hoe werkt het gebruik van ping?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:40
Gurus,
Ik ben redelijk nieuw in de wereld van homeassistant. 'Pingen' op zichzelf ben ik bekend mee.
Ik wil mijn TV pingen en als deze niet bereikt kan worden dan wil ik een actie doen. En ik begrijp het patroon niet helemaal, Wie kan mij op weg helpen?
Ik heb een integratie toegevoegd, ping (ICMP). De host is het ip adres van m'n tv. so far so good denk ik.
Dan wil ik een automation maken met als trigger a. het is na 23 uur savonds en b. ping kan de tv niet vinden. Zet in dat geval de slimme stekker uit.

Maar hoe richt ik die automation in? Ik zie alleen maar uitleg waarbij de ping als actie genoemd wordt, niet als trigger.
Maak ik een denkfout? Moet ik een automation maken die na 23 uur gaat pingen en deze automation op zijn beurt weer als trigger laten fungeren?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:12
Met een ping binary sensor kun je bepalen of een device aan is. De staat van die sensor kun je gebruiken als trigger voor een automation.

https://www.home-assistant.io/integrations/ping/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-05 09:13
Ik denk dat je op de goede weg bent. Ik ben zelf ook nog niet een expert op het gebied van HA, maar zviw is een trigger een verandering in een situatie. Bijvoorbeeld een state_change van een sensor of device is een trigger.

Triggers zijn dus zaken die "uit zichzelf" veranderen, door omstandigheden, of door acties die handmatig of geautomatiseerd worden uitgevoerd die effect hebben op states van devices (of eigenlijk entities).

Zo'n trigger is dan de start van een flow die, afhankelijk van eventuele condities/checks, verdere zaken kunnen beïnvloeden, zoals het uitvoeren van bepaalde acties.

Dat in zijn algemeenheid, voor zover ik weet dan ;)

Je zou dan inderdaad kunnen kiezen om een automation te maken, die bijvoorbeeld elke minuut het IP adres van de TV pingt, en de uitkomst daarvan opslaat in een entity. Noem dat dan bijvoorbeeld "tv_reachable", die dan verschillende states of waardes kan hebben.

Dan zou je extra automations kunnen maken, iets als:

trigger: het is 23:00 uur
conditie: tv_reachable == false
actie: zet de TV stekker uit

en:
trigger: tv_reachable changed to false
conditie: het is na 23:00 uur
actie: zet de TV stekker uit

Dan heb je beide condities afgevangen met een geschikte trigger om deze checks en eventuele acties af te trappen ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
"Je zou dan inderdaad kunnen kiezen om een automation te maken, die bijvoorbeeld elke minuut het IP adres van de TV pingt, en de uitkomst daarvan opslaat in een entity. Noem dat dan bijvoorbeeld "tv_reachable", die dan verschillende states of waardes kan hebben."

Zo had ik een entity nog niet bezien. Gewoon een variabele die je een waarde kunt geven, ik dacht dat een entiteit een 1-op-1 representatie was van een fysiek object. En die variabele vraag je elders uit. Object georienteerd programmeren, tijd geleden voor mij.

Mooi klusje voor het weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:12
Jailhouse schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:29:
"Je zou dan inderdaad kunnen kiezen om een automation te maken, die bijvoorbeeld elke minuut het IP adres van de TV pingt, en de uitkomst daarvan opslaat in een entity. Noem dat dan bijvoorbeeld "tv_reachable", die dan verschillende states of waardes kan hebben."
Die automation is juist niet nodig indien je de binaire sensor maakt waar ik naar linkte. Die doet dat voor je.

Simpelweg: ga naar settings, integrations, + add integration, zoek ping icmp en vul het ip in. Dat heeft je een sensor die aan of uit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je een automation met tijd-trigger maakt, en de TV zou nog aanstaan, dan kun je als een-na-laatste actie in de automation een loop kunnen maken die elke 15 minuten checkt of de TV nog steeds aanstaat:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
repeat:
  while:
    - condition:
      [...]
  sequence:
    - delay:
        minutes: 15

De laaste actie is dan het uitschakelen zelf.

Je kunt natuurlijk ook de automation laten triggeren door het ping-resultaat, maar dan loop je het risico dat je TV een keer de verbinding verliest en direct wordt uitgeschakeld terwijl je nog aan het kijken bent.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Hou er wel rekening mee dat (zeer) waarschijnlijk de tv gewoon keurig een ping beantwoord als hij op stand-by staat 😉

Ik heb een Homewizard energy plug achter het tv meubel en hou via Homey het energieverbruik in de gaten. Komt deze onder de 30w (hue syncbox met ledstrip blijven altijd aan), dan gaan de Sonos speakers aan, komt het verbruik boven de 50w dan gaat de muziek uit.

Op deze manier van alles op basis van het verbruik geregeld, bijv. stopcontact in de voortuin gebruik ik voor de Gardena robotmaaier, maar mocht iemand denken dat hij gratis zijn auto kan opladen heeft 'ie pech want boven de 50w schakelt het hele stopcontact uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-05 09:13
ouweklimgeit schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:45:
Hou er wel rekening mee dat (zeer) waarschijnlijk de tv gewoon keurig een ping beantwoord als hij op stand-by staat 😉

Ik heb een Homewizard energy plug achter het tv meubel en hou via Homey het energieverbruik in de gaten. Komt deze onder de 30w (hue syncbox met ledstrip blijven altijd aan), dan gaan de Sonos speakers aan, komt het verbruik boven de 50w dan gaat de muziek uit.

Op deze manier van alles op basis van het verbruik geregeld, bijv. stopcontact in de voortuin gebruik ik voor de Gardena robotmaaier, maar mocht iemand denken dat hij gratis zijn auto kan opladen heeft 'ie pech want boven de 50w schakelt het hele stopcontact uit.
Dat is ook een goede optie. Ik bedenk me nu dat ik zelf ook automations heb ingericht die berichten sturen als de (vaat)wasmachine of droger klaar zijn. Als het verbruik van de stekker langer dan 2 minuten <1W is geweest, is het apparaat klaar ;)

Die conditie is als trigger gebruikt, dus dat werkt heel eenvoudig...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
Onverwacht veel antwoorden, dank daarvoor! Ik dacht zelf -na alles reacties - om mijn smartplug voor het meten van het verbruik te gebruiken. Ik ga ook de Pingperikelen goed laten bezinken en werkend krijgen. Nu heb ik een Hihome smart Plug, in de tuya app kan ik prima het stroomverbruik zien.. Echter in HA zie ik in de tuya integratie alleen 'aan/uit' mogelijkheden, geen verbruik. Zou ik een andere plug moeten kopen? Ik heb er sowieso één extra nodig. Ik heb overigens sinds vorige week een skyconnect geconfigureerd met een zigbee2mqtt bridge voor mijn tradfri plugs. Die draaien nu prima. Tuya wil ik niet meer omdat je die niet echt integreert maar via machtigingen koppelt, in de cloud bij iemand. En dat heb ik liever niet. Welke zijn goedkoop en stabiel?
Pagina: 1