Vijf vragen over de salderingsregeling: fout + omissie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beesting
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@Yero Onderstaande had ik als reactie gepost, maar dit is denk ik een betere plek. Zie onder.

review: Vijf vragen over de salderingsregeling

Mooi dat er hierover wordt geschreven! Wel twee opmerkingen:

De genoemde percentages per jaar kloppen niet. Deze komen uit een voorstel wat is ingetrokken (ik herkende ze al niet, dus was even nieuwsgierig hoe dat nu precies zat: zie hier de handelingen waarin het wordt ingetrokken: "Ik trek graag het amendement op stuk nr. 21 (35594)").

De letterlijke tekst uit het huidige wetsvoorstel met de juiste percentages:
"b. het kalenderjaar 2025 64%;
c. het kalenderjaar 2026 64%;
d. het kalenderjaar 2027 55%;
e. het kalenderjaar 2028 46%;
f. het kalenderjaar 2029 37%;
g. het kalenderjaar 2030 28%;
h. de kalenderjaren vanaf 2031 0%.

Verder mis ik nog dat er in het wetsvoorstel (per nog te bepalen datum) per tariefperiode gesaldeerd gaat worden (amendement Bontebal). Als je tarief dan gedurende het jaar een ander tarief krijgt, kun je het overschot (netto teruglevering) van de ene periode niet meer tegen het tekort aan opwekking (netto verbruik) in de andere periode wegstrepen. Zie bijv. dit bericht op GoT

[ Voor 8% gewijzigd door beesting op 07-02-2024 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 10:40

Yero

Reviewer
Bedankt voor je nuttige feedback @beesting, je hebt gelijk. Ik heb het aangepast. Het tweede deel (amendement Bontebol) kan ik wat minder makkelijk kwijt in de huidige tekst. Ik ga nog even kijken. To be continued!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@Yero Top, fijn dat je er wat mee kon! En ook fijn dat er een artikel aan het onderwerp is besteed. :)

Wellicht sluit het aan bij dit stuk in de tekst aan de zijkant? (met een andere titel erboven)
"Van een terugleververgoeding is momenteel pas sprake als een huishouden op jaarbasis meer stroom opwekt dan verbruikt - er is dan sprake van een overschot. Als een huishouden 5000kWh verbruikt en de zonnepanelen 6000kWh opleveren, is er een overschot van 1000kWh. Dan komt de terugleververgoeding in beeld, waarbij voor de extra teruggeleverde stroom een vergoeding wordt ontvangen, maar die is een stuk lager dan van de salderingsregeling. Gemiddeld ligt die tussen de 3 en 11 cent per kWh."

Zie overigens ook nog 1 ander puntje: dat de terugleververgoeding niet meer bepaald is. Maar die wordt (wederom via een amendement) in dit wetsvoorstel voor de komende paar jaar vastgesteld op 80% van het tarief zonder belastingen, dus iets minder dan de helft van het volledige stroomtarief ongeveer gemiddeld.