumenten bedenken waar ze gevoelog voor is, zoals veiligheid (gewoon zoals @Yaske zegt of beetje fanatsie dat je dat gehoord of ergens gelezen hebt blabla :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimmits
dimi_v schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:02:
[...]

Wat is het bezwaar van je vrouw? De kosten? Dan snap ik je vraag naar eventuele waardeverhoging beter :)

Wellicht kun je nog andere argumenten bedenken waar ze gevoelog voor is, zoals veiligheid (gewoon zoals @Yaske zegt of beetje fanatsie dat je dat gehoord of ergens gelezen hebt blabla :+ )
Nee kosten zijn (vooralsnog) het probleem niet. Het is echt puur dat ze de deur daar niet mooi vindt en ze denkt dat we hem nooit zullen gebruiken en we beter een mooi bureau of kast tegen die muur kunnen zetten.
Ik kan me wel vinden in beide opties (wel/niet) en van mij hoeft de deur ook niet, maar ik wil dan wel zeker weten dat het wel-overwogen is haha!

Ik ga ook zeker de tips die ik hier krijg in ieder geval even de revue laten passeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

stimmits schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:46:
[...]
ik heb liever spijt dat we een deur wel geplaatst hebben dan niet, maar goed dat is gewoon nog even een overleg-puntje.
Hoezo? Als later toch zou blijken dat die deur nodig is, ondanks dat je vrouw hem nu niet hoeft, heb je in een binnenmuur op een regenachtige zondagmiddag daar zo een deur in geklust en daarna een leuke avond. De muur dichtmaken en afwerken omdat je die deur toch niks vindt en je vrouw dus gewoon gelijk had is stukken meer werk en minimaal 3 weken "I told you so"

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimmits
evilution schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:10:
[...]

Hoezo? Als later toch zou blijken dat die deur nodig is, ondanks dat je vrouw hem nu niet hoeft, heb je in een binnenmuur op een regenachtige zondagmiddag daar zo een deur in geklust en daarna een leuke avond. De muur dichtmaken en afwerken omdat je die deur toch niks vindt is en je vrouw dus gewoon gelijk had is het stukken meer werk en minimaal 3 weken "I told you so"
Ja zo kun je het ook bekijken! Het hoeft ook niet zo moeilijk te zijn. Het is ook puur dat ik er geen ervaring in heb en het daarom even 3x overdenk (en daarna jullie er mee lastig val).

Toch fijn om even wat andere meningen te horen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:08
Wat is de kans dat de bijkeuken ook gebruikt gaat worden voor opslag van eten in kasten of een extra vriezer? Want in dat geval is het wel echt k*t om helemaal via de garage te moeten om die zak boontjes uit de vriezer te vissen.

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

stimmits schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:15:
[...]

Ja zo kun je het ook bekijken! Het hoeft ook niet zo moeilijk te zijn. Het is ook puur dat ik er geen ervaring in heb en het daarom even 3x overdenk (en daarna jullie er mee lastig val).

Toch fijn om even wat andere meningen te horen :)
Qua relatiemanagement is dit een no-brainer :+

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:50
SeatRider schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:58:
Geen antwoord op je vraag misschien, maar ik zou die bijkeuken helemaal niet doen, en zo een (veel) grotere/bredere huiskamer/zitgedeelde creëren.

Denk dat je daar meer lol van hebt dan van een verwarmd washok, eerlijk gezegd.

Je moet dan wel even kijken of je dat stuk draagmuur kunt verwijderen/vervangen door een stalen balk.
lol, doe jij evenveel was als een gemiddeld gezin dan? die kamer is juist meer dan groot genoeg. De wasmachine oo de BG in een aparte bijkeuken lijkt mij juist mega-nuttig en wil. ik (en mn vrouw;) ) juist heel graag hebben in een huis. Hoe vaak we niet de was vergeten in de machine op zolder. Om over dat gekloot van altijd 2 trappen op en weer af om even een wasje aan te zetten nog maar te zwijgen.

Dus: washok beneden is money!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:13

SeatRider

Hips don't lie

Fr33z schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:38:
[...]

lol, doe jij evenveel was als een gemiddeld gezin dan? die kamer is juist meer dan groot genoeg. De wasmachine oo de BG in een aparte bijkeuken lijkt mij juist mega-nuttig en wil. ik (en mn vrouw;) ) juist heel graag hebben in een huis. Hoe vaak we niet de was vergeten in de machine op zolder. Om over dat gekloot van altijd 2 trappen op en weer af om even een wasje aan te zetten nog maar te zwijgen.

De wasmachine staat nu ook al beneden. Hij zou alleen aan de andere kant van het muurtje komen ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anneflower
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-09 17:55
Met een deur naar de woonkamer ben je zo in de tuin om de was in de zomer buiten te drogen.

Je zou ook kunnen overwegen om meer van de garage te pakken nu je toch aan de slag gaat. Bijvoorbeeld een aparte werkplek/logeerkamertje en een raam ipv de garagedeur. Vooral als hij toch al verwarmd en geïsoleerd is.
Tenzij je er nu echt je auto inzet natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stimmits
Fr33z schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:38:
[...]

Helemaal mee eens! _/-\o_ En dan lekker goed ge-organized met een mooi afgewerkt meubel/kastjes en wastafel. Heerlijk!

(en eindelijk 2 aparte groepen aanleggen voor de wasmachine en droger zodat ze tegelijk aan kunnen :D )
SeatRider schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:44:
[...]

De wasmachine staat nu ook al beneden. Hij zou alleen aan de andere kant van het muurtje komen ;)
Wasmachine staat nu inderdaad in de garage. Maar daar hebben we dan weer hele andere plannen voor!

Je idee is ook zeker wel een keer in mijn hoofd voorbij gekomen, maar deze opzet had onze voorkeur.
anneflower schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:56:
Met een deur naar de woonkamer ben je zo in de tuin om de was in de zomer buiten te drogen.

Je zou ook kunnen overwegen om meer van de garage te pakken nu je toch aan de slag gaat. Bijvoorbeeld een aparte werkplek/logeerkamertje en een raam ipv de garagedeur. Vooral als hij toch al verwarmd en geïsoleerd is.
Tenzij je er nu echt je auto inzet natuurlijk.
De rest van de garage gaan we gebruiken voor opslag in nette rekken, de fietsen en mijn werkbank. Ik had in ons vorige huis geen garage voor dit soort doeleinden en sinds we dat in dit huis hebben ben ik echt fan van een fijne garage!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoPiDo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10-02-2024
Zijn die werkplekken ingetekend als voorbeeld of gaan jullie het zo doen? Volgens mij krijg je een lastig in te delen woonkamer, want waar zet je de meubels en tv? Ik neem aan dat waar ze nu staan in de tekening, nog van de oude tekening is en jullie meer woonkamer gaan gebruiken met de uitbouw. Eerlijk gezegd, zoals iemand al zei, zou ik die bijkeuken opgeven en het bij de woonkamer betrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 12:14
Ik zou de deur niet doen, maar wel je lichtstraat in beide richtingen verdubbelen in grootte. 😄

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:38
Als de garage bij de originele bebouwing hoort, telt dat als hoofdgebouw. Dus dan mag je nog 4 meter achter aanbouwen.
Gemeten vanaf het oorspronkelijke hoofdgebouw en gemeten haaks op de gevel

Qua indeling: doe je je keuken niet in de aanbouw? Dan geen deur. Anders zou ik het wel doen. Je kan er wel een mooie woonkeuken van maken als je net iets meer uitbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:42
En als je nu een schuifdeur voorstelt dan? Dat is iets minder aanwezig dan een draaideur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:37
ElPaco schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:23:
Wat is de kans dat de bijkeuken ook gebruikt gaat worden voor opslag van eten in kasten of een extra vriezer? Want in dat geval is het wel echt k*t om helemaal via de garage te moeten om die zak boontjes uit de vriezer te vissen.
Eens! Wij hebben een soort van zelfde situatie en ben heel blij met het washok waar we ook een kast hebben met voorraad en keukenspullen die je net wat minder vaak gebruikt. Grote vriezer staat in de garage en bijv lege flessen gaan ook gelijk die kant op.

Ik zou zelf dus zeker wel de deur nemen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Mijn vrouw zegt: doe een deur op de plek waar je nu de bank hebt staan. Dat is makkelijker qua looproutes. En dan zit je vanaf je bank niet naar een deur te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:43

Reinier

\o/

Ik zou het wél doen. En dan de kamer en keuken van plek wisselen. Van de keuken direct naar de bijkeuken kunnen sjokken lijkt me uitermate prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Ongeacht de tweede deur telt jullie garage als woonoppervlak omdat deze al binnendoor bereikbaar is.

Als de garage niet later is gebouwd, dan is het onderdeel van het hoofdgebouw en mag je vergunningsvrij uitbouwen tot 4m tot achter de gevel van de garage.

Afhankelijk van de tuin zou ik daarom je uitbouw ook dieper maken óf de keuken naar die kant verplaatsen. Nu krijg je op het oog een beetje een vreemde L als woonkamer waarin ik net geen fijne opstelling van de meubels kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:05
Als er ook een nieuwe keuken momt, zou ik die aan de achterkant plaatsen. Je kunt dan via een deur rechtstreeks de bijkeuken in. Handig als je de kasten in de bijkeuken gebruikt voor voorraad van levensmiddelen en er een extra koelkast of diepvries plaatst. Boodschappen kunnen dan vanaf de voorkant via de garage naar de bijkeuken.

Eventueel kun je de deur op de ingetekende plek zelfs verbergen in een wand met hoge keukenkasten. Dan hebben jullie beiden je zin. Jij hebt een deur naar de bijkeuken vanuit de leefruimte. En je vrouw hoeft niet tegen een deur aan te kijken.
Als je voor deze optie kiest, zou ik de hoge kastenwand wel "verdiept" maken, dus het muurtje tussen bijkeuken en keuken 60cm richting voorgevel verplaatsen.

Andere optie wanneer je de keuken naar achteren verplaatst grenzend aan de bijkeuken, is ook weer het muurtje tussen keuken en bijkeuken iets verplaatsen naar de gevel (bij deze optie ca 90cm) en de deur ongeveer in het midden van dit muurtje plaatsen. Dan kun je op de plaats waar nu de werkplek staat ingetekend een 360cm keukenblok plaatsen, dus 6 standaard kastjes (tip: maak bij de kookplaat een brede kast van 120cm met lades). Tegenover dit lange keukenblok kun ke waar dan een korter plok plaatsen van 180-240cm waarvan het eerste deel met de rug tegen de huidige zijgevel van de woonkamer staat. Eventueel kun je aan dit deel een klein zitje/bar gedeelte maken.
Voor een kookeiland over de breedte van de aanbouw vind ik de ruitmte veel te krap. Een kookeiland is minstens 100cm diep en voor een prettige doorloop heb je daar omheen toch wel zo'n 100-120cm vrije ruimte nodig. Die minimaal 300cm+ aan vrije ruimte om comfortabel een kookeiland te plaatsen heb je in de uitbouw niet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:08
Oh ik had niet eens gezien dat de keuken aan de voorkant zit, eigenlijk van uitgegaan dat waar nu werkblad staat dat hij daar kwam 8)7 Beter lezen ElPaco!

Dan snap ik de vraag over de 2e deur beter.

WoT stats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:01
Deur van washok (met deze afmetingen is het een heuse laundry :) ) naar woonkamer zou ik niet per se logisch/nodig vinden, dus wat dat betreft eens met je vrouw. Maar de hele garage door om met wasgoed bij een aparte waskamer te komen, inclusief met schone was weer terug, vind ik ook heel onlogisch. Nu ik lees dat je de garage niet als garage gebruikt maar als opslag, fietsenberging en ook nog klushok voor jou, zie ik wel wat meer mogelijkheden voor indeling van de garage waarbij die deur wel handig is.
Bijvoorbeeld laundry meer naar voren, opslagruimte erachter, met onderlinge verbindingsdeuren. In plaats van opslagruimte kan dat ook een klusruimte zijn, of simpelweg berging voor tuinstoelen etc (mocht je geen berging in de tuin hebben). Als je alles in een grote ruimte zet, gebruik je de ruimte meestal niet optimaal en wordt het heel snel rommelig.
Mocht de garagedeur ook aan vervanging toe zijn, kun je daar (smallere) deuren maken, zodat je aan de binnenzijde een gang kunt maken (zie plattegrondje). Zo kunnen jullie door een schone gang naar de laundry en de klusruimte, die beide doorgang bieden tot uiteindelijk de tuin. Dat is ook heel prettig mocht je alleen door het huis in de achtertuin kunnen komen, anders moet echt alles door de woonkamer. Het is daarmee ook wat beter beveiligd, want je kunt de deur van fietsenberging naar gang goed afsluiten, zodat inbrekers na de garagedeur niet verder komen.
Zie onder twee voorbeelden ter verduidelijking en verdere inspiratie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBdkm2mntLdcCkC4uK3FYMai0fE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mlRBlAJlal2lqCDjsGRxuUFn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5SqcLC6EfLY1f4BKPOlv1oHpMc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsm9jw7CcOi47IGsEIZF6Wkl.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 09-02-2024 00:08 . Reden: Plaatje gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimmits
Wow! Wat een hoop toffe reacties met inspiratie. Heel erg bedankt voor julie input. We gaan ze allemaal eens goed bestuderen om te kijken wat we er mee kunnen.

Nog ter info: We zijn sowieso niet van plan om de keuken te verplaatsen (die zit net 1.5 jaar nieuw aan de voorkant). De indeling op de plattegrond qua meubels zijn ook niet onze meubels maar slechts een ingekleurde makelaars-tekening van de aankoop.

Zodra we weer een iteratie verder zijn in het idee zal ik de volgende tekening plaatsen.

Nogmaals dank iedereen, wordt zeer gewaardeerd! :)
Pagina: 1