Samsung 77S95C of Sony XR-77A84L

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jankees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-09-2024
Hallo,

Ik ben laatst bij HelloTV geweest en twijfel nu tussen 2 TVs

Samsung OLED 4K 77S95C (2023) en Sony Bravia XR-77A84L (2023). Beide rond de 3500 euro.

Schijnbaar is Sony duurzamer (gaat langer mee), beter icm Android/Google (itt Tizen) en heeft deze een beter geluid. Samsung beeld is iets warmer.

Iemand ervaring/advies in deze.

Wil hem in1e instantie neerzetten op meubel (evt later ophangen aan een beugel ivm verschillende kijkhoeken) en nog zonder externe soundbar gebruiken (heb wel een sonos beam, maar dan houd ik die voor TV 2 voor de kids)

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:24
De samsung heeft een beter QD OLED paneel dan de Sony (gewone OLED). Die Sony is dus niet vergelijkbaar met de Samsung. Je moet de Sony A95L vergelijken met die Samsung. Die heeft echter wel een ander prijskaartje. De LG G3 is beter vergelijkbaar met de Samsung.

Dus in feite raar dat HelloTV je tussen die 2 tv's laat kiezen. Qua prijs liggen ze wel op één lijn, maar niet qua positionering. Dat is ook meteen het grootste probleem met HelloTV. Slecht advies.

[ Voor 48% gewijzigd door Hulleman op 08-02-2024 10:08 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:31
QD-OLED is een andere techniek, geen kleurfilter en een witte subpixel om de helderheid te boosten.
De QD-OLED heeft een veel minder agressieve ABL, gaat dus veel helderder met veel breder kleurbereik dan een ''gewone'' WRGB-OLED. De QD-OLED heeft nog iets bredere kijkhoeken en betere uniformiteit.
Je kunt de S95C het beste vergelijken met een MLA-OLED, bv de LG G3.
Prijzen tussen deze twee zijn nagenoeg gelijk voor 77inch.
De verschillen tussen deze twee zijn veel kleiner, waarbij de G3 er vaak nog als winnaar uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jankees
Oke duidelijk... ik snap dat beeld wat anders is, maar als ik dan toch appels met peren vergelijk welke adviseren julllie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Jankees schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:42:
maar als ik dan toch appels met peren vergelijk welke adviseren julllie?
Een Sony A84K. Model van 2022. Stuk goedkoper dan de A84L (model 2023) en gelijkwaardig. Je kunt ook een LG C2 (2022) of C3 (2023) overwegen. De C3 is wel een iets betere tv dan de C2, maar dat is ook niet wereldschokkend. De Sony is de betere tv, maar dat is echt in de marge. De LG C3 zal een stuk goedkoper zijn dan de Sony A84L. Scheelt je denk ik zo € 1.000. De C2 zal nog weer een paar honderd euro goedkoper zijn. Een voordeel voor de Sony kan Android TV zijn. Ik heb een C3 en moet zeggen dat WebOS ook erg prettig werkt.

Ik weet niet van welke tv je afkomt, maar een LG C2 of C3 is echt een meer dan prima koop. De Sony's zijn wat mij betreft te duur voor wat ze je bieden tov de LG's.

[ Voor 56% gewijzigd door Hulleman op 08-02-2024 12:09 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Duster_42 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:16:
Je kunt de S95C het beste vergelijken met een MLA-OLED, bv de LG G3.
Prijzen tussen deze twee zijn nagenoeg gelijk voor 77inch.
De verschillen tussen deze twee zijn veel kleiner, waarbij de G3 er vaak nog als winnaar uitkomt.
De A95L is in feite qua product ook vergelijkbaar met de S95C en G3. Hier en daar wellicht marginaal beter, alleen de prijs is echt buitensporig hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jankees
Groot verschil tussen de Sony A84K (2022) en de A84L (2023) is het geluid vertelde adviseur toen. Idem ivm de Samsung S95C.

Maar dus een groot verschil in beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Jankees schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:03:
Groot verschil tussen de Sony A84K (2022) en de A84L (2023) is het geluid vertelde adviseur toen. Idem ivm de Samsung S95C.

Maar dus een groot verschil in beeld?
Met alle respect, geen enkele tv speaker klinkt echt goed. Daar koop je die OLEDs ook niet voor. De A84K 77" is online ca € 900 goedkoper dan de A84L 77". Voor die € 900 kun je wel wat kopen om het geluid van de A84K te upgraden, zodat het veel beter klinkt dan de A84L. Slecht advies van HelloTV.

[ Voor 21% gewijzigd door Hulleman op 08-02-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jankees
Ik heb nog een Sonos Beam (die eigenlijk voor de speelkamer is ;-)) wat prima zou kunnen werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Jankees schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:03:
Ik heb nog een Sonos Beam (die eigenlijk voor de speelkamer is ;-)) wat prima zou kunnen werken...
zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duster_42
Het grootste verschil tussen de Sony A80K en de nieuwere A80L serie is de XRclear update in de processor.
De A80L heeft iets betere upscaling en het laat de kleinste highlights in HDR er nog iets helderder uit zien.
Ik weet niet of je dat verschil gaat zien, en is het prijs verschil niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duster_42
Je kunt nu nog een mooie LG77C2 (model 2022) kopen voor 2051 euro direct via de LG website!
Je moet je wel eerst even inschrijven als nieuw member en het model in je winkelwagentje leggen.
Dat is niet veel geld voor een 77inch OLED en net zo goed als een Sony A80K/L
Alleen de beeldpurist met een vergrootglas gaat het verschil als ze naast elkaar staan zien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jankees
Thanks. Ik neig nu naar de Samsung S95C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-05 11:23
Jankees schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:49:
Hallo,

Ik ben laatst bij HelloTV geweest en twijfel nu tussen 2 TVs

Samsung OLED 4K 77S95C (2023) en Sony Bravia XR-77A84L (2023). Beide rond de 3500 euro.

Schijnbaar is Sony duurzamer (gaat langer mee), beter icm Android/Google (itt Tizen) en heeft deze een beter geluid. Samsung beeld is iets warmer.

Iemand ervaring/advies in deze.

Wil hem in1e instantie neerzetten op meubel (evt later ophangen aan een beugel ivm verschillende kijkhoeken) en nog zonder externe soundbar gebruiken (heb wel een sonos beam, maar dan houd ik die voor TV 2 voor de kids)

Alvast bedankt!
Ik heb de Sony Bravia XR-77A84L (2023) nu hier net een paar dagen staan en ik moet zeggen, ik ben heel tevreden _/-\o_ . Reden dat ik niet voor Samsung koos was toch omdat Samsung Dolby Vision niet ondersteunt.

Het geluid uit de tv vind ik ook goed. Dat houd ik nog even zo.
Ik overwoog eerst een Samsung HWQ990C erbij te kopen, maar het probleem bij Sony is dan dat het geluid uit de tv niet meer werkt (Acoustic Surface). Dat vind ik wel echt jammer. Om je geluid te upgraden en Acoustic Surface te behouden, ben je gebonden aan een Sony soundbar systeem (bijv. Sony HT7000) en die zijn weer heel prijzig...

Dan de prijs. Regelmatig komt de Sony Bravia XR-77A84L (2023) voorbij voor rond de 2700 euro. Als je deze tv overweegt, zou ik een goed moment proberen af te wachten de komende weken. Scheelt je toch veel geld! 3500 euro had ik er niet voor willen betalen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
Check anders deze video even. Toevallig gister online gekomen: YouTube: Sony A80L vs Samsung S95C vs LG C3: Which is YOUR winner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jankees
Wat is Dolby Vision precies dan en waarom is het belangrijk / maakt het verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 19:17

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Ook ik heb voor hetzelfde dilemma gestaan, ik kwam van Samsung QLED.

Ik heb voor de de 77" A84L gekozen.

Doorslag voor mij was AndroidTV kan ik de F1TV app gebruiken. Hiervoor via Apple tv.
Het geluid is voor mij super, ik gebruik geen soundbar.
Dolby Vision is subliem op OLED
En mijn ondersteuning voor PS5.

Tot op heden een super mooie TV ook bij een lichte kamer, waar ik toch een beetje bang voor was. Kijk hoeken zijn ook subliem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jankees
Dus de 77A84L heeft wel dolby vision maar een gewone OLED en de Samsung 77S95C niet maar wel QD OLED. Wat is dan beter/mooier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Jankees schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:32:
Dus de 77A84L heeft wel dolby vision maar een gewone OLED en de Samsung 77S95C niet maar wel QD OLED. Wat is dan beter/mooier?
Klopt.

Wat dan per saldo beter of mooier is weet ik niet. Dan zul je toch echt naar een winkel moeten gaan en exact hetzelfde beeldmateriaal met redelijk vergelijkbare settings naast elkaar op de Sony (op DV) en Samsung (op HDR) moeten afspelen.

Overigens, als je de A84L overweegt kun je beter de A84K kopen. Er is echt geen goede reden om zoveel extra voor die A84L tov de A84K te betalen.

[ Voor 16% gewijzigd door Hulleman op 12-02-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duster_42
Dolby Vision is niet zo'n meerwaarde van Sony tov de Samsung vind ik.
De meeste mensen vinden Dolby Vision toch al te donker.
De meerwaarde van de Samsung is de >1.5x zo hoge piekhelderheid en groter kleurvolume dan de Sony, dus HDR en kleurvolume komt veel helderder over op de Samsung.
De prijs tussen de 77S95C (incl. 200E cashbackj) en 77A80L is nagenoeg gelijk, misschien 100 euro minder voor de Sony, maar daar kun je wel voor onderhandelen bij HelloTV denk ik.
Ik kon tijdens de BF de 77S95c bij HelloTV meenemen voor 2899 excl de 300 euro cashback.
Ik heb het uiteindelijk niet gedaan:(
Er staat op Youtube een mooie vergelijking tussen de LG C3, Sony A80L en de Samsung S95C
YouTube: Sony A80L vs Samsung S95C vs LG C3: Which is YOUR winner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
De S90C is de betere TV als je enkel naar het paneel kijkt. Tizen/Android TV vind ik subjectief. Ik heb beide gehad en vind Android TV sluggish, Tizen voelt responsiever aan. Een ander voordeel van Tizen vind ik dat je beeldinstellingen voor alle inputs kunt toepassen, bij Sony Android TV moet je per input steeds de beeldinstellingen aanpassen. Daarnaast zijn native apps gelockt op 60Hz bij Android TV, dat is bij Tizen niet zo. En mocht je per se Android TV willen voor bijv. Kodi, dan kan je altijd nog een Chromecast met Google TV kopen.

[ Voor 22% gewijzigd door MarcoC op 12-02-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jankees
Hoe meer ik lees/bekijk hoe minder duidelijk het wordt voor mezelf welke keuze te maken... lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-05 14:46
Jankees schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:18:
Hoe meer ik lees/bekijk hoe minder duidelijk het wordt voor mezelf welke keuze te maken... lol
Je gaat het verschil nooit zien tussen tv's omdat je thuis niet kan vergelijken naast elkaar en bij een oled of qd oled ga je dat helemaal niet zien, pak de goedkoopste en geniet van de tv. Als je al niet weet wat DV is ga je al helemaal het verschil niet zien.

Mijn advies kijk voor een S90C zelfde als de 95 maar dan veel goedkoper en geen one connect box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Jankees schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:18:
Volgens mij is hier nu echt wel genoeg advies gegeven. Je gaat met een Sony, Samsung of LG OLED geen miskoop doen. Verschillen zitten in details en de marge. Ga naar een winkel waar al deze tv's staan. Ga lekker naar een HelloTV om de tv's te ervaren. Kijk ook welk besturingssysteem je fijner vindt. Qua beeldkwaliteit zijn al die OLED's erg goed. Ga wel eerlijk vergelijken en let er ook op dat de verkoper dat doet. De Samsung S95C moet je niet gaan vergelijken met een Sony A84L of LG C3. Dat is niet fair. De S95C moet je vergelijken met de peperdure Sony A95L en de LG G3.

Wil je bang for buck kijk dan naar de Sony A84K. Model van 2022, maar doet niks onder voor de A84L. Of naar een LG C3 of zelfs C2. Persoonlijk vind ik LG's fijne tv's en de Sony's veel te duur voor de meerwaarde die ze hebben. WebOS werkt erg fijn, helemaal op de LG C3. Doet wat mij betreft niks onder voor Android TV en de LG heeft een fijn snelmenu om on the fly de instellingen van de tv aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
MarcoC schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:16:
De S90C is de betere TV als je enkel naar het paneel kijkt. Tizen/Android TV vind ik subjectief. Ik heb beide gehad en vind Android TV sluggish, Tizen voelt responsiever aan.
Dat ligt helemaal aan de hardware waar je dat op laat draaien. Ik heb een nvidia shield en daar is android tv super snel. Ik heb een Samsung Q60B op de slaapkamer staan en daar is Tizen sluggish. Persoonlijk vind ik Tizen verreweg de minste van de 3 besturingssystemen die ik ken. Android TV of WebOS is me om het even.

[ Voor 11% gewijzigd door Hulleman op 19-02-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
Hulleman schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:29:
[...]

Volgens mij is hier nu echt wel genoeg advies gegeven. Je gaat met een Sony, Samsung of LG OLED geen miskoop doen.
Eens, maar ik snap @Jankees wel. Zelf ook een paar weken geleden met hetzelfde dilemma gezeten. Je gaat een grote uitgave doen, zonder helemaal te begrijpen of je wel de beste aankoop doet. Lijkt wel een beetje op een auto uitzoeken, alleen dan kan je nog proefritten maken.

Hoe ben ik tot een keus gekomen? Door video's als: YouTube: Sony A80L vs Samsung S95C vs LG C3: Which is YOUR winner?

Laat alle details over de tv's los, en kijk gewoon welk beeld je het mooist tot zijn recht vindt komen. In mijn geval vond ik de Sony XR-77A84L mooier (warmer) beeld (zie bijv. huidskleuren in de film Opperheimer, 11:37), dus knoop doorgehakt en daar voor gegaan. Die getallen met ''piekhelderheid'' of dolby vision vs. geen dolby vision interesseerde me allemaal niet meer. Ik heb de tv met het mooiste beeld, vind ik.

Om de keuze nog iets lastiger te maken: Als je aanvullend nog mooi geluid wil (bijv. soundbar), dan is het wel goed om te realiseren dat een Samsung tv mooi samen gaat met de Q990C (Q-symphony). En bij de Sony gaat het goed samen met de Sony HTA7000 (Acoustic Center Sync). De Sony soundbar + sub + rear is zo'n 2k euro bij elkaar en de samsung rond de 900 euro. Ik kwam hier later pas achter dat een Sony in combinatie met een Samsung soundbar niet optimaal is, waardoor ik nu meer neig naar de Sony soundbar. Wellicht iets om mee te nemen in je overweging. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
PigRush schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Eens, maar ik snap @Jankees wel. Zelf ook een paar weken geleden met hetzelfde dilemma gezeten. Je gaat een grote uitgave doen, zonder helemaal te begrijpen of je wel de beste aankoop doet. Lijkt wel een beetje op een auto uitzoeken, alleen dan kan je nog proefritten maken.

Hoe ben ik tot een keus gekomen? Door video's als: YouTube: Sony A80L vs Samsung S95C vs LG C3: Which is YOUR winner?

Laat alle details over de tv's los, en kijk gewoon welk beeld je het mooist tot zijn recht vindt komen. In mijn geval vond ik de Sony XR-77A84L mooier (warmer) beeld (zie bijv. huidskleuren in de film Opperheimer, 11:37), dus knoop doorgehakt en daar voor gegaan. Die getallen met ''piekhelderheid'' of dolby vision vs. geen dolby vision interesseerde me allemaal niet meer. Ik heb de tv met het mooiste beeld, vind ik.

Om de keuze nog iets lastiger te maken: Als je aanvullend nog mooi geluid wil (bijv. soundbar), dan is het wel goed om te realiseren dat een Samsung tv mooi samen gaat met de Q990C (Q-symphony). En bij de Sony gaat het goed samen met de Sony HTA7000 (Acoustic Center Sync). De Sony soundbar + sub + rear is zo'n 2k euro bij elkaar en de samsung rond de 900 euro. Ik kwam hier later pas achter dat een Sony in combinatie met een Samsung soundbar niet optimaal is, waardoor ik nu meer neig naar de Sony soundbar. Wellicht iets om mee te nemen in je overweging. :P
Ik snap dat, maar alleen is het zo dat je met al deze tv's geen miskoop doet. De verschillen zijn zo marginaal. Met een auto weet je dat maar nooit.

Die soundbars zijn allemaal leuk met al die marketing techniekjes, maar dat moet je met een pak zout nemen. Dat acoustic center sync is natuurlijk net zo'n wassenneus als dolby atmos of surround uit een soundbar. Geen fysieke speaker, betekent gewoon dat er geen geluid vandaan kan komen.

Uiteraard goed om online wat onderzoek te doen naar de beste tv voor jou, maar dan moet je wel goede bronnen raadplegen. Een youtuber die die de S95C met een C3 en A80L vergelijkt kun je eigenlijk niet serieus nemen. De C3 had een G3 moeten zijn en de A80 eigenlijk een A95. (Maar die A95 is zo duur, dat ie zich eigenlijk uit dat segment prijst). Daarnaast is het ook lastig om te zien hoe het beeld van zo'n tv er echt uitziet. Je kijkt naar kleuren die zijn opgenomen door een camera die je afspeelt op je eigen beeldscherm. Eigenlijk is dat dus op die manier niet te vergelijken.

Voor goede info kan ik je HDTV Test aanraden van Vincent Teoh.

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 19-02-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Hulleman schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:38:
[...]

Dat ligt helemaal aan de hardware waar je dat op laat draaien. Ik heb een nvidia shield en daar is android tv super snel. Ik heb een Samsung Q60B op de slaapkamer staan en daar is Tizen sluggish. Persoonlijk vind ik Tizen verreweg de minste van de 3 besturingssystemen die ik ken. Android TV of WebOS is me om het even.
Dat je bij de Bravia steeds per kanaal steeds de beeldinstellingen moet veranderen, en dan ook nog eens voor HDR/SDR, is wel echt enorm irritant. Voor de rest zijn de verschillen erg klein. M.i. veel te klein om het enorme prijsverschil en verschil in beeldkwaliteit te rechtvaardigen. De S90C/S95C is qua beeldkwaliteit veel beter te vergelijken met de A95L dan A84L.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jankees
Het is de LG 77G3 geworden! :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Jankees op 14-03-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
Topic Titel: ''Samsung 77S95C of Sony XR-77A84L''
Mooi hoe we altijd tot nieuwe inzichten komen :) . Veel plezier met je aankoop!
Pagina: 1