GPU gaat meerdere keren per minuut naar de 100% fan speed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Heb een GIGABYTE GeForce RTX 3070 Ti EAGLE die erg heet wordt tijdens het gamen (85-86 graden) in PUBG en andere games. Meerdere keren per minuut gaan de fans ineens keihard en luid draaien voor een seconde of 5.

Een jaar geleden gebeurde dat nooit. Paar maanden geleden begonnen met af en toe een keer tijdens een PUBG-sessie. En nu gebeurt het echt regelmatig, soms meerdere keren per minuut.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? En zou dat dan ook zelf op te lossen zijn?

Driver al een paar keer geupdate, maar verandert niets aan de zaak. Heb al naar de binnenkant van de kast en GPU gekeken maar zie niks bijzonders en stof valt ook mee.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinvol
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-07 17:08
Je zou kunnen kijken, of je in de nvidia control panel je power management mode kan aanpassen, en of dat wat doet.
Ik denk dat je zowiezo voor die games maximum performance kan aanzetten als je ze toevoegd er aan, dan zou die niet meer stil moeten vallen en gewoon constant draaien ipv aan en uit.

Anders is er nog een fancurve in te stellen met een programma zoals Afterburner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Zinvol schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:42:
Je zou kunnen kijken, of je in de nvidia control panel je power management mode kan aanpassen, en of dat wat doet.
Ik denk dat je zowiezo voor die games maximum performance kan aanzetten als je ze toevoegd er aan, dan zou die niet meer stil moeten vallen en gewoon constant draaien ipv aan en uit.

Anders is er nog een fancurve in te stellen met een programma zoals Afterburner?
Daar ga ik morgen zeker eens naar kijken.

Maar als die fans op 100% gaan is het wel echt heel erg luidruchtig. Dus dat zou ik eigenlijk niet constant willen :)

Daarnaast vraag ik me ook vooral af of het komt dat het nu ineens heel vaak gebeurt en vroeger niet. Zou er dan toch iets 'kapot' gegaan zijn? Of is de thermal paste niet meer goed of zo? Denk toch dat het voornamelijk een hardware probleem is wat we dan met software tweaks gaan 'maskeren' op die manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twinkie89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 12:22
Ik heb een Gigabyte AORUS GeForce RTX 2080 Xtreme 8G en die had een tijd geleden exact hetzelfde probleem. Fans die om de zoveel seconden naar >100% fan speed gingen wat enorm veel herrie maakte.

Het probleem was ingedroogde thermal paste. Ik heb deze vervangen (en later ook nog wat thermal pads op de memory chips) en dat heeft het probleem in z'n geheel opgelost.
Helaas gebruikt Gigabyte goedkope thermal paste die binnen een paar jaar op is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stab
Twinkie89 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 02:59:
Ik heb een Gigabyte AORUS GeForce RTX 2080 Xtreme 8G en die had een tijd geleden exact hetzelfde probleem. Fans die om de zoveel seconden naar >100% fan speed gingen wat enorm veel herrie maakte.

Het probleem was ingedroogde thermal paste. Ik heb deze vervangen (en later ook nog wat thermal pads op de memory chips) en dat heeft het probleem in z'n geheel opgelost.
Helaas gebruikt Gigabyte goedkope thermal paste die binnen een paar jaar op is..
Ah, nou dan ga ik daar eens naar kijken. Dankje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motaro
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-09 10:12

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

Stab schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:58:
[...]

Ah, nou dan ga ik daar eens naar kijken. Dankje.
was bij mijn GIGABYTE RTX3080 master 10gb ook. ook al was cpu niet echt warm bij gamen toch ging fans op 100%. heb toen al thermal pads vervangen en probleem was weg.

maar gebruik wel de juist dikte thermal pads. anders maakt niet goed contact en raakt hij weer over ver hit.

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik sluit me aan met de rest, Gigabyte is in zijn algeheel een wat goedkoper (niet perse slecht!) merk.

Iets als HWiNFO https://www.hwinfo.com/download/ kan helderheid geven over bepaalde hotspots, waarschijnlijk wordt er één heel heet door slecht contact (ondanks dat het gemiddelde goed blijft) en gaat daarom in 'paniek' naar 100%

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stab
Heb inmiddels de koelpasta vervangen en hiermee is het probleem opgelost. Althans, de temps liggen nu wat lager en ook de hot spot ligt wat lager, waardoor de fans niet meer naar 100% gaan.

De thermal pads zagen er ook niet echt lekker meer uit, maar die heb ik niet vervangen. Op zich redelijke temps nu, al is er nog steeds een hot spot die af en toe rond de 99.5 graden uit komt. Dit was voorheen 105 graden en ergens rond die koers gaat de fan naar 100% denk ik.

De core + mem temps zijn nu zo'n 80-85 graden en komen daar ook niet meer boven. Dus voor nu laat ik het zo. Als het weer begint dan denk ik dat het aan de pads ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motaro
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-09 10:12

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

Stab schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:29:
Heb inmiddels de koelpasta vervangen en hiermee is het probleem opgelost. Althans, de temps liggen nu wat lager en ook de hot spot ligt wat lager, waardoor de fans niet meer naar 100% gaan.

De thermal pads zagen er ook niet echt lekker meer uit, maar die heb ik niet vervangen. Op zich redelijke temps nu, al is er nog steeds een hot spot die af en toe rond de 99.5 graden uit komt. Dit was voorheen 105 graden en ergens rond die koers gaat de fan naar 100% denk ik.

De core + mem temps zijn nu zo'n 80-85 graden en komen daar ook niet meer boven. Dus voor nu laat ik het zo. Als het weer begint dan denk ik dat het aan de pads ligt.
mooi en hoop dat zo blijft.

wat wel merkte bij mijn dat schroefjes na tijdje beetje los kwam en op new vast gezet moest worden.

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Pagina: 1