AMD systeem geeft zwart beeld na upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisPQ
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-06 10:04
Mijn vraag:
De pc start op, maar mijn monitor detecteert de pc niet. Fans werken, GPU geeft z’n typische lampje. Wie heeft een idee wat het probleem en dus de oplossing kan zijn?

Wat is er verandert: ik heb 2 upgrade onderdelen (tweedehands, Tweakers) gekocht. Een 5600x en 32GB DDR4.
Ik heb eerst het ram vervangen, pc startte goed op. Daarna mijn cpu vervangen. En sindsdien geen beeld meer.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10
uitvoering: Gigabyte B550I AORUS PRO AX

Oude cpu: uitvoering: AMD Ryzen 5 3600 Boxed
Nieuwe cpu: uitvoering: AMD Ryzen 5 5600X Tray

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb de oude cpu terug geplaatst, zelfde probleem. Ram, zelfde. Ik ben aan het zoeken op internet, ander scherm heeft geen effect. Dus dat is het ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door ChrisPQ op 08-02-2024 11:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:29
Bios naar laatste versie geupdate? Wellicht dat dat het is, maar ik begrijp uit je post dat je nu in de oude situatie ook helemaal geen beeld hebt?
Denk dat er ergens dan een kabel niet goed zit. Dat lijkt me het meest logische. Inwendig of uitwendig. Wat vaak aangeraden wordt is alles uitbouwen en dan los met zo min mogelijk hardware aangesloten opbouwen en starten en zo steeds meer toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisPQ
Allereerst bedankt voor de super snelle reactie!!

Bios upgrade/update had ik moeten doen inderdaad, niet bij stil gestaan, en wilde ik net gaan uitvoeren. Maar loop er dus tegen aan dat oude situatie niet meer … mee werkt.

Zal inderdaad even zoeken naar kabels!

Totale hardware is:
Mobo
CPU
DDR x2
PSU
GPU
SSD
HDD x2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisPQ
Pc gaat niet uit door power knop ingedrukte te houden. Wijst dat ergens op? Kabeltje zit er wel in denk ik, maar heb dit nog niet eerder hoeven te gebruiken.

Zou dit een oplossing kunnen zijn?
YouTube: CMOS Hard Reset with GIGABYTE B550 Aorus Elite V2 motherboard

[ Voor 34% gewijzigd door ChrisPQ op 08-02-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:56
Welk merk en type voeding en videokaart?
Wat is het merk en type van het RAM dat je hebt gekocht?

Idd een reset van het BIOS doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:29
@ChrisPQ Kan van alles zijn, maar raadt toch aan als je dat ziet zitten om even alles los te halen en weer aan te sluiten of wat ik al aangaf alles uit te bouwen en één voor één weer op te bouwen. Kan ook zijn dat je PSU het begeven heeft. Wie weet. Kan puur toevallig zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisPQ
Heb net de heatsink losgemaakt, en die nam direct m’n CPU mee, terwijl die vergrendeld moet zitten. Is dat gebruikelijk?

uitvoering: Noctua NH-U12S chromax.black
Met bijbehorende zilverpasta van Noctua.

Voeding is vrij nieuw gekocht: uitvoering: Fractal Design Ion+ 2 Platinum 760W

GPU is vrij nieuw gekocht: uitvoering: Zotac Gaming Geforce RTX 4070 Twin Edge

Oude ram: uitvoering: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK

Nieuwe ram: uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:45
Sowieso is dat Corsair LPX-geheugen zo onbetrouwbaar als wat. Het is ongeveer het goedkoopste geheugen, maar daar krijg je ook onbekende geheugenchips voor. En daarvan draait een deel niet lekker op een
AMD.
Helaas gooien ze al die chips op een hoop en weet je dus niet wat je koopt. Alleen aan het serienummer kun je zien wat voor chips er op zitten.

Welke versie van de Dimmen heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisPQ
V3.31
Maar, oude build had corsair en die functioneert nu ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisPQ
Zonder reepjes geheugen gaan de fans aan, GPU aan, geen beeld.

Is dat een indicator dat mobo problemen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-06 08:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ChrisPQ schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:58:
Heb net de heatsink losgemaakt, en die nam direct m’n CPU mee, terwijl die vergrendeld moet zitten. Is dat gebruikelijk?
Na een een jaar ofzo als de koelpasta hard is geworden ja, maar niet als je het net geinstalleerd hebt.
Heb je gecontroleerd of je geen pinnetjes krom hebt nadat je de cpu meenam met koeler verwijderen?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisPQ
CrankyGamerOG schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:23:
[...]

Na een een jaar ofzo als de koelpasta hard is geworden ja, maar niet als je het net geinstalleerd hebt.
Heb je gecontroleerd of je geen pinnetjes krom hebt nadat je de cpu meenam met koeler verwijderen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGDDkOYW5ln8Cv9rkBBYKI6Y3-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZmpjBW597qNNoVLQ4bGnsbv.jpg?f=fotoalbum_large
Oogt in orde (oude cpu), nieuwe zelfde beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:09
ChrisPQ schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:21:
Zonder reepjes geheugen gaan de fans aan, GPU aan, geen beeld.

Is dat een indicator dat mobo problemen heeft?
Ook zonder geheugen/CPU zal normaal gesproken een moederbord wel aan gaan maar natuurlijk niet posten maar error/beep codes geven.
Als dat board geen boot status leds heeft zou je eventueel een speaker/beeper kunnen aansluiten als je die beschikbaar hebt?

Voor de rest is het natuurlijk zo kaal mogelijk als in de originele toestand proberen te starten.

Zelfde soort situatie ook
PC post niet meer na upgrade
Dit misschien nog een proberen?
Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator
vincenzobags:
The one thing that I failed to do when resetting the bios, including removing the battery was physically unplugging the psu.

Most other boards I have used recently including an MSI x570, i didn't need to unplug the psu for the bios reset to work, but in a new rig and t his motherboard, I indeed do need to unplug before bios resetting procedure.

I hope that solves your issue.
OfficerAction:
Holy shit man. After I did a BIOS update on my x670E SL my pc wouldn't boot anymore no matter what with the CPU POST status LED glowing. 50 restarts, reverting to the old BIOS and even a CMOS reset with the jumper pins didn't do anything. I thought my CPU was a goner. But unplugging and removing the battery actually did the trick, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisPQ
Alles losgehaald. Batterij zit verstopt onder I/O shroud, dus kwam daar niet bij. CMOS reset, powerknop ingedrukt.

PSU, CPU, 1x Ram -> beeld _/-\o_

Volgende stap bios update en dan die 5600x proberen. Dan ram, dan fans etc weer terug.

Hartelijk dank allen voor de verschillende tips! Als er niks meer afwijkend gaat sluit ik het topic van het weekend (inclusief update eerste post).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisPQ
Bios update ging prima, voor de zekerheid een kopie gemaakt vooraf. Vervolgens de 5600x en ram erin gezet. Aangezet…En ik ben weer terug bij af. Oude cpu erin, geen verandering.

Is er iemand in de regio Arnhem die mij (fysiek) wilt helpen? Ik ben er nu al meerdere avonden mee bezig en het enige resultaat was dat ik het heel even in oude setup werkend had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-06 17:02

SpamLame

niks

ChrisPQ schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:57:
Bios update ging prima, voor de zekerheid een kopie gemaakt vooraf. Vervolgens de 5600x en ram erin gezet. Aangezet…En ik ben weer terug bij af. Oude cpu erin, geen verandering.

Is er iemand in de regio Arnhem die mij (fysiek) wilt helpen? Ik ben er nu al meerdere avonden mee bezig en het enige resultaat was dat ik het heel even in oude setup werkend had.
Dus na BIOS update met oude CPU & oud RAM alles goed.
Vervolgens geef je aan daarna de 5600x te doen en daarna de RAM.

Dan meldt je en de CPU en de RAM te hebben gedaan en geen beeld meer te hebben.
>>Je volgt je eigen stappenplan dus niet en nu kan het het RAM zijn of de CPU of de combi ofof..

Dan meld je de oude CPU terug te plaatsen en geen verandering te zien.
>> Hoe zit het met je RAM? Heb je die ook weer omgewisseld voor je oude set?

Ik zou je graag fysiek helpen, maar tenzij jij Leiden onder regio Arnhem vind vallen blijft het voorlopig op onderstaande en op afstand.

Je moet het methodisch aanpakken door maar 1 variabele per keer aan te passen, dus vanuit de originele config die werkt verander je of de CPU of het RAM. Als je het al methodisch aanpakt deel dan ook alle resultaten, ik lees het nl hier niet terug.

Je weet dat je een werkende config hebt.
Je hebt 2 upgrades 2dehands gekocht.
Tenzij je die 2 componenten werkend hebt gezien zou ik, wetende dat er geen video-out is na vervanging, aannemen dat 1 of beide of defect is of incompatibel met 1 of meer onderdelen.
Ryzen (geen recente ervaring met team blauw) kan er "lang" over doen bij memory training, geef het platform dan ook voldoende tijd (zeer ruim genomen 5 mins) om deze fase te doorlopen.

Voor mijn eigen gemak, zou ik alles uitbouwen en testen op een niet geleidend oppervlak.

Voor elke test reset je de BIOS en verifieer dat die post (of nog mooier het OS laad)

Test de volgende combinaties;
-oude CPU oud RAM (dit weet je eigenlijk al dat deze werkt)
-oude CPU nieuw RAM
-nieuwe CPU oud RAM
-nieuwe CPU nieuw RAM

Elk van de test zou een indicatie kunnen geven waar het probleem in zit.

En indien je, zoals ik, de luxe hebt meerder PCs in huis te hebben, kan je de componenten ook daar nog afzonderlijk (en later mss samen) in testen. Hiermee kan je bv de (deel) combinatie met jouw moederbord (deels) uitsluiten/bevestigen.

[ Voor 2% gewijzigd door SpamLame op 11-02-2024 10:52 . Reden: typos/leebaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:09
Inderdaad wel een martelgang zo allemaal.
ChrisPQ schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:59:
Alles losgehaald. Batterij zit verstopt onder I/O shroud, dus kwam daar niet bij. CMOS reset, powerknop ingedrukt.
PSU, CPU, 1x Ram -> beeld _/-\o_
Ik zou toch nog eerst proberen deze (orginele) toestand weer werkend te krijgen dmv die volledige bios reset procedure?
Daarna beginnen met RAM toe te voegen/verwisselen.
Ook dan met een volledige afgesloten systeem (stekker eruit) testen of het dan wel blijft werken.
Misschien dat een nieuw onderdeel (RAM/CPU) de MB configuratie helmaal verstoort?

De CPU's steeds herplaatsen zou ik voorlopig vermijden totdat het systeem echt weer stabiel werkt (als dat weer lukt?).
Ook natuurlijk omdat je steeds herplaatsen van een kwetsbaar onderdeel zoals een CPU zoveel mogelijk wilt voorkomen.
Pagina: 1