Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertje beton
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-04 07:26
Ik heb deze zelfde vraag al gevraagd bij Canon Nederland maar nooit een antwoord gekregen.

Ik heb een Canon EOS M50 Mark 2 BK, een Canon EF-EOS m lens mount adapter, en aantal oude Canon EF lenzen. Onder andere een 75-300 zoom.

Mijn vraag is: kan ik de Canon EF-EOS m lens mount adapter combineren met een Canon EF Extender 2x lll en als volgt koppelen:

Camera - adapter - extender - lens

Kan dit überhaupt? Indien wel zijn er optische problemen te verwachten? Zal autofocus blijven werken? Zijn er dingen die specifiek niet werken in dit scenario?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

In theorie:
- geen optische "problemen" door die specifieke combinatie van adapter en extender (adapter bevat immers geen glas),
- een 2x extender an sich uiteraard wel gevolgen kan hebben voor je beeldkwaliteit. Goede kwaliteit lenzen ervoor is dus een must.

Daarnaast:
- een 2x extender is niet compatible met alle lenzen. Zie https://support.usa.canon...JPOWUlMkZINXpDSHclM0QlM0Q voor lijst met passende lenzen. Daar staat geen 75-300mm tussen
- als ie al wel compatible was, dan heeft een 2x extender wel gevolgen voor de lichtopbrengst. Je hebt kans dat een camera dan niet meer kan autofocussen. DSLR's houden meestal f/8 aan (dus een f/4-lens icm 2x converter kan nog net).

Dus misschien handig even te melden welke lens je precies hebt.

En wil je het zeker weten, dan gewoon een keertje testen in een camerawinkel :)

[ Voor 3% gewijzigd door tobiasvs op 08-02-2024 10:47 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertje beton
Hartstikke bedankt voor je antwoord Tobias.

De lens die ik heb is een Canon EF 75-300 1:4-5.6 III.

Staat inderdaad niet op die lijst. Wij wonen in Zuid Afrika en daar is minder aanbod aan goed gesorteerde camera winkels. Gelukkig hebben we wel het Krugerpark in onze achtertuin. Daarom alle reden om een lens (of extender) te zoeken waarmee we op een brandpuntsafstand van 500 tot 600 mm kunnen komen. Tegelijkertijd wil ik daar nou ook weer geen 1.500 euro aan uitgeven. Vandaar dat ik aan deze kombinatie dacht. Misschien dan toch maar zoeken naar een tweedehandse Sigma of Tamron ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Dan zou ik inderdaad zoeken naar een tweedehands exemplaar van een andere fabrikant. Vermoed dat je dan stukken beter zit qua beeldkwaliteit en gebruiksgemak (AF-snelheid). Qua prijs zal 't niet zo veel schelen.

Zou overigens niet weten welke lens je dan zou moeten kiezen. Veel beschikbaar in die range, 120-400, 150-500, 150-600... met en zonder IS ook. Misschien leuk om je bevindingen tijdens je zoektocht te delen hier, heeft de rest vast ook wat aan :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• bertje beton
Heb besloten om toch een extender te zoeken en die voorlopig met mijn oude EOS 550D te gebruiken. Ik zal hem dan ook testen met de mount adapter en hier laten weten hoe / of dat werkt.