2 afwijzingen in koop contract

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvana300
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-10-2024
Even een aparte topic .
In de ontbindende voorwaarden van koopcontract huis wordt gesproken over 2 afwijzingen van een grootbank.
In een periode van 6 weken vraag ik mij of of het haalbaar is om 2 aanvragen in te dienen na het rente aanbod ?
Of doen adviseurs er 2 tegelijk ?
Er moet ook nog een taxatie komen namelijk .

Benieuwd naar jullie ervaringen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:37
Silvana300 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:47:
Even een aparte topic .
In de ontbindende voorwaarden van koopcontract huis wordt gesproken over 2 afwijzingen van een grootbank.
In een periode van 6 weken vraag ik mij of of het haalbaar is om 2 aanvragen in te dienen na het rente aanbod ?
Of doen adviseurs er 2 tegelijk ?
Er moet ook nog een taxatie komen namelijk .

Benieuwd naar jullie ervaringen !
Is best mogelijk, vooral in deze rustige markt en als je een redelijk simpele situatie hebt.

Maar worden er in het beding echt specifiek grootbanken genoemd? Dat beperkt je natuurlijk wel zeer in het kiezen van een hypotheeknemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:29
@Silvana300
Zijn dat jouw voorwaarden of die van de koper van je woning?
Want waarom vraag je deze vraag?

Elke hypotheekadviseur kan vaak met 1 druk op de knop bij 15+ partijen een hypotheekofferte opvragen. Een afwijzing krijgen is echt niet moeilijk indien je het echt niet kan lenen.

[ Voor 6% gewijzigd door chrisborst op 07-02-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvana300
Een afwijzing is niet je eerste offerte maar na de tweede beoordeling .
Vandaar dat ik twijfel of dit haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvana300
Mania-92 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:52:
[...]

Is best mogelijk, vooral in deze rustige markt en als je een redelijk simpele situatie hebt.

Maar worden er in het beding echt specifiek grootbanken genoemd? Dat beperkt je natuurlijk wel zeer in het kiezen van een hypotheeknemer.
Sorry er staat: groot geld verstrekkende instelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@Silvana300
Wellicht kan deze uitspraak je helpen: https://www.barentskrans....houd-afwijzing-voldoende/

Ik lees trouwens nergens dat het om een tweede beoordeling zou moeten gaan.

En nogmaals, waarom vraag je dit?

[ Voor 7% gewijzigd door chrisborst op 07-02-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvana300
chrisborst schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:02:
@Silvana300
Wellicht kan deze uitspraak je helpen: https://www.barentskrans....houd-afwijzing-voldoende/

Ik lees trouwens nergens dat het om een tweede beoordeling zou moeten gaan.

En nogmaals, waarom vraag je dit?
Ik vraag dit omdat dit in het koop contract staat , dat er 2 afwijzingen nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:15
In België is dat vrij normaal om in het contract te hebben staan. In het eerste aanbod staat vaak 3, en dan gaat dat een paar keer heen en weer, en dan komen ze uit aan 2 afwijzingen. Hier doen veel mensen een vraag bij veschillende banken, je krijgt dat een aanbod en wanneer OK kun je daarmee de aanvraag doen bij de bank.

Ook als meerdere banken een "ja" geven, kun je alsnog kiezen met wie je in zee gaat. En hier in België kun je nog redelijk onderhandelen over rente percentages. Zelf ben ik vorig jaar op bijna 5% begonnen en hebben we de hypotheek gesloten op 3,25%. Ik had wel 1 bank die een afwijzing gaf, omdat ik nog geen 2 jaar als zelfstandige actief was - m'n huisbank had hier minder moeite mee.

Ik weet niet wat de doorlooptijd in Nederland is, maar hier is 6 weken vaak ruim voldoende.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32

FreakNL

Well do ya punk?

2011 belde en wilde zijn NMV modelcontract terug…

Al bijna 11 jaar heb je volgens het modelcontract genoeg aan 1 afwijzing.

Twee is overkill. Gewoon terug laten brengen naar 1

Argumentatie :
eamelink in "Te lage taxatie"

[ Voor 94% gewijzigd door FreakNL op 07-02-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:53
Bij een 1e afwijzing ga je toch zeker wel een 2e poging doen bij een andere geldverstrekker?

Dus ja, haalbaar maar dan moet je niet pas in week 5 aan je eerste aanvraag beginnen maar voortvarend aan de slag te gaan in de eerste week.

Week 1 alle documenten verzamelen, taxatie aanvragen, week 2/3 definitieve beoordeling. Indien afgewezen nieuwe aanvraag opstarten.

En als je hypotheekadviseur al een vermoeden heeft dat het moeilijk kan worden dan is het logisch om direct twee aanvragen op te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:11
Laapo schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:43:

Week 1 alle documenten verzamelen, taxatie aanvragen, week 2/3 definitieve beoordeling.
Bij een grootbank is dat maar de vraag. Die kijken naar de overdrachtsdatum, gaan nog even op vakantie, laten het backoffice nog wat kafkaiaanse punten vinden danwel verzinnen, vragen extra documentatie of taxaties, genieten van een extra vrije dag, etc., terwijl je als koper met lede ogen de tijd ziet verstrijken.

Gewoon NVM modelcontract aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
Laapo schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:43:
Bij een 1e afwijzing ga je toch zeker wel een 2e poging doen bij een andere geldverstrekker?
De reden dat de standaard 1 afwijzing is, is dat de regels vanuit de overheid erg strak zijn geworden. Je kan maar 1 taxatie laten uitvoeren, het bedrag wat je mag lenen op basis van je inkomen is ook bij elke instelling hetzelfde.
Dus een 2e poging is vaak/altijd kansloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja en daarom heeft het ook 0 meerwaarde om meerdere afwijzingen te vragen. Ja , voor de koper kan het voordelig uitpakken als die 2e afwijzing te laat komt. Maar daar moet je dus niet in meegaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Rukapul schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:54:
[...]

Bij een grootbank is dat maar de vraag. Die kijken naar de overdrachtsdatum, gaan nog even op vakantie, laten het backoffice nog wat kafkaiaanse punten vinden danwel verzinnen, vragen extra documentatie of taxaties, genieten van een extra vrije dag, etc., terwijl je als koper met lede ogen de tijd ziet verstrijken.
Welnee, daar wordt knalhard op beconcurreerd. Doorlooptijden zijn heel vergelijkbaar.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:11
FirePuma142 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:21:
[...]

Welnee, daar wordt knalhard op beconcurreerd. Doorlooptijden zijn heel vergelijkbaar.
Zolang daar aantal samples, moment van samplen, gemiddelde, standaarddeviatie, etc. ontbreken koop je er helemaal niets voor.

Sterker nog, op basis van die tabel kan ik al vaststellen dat het in elk geval geen gemiddeld is. Kortom, een fantasiegetal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Rukapul schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:30:
[...]

Zolang daar aantal samples, moment van samplen, gemiddelde, standaarddeviatie, etc. ontbreken koop je er helemaal niets voor.

Sterker nog, op basis van die tabel kan ik al vaststellen dat het in elk geval geen gemiddeld is. Kortom, een fantasiegetal.
Nu ja, beter dan het puur anekdotisch bewijs dat je zelf aandraagt ;) Die concurrentie op doorlooptijd is al een klein decennium aan de gang. Om zonder enige onderbouwing dan grootbanken specifiek als doorlooptijd trainerend aan te wijzen is niets anders dan fantasie.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Rukapul schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:30:
Ik kan in ieder geval bevestigen dat de tabel voor Obvion, ASR en Aegon (gemiddeld) klopt. Dus die 13-40 dagen is, naar mijn mening, alleen van toepassing als men erg traag is met de papieren inleveren.

Bij de meeste hypothekers kun je gewoon in 2 weken tijd tot een goedkeuring/afwijzing komen. Ik heb alleen geen ervaring met banken (hoewel Obvion eigenlijk gewoon een grootbank is). Bij Obvion is het zelfs al een aantal keer voor gekomen dat de totale doorlooptijd minder dan een week was.

Er is zo veel van het proces geautomatiseerd tegenwoordig dat een snelle, normale klant gewoon ruim binnen 2 weken de zaak rond kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:53
chrisborst schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:57:
[...]

De reden dat de standaard 1 afwijzing is, is dat de regels vanuit de overheid erg strak zijn geworden. Je kan maar 1 taxatie laten uitvoeren, het bedrag wat je mag lenen op basis van je inkomen is ook bij elke instelling hetzelfde.
Dus een 2e poging is vaak/altijd kansloos.
Oneens. Sommige geldverstrekkers doen helemaal geen maatwerk waar anderen dat wel doen. Verder zijn er banken bij die bijvoorbeeld specifiek beleid hebben voor artiesten en medici in opleiding etc..

Een standaard NHG hypotheek zal overal wel ongeveer gelijk behandeld worden, maar daar buiten is toch echt ruimte voor interpretatie van de geldverstrekker.

Snel voorbeeld: https://www.blgwonen.nl/o...ituatie-van-de-klant.html

In de regel zijn prijsstunters heel rigide en de wat duurdere partijen wat ruimer.

[ Voor 4% gewijzigd door Laapo op 10-02-2024 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Laapo schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 23:06:
[...]

Oneens. Sommige geldverstrekkers doen helemaal geen maatwerk waar anderen dat wel doen. Verder zijn er banken bij die bijvoorbeeld specifiek beleid hebben voor artiesten en medici in opleiding etc..

Een standaard NHG hypotheek zal overal wel ongeveer gelijk behandeld worden, maar daar buiten is toch echt ruimte voor interpretatie van de geldverstrekker.

Snel voorbeeld: https://www.blgwonen.nl/o...ituatie-van-de-klant.html

In de regel zijn prijsstunters heel rigide en de wat duurdere partijen wat ruimer.
Uitzonderingen zullen er uiteraard altijd zijn maar laten we dan zeggen dat in 98% van de gevallen het klopt. Op maatwerk zijn de meeste geldverstrekkers gewoon niet zo happig.
Helemaal niet na dit bericht:
https://www.rtlnieuws.nl/...-hypotheek-te-hoog-risico

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Buiten het opnoemen van allerlei uitzonderingen (wat eigenlijk gewoon off-topic is);

Het is alleen voor de koper gunstig om er twee (of meer) afwijzingen in te laten opnemen. En dat terwijl het modelcontract gewoon over 1 afwijzing spreekt.

Dus gewoon laten terugbrengen naar 1 met een verwijzing naar het modelcontract van 2014 (!). En als de verkoper daar niet mee akkoord gaat doorvragen naar zijn beweegredenen om af te wijken van het modelcontract. Die heeft hij waarschijnlijk niet want 99% van de verkopers laat het verkoopcontract gewoon opstellen door de verkoopmakelaar.

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 11-02-2024 09:47 ]

Pagina: 1