PigRush schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:07:
[...]
Eens, maar ik snap @
Jankees wel. Zelf ook een paar weken geleden met hetzelfde dilemma gezeten. Je gaat een grote uitgave doen, zonder helemaal te begrijpen of je wel de beste aankoop doet. Lijkt wel een beetje op een auto uitzoeken, alleen dan kan je nog proefritten maken.
Hoe ben ik tot een keus gekomen? Door video's als:
YouTube: Sony A80L vs Samsung S95C vs LG C3: Which is YOUR winner?
Laat alle details over de tv's los, en kijk gewoon welk beeld je het mooist tot zijn recht vindt komen. In mijn geval vond ik de Sony XR-77A84L mooier (warmer) beeld (zie bijv. huidskleuren in de film Opperheimer, 11:37), dus knoop doorgehakt en daar voor gegaan. Die getallen met ''piekhelderheid'' of dolby vision vs. geen dolby vision interesseerde me allemaal niet meer. Ik heb de tv met het mooiste beeld, vind ik.
Om de keuze nog iets lastiger te maken: Als je aanvullend nog mooi geluid wil (bijv. soundbar), dan is het wel goed om te realiseren dat een Samsung tv mooi samen gaat met de Q990C (Q-symphony). En bij de Sony gaat het goed samen met de Sony HTA7000 (Acoustic Center Sync). De Sony soundbar + sub + rear is zo'n 2k euro bij elkaar en de samsung rond de 900 euro. Ik kwam hier later pas achter dat een Sony in combinatie met een Samsung soundbar niet optimaal is, waardoor ik nu meer neig naar de Sony soundbar. Wellicht iets om mee te nemen in je overweging.

Ik snap dat, maar alleen is het zo dat je met al deze tv's geen miskoop doet. De verschillen zijn zo marginaal. Met een auto weet je dat maar nooit.
Die soundbars zijn allemaal leuk met al die marketing techniekjes, maar dat moet je met een pak zout nemen. Dat acoustic center sync is natuurlijk net zo'n wassenneus als dolby atmos of surround uit een soundbar. Geen fysieke speaker, betekent gewoon dat er geen geluid vandaan kan komen.
Uiteraard goed om online wat onderzoek te doen naar de beste tv voor jou, maar dan moet je wel goede bronnen raadplegen. Een youtuber die die de S95C met een C3 en A80L vergelijkt kun je eigenlijk niet serieus nemen. De C3 had een G3 moeten zijn en de A80 eigenlijk een A95.
(Maar die A95 is zo duur, dat ie zich eigenlijk uit dat segment prijst). Daarnaast is het ook lastig om te zien hoe het beeld van zo'n tv er echt uitziet. Je kijkt naar kleuren die zijn opgenomen door een camera die je afspeelt op je eigen beeldscherm. Eigenlijk is dat dus op die manier niet te vergelijken.
Voor goede info kan ik je HDTV Test aanraden van Vincent Teoh.
[
Voor 4% gewijzigd door
Hulleman op 19-02-2024 12:44
]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |