Elektrische boiler + CV Ketel voor douche

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvanverseveld
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 29-03-2024
Paar maanden geleden hebben wij een 150L warm water boiler aangeschaft voor voornamelijk het douche voor 2 personen te voorzien.

Voor nu zorgt dit voor meer dan voldoende water, echter zijn we bezig met het bouwen van een nieuwe badkamer (ter vervanging van de oude) en hiervoor stond als hoogste prio een regendouche.

Lang verhaal kort, we hebben ons een beetje vergist in het water verbruik van een regendouche (15.2 L/min bij 3 bar) en verwachten dus dat de 150 liter niet voldoende zal zijn om lekker 15 minuten te kunnen douche…

Nu had ik het geniale idee (al zeg im het zelf) om een soort “hybride” oplossing te creëren zodat als de Boiler koud begint te worden dat dan automatisch de Cv ketel het over zou nemen doormiddelvan een elektronische T splitsing te plaatsen tussen beide (zoiets https://tameson.nl/produc...1inch-3-weg-230vac-relais)

Nu klinkt dit natuurlijk in theorie erg mooi, maar ben benieuwd of er hier iemand ook ervaring heeft met deze probleemstelling en/of deze oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Als er sowieso een gas cv ketel aanwezig is vraag ik me af waarom je überhaupt een elektrische (COP=1) boiler gebruikt voor het warme water, of is dit soms een Warmtepompboiler?

Gezien je koud water bijmengt, zal je de 15 minuten (regen)douchen waarschijnlijk wel halen met de boiler, afhankelijk van de watertemperatuur.

Mocht je toch besluiten de boiler te willen gebruiken, kan je de cv ketel inzetten als naverwarmer, indien deze daarvoor geschikt is.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvanverseveld
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 29-03-2024
Voornaamste reden is vanwegen het opwekken van 4500kw per jaar met me zonnepanelen

De boiler die ik nu heb is sowieso geen warmtepomp boiler (https://electraboiler.nl/...als-verticaal-te-plaatsen)

CV ketel is al vrij oud, dus denk niet dat deze daarvoor geschikt is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik heb hier ook aan zitten denken voor mijn ouders. Een boiler (tje) voor de strak voor de cv ketel.

Moet een ketel dan een nz label hebben? Of speelt dat alleen bij hele hoge watertemperaturen uit een zonneboiler

En welk onderdeel van een cv ketel bepaald of hij dat NZ label heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
tvanverseveld schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:26:
Voornaamste reden is vanwegen het opwekken van 4500kw per jaar met me zonnepanelen

De boiler die ik nu heb is sowieso geen warmtepomp boiler (https://electraboiler.nl/...als-verticaal-te-plaatsen)

CV ketel is al vrij oud, dus denk niet dat deze daarvoor geschikt is..
Je hebt hier ook gewoon een set voor.
Welke ketel gaat het om?
Is er geen ruimte voor een WPB? Bijv. een Atlantic V4 270L.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Ik heb een 80L boiler en een (kleine) regendouche (helaas geen idee van doorstroom en druk), maar daarmee haal ik een klein kwartier (14min) op een warme douchestand (net iets boven lichaamstemperatuur).
Ik denk dus dat je met 150L wel uitkomt. Duurt alleen een paar uur voordat de volgende dan weer een kwartier kan douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 20:26
Beetje laat:

Ik heb hier ook een 150 liter boiler, die loopt door de cv ketel (Remeha Calenta 40c) heen zonder extra 3-weg kleppen, temp sensor o.i.d en het werkt prima.

Als de boiler leeg raakt voel je dat de druk wat minder wordt en dan komt er in eens een stoot warmer water achter aan en gaat de boel weer constant lopen en heeft de cv ketel de verwarmings taak voor het water over genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:45
...

Edit ik lees van verschilende members dat ze ook op deze manier douchewater verwarmen dus zal het prima gaan

[ Voor 87% gewijzigd door Ben-i op 31-05-2024 13:07 ]

Pagina: 1