Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Is dit een goede warmtepomp voor deze situatie?

Pagina: 1
Acties:

• MrMalice
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-11 13:13
Inmiddels een stuk verder met mijn zoektocht naar een warmtepomp. Eindelijk een goede installateur met warmtepomp ervaring gevonden. Eentje die het niet eens heeft over een buffervat en ook niet aanraad de cv-ketel voor de zekerheid te houden.. Nu heb ik een voorstel gekregen maar een second opinion hier is niet verkeerd. Ik heb ontzettend koudwatervrees :o

Situatie: woonkamer/keuken van 75m2 waar we het continu 20 graden willen hebben, hal/wc/badkamer 37m2 waar we het zo'n 16-17 graden willen hebben en nog 20m2 waar we het soms behaaglijk willen hebben. Ofwel 132m2 totaal. Alles in de woonkamer met ventilatoren uitgevoerd en de 50 graden test gaat makkelijk. Jaarverbruik was 1050 kuub gas en dit was natuurlijk met nachtverlaging.
Maar we willen iets minder karig stoken en hal/wc/badkamer er continu meenemen. Het is een vrijstaand jaren 70 huis met isolatie waar mogelijk.

Voorstel installateur: Daikin H MT 8kW (met 300L boiler). Hij is zeer stellig dat dat voor ons voldoende is. Hij heeft goede ervaring met het merk en er zit 10 jaar garantie op (en nu zelfs kleine cashback). Installateur rekent met 60 W/m2 en dat vond hij al ruim. Gebaseerd op de WP's die hij al afgelopen jaren heeft geïnstalleerd.

Wat vinden jullie van het voorstel?

Hieronder gasverbruik per uur op een ijsdag vorige maand. Gebruik is een tijdlang 0.8 kuub gas per uur. Ofwel x9 is circa 7.2 kWh. Dan lijkt 8kW wat krap als het echt flink koud wordt. Mag je zo kijken? Dit is namelijk bij nachtverlaging en dan warmt het huis niet echt op zoals bij continu stoken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AI9LmJV1OdrUxjxecEB5QZdwMeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3KE8oytylLeAJUtLnvVp45t.jpg?f=fotoalbum_large

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29
MrMalice schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:45:
Inmiddels een stuk verder met mijn zoektocht naar een warmtepomp. Eindelijk een goede installateur met warmtepomp ervaring gevonden. Eentje die het niet eens heeft over een buffervat en ook niet aanraad de cv-ketel voor de zekerheid te houden.. Nu heb ik een voorstel gekregen maar een second opinion hier is niet verkeerd. Ik heb ontzettend koudwatervrees :o

Situatie: woonkamer/keuken van 75m2 waar we het continu 20 graden willen hebben, hal/wc/badkamer 37m2 waar we het zo'n 16-17 graden willen hebben en nog 20m2 waar we het soms behaaglijk willen hebben. Ofwel 132m2 totaal. Alles in de woonkamer met ventilatoren uitgevoerd en de 50 graden test gaat makkelijk. Jaarverbruik was 1050 kuub gas en dit was natuurlijk met nachtverlaging.
Maar we willen iets minder karig stoken en hal/wc/badkamer er continu meenemen. Het is een vrijstaand jaren 70 huis met isolatie waar mogelijk.

Voorstel installateur: Daikin H MT 8kW (met 300L boiler). Hij is zeer stellig dat dat voor ons voldoende is. Hij heeft goede ervaring met het merk en er zit 10 jaar garantie op (en nu zelfs kleine cashback). Installateur rekent met 60 W/m2 en dat vond hij al ruim. Gebaseerd op de WP's die hij al afgelopen jaren heeft geïnstalleerd.

Hieronder gasverbruik per uur op een ijsdag vorige maand. Gebruik is een tijdlang 0.8 kuub gas per uur. Ofwel x9 is circa 7.2 kWh. Dan lijkt 8kW wat krap als het echt flink koud wordt. Mag je zo kijken? Dit is namelijk bij nachtverlaging en dan warmt het huis niet echt op zoals bij continu stoken.

[Afbeelding]
8kw is eerder teveel dan te weinig voor jou. Zoek op dit forum maar eens naar de koevlaas formule.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:12

[Afbeelding]
Hoi,
Een aardig advies, wel een dure installatie. Een enorme tank ook.
Ik zou adviseren een gewone Altherma 3R (waarom een H als je met <50C warm krijgt)
En idd een 8kw maar dan met Daikin 250L rvs tank. Binnendeel met 3/6kw BUH heb je op de koudste dag ook nog een backup.

Je vermogen ga je straks geleidelijker inbrengen door bijna geen nachtverlaging toe te passen. Daarom is 8kw voldoende. Met 8kwh krijg je wel je tank sneller op temp dan een 6kw.
En op de bar koude dagen heb je wel echt 7kw nodig, deze doet bij -7C/35 nog 7,3 kw.
Een 6 komt dan echt te laag uit

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 07-02-2024 20:17 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MrMalice Wat is dan je nachtverlaging? - Wat is je retourtemperatuur?
Het lijkt er op dat het verbruik in de loop van de nacht licht toeneemt door de dalende buitentemperatuur.
Laagste buitentemperatuur was hier in Wijchen -7,5 °C om 9:10 op 11 januari
Kijk maar in de technische info wat de wp bij -7/35 doet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• MrMalice
Technician- schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:14:
[...]

Hoi,
Een aardig advies, wel een dure installatie. Een enorme tank ook.
Ik zou adviseren een gewone Altherma 3R (waarom een H als je met <50C warm krijgt)
En idd een 8kw maar dan met Daikin 250L rvs tank. Binnendeel met 3/6kw BUH heb je op de koudste dag ook nog een backup.

Je vermogen ga je straks geleidelijker inbrengen door bijna geen nachtverlaging toe te passen. Daarom is 8kw voldoende. Met 8kwh krijg je wel je tank sneller op temp dan een 6kw.
En op de bar koude dagen heb je wel echt 7kw nodig, deze doet bij -7C/35 nog 7,3 kw.
Een 6 komt dan echt te laag uit
Zijn reden voor de MT is dat we geen vloerverwarming hebben. Dan kan het handig zijn om toch boven de 50 graden te kunnen verwarmen bij echt flinke kou. Dit heb ik na al het isoleren ook nog niet kunnen testen. Misschien dat 50+ toch wel nodig is bij < -10. Ik vind dat zelf wel een prettig idee. Het is toch een vrijstaand jaren 70 huis met z'n nukken.
Een geïntegreerde binnenunit met boiler past niet door schuin dak. Het is al een lelijke ruimte dus een losse boiler boeit niet.

Is 300 liter echt veel voor 4 personen? Beter 47 graden 300 liter dan 60 graden 200 liter toch?

• MrMalice
ConQuestador schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:10:
[...]

8kw is eerder teveel dan te weinig voor jou. Zoek op dit forum maar eens naar de koevlaas formule.
Uiteraard heb ik die bekeken. Maar die formule kijkt naar je jaarlijks gasverbruik. Dat kan, vind ik, alleen als je vloerverwarming hebt en continu stookt. Echter, ik heb nachtverlaging om gas te besparen. Dan lijkt me de formule niet van toepassing of ik moet gokken wat het jaarverbruik is bij continu verwarmen.

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:34
DaanTriple7 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:21:
Uiteraard heb ik die bekeken. Maar die formule kijkt naar je jaarlijks gasverbruik. Dat kan, vind ik, alleen als je vloerverwarming hebt en continu stookt. Echter, ik heb nachtverlaging om gas te besparen. Dan lijkt me de formule niet van toepassing of ik moet gokken wat het jaarverbruik is bij continu verwarmen.
Ik zou idd Koevlaas niet 1:1 hier toepassen, bij hoge temperaturen zie ik dat met de meeste WP niet goed komen? (Tenzij die zijn vermogen goed behoudt bij 55° aT en -7° buiten temperatuur?)

Je uurverbruik op vriesdagen is ook niet ideaal, meen ik: uw gasketel kan goed pendelen (aan/uit gaan), met een WP wil je dat natuurlijk niet. Uw WP zal continue draaien, waar uw gasketel in dat uur misschien 'maar' 40 min heeft gedraaid?

Heb je het verbruik op die koude dagen? Je kan werken adhv graaddagen:

Je graaddagen vind je hier: https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation

(Verbruik in kwh / # graaddagen) / 24 uur * 28°c = benodigd continue vermogen bij -10°c om gemiddeld 18°c warm huis te krijgen.

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

• Technician-
MrMalice schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:53:
[...]

Zijn reden voor de MT is dat we geen vloerverwarming hebben. Dan kan het handig zijn om toch boven de 50 graden te kunnen verwarmen bij echt flinke kou. Dit heb ik na al het isoleren ook nog niet kunnen testen. Misschien dat 50+ toch wel nodig is bij < -10. Ik vind dat zelf wel een prettig idee. Het is toch een vrijstaand jaren 70 huis met z'n nukken.
Een geïntegreerde binnenunit met boiler past niet door schuin dak. Het is al een lelijke ruimte dus een losse boiler boeit niet.

Is 300 liter echt veel voor 4 personen? Beter 47 graden 300 liter dan 60 graden 200 liter toch?
Tja ja het het kan, denk wel dat een overkill is allemaal. De H MT unit zijn weer +€1000 en de 300L tank mag een 250l zijn en die douche je ook nooit leeg.

Enige is dat de H serie een groter buitendeel heeft met groter VO en fan en deze nog een stuk stiller zijn. Das een voordeel.
Anyways je zult er een mooie installatie aan hebben dat wel.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:52

[Afbeelding]
Nee dat klopt niet, want jouw CV gebruikt niet alle uren 0.8 m3 en het is de bedoeling dat jouw WP dan wel 24/7 gaat draaien.

Een van de mogelijkheden is als volgt:

Jouw warmtebehoefte die dag is 11.3 m3 gas x 8 kWh indien je CV hoge retourtemperaturen heeft of 9 kWh als je lage temperaturen stookt. Dus warmtebehoefte 90,4 kWh of 101,7 kWh (uitgaande van resp 8 en 9 kWh per m3 gas).
Zie hiervoor ook: PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Ik gebruikte 9 want mijn CV stond op max Ta van 40 gr, dus lage retourtemperaturen en daarmee wrs een relatief hoog rendement.

De daggemiddelde temp van 11 januari in zuid Holland was 0,1 graad. We houden even een stookgrens aan van 18 graden.
Bij -7 heb je dan een warmtebehoefte van 25/18 x warmtebehoefte op 11 januari.
Dus 125,6 kWh of 141,3 kWh (uitgaande van resp 8 en 9 kWh per m3 gas).

Die warmtebehoefte deel je door 21 draaiuren van de warmtepomp (we rekenen 1 uur voor SWW opwarmen en 2 uur voor defrosts). Dan heb je het benodigde vermogen van je WP bij -7. Dat is 6,0 of 6,7 kW (uitgaande van resp 8 en 9 kWh per m3 gas).

Koevlaas formule kan ook als je je huis al 24/7 grofweg op temperatuur hield. Bij mij was dat niet zo door lange werkdagen en nachtverlaging, dat maakte een flink verschil.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-10 12:12
MrMalice schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:59:
[...]

Hmm ik heb een huis uit 1960. Matig geïsoleerd, wel vloerverwarming, 150 m2 en ik had met 7 kW een constant stampende wp om het tussen de 18 en 19 graden te houden. Met de afgelopen vorst periode.

Ik denk ook dat het lichtelijk zwaar is wat je wil. Maar zolang die goed kan terug moduleren kan het!

280 liter boiler hier op 48 graden, 2 personen. 5 graden hysterese en per 2 dagen een sww run.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
MrMalice schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:59:
[...]

Nachtverlaging werkt eigenlijk niet als besparing op je opgenomen elektrische energie met een warmtepomp.

Aanwarmen, zeker met radiatoren, ga je op hogere temperatuur moeten doen dan als je door stookt. Dus gaat de warmtepomp op lagere efficiëntie werken. 2% per graad, dus gaat hard.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Technician-
Nico_GTR schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:33:
[...]

Hmm ik heb een huis uit 1960. Matig geïsoleerd, wel vloerverwarming, 150 m2 en ik had met 7 kW een constant stampende wp om het tussen de 18 en 19 graden te houden. Met de afgelopen vorst periode.

Ik denk ook dat het lichtelijk zwaar is wat je wil. Maar zolang die goed kan terug moduleren kan het!

280 liter boiler hier op 48 graden, 2 personen. 5 graden hysterese en per 2 dagen een sww run.
Het was nog niet eens echt -10C met oostenwind.
Vind wel dat nr1 eis is dat je altijd comfortabel moet zitten thuis. Dat is minimaal 21C als je eenmaal ‘s avonds op de bank ploft.
Dus daarom waak ik voor al die adviezen met onderbemeten capaciteiten.
En wat vaker uitschakelen bij +10c is geen enkel probleem.
Zou het echt vervelend vinden na een lange werkdag in een koud huis te zitten.

• MrMalice
Dank voor alle reacties. De 8 KW lijkt zeker voldoende. Overigens heeft mijn huis 200m2 woonoppervlak. Valt in de grotere klasse vandaar mijn twijfel tussen 8 en misschien 10 KW. Maar 8 is voldoende en zeker omdat we niet overal stoken.

Blijf het een apart idee vinden dat we van het gas af kunnen. Ik woon in een wijk waarvan men zegt dat ie nooit van het gas af kan. Wij gaan het tegendeel bewijzen :)

• MrMalice
Technician- schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:32:
[...]

Vind wel dat nr1 eis is dat je altijd comfortabel moet zitten thuis. Dat is minimaal 21C als je eenmaal ‘s avonds op de bank ploft.
Mee eens hoor. Rekenen net 18 graden is me ook te straf, laat staan de vrouw. Daarbij liever wat overcapaciteit dan op het randje.

• Technician-
MrMalice schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:39:
[...]

Mee eens hoor. Rekenen net 18 graden is me ook te straf, laat staan de vrouw. Daarbij liever wat overcapaciteit dan op het randje.
Begin toch wat te twijfelen nu je de m2 zegt, icm bouwjaar en vrijstaand.

Komt de unit dichtbij de aansluiting dan kun je ook denken en laten offreren de M (monobloc) EBLA09
9kw bij -10C. De driewegklep binnen en een 250l tank.
Ik ken deze als zeer betrouwbare en stille units met grote condensor in mooie antraciete behuizing en toch net dat beetje vermogen meer. Neem er een met ingebouwde BUH.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:52
Wel even kijken of je die 8 kW in jouw afgiftesysteem kwijt kunt en bij welke aanvoertemp.
Alleen radiatoren toch?
Radiatoren afgifte kun je bijv hier berekenen, maar er zijn meer tooltjes:
https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming
Als je je radiatoren boost met fans, dan stijgt je afgifte enorm en kan je met veel lagere aanvoertemperaturen verwarmen, dus veel efficiënter. Grotere fans op een wat lagere frequentie draaien is het stilst. Is ook een apart topic over dat je misschien al had gezien.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• MrMalice
SebastiaanPs schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:50:
Wel even kijken of je die 8 kW in jouw afgiftesysteem kwijt kunt en bij welke aanvoertemp.
Alleen radiatoren toch?
Radiatoren afgifte kun je bijv hier berekenen, maar er zijn meer tooltjes:
https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming
Als je je radiatoren boost met fans, dan stijgt je afgifte enorm en kan je met veel lagere aanvoertemperaturen verwarmen, dus veel efficiënter. Grotere fans op een wat lagere frequentie draaien is het stilst. Is ook een apart topic over dat je misschien al had gezien.
Ja, ik heb de convectorputten vol liggen met fans. Verder boosters op de radiatoren en in geronoveerde deel LTV.

• MrMalice
Technician- schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:49:
[...]

Begin toch wat te twijfelen nu je de m2 zegt, icm bouwjaar en vrijstaand.

Komt de unit dichtbij de aansluiting dan kun je ook denken en laten offreren de M (monobloc) EBLA09
9kw bij -10C. De driewegklep binnen en een 250l tank.
Ik ken deze als zeer betrouwbare en stille units met grote condensor in mooie antraciete behuizing en toch net dat beetje vermogen meer. Neem er een met ingebouwde BUH.
Dan twijfel ik ook weer. Maar we stoken in een kleiner deel tot 132 m2. Deze mono lijkt dan goedkoper uit te vallen omdat ie geen binnenunit nodig heeft. Of vergis ik me? Is de 3weg nodig om de boiler te verwarmen?

• Technician-
MrMalice schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:23:
[...]

Dan twijfel ik ook weer. Maar we stoken in een kleiner deel tot 132 m2. Deze mono lijkt dan goedkoper uit te vallen omdat ie geen binnenunit nodig heeft. Of vergis ik me? Is de 3weg nodig om de boiler te verwarmen?
Een Daikin tank komt met 3 wegklep die had je bij de andere opstelling ook.
De leiding bij monobloc moet mooi naar buiten kunnen.
132m2 bij 60W/m2 op jouw opgave ongeveer is 7,9kw bij -10C dan neig ik naar 9kw.
Deze doet tot 50C (met een verschrikkelijke slechte cop zoals elke WP bij 50C) maar voldoende vermogen.
Ja deze zou ik doen.

• MrMalice
Technician- schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:28:
[...]

Een Daikin tank komt met 3 wegklep die had je bij de andere opstelling ook.
De leiding bij monobloc moet mooi naar buiten kunnen.
132m2 bij 60W/m2 op jouw opgave ongeveer is 7,9kw bij -10C dan neig ik naar 9kw.
Deze doet tot 50C (met een verschrikkelijke slechte cop zoals elke WP bij 50C) maar voldoende vermogen.
Ja deze zou ik doen.
Hmm lastig zo'n keuze. Het is allemaal wel subjectief. Precies ook de reden waarom ik aan de andere kant niet durf. Ik wil wel zeker weten dat het werkt. Diverse installateurs gehad en allemaal zeggen ze wat anders.

De Daikin H MT is er ook in 10 kW. Meerprijs 600 euro en voor mij ok. Welke zou jouw voorkeur zijn en waarom? De 9 kW mono of de 10 kW MT.

Wat is het nadeel van een zwaardere, heb je dan sowieso meer verbruik ook al spreek je het extra vermogen zelden aan? Volgens de installateur is er niet veel verschil, pendelgedrag verwacht hij niet want goed modulerend.

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-10 12:12
Technician- schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:32:
[...]

21 hoef ik echt niet veel te warm.

7 is krap nu maar straks met een nieuw dak op het huis is het meer dan genoeg.
Niet zo kritisch jongeman ik zet gewoon lekker de houtkachel aan. Mijn hybride systeem.

• Technician-
MrMalice schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:29:
[...]

Hmm lastig zo'n keuze. Het is allemaal wel subjectief. Precies ook de reden waarom ik aan de andere kant niet durf. Ik wil wel zeker weten dat het werkt. Diverse installateurs gehad en allemaal zeggen ze wat anders.

De Daikin H MT is er ook in 10 kW. Meerprijs 600 euro en voor mij ok. Welke zou jouw voorkeur zijn en waarom? De 9 kW mono of de 10 kW MT.

Wat is het nadeel van een zwaardere, heb je dan sowieso meer verbruik ook al spreek je het extra vermogen zelden aan? Volgens de installateur is er niet veel verschil, pendelgedrag verwacht hij niet want goed modulerend.
Beide zijn prima keuzes.
Aangezien je zonder vloerverwarming draait en het huis oud en vrijstaand is kom je wel op die 60W/m2 bij extreme koude. Daarmee heb je zekerheid van vermogen, ook als je eens boven verwarmd. Of iets gaat uitbreiden.

Het is in zoverre suggestief als vragen bij de dealer: wat is de beste auto voor mijn situatie?
Daarom komen er verschillende adviezen.
8kw kan ook wel hoor, bij -10 gaat die naar 7kw en dan moet backup heater meedoen.
10kw gaat het zonder waarschijnlijk nog redden.

Dan zijn er mensen, die zullen zeggen: je bent gek, 7 kw is voldoende. -10C is het nooit meer in NL
Ook die hebben gelijk, dat zijn vaak mensen die aan de zuinige kant stoken (19C) en het niet erg vinden als het een paar dagen koud is wat bij te stoken.

• MrMalice
Technician- schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:23:
[...]

Beide zijn prima keuzes.
Aangezien je zonder vloerverwarming draait en het huis oud en vrijstaand is kom je wel op die 60W/m2 bij extreme koude. Daarmee heb je zekerheid van vermogen, ook als je eens boven verwarmd. Of iets gaat uitbreiden.

Het is in zoverre suggestief als vragen bij de dealer: wat is de beste auto voor mijn situatie?
Daarom komen er verschillende adviezen.
8kw kan ook wel hoor, bij -10 gaat die naar 7kw en dan moet backup heater meedoen.
10kw gaat het zonder waarschijnlijk nog redden.

Dan zijn er mensen, die zullen zeggen: je bent gek, 7 kw is voldoende. -10C is het nooit meer in NL
Ook die hebben gelijk, dat zijn vaak mensen die aan de zuinige kant stoken (19C) en het niet erg vinden als het een paar dagen koud is wat bij te stoken.
Ik woon in het oosten en - 10 halen we nog wel eens 's nachts. Verder begrijp ik je verhaal. Maar is er een nadeel om de zwaardere te nemen?

• Technician-
MrMalice schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:00:
[...]

Ik woon in het oosten en - 10 halen we nog wel eens 's nachts. Verder begrijp ik je verhaal. Maar is er een nadeel om de zwaardere te nemen?
Zolang deze niet veel te zwaar is is het nadeel minimaal. Een lichte zal bij +7C iets effectiever draaien.
Pendelgedrag vind ik niet zon issue, zolang dit 1 keer per uur is dat geen enkel probleem.
SUbsidie is ook nagelang hoger.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:47

Theo

moederbord

[Afbeelding]
Even een achterkant van een bierviltje berekening:

Je gebruikt per jaar 1050 kuub gas. Hiervan zal 150 kuub voor warmwater zijn (wat karig is), waardoor je 900 kuub per jaar gebruikt voor verwarmen. Met optimaal afgestelde radiatoren enCV ketel is dit zo'n 9.000 kWh wat je per jaar verbruikt.

Je stookt zuinig/karig met nachtverlaging. Laten we aannemen dat je woningtemperatuur tijdens het stookseizoen 17 graden is bonnen (wat ook karig is, en een gemiddelde is van dag/nacht, en het gemiddelde van alle gestookte ruimtes). Dan zit je op zo'n 2.500 graaddagen per jaar. Per graaddag heb je dus 3.6 kWh aan warmte nodig voor je woning. Ofwel, 150 watt aan warmte per graad verschil tussen binnen en buiten.

Stel je gaat zo lekker warm stoken (20 graden gemiddeld voor dag/nacht in alle ruimtes) en het is buiten -15 graden. Dan heb je een verschil van 35 graden tussen binnen en buiten waarmee je dus 5.250 watt aan warmte nodig gaat hebben. Je warmtepomp zal dan 5.25 kW moeten leveren continu.
Je wil ook warm water gebruiken. Nu is dit een halve kuub per dag. Met een warmtepomp is dat 4 kWh aan warmte per dag. Per uur is dat 0.2 kW. Hiertoe moet je warmtepomp dus5.45 kW zijn. Mt een beetje ruimte voor een defrost houdt dit in dat je met een 6 kW model uit de voeten kan voor je woning.

Gebruik je de koevlaasformule om het te verifiëren; 1050 kuub is 10.500 kWh. Dat deel je door 1650 en dan kom je uit op 6.4 kW wat je nodig hebt.

Een warmtepomp die dus zo'n 6 kW kan leveren bij een buitentemperatuur van -15°C is dus voldoende. Als jouw 8 kW Daikin dat kan leveren dan zit je dus goed.

Je noemt dat je momenteel bij een ijsdag 0.8 kuub verbruikt. Dat is correct. Maar vergeet niet dat je de uren daarvoor nul verbruikt. Die 0.8 kuub/uur gebruik je dus niet enkel om het warm te houden, maar ook om het warmer te krijgen. Kijk je naar wat je in 24 uur hebt gebruikt dan is dat zo'n 9 kuub/dag. Minus een halve kuub voor warm water is dit 8.5 kuub wat je die ijsdag gebruikt voor verwarming. Dat is 85 kWh aan warmte per 24 uur, en dat is 3.5 kW an gemiddeld continu vermogen. Met jouw 17 graden dat het binnen gemiddeld is, en -5°C dat het die dag gemiddeld buiten was is dit een delta van 22 graden. Die delta, en 3.5 kW aan gemiddelde warmtebehoefte levert weer een warmtevraag op van 160 watt/graad. En dit klopt ook weer aardig met die 150 watt/graad die ik hierboven al benoemde.

Dus hier heb je drie berekeningen die elk op een verschillende manier hebben bepaald dat:
- Je ongeveer 150-160 watt aan warmte nodig hebt per graad verschil tussen buiten en binnen
- Je een warmtepomp nodig hebt die minimaal 6 kW kan leveren bij -15C..

Hopelijk geeft dit een beetje goed gevoel :)

7400 Wp op het dak

• MrMalice
Theo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:55:
[...]

Je gebruikt per jaar 1050 kuub gas. Hiervan zal 150 kuub voor warmwater zijn (wat karig is), waardoor je 900 kuub per jaar gebruikt voor verwarmen. Met optimaal afgestelde radiatoren enCV ketel is dit zo'n 9.000 kWh wat je per jaar verbruikt.

Je stookt zuinig/karig met nachtverlaging. Laten we aannemen dat je woningtemperatuur tijdens het stookseizoen 17 graden is bonnen (wat ook karig is, en een gemiddelde is van dag/nacht, en het gemiddelde van alle gestookte ruimtes). Dan zit je op zo'n 2.500 graaddagen per jaar. Per graaddag heb je dus 3.6 kWh aan warmte nodig voor je woning. Ofwel, 150 watt aan warmte per graad verschil tussen binnen en buiten.

Stel je gaat zo lekker warm stoken (20 graden gemiddeld voor dag/nacht in alle ruimtes) en het is buiten -15 graden. Dan heb je een verschil van 35 graden tussen binnen en buiten waarmee je dus 5.250 watt aan warmte nodig gaat hebben. Je warmtepomp zal dan 5.25 kW moeten leveren continu.
Je wil ook warm water gebruiken. Nu is dit een halve kuub per dag. Met een warmtepomp is dat 4 kWh aan warmte per dag. Per uur is dat 0.2 kW. Hiertoe moet je warmtepomp dus5.45 kW zijn. Mt een beetje ruimte voor een defrost houdt dit in dat je met een 6 kW model uit de voeten kan voor je woning.

Gebruik je de koevlaasformule om het te verifiëren; 1050 kuub is 10.500 kWh. Dat deel je door 1650 en dan kom je uit op 6.4 kW wat je nodig hebt.

Een warmtepomp die dus zo'n 6 kW kan leveren bij een buitentemperatuur van -15°C is dus voldoende. Als jouw 8 kW Daikin dat kan leveren dan zit je dus goed.

Je noemt dat je momenteel bij een ijsdag 0.8 kuub verbruikt. Dat is correct. Maar vergeet niet dat je de uren daarvoor nul verbruikt. Die 0.8 kuub/uur gebruik je dus niet enkel om het warm te houden, maar ook om het warmer te krijgen. Kijk je naar wat je in 24 uur hebt gebruikt dan is dat zo'n 9 kuub/dag. Minus een halve kuub voor warm water is dit 8.5 kuub wat je die ijsdag gebruikt voor verwarming. Dat is 85 kWh aan warmte per 24 uur, en dat is 3.5 kW an gemiddeld continu vermogen. Met jouw 17 graden dat het binnen gemiddeld is, en -5°C dat het die dag gemiddeld buiten was is dit een delta van 22 graden. Die delta, en 3.5 kW aan gemiddelde warmtebehoefte levert weer een warmtevraag op van 160 watt/graad. En dit klopt ook weer aardig met die 150 watt/graad die ik hierboven al benoemde.

Dus hier heb je drie berekeningen die elk op een verschillende manier hebben bepaald dat:
- Je ongeveer 150-160 watt aan warmte nodig hebt per graad verschil tussen buiten en binnen

Dank voor je uitgebreid bericht. Dit is wel inzichtelijk ja. Ik ben dan wel overtuigd dat ons huis geschikt is voor een warmtepomp. Daar was overigens wel veel voor nodig maar ik heb het gasverbruik zo'n beetje weten te halveren. De Daikin 8kW kan 6.5kW leveren bij - 15 dus dat lijkt dan voldoende te zijn.
Enige waar ik nog over twijfel is of ik de 10kW neem. Het prijsverschil is verwaarloosbaar, er lijkt niet echt een nadeel te zijn en het is net wat rianter.

• Theo

Theo

moederbord

MrMalice schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:47:
[...]

Dank voor je uitgebreid bericht. Dit is wel inzichtelijk ja. Ik ben dan wel overtuigd dat ons huis geschikt is voor een warmtepomp. Daar was overigens wel veel voor nodig maar ik heb het gasverbruik zo'n beetje weten te halveren. De Daikin 8kW kan 6.5kW leveren bij - 15 dus dat lijkt dan voldoende te zijn.
Enige waar ik nog over twijfel is of ik de 10kW neem. Het prijsverschil is verwaarloosbaar, er lijkt niet echt een nadeel te zijn en het is net wat rianter.
Kijk dan eens naar de COP van beide bij dezelfde temperaturen (bijv water 35C, air 2°C). Jouw warmtepomp zal jaarlijks met een warm huis (geen nachtverlaging, en dag/nacht 20 graden binnen) al snel 2.500 kWh gaan gebruiken. Als het 10 kW model dan bijv 10% zuiniger is dan is dat in 10 jaartijd toch 2.500 kWh wat je bespaart.

7400 Wp op het dak

• MrMalice
Theo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:23:
[...]

Kijk dan eens naar de COP van beide bij dezelfde temperaturen (bijv water 35C, air 2°C). Jouw warmtepomp zal jaarlijks met een warm huis (geen nachtverlaging, en dag/nacht 20 graden binnen) al snel 2.500 kWh gaan gebruiken. Als het 10 kW model dan bijv 10% zuiniger is dan is dat in 10 jaartijd toch 2.500 kWh wat je bespaart.
Dat is een goeie. Ben in de specs gedoken. De 8kW heeft dan een SCOP van 4.81 en de 10kW 4.84 bij een average climate bij 35 graden water. Iets tegen het gevoel in maar een zwaardere draait iets zuiniger blijkbaar.

• Theo

Theo

moederbord

MrMalice schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:28:
[...]

Dat is een goeie. Ben in de specs gedoken. De 8kW heeft dan een SCOP van 4.81 en de 10kW 4.84 bij een average climate bij 35 graden water. Iets tegen het gevoel in maar een zwaardere draait iets zuiniger blijkbaar.
Kijk ook naar het minimumvermogen dat ze kunnen leveren. Als de 8 en 10 kW gelijkwaardig zijn in prestaties en kosten dan zullen beide eigenlijk nooit op 100% draaien. Een warmtepomp kan niet op bijv 2% draaien, maar heeft een minimumvermogen dat deze af moet geven. Deze wil je zo laag mogelijk hebben, idealiter zelfs onder de 1.000 watt, anders staat je warmtepomp nogal te pendelen (aan, en uit, en aan, en uit), terwijl continu op laag vermogen laten draaien beter is.

7400 Wp op het dak

• MrMalice
Theo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:08:
[...]

Kijk ook naar het minimumvermogen dat ze kunnen leveren. Als de 8 en 10 kW gelijkwaardig zijn in prestaties en kosten dan zullen beide eigenlijk nooit op 100% draaien. Een warmtepomp kan niet op bijv 2% draaien, maar heeft een minimumvermogen dat deze af moet geven. Deze wil je zo laag mogelijk hebben, idealiter zelfs onder de 1.000 watt, anders staat je warmtepomp nogal te pendelen (aan, en uit, en aan, en uit), terwijl continu op laag vermogen laten draaien beter is.
Ik weet niet of ik naar het goede kijk maar ik zie een minimum heating capacity van 3.44kW voor beide types. Is 1000 watt niet heel laag? Misschien is een 3 of 4 kW zover terug te moduleren maar niet een 8kW. Deze is immers ook voor een groter huis bedoeld.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:43
[...]

Dimensioneren op -15 gr C is echt overkill. Als we dat nog ooit halen dan is dat een paar uur in de vroege ochtend. Ik heb even gezocht en het is nog ooit een keer na 1900 een dag lang -10 gr C geweest, maar ook dat zal waarschijnlijk nooit meer voorkomen.

Als het zo koud is, dan zakt de temperatuur misschien iets weg. Maar koud krijg je het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-8EnmyINgMvsVGzYDrpXXbMlFs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mEJMInQvebbGOKOVhlcIbPZP.png?f=user_large

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:14
Noutie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:54:
[...]

Dimensioneren op -15 gr C is echt overkill. Als we dat nog ooit halen dan is dat een paar uur in de vroege ochtend. Ik heb even gezocht en het is nog ooit een keer na 1900 een dag lang -10 gr C geweest, maar ook dat zal waarschijnlijk nooit meer voorkomen.

Als het zo koud is, dan zakt de temperatuur misschien iets weg. Maar koud krijg je het niet.

[Afbeelding]
Het was me niet helemaal duidelijk dus heb het even nagezocht. Dit zijn dus geen daggemiddelen, maar echte momentopnames

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• Theo

Theo

moederbord

SalexSun schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:04:
[...]

Het was me niet helemaal duidelijk dus heb het even nagezocht. Dit zijn dus geen daggemiddelen, maar echte momentopnames
Drie jaar geleden hadden we begin februari een week waar het gemiddeld -7C was buiten. (gemiddelde temp van 168 uur). Dus een dag met -10C zou nog wel voor kunnen komen. -15C is idd heel exreem als 24uurs gemiddelde. Een uurtje -20C is niet zo spannend gezien een warm huis erg traag reageert op temperatuurveranderingen.
@MrMalice
Stel, hypotetisch; het is nu 3 graden buiten, en de temperatuur zakt nu *patsboem in één keer naar -20 graden, en blijft dit een uurtje om daarna weer terug te gaan naar 3 graden. Je huis is al snel een half miljoen kilo aan beton, steen, hout en andere bouwmaterialen. Dat koelt niet zo snel af. Zo'n uurtje 'je woning in een diepvries zetten' zal er niet voor zorgen dat het binnen in huis koud wordt.
Je woning heeft zo'n 150 watt nodig aan warmte per graad verschil tussen buiten en binnen. Stel het is zo'n -10C dag (24 uurs gemiddelde temp van -10C), dat is echt heel extreem en komt misschien één dag per 5 jaar voor. Dan is het binnen dus 30 graden warmer dan binnen, en lekt er dus 4.500 watt aan warmte uit je woning. Met en stabiele 20C binnen heb je dan dus ook maar 4.5 kW aan warmte nodig omdat je enkel de warmte in je woning hoeft te stoppen die er uit gaat. In theorie zou dus zelfs een 5 kW model al voldoende zijn.
Je twijfelt nu over een 8 en 10 kW warmtepomp. Je kan ook naar het 6 kW model kijken. Misschien is deze veel zuiniger, goedkoper, kleiner of stiller. Mogelijk dat op die extreme koude dagen het dan afkoelt naar 19.5 graad in huis, maar dat zal dan mogelijk maar twee dagen per tien jaar het geval zijn.

7400 Wp op het dak

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

[...]

Dit is idd. al behoorlijk "bierviltje" - 900 m³ x 9,7694 kWh/m³ = 8792 kWh @ 100% rendement,
realistisch is eerder 90-95% (optimistisch) seizoensrendement (afhankelijk van bijvoorbeeld de hopelijk al lage retourtemperatuur).
=> 7900 - 8350 kWhthermisch => de wp kan waarschijnlijk nog een stukje kleiner

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

8kW nuttige warmte uit een kuub is wat realistischer in de praktijk.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1