Vloer komt omhoog, scheuren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draxe
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-02-2024
Hallo, ik heb 1,5 jaar geleden een oud huis gekocht wat ±10 jaar geleden gerenoveerd is geweest, nu begin ik op verschillende plaatsen te merken dat de vloer ( steentapijt) "bulten" begint te krijgen, langs de venster is er zelfs een heuse barst in de vloer gekomen, er zijn ook barsten in de muur, wat langzaam maar zeker groter worden. Ik woon wel in de buurt van een drukke baan, een straat verder. Weet iemand hoe dit kan? Moet ik me hier zorgen over maken? Ik vind niet echt de juiste informatie hierover.
Alvast bedankt
Mvg

Beste antwoord (via Draxe op 09-02-2024 07:37)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:15
@Draxe
We kunnen hier natuurlijk een heleboel dingen gaan roepen, maar er is maar 1 logische stap. Haal er een constructeur/bouwkundige bij.

Wat jij zelf nu kan doen, is zoveel mogelijk informatie verzamelen. Bouwtekening, vergunning, etc opvragen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:27
Wat noem jij een "fikse" barst?
Foto's zullen wat meer mogelijkheden op reageren bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-10 13:47
Hoe oud is een oud huis? Hoe groot zijn deze barsten? Of zijn het scheuren? Die in de muur zit die in het stucwerk of de gevel? Worden ze na verloop van tijd ook groter? Over hoeveel m2 vloer gaat het hier. Iets meer info zal wel mooi zijn. Anders moeten we de glazen bol weer gaan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draxe
Dit zijn foto's van de grootste barsten, die op het steentapijt naast het venster zie je niet goed maar deze staat heel bol en barst steeds een beetje verder . Ik heb de indruk dat de andere barsten ook groter worden, sorry voor de weinige info ik ben maar een leek in dit allemaal, daarom dat ik het hier vraagAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65cqS3B0F5O6ynRMtLV0pl3glzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2MhxAQ1h3cESVX0Zi0VDjnT1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dj0bs6FOwemDFORS8-D5H7jJhi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jX65RgsCSyCWq6LRG73XCeXk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zS_E1mVdnxRXjs2IdX17GYvrH04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JImhb0AXUt8WpI2jJX173pOp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilWFs-irbmTovSfTZJ5wftumZ-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txYXg6y93hMAw0RlsMD0TV3C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:12
Weet je wel zeker dat je fundering nog wel goed is. Dus niet vloer omhoog, maar gedeeltelijk naar beneden :?
In welk jaar in de woning gebouwd?
In de afgelopen 20 jaar relatief dichtbij nog een nieuwe wijk gebouwd (waarbij de grond is bemalen) etc etc.
Owja en zie je scheuren in de andere woningen?

[ Voor 8% gewijzigd door The-Source op 08-02-2024 16:33 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
Ik zou de scheuren en fundering na laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 23:11

paQ

Lijkt er idd op dat er een deel staat te verzakken, zeker als je vloer ook aan het scheuren is.
Als er dan een deel “knikt” dan scheurt het vloerdek, en zal verderop juist een bult veroorzaken (en ook daar breken)

[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 08-02-2024 17:01 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draxe
Het huis is rond de 60 jaar oud, de woning tegen over is een nieuwbouw en daar heb ik ook scheuren gezien aan de binnenkant,de rest heb ik geen weet van. Ik ga de fundering laten nakijken in ieder geval, bedankt allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Met name de binnenmuur eerste foto is wel reden tot na laten kijken. Dat kan duiden op ongelijke verdeling van de last, bijv door verzakking aan 1 zijde.

Waar is foto 1 gesitueerd tov foto 2?

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 08-02-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Draxe schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:03:
Het huis is rond de 60 jaar oud, de woning tegen over is een nieuwbouw en daar heb ik ook scheuren gezien aan de binnenkant,de rest heb ik geen weet van. Ik ga de fundering laten nakijken in ieder geval, bedankt allemaal
Jaren 60 zou betonnenkop op houten palen kunnen zijn.
Als deze waterpeil te ver is gezakt dan zou dat problemen kunnen geven maar omdat daar veel factoren bij komt kijken is dat zonder onderzoek weinig over te zeggen.
Zou wel eens even in de buurt gaan kijken en wellicht bij een paar buren aanbellen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:15
@Draxe
We kunnen hier natuurlijk een heleboel dingen gaan roepen, maar er is maar 1 logische stap. Haal er een constructeur/bouwkundige bij.

Wat jij zelf nu kan doen, is zoveel mogelijk informatie verzamelen. Bouwtekening, vergunning, etc opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draxe
paQ schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:23:
Met name de binnenmuur eerste foto is wel reden tot na laten kijken. Dat kan duiden op ongelijke verdeling van de last, bijv door verzakking aan 1 zijde.

Waar is foto 1 gesitueerd tov foto 2?
Foto 1 is op de bovenverdieping in het huis, een kamer verder dan je op de foto met de buitengevel ziet, hier zit ook geen kamer meer achter, dus achter de barst is buitengevel. Foto 2 is heel achteraan aan het huis op de gelijke vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:33
Ik zou hier totaal geen risico nemen en asap actie ondernemen door experts in te schakelen.

Scheur bij het raam kan wellicht komen door het ontbreken van een dilatatievoeg. Maargoed gezien het aantal scheuren ( ook binnen ) zou ik geen risico nemen.

[ Voor 46% gewijzigd door Draakje5 op 08-02-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draxe
Ik heb me ook vergist blijkbaar, het huis is gebouwd in 1899

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 13:14
Horizontale scheuren zijn wel reden tot zorg. Wat heb je bouwkundig laten keuren toen je 1,5 jaar geleden het huis kocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-10 09:27
Dit kan vele oorzaken hebben. Ik ben het daarom eens met @chrisborst je moet hier een deskundige bijhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-10 12:22
Je zou kunnen kijken of je kelderzwammen hebt, in je kruipruimte; meende te horen dat het de fundering erg kan aantasten.

Maar zou zoals gezegd worden sowieso ook een deskundige erbij halen, dit is geen klein scheurtje meer! Dat zou ik z.s.m. doen als ik jou was; weet niet hoe gevaarlijk dit is maar kan me niet voorstellen dat dit nog 'veilig' is zonder iets eraan te doen.

[ Voor 24% gewijzigd door ilaurensnl op 09-02-2024 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Als ik hier naar kijk, dan zie ik een scheur die al eens eerder lijkt dichtgemaakt en overschilderd is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dl0tXh0pqNp_FrlchlkzPqIIHRg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PVqfZPPw8mgca5s43HHjTeQU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Draxe schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:30:
Ik heb me ook vergist blijkbaar, het huis is gebouwd in 1899
Ik heb een woning uit 1910 gehad en dacht al zelf bij de buiten foto van hmm zou het zo oud zijn.
Bij die woning was door nieuwbouw project uit 2000 ook teveel grondwater weg gepompt waardoor er in 2007 fundering problemen ontstonden die alleen opgelost konden worden door betonnen palen boren.
Kosten (destijds 2010) ongeveer 30K per woning. Linkje Ik kocht het toen na de renovatie, anders ook geen hypotheek
Als de woning nog op originele palen staat dan waren die eigenlijk 70 jaar na bouw al afgeschreven en alles daarna is bonus. Vaak het gaat het ook wel 100 jaar goed mits ze maar niet droog komen te staan.
Maar kan ook zijn dat je woning gewoon op zand is gebouwd.

Wederom onderzoek is nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
chrisborst schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:49:
@Draxe

En let op latere aanbouwen en verbouwingen.

Inventarisatie rondje bij buren met vergelijkbare woningen kan ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
paQ schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:05:
Als ik hier naar kijk, dan zie ik een scheur die al eens eerder lijkt dichtgemaakt en overschilderd is...

[Afbeelding]
Dat is zeker bijgesmeerd. Wel al wat langer geleden lijkt het.

Kan op het moment van smeren nog onschuldig hebben geleken voor een leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-10 13:33

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vergeef me als ik paniek zaai, maar hier lijk je inderdaad kans te hebben op een instabiele fundering.
Dat is niet heel ongewoon bij huizen van die leeftijd, maar verdient wel aandacht.
Zoals hieboven is gezegd: haal er z.s.m. een bouwkundig inspecteur bij. Zo een die ook inspecties doet bij woningaankopen is in principe de juiste weg. Wel zou ik een andere kiezen dan die je hebt ingeschakeld bij het aankopen. Niet omdat deze onbetrouwbaar zou zijn (kan ik niet over oordelen) maar zodat er met extra ogen naar wordt gekeken met een verse blik.

Instabiele fundering kan te maken hebben met de grondwaterstand. Na de afgelopen 4 maanden erg veel regen te hebben gehad, kan dat de ondergrond hebben aangedaan.

Stel dat er een instabiele fundering blijkt te zijn, is er best een en ander dat je kunt doen.
- lekker laten gaan (zou ik niet doen). Dikke kans dat het nog een hele poos goed gaat.
- fundering stabiliseren in de grond (kan een aardige prijs hebben afhankelijk van de grondslag). Zoek eens op grouwinjectiepalen, welke dan naast de fundering worden aangebracht icm het verbinden van de huidige fundering daaraan.
- stutten langs de zijkant met een frame (moet ruimte voor zijn + is niet heel mooi). Door de krachtenspreiding wordt dan de zakkende wand tegengehouden en diens krachten worden afgedragen op het frame ipv de fundering. Minder kracht op het frame = minder gronddruk = minder zetting. Een frame kan ook een aanbouw zijn (ook erg kostbaar)
-

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draxe
Echt dikke merci allemaal voor de antwoorden, ik heb zitten rondbellen en werd een beetje van de ene naar de andere gestuurd, nu hebben me ze aangeraden contact op te nemen met m'n verzekering, heb alle foto's moeten doorsturen, maar ben nu nog aan het wachten op antwoord daarvan. Ik begin ook wel te vermoeden dat de vorige eigenaar hier al van wist, maar wij hebben totaal geen kennis van bouw dus we hebben ons misschien laten vangen
Pagina: 1