x
[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1973694 op 08-04-2024 12:39 ]
[ Voor 18% gewijzigd door Fr33z op 08-02-2024 01:50 ]
Dat is zeker niet het geval. De partij die plaatst zal onderzoek moeten doen naar de geschiktheid van de opstelplaats. De rekentool van de overheid biedt hier hulp in om te bepalen of de gekozen opstelplaats voldoet aan de wetgeving: 40dB op de erfgrens. In geval van een silence mode die gebruikt wordt is het overdag maximaal (tussen 07.00 en 19.00) 45dB op de erfgrens.JDillinger schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:50:
Dit kun je vast zo Googlen. Maar mij lijkt: wie eist bewijst..
ik. zou proberen iets positiever er in te gaan. Er zijn zat dingen te bedenken zonder 'nutteloos' geld uit te geven aan een meting. Wellicht zijn de buren bereid de instellingen wat aan te passen zodat op de tijden dat je er last van hebt de warmtepomp minddr hard draait. Of ze plaatsen er een scherm met kokosmatten oid tussen, desnoods stel je voor de kosten te splitten.Anoniem: 1973694 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 00:21:
[...]
Dar gesprek gaat binnenkort plaatsvinden, maar wedden dat het niets gaat opleveren? Dat gaat 99% zeker een discussie worden wel/niet te veel geluid. En daar wil ik op voorberied zijn door nu al informatie in te winnen.
Anoniem: 1221402
Wat een aannames. Wij hebben een huis gekocht met een warmtepomp op een plat dak. Niets wetende van hoe dat ding destijds werkte, heb ik het 24/7 laten draaien ipv 7-22 zoals die eerst op stond gezien de vloerverwarming. De buren hebben bijna een maand lang niet geslapen om dan pas eens contact op te nemen. Weer op 7-22 gezet en het overlast flink gereduceerd met betontegels en bigfoots. Ik sliep toen op zolder dus merkte het zelf nog niet.Anoniem: 1973694 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 00:21:
[...]
Dar gesprek gaat binnenkort plaatsvinden, maar wedden dat het niets gaat opleveren? Dat gaat 99% zeker een discussie worden wel/niet te veel geluid. En daar wil ik op voorberied zijn door nu al informatie in te winnen.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Anoniem: 1221402
Ver onder de marges van 7 jaar terug is ook niet lastig.SinergyX schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:53:
Wij hebben dit geval gehad goeie 7 jaar geleden, waar vanuit de gemeente een adviseur/mediator is langsgekomen en de afspraak 'kosten ongelijk' heeft afgesproken. Een partij uitgekozen (met offerte) waar iedereen akkoord mee was, het resultaat van de meting bepaalde wie er de kosten zou krijgen.
Uiteindelijk zat onze ver binnen de marges (alsnog later een 'omkasting' gemaakt) dus buurman betaalde de kosten.
Het zal geen harde regel zijn, maar wel een imho eerlijke verdeling als het over een wellus/nietus gaat.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Anoniem: 1973694 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 00:21:
[...]
Valt uiteindelijk heel erg mee dus@update: Ik heb een paar weken geleden gesproken met de buurman. Hij heeft nooit een geluidsberekening laten maken en/of vergunning aangevraagd. Maar iedereen kan wel inzien dat een warmtepomp op 2-3 meter van de erfgrens tot overlast bij de buren kan leiden. Hij heeft beloofd binnen afzienbare tijd de pomp in een geluidswerende kast te plaatsen, dus dat wachten we dan maar af.
[ Voor 35% gewijzigd door YakuzA op 02-03-2024 10:42 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat moeten we nog zien natuurlijk. Een fatsoenlijke suskast kost zo een paar k. Wat je dan ook veel ziet zijn decoratieve kasten of houtbouwsels zonder noemenswaardige accoustische demping.
Dit lijkt me een recept voor teleurstelling bij ten minste één partij. Hopelijk wordt er wel gerekend aan wat nodig is qua reductie. En dan de juiste maatregel.Anoniem: 1973694 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:17:
@update: Ik heb een paar weken geleden gesproken met de buurman. Hij heeft nooit een geluidsberekening laten maken en/of vergunning aangevraagd. Maar iedereen kan wel inzien dat een warmtepomp op 2-3 meter van de erfgrens tot overlast bij de buren kan leiden. Hij heeft beloofd binnen afzienbare tijd de pomp in een geluidswerende kast te plaatsen, dus dat wachten we dan maar af.
Als dat een goede kast is, kan het geluidsniveau misschien zo’n 10 Db A omlaag en daarmee zou het net binnen de norm van 40 Db A blijven, Ik zou de situatie daarna opnieuw moeten bekijken. Om eerlijk te zijn heb ik mijn twijfels. Natuurlijk kreeg ik het verwijt dat ik eerder had moeten klagen, maar hij hoort het zelf natuurlijk ook wel als hij een keer om zijn huis loopt.
Ik begrijp wel dat er op dit forum veel voorstanders van warmtepompen zijn, maar persoonlijk vind ik ze in woonwijken een plaag. Waar je vroeger de vogeltjes hoorde fluiten, hoor je nu één of meerdere pompen draaien. Het hele plezier om in de tuin te werken is verdwenen. Het is anders dan een bouwklus of een feestje bij de buren, want dat eindigt. Dit gaat dag in dag uit, uur na uur door en als je pech hebt, ook in de nacht. In de zomer gaan ze vol open als airco omdat de stroom van de panelen dan gratis is.
De geluidseffecten van zogenaamde stille pompen zijn een onderschat probleem voor de woonkwaliteit.
Dan trekken veel pompen het in de winter niet meer en wordt veelal gekozen voor milieuvervuilende houtstook, ook bij mijn buurman die daarvoor (ook zonder vergunning) een schoorsteen heeft gebouwd.
Ik las laatst dat fabrikanten zelfs warmtepompen hebben ontwikkeld die op een schuin dak geplaatst kunnen worden. Wat zal dat een overlast gaan geven, want dan zijn er geen stenen muren meer die het geluid min of meer blokkeren.
Ik val met mijn gasketel niemand lastig en moderne cv ketels produceren, naast warmte, alleen beperkte hoeveelheden co2 en water. De efficiëntie van de verbranding is nagenoeg 100%. Als ik de thermostaat omhoog zet, is mijn woonkamer binnen 5 minuten aangenaam warm, bij warmtepompen werkt het veel trager.
Afgezien van het verbruik van compressoren om de leiding onder druk te zetten, gaat bij het transport van gas geen energie verloren, dit i.t.t. tot de onvermijdelijke verliezen bij het transport van elektriciteit. Er is gas in overvloed op de wereld, het wordt zelfs afgefakkeld bij de productie van olie. Veel van onze electriciteit wordt opgewekt in gasgestookte centrales, want kolen zijn te vervuilend en kernenergie willen we niet vanwege een afvalprobleem. Gas is uiterst milieuvriendelijk, maar wordt niet gezien als duurzaam omdat het niet vernieuwbaar is. Ik moet wel toegeven dat schaliegas niet altijd op een milieuvriendelijke manier wordt gewonnen. Dat doen we in Nederland niet, maar we importeren het wel uit de VS.
Het mij ook niet duidelijk hoe de sommetjes met de warmtepompen als investering uitkomen. Ik verbruik in het najaar ‘s-avonds zo’n 15 kW aan energie. Een warmtepomp van dat vermogen zou me zo’n 15 000 euro kosten, nog afgezien van de installatie en de noodzakelijke aanpassingen elektra.
Ik krijg dan een flinke machinekamer op mijn zolder en het moet ook nog eens technisch allemaal goed werken, ook in combinatie met de ketel die je nog steeds als backup en voor het douchen nodig hebt.
Eigenlijk moet je ook nog je dak vol leggen met panelen, anders loopt de elektrarekening weer op. Maar ‘s-avonds, juist als je warmte nodig hebt, doen de panelen niets en kan het alleen uit omdat er een salderingsregeling is, zolang het duurt.
Wat mij tenslotte ook verbaast is dat iedereen panelen op het dak legt, zonder een bouwkundige constructieberekening. Alles bij elkaar kan het een behoorlijk gewicht zijn, maar niemand maakt zich blijkbaar zorgen over de belasting voor het dak. Ik vraag me af hoe dat uitpakt bij een wat ouder huis waarvan de draagbalken al in kwaliteit hebben ingeboet, en waar, behalve de panelen in de winter ook nog eens een flink pak sneeuw komt te liggen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Natuurlijk kan de gemeente iets - ook zonder meter en zelf metenThe Eagle schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:17:
Jij hebt herrie, een handhaver geen meters. Dus per saldo is er niks als je niet zelf gemeten hebt. Zonder metingen kun je ook niet om handhaving vragen.
En dan nog: wat verwacht je van je buren, dat ze hun verwarming maar uit zetten omdat jij er last van hebt?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Fijn dat je buurman actief wil meewerken en meedenken, dat komt vast goed.Anoniem: 1973694 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:17:
@update: Ik heb een paar weken geleden gesproken met de buurman. Hij heeft nooit een geluidsberekening laten maken en/of vergunning aangevraagd. Maar iedereen kan wel inzien dat een warmtepomp op 2-3 meter van de erfgrens tot overlast bij de buren kan leiden. Hij heeft beloofd binnen afzienbare tijd de pomp in een geluidswerende kast te plaatsen, dus dat wachten we dan maar af.
Als dat een goede kast is, kan het geluidsniveau misschien zo’n 10 Db A omlaag en daarmee zou het net binnen de norm van 40 Db A blijven, Ik zou de situatie daarna opnieuw moeten bekijken. Om eerlijk te zijn heb ik mijn twijfels. Natuurlijk kreeg ik het verwijt dat ik eerder had moeten klagen, maar hij hoort het zelf natuurlijk ook wel als hij een keer om zijn huis loopt.
Ik begrijp wel dat er op dit forum veel voorstanders van warmtepompen zijn, maar persoonlijk vind ik ze in woonwijken een plaag. Waar je vroeger de vogeltjes hoorde fluiten, hoor je nu één of meerdere pompen draaien. Het hele plezier om in de tuin te werken is verdwenen. Het is anders dan een bouwklus of een feestje bij de buren, want dat eindigt. Dit gaat dag in dag uit, uur na uur door en als je pech hebt, ook in de nacht. In de zomer gaan ze vol open als airco omdat de stroom van de panelen dan gratis is.
De geluidseffecten van zogenaamde stille pompen zijn een onderschat probleem voor de woonkwaliteit.
Dan trekken veel pompen het in de winter niet meer en wordt veelal gekozen voor milieuvervuilende houtstook, ook bij mijn buurman die daarvoor (ook zonder vergunning) een schoorsteen heeft gebouwd.
Ik las laatst dat fabrikanten zelfs warmtepompen hebben ontwikkeld die op een schuin dak geplaatst kunnen worden. Wat zal dat een overlast gaan geven, want dan zijn er geen stenen muren meer die het geluid min of meer blokkeren.
Ik val met mijn gasketel niemand lastig en moderne cv ketels produceren, naast warmte, alleen beperkte hoeveelheden co2 en water. De efficiëntie van de verbranding is nagenoeg 100%. Als ik de thermostaat omhoog zet, is mijn woonkamer binnen 5 minuten aangenaam warm, bij warmtepompen werkt het veel trager.
Afgezien van het verbruik van compressoren om de leiding onder druk te zetten, gaat bij het transport van gas geen energie verloren, dit i.t.t. tot de onvermijdelijke verliezen bij het transport van elektriciteit. Er is gas in overvloed op de wereld, het wordt zelfs afgefakkeld bij de productie van olie. Veel van onze electriciteit wordt opgewekt in gasgestookte centrales, want kolen zijn te vervuilend en kernenergie willen we niet vanwege een afvalprobleem. Gas is uiterst milieuvriendelijk, maar wordt niet gezien als duurzaam omdat het niet vernieuwbaar is. Ik moet wel toegeven dat schaliegas niet altijd op een milieuvriendelijke manier wordt gewonnen. Dat doen we in Nederland niet, maar we importeren het wel uit de VS.
Het mij ook niet duidelijk hoe de sommetjes met de warmtepompen als investering uitkomen. Ik verbruik in het najaar ‘s-avonds zo’n 15 kW aan energie. Een warmtepomp van dat vermogen zou me zo’n 15 000 euro kosten, nog afgezien van de installatie en de noodzakelijke aanpassingen elektra.
Ik krijg dan een flinke machinekamer op mijn zolder en het moet ook nog eens technisch allemaal goed werken, ook in combinatie met de ketel die je nog steeds als backup en voor het douchen nodig hebt.
Eigenlijk moet je ook nog je dak vol leggen met panelen, anders loopt de elektrarekening weer op. Maar ‘s-avonds, juist als je warmte nodig hebt, doen de panelen niets en kan het alleen uit omdat er een salderingsregeling is, zolang het duurt.
Wat mij tenslotte ook verbaast is dat iedereen panelen op het dak legt, zonder een bouwkundige constructieberekening. Alles bij elkaar kan het een behoorlijk gewicht zijn, maar niemand maakt zich blijkbaar zorgen over de belasting voor het dak. Ik vraag me af hoe dat uitpakt bij een wat ouder huis waarvan de draagbalken al in kwaliteit hebben ingeboet, en waar, behalve de panelen in de winter ook nog eens een flink pak sneeuw komt te liggen.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq