Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-05 11:41
Beste tweakers,

Voor het wielrennen zoek ik een goede manier om te navigeren. Ik werk huidig met de Komoot app, ik sla dan een route offline op en fiets de route uit met mijn apple watch.

Echter vind ik het niet erg goed werken en mis ik vaak afslagen. Ik wil voor een budget van max 300 euro een andere oplossing. Wat zouden jullie aanraden, een smarwatch? en Zo ja dan welke? of toch een gps fietsnavigatie. Ik neig iets meer naar de watch omdat die ook uitgebreidere tracking heeft natuurlijk. Als die samenwerkt met Komoot zou het mooi zijn en dat je bijvoorbeeld ook de kaart een beetje kan zien.

Eisen voor een watch:

* goede tracking inclusief HRV meting en training/stress advies
*liefst een touchscreen tenzij er mensen zijn die echt goede ervaringen hebben met de non touch modellen
*langer dan 24 uur batterijduur
* goede navigatie liefst icm komoot

Ik zie door de hoeveelheid watches en topics door de bomen het bos niet meer, vandaar dit eigen draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 12:58
Is je smartphone op een houder geen optie?
+ Goedkoper want je hebt vast al een telefoon :)
+ Alleen houder (en hoesje) nodig
+ Je kan Komoot direct blijven gebruiken
- Trillingen zijn niet zo geweldig voor je toestel
- Korte batterijduur

Ik begreep dat de hartslagmeting via een horloge bij het wielrennen niet geweldig was, door trillingen.
Zelf gebruik ik mijn iPhone met Strava met een https://www.mantel.com/sp...-bundle-ii-telefoonhouder en een losse hartslagmeter via bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
bedankt voor je input! Ja is een optie maar ik vind de batterijduur belabbert, die is max 3-4 uur dus dan een powerbank mee, meer meningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 08:58

samo

yo/wassup

Ik heb een tijdje genavigeerd op een ouder model Garmin Fenix op een houder. Hoewel het aardig werkte, is het scherm wel erg klein. Maar vooral dat er geen kaart-weergave was, bleek op fiets-snelheid lastig.

Nu heb ik een Garmin Edge 530. Zonder touch-screen maar zo vaak zit ik niet aan het scherm. Routes maak ik dan in Garmin, inspiratie haal ik uit Strava en Komoot, of uit Garmin zelf. Als ik eenmaal fiets wissel ik zelden in de schermen en staat het of op het data-scherm of op navigatie.
Voordeel van de knoppen is wel dat je meer bevestiging hebt of je een knop indrukt dan bij een touch-screen. Nadeel is dat het toch een beetje wennen is welke knop wat doet, en ik wel eens een route per ongeluk in tweeën heb gehakt.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-05 17:24
Deze startup komt tegenwoordig vaak voorbij in de media: https://beeline.co/

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:38
Ik loop meestal met mijn horloge-navigatie (Garmen F7x) en dat werkt prima.
Met regelmaat ook wel MTB en wielrennen en omdat ik mijn horloge beschikbaar heb gebruik ik dan die.
Werkt ook prima, maar wel wat opmerkingen bij.

* Op je pols kijken terwijl je aan het sturen bent is toch wat lastiger dan wanneer je aan het lopen bent. (Scherm is relatief klein tov een fiets-navi of telefoon en je pols trilt nog wel eens)
* Je horloge moet echt wel wat performance hebben, met de oudere garmin die ik eerder had (Garmin 5x plus), was ik soms op de fiets een afslag voorbij terwijl mijn horloge nog aan het rekenen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:34
Goede ervaringen met Wahoo Element. Past binnen budget en heeft vrij alle functies.
Rest van de groep rijdt met Garmin Edge 5xx/8xx/10xx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 11:12
@Zentyth1 geen enkele fietscomputer gaat je 24 uur screentime geven met GPS aan. Die batterijen zijn gewoon niet groot genoeg. En waarom zou je ook 24 uur batterij willen meestal is 8-10 uur voldoende. Of maak je vaker langere ritten of meerdere ritten op 1 dag waardoor je niet kunt laden.

Ik heb zelf een https://www.eu.hammerhead...oducts/hammerhead-karoo-2 gekocht afgelopen jaar. Is nu rond de 300 te krijgen was vorig jaar een tijdje 250. Heeft een groot scherm met duidelijke turn-by-turn navigatie. Nadeel ook hier haal je max 8-10 uur batterij.

Mocht je echt een fietscomputer willen overwegen ik heb nog een Bryton Rider 750 over, mag voor 90 euro weg :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:07
Afgelopen zomer heb ik een telefoonhouder + powerbank gekocht van Compit, bevalt uitstekend!

Voor kortere ritten kun je de powerbank er ook tussenuit laten, dan klik je je telefoon gewoon direct in de houder op je stuur. Voor langere ritten neem ik de powerbank wel mee. En dan gewoon google maps of je eigen favoriete navigatie-app. Plus alle functionaliteit van je telefoon.

https://www.sks-germany.com/nl/producten/compit-power/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:33
Is deze geen optie? (Nu met 20% korting).
Het lijkt mij dat je voor fietsnavigatie een apparaat moet aanschaffen wat specifiek voor die functie is gemaakt. Niet een apparaat wat ook als toegevoegde functie navigeren heeft, da's meestal halfslachtig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-05 13:30
YoGi_Berra schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:55:
Goede ervaringen met Wahoo Element. Past binnen budget en heeft vrij alle functies.
Rest van de groep rijdt met Garmin Edge 5xx/8xx/10xx.
Idd, ga voor een fietscomputer met navitagie zoals een Wahoo element bolt of roam. Via marktplaats goed tweedehands te krijgen zoek naar een goede aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:13
Ik zou ook gaan voor een fietscomputer. Eerst fietste ik met een smartwatch maar een computer (Garmin 540) icm een hartslagband vind ik het veel prettiger fietsen, navigeren en mijn hartslag wordt veel beter geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:17
Ik gebruik zelf een Edge 1040 met een band voor de hartslagmeting. Mijn Garmin is gekoppeld aan Strava en dat werkt goed.
Mijn mening, een horloge is gemaakt om om je pols te dragen. en dat werkt goed bij hardlopen en vergelijkbare sporten. Tijdens het fietsen wil je op de weg kijken. een GPS die dan op het stuur gemonteerd is werkt dan het fijnste. Deze kunnen ook nauwkeuriger zijn dan een horloge. Daarnaast kun je zaken zoals een borstband voor hartslagmetingen koppelen en zaken zoals powermeters enz. Ook hebben ze een groter en dus duidelijker scherm.
Moet het een Garmin zijn? Denk ik niet. Ieder zijn eigen voorkeur. Maar op de fiets zou ik dus echt een fietscomputer adviseren. Zijn wellicht wat duurder, maar je hebt er jaren plezier van.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zoals hierboven gezegd: neem inderdaad een aparte fietscomputer. Ga je veel plezier van hebben met navigeren. Zelf gebruik ik ook een Edge 1040. Natuurlijk zijn er andere fietscomputers, maar de navigatie van Garmin is toch wel zo'n beetje het beste. Voordeel is ook dat je op Garmin je eigen maps van OpenStreetMap kan installeren, dus niet afhankelijk bent van het update-tempo en kwaliteit van de maps van anderen. Wegen veranderen nog wel eens, dus zet ik 2x per jaar een nieuwe map erop. Garmin zelf is niet zo snel, anderen ook niet... En .. de 1040 heeft een belachelijk lange accu-duur, 35 tot 90 uur (afhankelijk van het aantal verbonden apparaten en GPS instellingen enz).

[ Voor 11% gewijzigd door Microkid op 08-02-2024 14:11 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:06
Ga je op je smartwatch kijken bij iedere kruising (lekker veilig..NOT) of hoor je de routeaanwijzingen?

Wahoo element hier. Had ik veel eerder moeten doen. scherm is leesbaar, ook in de zon. met een telefoon od horloge is dat toch vaak wat lastiger.
De routes van komoot kan je makkelijk in deze of andere fietscomputers zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
Bedankt allemaal dat jullie de moeite hebben genomen voor advies. Ik ga dan voor een gps computer thanks
Pagina: 1