Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• RobbinNL046
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-05 23:28
Hoi allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren om zonnepanelen aan te schaffen voor ons nieuwe huis waar wij 1 mei 2024 in kunnen trekken. Zodoende heb ik een aantal offertes opgevraagd waarvan eentje mij echt positief opviel qua prijs / wp prijs. Nu wil ik deze graag voorleggen, aangevuld met de specifieke omstandigheden die voor ons huis gelden. Graag hoor ik jullie mening en of dit een goede keuze voor mij zou zijn.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWanzojCp_4yVAUhUMgBP1cXb8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q4d2RCWq8FYpWpGsfcsCjvAI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdgJkghMdIXL8nIgu3jH603-bXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yVIiP2FRqRPnW7zA7PhtE79I.png?f=user_large

Het lessenaarsdak waar de panelen op zouden moeten komen is op het noorden georiënteerd waarbij de hellingshoek van het dak net iets minder dan 20% is.
Beschikbare (dak)ruimte
+/- 28m2 (=oppervlakte zolder). Hier zit wel nog een luchtafvoer van de cv ketel die door het dak gaat waardoor een aantal panelen mogelijk op de carport geplaatst moeten worden. Dit laatste heeft niet mijn voorkeur.
Schaduw
Geen last van schaduw, wel van het feit dat het dak op het noorden georiënteerd is. Zodoende leek het mij beter om te werken met een micro-omvormer systeem om op die manier per paneel het hoogste rendement te halen. Omdat ik verwacht dat het rendement lager uitvalt dan wanneer de panelen op het zuiden georiënteerd zijn (logisch) verwacht ik meer dan 5000 wp nodig te hebben om ongeveer op 3500 wp uit te komen.
Jaarverbruik
Op basis van vorige bewoners (3 personen) 2923Kw. Wij zijn met 2 personen maar gaan wel vloerverwarming leggen + willen binnen 2 jaar een hybride warmtepomp gaan plaatsen en hopen in de toekomst met meer personen in huis te zijn vanwege kinderen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Onbekend. Dit moeten wij nog navragen bij de verkopers. Echter heb ik wel een foto van de meterkast. Wellicht dat jullie kunnen zien en aangeven of het om een 1-fase of 3-fase gaat?
Budget en doel
+/-6000 euro. De eerste offerte zat op 6750, de tweede op 6450 en ik heb de laatste offerte naar 6250 kunnen bijstellen. Op het moment dat we vooruit betalen zal dat nog 3% korting opleveren waardoor we op 6067,50 euro zullen uitkomen.
Wie gaat het project uitvoeren
De Duurzame Jongens, hier lees ik veel positieve reviews en ervaringen over.
Bijhouden van data
Leuk om dit bij te kunnen houden maar dit is geen vereiste. Een standaardapp is voldoende.
Reeds verkregen offertes
twee offerts, waarvan de ander op Wp prijs van 1,44 wp uitkwam. Een heel stuk duurder voor iets beter panelen (wel minder in aantal) en hetzelfde merk micro-omvormers. Verder wilde ik Veh zonnepanelen opvragen alleen is dat (schijnbaar) niet mogelijk bij een dak op het noorden.
Regio
Noord-Brabant

Mochten er nog andere zaken uitleg behoeven zodat jullie beter advies kunnen geven dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!

[ Voor 81% gewijzigd door RobbinNL046 op 07-02-2024 23:24 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37

DukeBox

loves wheat smoothies

edit: top!

[ Voor 189% gewijzigd door DukeBox op 08-02-2024 21:44 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• RobbinNL046
Zeer terechte opmerking. Zodoende heb ik zojuist de template gebruikt.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Waarom denk je dat micro meer opleveren? Gewoon een string en gaan.

En prijs. Ik heb 3 maanden geleden €7200,- betaald voor 17 Jinko's 430 verdeeld over 2 dakvlakken NO en ZW met een Goodwe inclusief verwijderen van 10 oude panelen om dakpannen te leggen en ze zijn daarna teruggekomen om nieuwe te leggen. Laat verwijderen €300,- kosten heb ik €6900,- betaald.

[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 07-02-2024 23:34 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
RobbinNL046 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:55:.
Schaduw
Geen last van schaduw,
[…]
Zodoende leek het mij beter om te werken met een micro-omvormer systeem om op die manier per paneel het hoogste rendement te halen.
Micro’s zijn volledig kansloos om bij gebrek aan schaduw meer stroom te produceren. Ze hebben een fractie lagere efficiëntie en er is niets waarmee ze dat goed kunnen maken.

Dus houdt het simpel, ga voor een enkelfase string systeem. Je hebt aan een 3,6kW al riant genoeg: https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Dan bespaar je rustig >€1000 aan materiaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 08-02-2024 06:40 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobbinNL046
Ah helder. Dank voor jullie reacties!

Ik dacht dat vanwege het feit dat de ligging op het noorden niet ideaal is, en de panelen minder zon zouden pakken, een micro-omvormer systeem daarbij efficiënter zou zijn.

En de veronderstelling dat een 'standaard' omvormer na +/- 12 jaar vervangen moet worden waardoor je die initiële besparing alsnog moet investeren weegt daar dan ook niet tegenop?

En het feit dat een systeem met micro-omvormers meer future proof is (mogelijk met straks een thuisbatterij o.i.d.) is de keuze voor micro-omvormers ook niet waard?

• MotorBeast
@RobbinNL046 Een Goodwe omvormer kost je zo'n €550,-. Mocht hij over 12 jaar dood zijn, kan je hem makkelijk zelf vervangen. Afschrijving omvormer zo'n 5 tientjes per jaar.

• RobbinNL046
@MotorBeast @Ronald dankjulliewel! En in hoeverre is het mogelijk om met een string systeem in de toekomst makkelijk uit te breiden qua aantal panelen? Zeker wanneer ik binnen twee jaar een warmtepomp wil aanschaffen en mogelijk ook in combinatie met een thuisbatterij oid?

Ik heb contact gehad met het bedrijf waar ik de offerte vandaan heb en zij geven aan dat ik qua toekomstbestendigheid beter voor een micro-omvormer systeem kan gaan, hoewel ik snap dat zij waarschijnlijk ook het product met de meeste marge willen aanbieden. Ik zie door de bomen het bos niet meer, vandaar mijn vragen.

Bijgevoegd is de offerte voor het string systeem vanuit hun.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tvj9cjR5Y6AE7r2meumi0-tRQhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGFZMWNHGDobw832b3MCYATh.jpg?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
@RobbinNL046 Niet later bijleggen. Gelijk volgooien. Kans dat je op termijn niet dezelfde panelen kan krijgen is heel groot. Verder kan je nu nog salderen en zoals het er nu uitziet gaat dit niet beter worden. Als je meer panelen nu afneemt kan je meer korting vragen en is voor 1 hen 1 grote klus. Wat je niet saldeert krijg je vergoeding voor. Ik was tot voor kort hier met 4 personen, verwarm met L/L een huis en verstook ongeveer 6000kWh.

NB: toch mooi 2 mille in the pocket. ;) En niet aanbetalen!!!

[ Voor 51% gewijzigd door MotorBeast op 08-02-2024 13:14 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Eens met @MotorBeast.

Aanvullend: extra veel uitgeven voor uitbreidbaarheid, wat installateurs vervolgens vaak niet willen uitvoeren, om vervolgens bij uitbreiding de volle mep “voorrijkosten/opstartkosten” nogmaals te betalen.

Leg je dak in 1x vol en dan ben je uiteindelijk enkele duizenden voordeliger af.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:09
RobbinNL046 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:52:
Ik heb contact gehad met het bedrijf waar ik de offerte vandaan heb en zij geven aan dat ik qua toekomstbestendigheid beter voor een micro-omvormer systeem kan gaan, hoewel ik snap dat zij waarschijnlijk ook het product met de meeste marge willen aanbieden. Ik zie door de bomen het bos niet meer, vandaar mijn vragen.

Bijgevoegd is de offerte voor het string systeem vanuit hun.
Micro-omvormers optimaliseren in dit geval enkel de marge van de installateur. Voor een accu systeem zijn micro-omvormers juist niet optimaal, een accu werkt immers op DC-spanning, met micro's wordt de gelijkspanning van het PV paneel omgezet in AC, om vervolgens voor de accu weer terug omgezet moet worden naar DC, iedere omzetting zorgt voor efficientie verlies, kortom niet optimaal.

Met string omvormer moeten wel de 12 panelen op hetzelfde dakvlak liggen of je moet afdoende panelen op een ander dakvlak leggen (zodat de opstartspanning van de omvormer ook voor de 2e MPTT wordt gehaald). Je kunt niet met een string omvormer 10 panelen op noord leggen en nog 2 op het garagedak.

• RobbinNL046
Dank voor jullie antwoorden, echt heel erg fijn en bruikbaar!

@Oilman Bij de laatste offerte is er uitgegaan van een legplan waarbij alle 12 zonnepanelen op hetzelfde dak(vlak) worden gelegd, wat ook mijn voorkeur heeft en zoals ik begrijp dus zelfs efficiënter is.
Ik zal verder even navragen wat het maximaal aantal panelen is dat mogelijk is op ons dak(vlak) (al vermoed ik dat het er niet veel meer zullen zijn) en dan kijk ik nog even wat er van de prijs af kan. Hebben jullie enig idee/beeld wat een bruikbaar wp prijs is voor een dergelijk systeem? Zoals het er nu naar uitziet zit ik nu op €0,82 (€4272 / 5220 wp {theoretisch}).

Fijne avond!

• MotorBeast
€0,82 is heel netjes. Bel je installateur gewoon op en vraag hem wat hij kan bieden voor je totaal. Als je vindt dat er nog wat vanaf kan gewoon vragen. De markt is nu aan de koper. De run op panelen is voorbij. Wel reeel blijven. Die man moet ook eten. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 08-02-2024 19:54 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Oilman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:03:
Voor een accu systeem zijn micro-omvormers juist niet optimaal, een accu werkt immers op DC-spanning, met micro's wordt de gelijkspanning van het PV paneel omgezet in AC, om vervolgens voor de accu weer terug omgezet moet worden naar DC, iedere omzetting zorgt voor efficientie verlies, kortom niet optimaal.
Vergeet niet dat DC naar DC omzetting ook verliezen met zich meebrengt. Daarnaast is het omzettingsverlies naar verhouding heel weinig met het verlies dat je hebt met de stroom in en uit je accu stoppen/halen. Ook heb je met AC minder verlies in je kabels (bij gelijke draaddikte en lengte) en ben daardoor flexibeler met het plaatsen van je accu.

Vaak wordt er beweerd dat micro's een hoger rendement hebben (heb daar geen harde cijfers van) maar mocht dat zo zijn en ze ook iets sneller beginnen en langer doorgaan met leveren (al zal dat niet veel zijn), scheelt dat wel weer om het (mogelijk) hogere rendementsverlies te compenseren.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:09
DukeBox schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:44:
[...]

Vergeet niet dat DC naar DC omzetting ook verliezen met zich meebrengt. Daarnaast is het omzettingsverlies naar verhouding heel weinig met het verlies dat je hebt met de stroom in en uit je accu stoppen/halen. Ook heb je met AC minder verlies in je kabels (bij gelijke draaddikte en lengte) en ben daardoor flexibeler met het plaatsen van je accu.

Vaak wordt er beweerd dat micro's een hoger rendement hebben (heb daar geen harde cijfers van) maar mocht dat zo zijn en ze ook iets sneller beginnen en langer doorgaan met leveren (al zal dat niet veel zijn), scheelt dat wel weer om het (mogelijk) hogere rendementsverlies te compenseren.
Round trip loopt het verlies op tot 80%, een accu is immers ook niet perfect, dus iedere procent die je kwijt raakt in een omzetting is er 1 te veel. DC>AC om vervolgens AC>DC te doen gaat echt meer verlies opleveren dan 1x DC>DC.

Micro's zijn nu eenmaal minder efficient in de DC-AC omzetting omdat ze een veel grotere transformatie stap moeten maken. Een omzetting van 30-35Vdc naar 230Vac is nu eenmaal niet zo efficient te doen als dat je 300-350Vdc naar 230Vac om zet. Ook volgens de datasheets zijn string omvormers efficienter dan bijv Enphase, het is geen wereld van verschil, maar zeker niet in het voordeel van de micro's.

Micro's zijn een prima oplossing als er veel verschillende kleine dakvlakken zijn en zeer specifieke schaduw uitdagingen, maar voor de rest is het vooral veel blaat van de efficiente marketing machine van Enphase.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Oilman schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:46:
DC>AC om vervolgens AC>DC te doen gaat echt meer verlies opleveren dan 1x DC>DC.
Het lastige is dat (ik) daar nergens duidelijke info over kan vinden. Er wordt veel beweerd dat de efficiëntie elkaar niet veel ontloopt zolang je binnen de marges blijft waar de omzetting het meest efficient is. Sessy heeft hier wel wat info over, met name over de roundtrip van de accu maar niet specifiek de AC/DC en DC/AC omzetting.

Er is wel onderzoek gedaan naar AC/DC en DC/DC conversie, al is dit meer gericht op ventilatie/licht/facility daaruit blijft dat de potentie van betere efficiëntie van DC/DC omzetting in veel gevallen niet gehaald wordt (of AC/DC is gewoon heel efficient te doen), volgens het document rond de 92% met uitschieters naar 94%. DC/AC is wel een ander verhaal, de CEC waarden liggen daar rond de 96%, met een stabiele aanvoer van een accu kan je daar misschien in de buurt komen maar met PV is het denk ik lager. Misschien ben ik de optimistisch maar ik neem 87% PV en 92% accu in mijn voorbeeld, voor PV DC-DC neem ik 92% (i.p.v. 94%) gezien het ok om variabele load gaat.

Terug komende op jouw voorbeeld, dat moet je dan wel volledig opschrijven:

AC coupled accu met micro / losse string inverter;
DC(pv) -> AC(net) 87% , AC -> DC (accu) 92%, accu efficiency 80%, DC(accu) -> AC(net) 92%
Van 1000Wh blijft daar dan 589Wh van over (zonder accu was dat 870Wh geweest).

DC coupled string inverter;
DC(pv) -> DC(accu) 92%, accu efficiency 80%, DC(accu) -> AC(net) 92%
Van 1000Wh blijft daar dan 677Wh van over (zonder accu was dat 870Wh geweest).

Helaas zijn deze waarden nergens te versificeren, het is dus meer een zogenaamde 'educated guess' verlies in kabels komt hier uiteraard ook nog bij kijken net als accu/omvormer temperatuur en kwaliteit van de gebruikte materialen.

Als de waarden enigszins geverifieerd kunnen worden dan kan je er pas mee rekenen wat het doet met de ROI op AC vs. DC coupled oplossingen.

tldr; het verschil met niet geverifieerde data is ~ 10% (DC coupled: 77,8%, AC coupled: 67,7)
Ook volgens de datasheets zijn string omvormers efficienter dan bijv Enphase, het is geen wereld van verschil, maar zeker niet in het voordeel van de micro's.
Ik kom dat nergens tegen, sterker nog, volgens dit onderzoek van een vooraanstaande France universiteit is er eigenlijk geen verschil bij vergelijkbare omstandigheden.

Wat ik zelf het grootste nadeel vind van DC accu oplossingen (anders dan zelfbouw) is de vendor lock-in. Ook schaalbaarheid is lastiger waar je met AC in theorie alle merken door elkaar kan gebruiken (vereist wel aansturing zodat ze niet elkaar gaan opladen).

De levensduur van een string omvormer is (op papier) lager dan een micro, met je accu systeem daarin geïntegreerd is het maar de vraag of je de accu's nog steeds kan gebruiken bij defect/vervanging. Wat ook veel mensen niet meenemen, als je verhuisd kan je een AC accu makkelijker meenemen waar bij een geïntegreerde DC oplossing dit niet zomaar mogelijk is.

Waar mogelijk zou ik altijd voor de meest efficiënte (lees: minste verlies) oplossing kiezen, maar de accu zelf is nog steeds de grootste aandeel hierin oftewel, iedere Watt die je direct gebruikt (van je PV) i.p.v. via de accu is de meest efficiënte (dat hoeft niet de meest rendabele te zijn!).

[ Voor 77% gewijzigd door DukeBox op 09-02-2024 14:36 ]

• RobbinNL046
@MotorBeast ik zie nu dat jij in jouw eerdere opmerking heb geplaatst dat ik 'niet moet aanbetalen'. Is hier specifiek een reden voor?

• MotorBeast
Lees maar wat rond op internet. Waar denk jij dat je geld blijft mocht de toko op de fles gaan? Foetsie.

• RobbinNL046
Ja die begrijp ik uiteraard. Ik dacht dat het om iets specifieks zou gaan bij zonnepanelenaanbieders.
Pagina: 1