Advies audio versterker en speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 13:15

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Topicstarter
[edit] Tijdens het schrijven van deze post, een heel verhaal over plaatsing van speakers geschreven, zelfs een 3d tekening gemaakt. Maar daar ben ik tijdens het schrijven op een oplossing voor gekomen, nog niet ideaal maar wel het best haalbare.[\edit]

Beste medetweakers,

De afgelopen jaren luister ik vooral met koptelefoons, maar ik ben nu op zoek naar een goede setup met speakers. Het doel is om deze te gebruiken met alle bronnen, dus van de PC, TV, CD en Platenspeler. Dus een multifunctioneel systeem met twee doelen, muziek vooral metal en symphonic metal wat heel divers is en denk aan verstaanbaarheid met YT en TV.

Wat gaat er weg;
- Ik heb een Onkyo en Jamo surround set staan, wat lang best leuk is geweest. Maar eigenlijk niet fijn in gebruik is, noem bijv het bekijken van een film, waarbij het moeilijk verstaanbaar is zonder het geluid hard te zetten. Dan gebeurd er natuurlijk iets en slaat de sub in welke al op minimaal staat en dat kan ik niet in de avond aanzetten.
- De cd speler krijgt een andere bestemming

Wat heb ik in gebruik:
- Platenspeler met AT-95ML MM element en een Cambridge Audio Duo phono voorversterker
- Als speaker nu gebruik ik zowel op de PC als TV een uitvoering: Bose SoundLink Mini II Zwart in gebruik, welke verrassend goed is.
- Aune X1S Pro DAC & Headphone Amplifier (Inputs usb, digital coax en optical en line in. Output zijn line out en hoofdtelefoon)
Fantastisch ding, hierdoor kan ik alles aansluiten en zowel op de koptelefoon als op de surround alles afspelen.
- Een 31 bands spectrum analyser, want knipperende lampjes. werkt met RCA in (passtrough).
- De koptelefoons uitvoering: Sony WH-1000XM4 (Zwart) en uitvoering: Sennheiser HD 660S2 (Zwart)

Wat zoek ik;
- CD speler
- Versterker
- Speakers [de ruimte is ongeveer 3,25 x 4,75]
- Speaker kabels
- Isolation pad/stand/spikes voor de speakers
- Om de speakers een goede plaats te kunnen geven voor zowel de pc als tv 43", moet ik deze boven de monitoren hangen. Hiervoor moet ik nog een 20x20 Vesa beugel hebben, niet draaibaar wel naar voren kantelbaar.

Plaatsing speakers
Ik heb 3 monitoren landscape en de tv wil ik erboven hangen. De plaats van de speakers word dan links en recht van de monitoren op het bureau.

Wat heb ik gevonden;
Ik ben heel tevreden met de look en geluid van Cambridge Audio duo, vandaar ook deze keuzes. Verder ben ik niet iemand die het volume vol opendraait, dus niet een overdreven hoog luisterniveau. (ik heb het een keer gemeten, ik dacht dat het tussen 60-70dB was, maar kan ik nu niet controleren want het is al te laat)
Nagemeten met een UT353 sound meter, gebruikelijk luisterniveaus voor YT, TV 50-60dB, voor muziek tussen 60-70dB, een gemiddelde van 80dB vindt ik te luid.

Ik heb in overweging de AXC35 cd speler en de AXA35 versterker. Hiervoor zoek ik dan nog 2 Speakers, waarbij ik eigenlijk hoop er zonder sub vanaf te komen. Zo zat ik te kijken naar de product: Kef LS50 META welke ik er ook nog eens mooi uit vindt zien.
Dit is ook geen nieuwe combinatie, op yt en audio forums het eea over te vinden. Toevallig kwam ik een video tegen met een vergelijk van de LS50Meta of AXA25, AXA35 en CXA61, dus vermogen zou goed moeten zitten, denk ik. Maar ik ben niet echt thuis in speakers en reviews en wat er in topics worden besproken is het zo tegenstrijdig als maar mogelijk is. Dus vooraf wil ik de combinatie eigenlijk wel beluisteren.

Wat wil ik vragen;
Vooral advies voor/over speakers en dan iets wat normaal verkrijgbaar is in Nederland.
Wordt een iets totaal anders voor mij aangeraden, of beter anders doen?
Is het reel om het zonder sub te doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
Ik denk dat de AXA35 niet genoeg power heeft om LS50 Meta goed aan te sturen. Die heeft namelijk een hele lage gevoeligheid.

Wat is verder je budget?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Het moeilijke is dat ik geen goed idee heb hoeveel vermogen ik benodigd heb. Zoals ik al had omschreven met een beetje googelen, prijst de een deze combinatie aan en de ander benoemd dat het niet werkt, maar zoals alles met audio zit er nogal wat ruis en sterke meningen op het internet.

Ik heb een winkel niet te ver weg gevonden welke de AXA35, CXA81 en LS50 Meta hebben, om eerst te vragen of luister een mogelijkheid is. Maar het zou fijn zijn ook al andere speaker opties in gedachte te hebben.

Ik heb geen vast budget, maar schrijf hier zelf al voor 1750 aan componenten op, dus <2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Begrijp ik goed dat je de speakers op een bureau wilt zetten? Dus een near-field setup? Wat is de luisterafstand? Misschien kan je die 3d tekening toch delen?

Je hebt het over het slecht kunnen verstaan van dialogen. Een ding wat daar tegen zou kunnen helpen is een center speaker omdat die dan zorgt voor de dialogen. Dat betekent dan wel de aanschaf van een surround receiver ipv een stereo versterker. Daarmee kan je het volume van het center kanaal aanpassen zodat dialogen beter verstaanbaar zijn.
Verschillende av receivers hebben ook technieken aan boord met namen als "Dialogue Enhancer" om dialogen beter verstaanbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Ramon schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:11:
Je hebt het over het slecht kunnen verstaan van dialogen. Een ding wat daar tegen zou kunnen helpen is een center speaker omdat die dan zorgt voor de dialogen. Dat betekent dan wel de aanschaf van een surround receiver ipv een stereo versterker. Daarmee kan je het volume van het center kanaal aanpassen zodat dialogen beter verstaanbaar zijn.
Verschillende av receivers hebben ook technieken aan boord met namen als "Dialogue Enhancer" om dialogen beter verstaanbaar te maken.
Ik heb al vaak lopen proberen met de instellingen, maar dat ding is van 15 jaar terug en het zijn 5 van die kleine satelliet speakertjes. (helaas staat er geen model nummer op)
Meestal is het muziek of gebabbel van een detective, surround is overbodig, gewoond stereo is prima.
Begrijp ik goed dat je de speakers op een bureau wilt zetten? Dus een near-field setup? Wat is de luisterafstand? Misschien kan je die 3d tekening toch delen?
Laten we eerlijk zijn, eigenlijk zit ik altijd achter de pc en kijk ook vaak tv van achter de pc, dus links en rechts van de monitoren. De minimale afstand tussen de speakers is dan 1,60 en de luisterafstand ongeveer een meter, dus ja near field. Voor het idee van schaal 3,25 x 4,75 meter (zonder dat stukje naar de deur), de schermen zijn 23" en 43" de bureaus 80 diep en staan niet tegen de muur en kan ik nog een stuk verder ervanaf schuiven.

Ik heb veel bureauruimte nodig en in deze ruimte heeft over de jaren heen, alles overal al gestaan en is deze layout is het meest ruimte efficiënt gebleken.
In het rood heb ik het formaat van de LS50 speaker aangehouden. Overigens staan de schermen nu niet zoals op het plaatje, de tv staat nu op paars en de monitoren center rood. Er staat nu een ladeblok rechts onder rood, die haal ik weg en dan schuiven we alles naar rechts om uit die hoek weg te komen, vanwege dat schuine stuk. Blauw is een vensterbank met ingebouwde kastruimte eronder, dan moeten er eigenlijk nog een paar dikke gordijnen komen wat helpt tegen de reflectie. Dan voor de tweakers, onder oranje een netwerkkast en de pc en server staan in paars.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxZOZxrDzDGmztKrbLR9O80FGE4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/vS4LnFn0myfgYM988z9BM3rz.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
In jouw geval zou ik denk ik voor een actieve speakerset of studiomonitoren gaan. Je bespaart dan ruimte op je bureau en hoeft je geen zorgen te maken over of versterker en speaker wel bij elkaar passen.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan de Genelec 8030 of Neumann KH80 of Dynaudio LYD5 qua studiomonitoren, of anders bijvoorbeeld de Klipsch The Fives (of iets duurder The Nines).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Geluidskwaliteit is een belangrijk punt en uitstraling die past een tweede, maar ik snap het punt van de actieve speakers. Ik zat zelf ook bij de Kef LSX II te kijken, actief, een stukje kleiner en waarvan ik het misschien wel de mooiste speaker vind. Ja, en een app met de speakers vind ik toch wat minder toekomstgericht en die apps functioneren ook niet altijd fantastische Overigens heb ik wel het idee dat een speaker zoals de LS50, eerder geschikt is te behouden met een upgrade of mee te verhuizen naar een grotere ruimte.

Maar het is leuk om uit te zoeken hoe alles een beetje logische aan te sluiten is met active speakers, want dan moet het meeste toch eerst naar de dac/hamp, voor de mogelijkheid met een koptelefoon te luisteren, welke alleen een volumegeregelde rca out heeft. en ik zie ook veel hdmi arc en dat heeft de tv volgens mij niet.

Over de afmetingen, de monitoren hangen 24cm hoog en daaronder is alles vrij en ik win bureau ruimte door de tv op te hangen. Verder heb ik heb twee dozen van 32x18x18 gevonden en neergezet op de plaats waar de speaker dan zouden komen staan, ja het zijn grote speakers maar staat niet al te gek naast de 3 monitoren denk ik.

Edit: Luisterniveau toegevoegd aan TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Ik was nog een beetje aan het zoeken en eigenlijk vraag ik mij wel af, hoeveel vermogen een versterker minimaal moet hebben om een speaker tot het maximale luisterniveau te kunnen sturen. Want er zijn veelal twee gevallen te vinden op het internet, die wie zeggen dat bijv. 20W voldoende is en een ook wie zeggen meer vermogen 100W 200W 400W. Dat lijkt mij behoorlijk overdreven, een verdubbeling van de rating van de speaker en moet je gehoorbescherming gaan dragen wil je daar gebruik van maken.

Aangezien willekeurige getallen op het internet niet veel betekenen, kunnen we het benodigde vermogen ook uitreken. Laten we beginnen met de gegevens van de speaker, ik neem voor nu de LS50 Meta omdat ik deze eerder heb genoemd;
- Nominale impedantie van 8Ω en een minimum van 3,5Ω
- Gevoeligheid van 85 dB (2.83V/1M), dit betekent ook wel 1W op 1M afstand.
Dit kunnen we ook bewijzen, met de impedantie van 8Ω is P=V^2/X= 2.82^2/8= 8/8= 1W .
Dit betekend dat nominaal 1W, 85dB produceert op 1 meter afstand. In het minst gunstigste geval, dus met de minimum impedantie van 3,5Ω, is dat 2.3W

Nu de gegevens van het maximaal luisterniveau en maximale luisterafstand;
- 1 meter afstand en maximaal 2 meter van de speakers voor als er naar de tv wordt gekeken.
- Max 80dB SPL, dus 80dB waargenomen vermogen op luisterafstand, dit vindt ik al erg luid waar het nooit op wordt gezet. Maar laten we het toch heel ruim nemen op niveau risico gehoorschade, met een max SPL van 85dB, want dat is gemakkelijk om later tegen de gevoeligheid wegstrepen.
- Ook weten we dat een toename van 3dB een verdubbeling is in het benodigde vermogen, dus laten we ook nog 3dB headroom meenemen.
SPL = sound pressure level
Lreq = required SPL at listener
Lsens = loudspeaker sensitivity (1W/1M)
D2 = loudspeaker-to-listener distance
Dref = reference distance
HR = desired amplifier headroom
dBW = ratio of power referenced to 1 watt
W = power required
dBW = 10^((Lreq -Lsens+20Log(D2/Dref) + HR)/10)
dBW = 10^((20Log(1/1)+3)/10) = 2W op 1 meter afstand
dBW = 10^((20Log(2/1)+3)/10) = 8W op 2 meter
Voor wie de moeite heeft genomen het hele verhaal te lezen, dan heb je gezien dat ik het ruim genomen heb. Het resultaat is 2W op 1 meter en 8W op 2 meter afstand per speaker. Als we dan ook ruimte nemen om rekening te houden met de minimale impedantie, dan maal 2.3, komen we op uit 4.6W en 18.4W piek.

[ Voor 3% gewijzigd door zekerpixels op 16-02-2024 22:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:55
zekerpixels schreef op zondag 11 februari 2024 @ 03:12:
Ik was nog een beetje aan het zoeken en eigenlijk vraag ik mij wel af, hoeveel vermogen een versterker minimaal moet hebben om een speaker tot het maximale luisterniveau te kunnen sturen. Want er zijn veelal twee gevallen te vinden op het internet, die wie zeggen dat bijv. 20W voldoende is en een ook wie zeggen meer vermogen 100W 200W 400W. Dat lijkt mij behoorlijk overdreven, een verdubbeling van de rating van de speaker en moet je gehoorbescherming gaan dragen.

Aangezien willekeurige getallen op het internet niet veel betekenen, kunnen we het benodigde vermogen ook uitreken. Laten we beginnen met de gegevens van de speaker, ik neem voor nu de LS50 Meta omdat ik deze eerder heb genoemd;
- Nominale impedantie van 8Ω en een minimum van 3,5Ω
- Gevoeligheid van 85 dB (2.83V/1M), dit betekent ook wel 1W op 1M afstand.
Dit kunnen we ook bewijzen, met de impedantie van 8Ω is P=V^2/X= 2.82^2/8= 8/8= 1W
In het minst gunstigste geval, dus met de minimum impedantie van 3,5Ω, is dat 2.3W.
Dit betekend dat nominaal 1W, 85dB produceert op 1 meter afstand.

Nu de gegevens van het maximaal luisterniveau en maximale luisterafstand;
- 1 meter afstand en maximaal 2 meter van de speakers voor als er naar de tv wordt gekeken.
- 80dB SPL, dus 80dB waargenomen vermogen op luisterafstand, dit vindt ik al erg luid waar het nooit op wordt gezet. Maar laten we het toch heel ruim nemen op niveau risico gehoorschade, met een max SPL van 85dB, want dat is gemakkelijk om later tegen de gevoeligheid wegstrepen.
- Ook weten we dat een toename van 3dB een verdubbeling is in het benodigde vermogen, dus laten we ook nog 3dB headroom meenemen.

[...]

Voor wie de moeite heeft genomen het hele verhaal te lezen, dan heb je gezien dat ik het ruim genomen heb. Het resultaat is 2W op 1 meter en 8W op 2 meter afstand per speaker, dus 4W en 16W continue vermogen voor twee. Als we dan ook ruimte nemen om rekening te houden met de minimale impedantie, dan maal 2.3, komen we op uit 9.2W en 36.8W piek.
Ik snap er geen reet van maar mijn bijdrage is dat 50 watt per kanaal ruim voldoende is voor een bezoekje van de politie, dus staar je daar niet op blind. Veel minder is ook prima.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:32
Vermogen verteld niet het hele verhaal, een stabiele voeding is veel belangrijker. Een 25 watt klasse A versterker zal het fluitend doen, waar een klasse A/B met 70 watt in dezelfde situatie volledig door zijn knieën kan gaan. Daarnaast is energieverbruik eventueel ook nog een issue. Als je veel vermogen, stabiliteit en een laag verbruik wil dan zou ik mij sowieso in Class D versterkers verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Wellicht interessant voor je als je naar studio monitoren kijkt.

https://www.audiosciencer...asurements-by-erin.50322/

YouTube
YouTube: Thomann Swissonic A306 Has Entered the Chat.

[ Voor 25% gewijzigd door CPM op 13-02-2024 21:54 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Pagina: 1