Berging uit jaren 70

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawlery
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-08 20:19
Ik heb een berging die bij mijn jaren 70 appartement hoort.
Er zijn een aantal dingen die ik niet zo goed begrijp. Misschien weet iemand wel wat het te zien is op de foto's. Ik zou het namelijk zo kaal mogelijk willen strippen en het wat netter maken.
Dus voor de duidelijkheid mijn vragen zijn:
- waar dient dat betonnen blok op de grond voor en kan het weg? het lijkt iets van cement met golfplaten ertussen. Op die manier zijn "tunnels" gemaakt van de een naar de andere kant. In het midden is ook een gat, zie foto's.
- wat is dat rode ding? Ik kan kijken of er water door loopt.
- bonus vraag: ik kan al die oude cv ketels vast wel bij de milieustraat weggooien, toch? Geen idee waarom ze in deze berging zitten, zo heb ik de berging gekregen.

[ Voor 57% gewijzigd door hawlery op 19-02-2024 20:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02

Rmg

Geen idee waarom ze dat zo gebouwd hebben maar ik zou die golfplaat even laten testen op asbest... die wafelstructuur in foto 2 is verdacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
hawlery schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:31:
Er zijn een aantal dingen die ik niet zo goed begrijp. Misschien weet iemand wel wat het te zien is op de foto's. Ik zou het namelijk zo kaal mogelijk willen strippen en het wat netter maken.
- waar dient dat betonnen blok op de grond voor en kan het weg? het lijkt iets van cement met golfplaten ertussen. Op die manier zijn "tunnels" gemaakt van de een naar de andere kant. In het midden is ook een gat, zie foto's.
- bonus vraag: ik kan al die oude cv ketels vast wel bij de milieustraat weggooien, toch? Geen idee waarom ze in deze berging zitten, zo heb ik de berging gekregen.

[Afbeelding]

dit is een close up van een van de gaten.
[Afbeelding]

dit is een gat in het midden van het betonnen blok.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt op op elkaar gelegde asbest golfplaten waar beton overheen is gestort. Met welk doel? Geen idee.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:16
cv ketels beter bij het oud ijzer inleven, dan krijg je er nog wat voor.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawlery
Rmg schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:35:
Geen idee waarom ze dat zo gebouwd hebben maar ik zou die golfplaat even laten testen op asbest... die wafelstructuur in foto 2 is verdacht.
Het is 100% asbest, nu je het zegt. Ik had ook zulke asbestplaten in mijn wc.
Dit is denk ik net teveel asbest om zelf weg te gooien.
Misschien kan ik het beter laten zitten en de rest van de vloer net zo hoog maken?
decipherer schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:36:
cv ketels beter bij het oud ijzer inleven, dan krijg je er nog wat voor.
goed punt! Ik had daar helemaal niet zo over nagedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
Wat die buizen betreft... misschien heeft er ooit een stookolie-installatie of iets dergelijks gestaan?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:03
Ik denk dat dit de plek geweest is voor de gemeenschappelijke stookinstallatie voor het hele appartementencomplex.. mogelijk dat er later nog een aantal ketels gehangen hebben.
Als het huur is, asbest door verhuurder laten verwijderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 19:11
Dit noemden ze vroeger een 'opstort' en dient ter isolatie van de ketels die erop stonden.
Het verwijderen (lees hakken/breken) gaat behoorlijk emissie veroorzaken met betrekking tot asbesthoudende golfplaten.
Dit kun je niet 'even' in het geheel weghalen en mag bij wet ook niet door een particulier zelf verwijderd worden.

Op de oude leidingen (de flenzen specifiek) kunnen asbesthoudende pakkingen zitten (lees restanten, niet hechtgebonden, hoge percentage asbest). In de ketels kunnen ook asbesthoudende pakkingen en koorden aanwezig zijn.

Als dit in Nederland is moet je verplicht een asbestinventarisatie laten opstellen, een sloopmelding m.b.t. asbestverwijdering doen én een gecertificeerd asbestverwijderingsbedrijf laten saneren. Hierna volgt een eindcontrole door een geaccrediteerd laboratorium.

m.a.w. wat andere al zeiden, als dit goedkoop was, is het duurkoop.
Ben je huurder? ruimte sluiten en de eigenaar dit laten aanpakken op korte termijn.

[ Voor 52% gewijzigd door bakkie1985 op 07-02-2024 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
hawlery schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:31:
Die rode buizen lijken wel een aansluiting voor blokverwarming of zoiets. De ketels daarvoor staan er zo te zien ook. Overigens, sommige oude CV-ketels bevatten ook asbest, niet elke oud-ijzerboer is daar blij mee.
Wanneer je die berging (annex stookruimte voor het hele complex) heel goedkoop over hebt kunnen nemen dan weet je inmiddels waarom........

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawlery
Glenfiddich schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:41:
Wat die buizen betreft... misschien heeft er ooit een stookolie-installatie of iets dergelijks gestaan?
nachtnet schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:43:
Ik denk dat dit de plek geweest is voor de gemeenschappelijke stookinstallatie voor het hele appartementencomplex.. mogelijk dat er later nog een aantal ketels gehangen hebben.
Als het huur is, asbest door verhuurder laten verwijderen.
het zou best kunnen ja, alle cv's waren een aantal jaar geleden vervangen.

Het betreft koop en ik kom er pas na 2 jaar achter dat deze berging ook bij mijn appartement hoort. Ik werd wel van tevoren gewaarschuwd voor asbest in de woning en de bergingen.
bakkie1985 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:46:
Dit noemden ze vroeger een 'opstort' en dient ter isolatie van de ketels die erop stonden.
Het verwijderen (lees hakken/breken) gaat behoorlijk emissie veroorzaken met betrekking tot asbesthoudende golfplaten.
Dit kun je niet 'even' in het geheel weghalen en mag bij wet ook niet door een particulier zelf verwijderd worden.
Dank je wel! Dan weet ik in ieder geval waar het voor was.
Heb je enig idee hoeveel het zou kosten om dit te verwijderen?
bakkie1985 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:46:
Op de oude leidingen (de flenzen specifiek) kunnen asbesthoudende pakkingen zitten (lees restanten, niet hechtgebonden, hoge percentage asbest). In de ketels kunnen ook asbesthoudende pakkingen en koorden aanwezig zijn.

Als dit in Nederland is moet je verplicht een asbestinventarisatie laten opstellen, een sloopmelding m.b.t. asbestverwijdering doen én een gecertificeerd asbestverwijderingsbedrijf laten saneren. Hierna volgt een eindcontrole door een geaccrediteerd laboratorium.

m.a.w. wat andere al zeiden, als dit goedkoop was, is het duurkoop.
Ben je huurder? ruimte sluiten en de eigenaar dit laten aanpakken op korte termijn.
Bedoel je de CV ketels?

[ Voor 21% gewijzigd door hawlery op 07-02-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
hawlery schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:49:
[...]

[...]

het zou best kunnen ja, alle cv's waren een aantal jaar geleden vervangen.

Het betreft koop en ik kom er pas na 2 jaar achter dat deze berging ook bij mijn appartement hoort. Ik werd wel van tevoren gewaarschuwd voor asbest in de woning en de bergingen.

[...]

Dank je wel! Dan weet ik in ieder geval waar het voor was.
Heb je enig idee hoeveel het zou kosten om dit te verwijderen?
Ik denk als je uitgaat van:
Opstort asbesthoudend
Pakkingen asbesthoudend
Ketels asbesthoudend.

In de BTW met alle documenten volgens geldende wet- en regelgeving. (Asbestinventarisatie, sloopmelding, sanering en vrijgave) rond de 3.000,--

Ik zeg dit er altijd bij: ik snap dat mensen denken: a jooohhh trek het er wel even uit. Dat kan, hiermee neem je 2 risico's
1. gezondheid - je brengt een hoop vezels in je ademzone, wat je daarmee kan oplopen hoef ik niet uit te leggen
2. als je gecontroleerd/gepakt wordt ben je niet jarig, bestuurlijke dwang tot sanering, boetes en zelfs een milieudelict tot de rechtbank aan toe (in NL kan je beter een moord plegen als Milieudelicten of belastingfraude).

Ps. hoe ziet het plafond en wanden eruit? zit er nog isolatie om de leidingen?

[ Voor 3% gewijzigd door bakkie1985 op 07-02-2024 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 16:39
hawlery schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:40:
[...]

Het is 100% asbest, nu je het zegt. Ik had ook zulke asbestplaten in mijn wc.
Er zijn ook NT golf platen, non toxic, die zien er precies zo uit. Dat staat er als het goed is op. Maar ja niet goed zichtbaar nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkie1985
pennywiser schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:53:
[...]

Er zijn ook NT golf platen, non toxic, die zien er precies zo uit. Dat staat er als het goed is op. Maar ja niet goed zichtbaar nu.
non toxic 8)7? NT staat al vanaf het begin der asbestregelgeving voor New Technology :D
Daarnaast is dit hokje uit de jaren 70, typisch de jaren dat ze deze opstorten maakten en nog geen NT bestond.

[ Voor 14% gewijzigd door bakkie1985 op 07-02-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
bakkie1985 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:54:
[...]

non toxic 8)7? NT staat al vanaf het begin der asbestregelgeving voor New Technology :D
Daarnaast is dit hokje uit de jaren 70, typisch de jaren dat ze deze opstorten maakten en nog geen NT bestond.
Maar je had het nog niet zelf bedacht dat het dat kon zijn. 100% zeker weet jij het ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bakkie1985
pennywiser schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:56:
[...]

Maar je had het nog niet zelf bedacht dat het dat kon zijn. 100% zeker weet jij het ook niet.
Ik zit al 15 jaar in het vak, ben 1 van de (door de overheid) 700 gecertificeerde DIA's van Nederland. Wij mogen bij wet- en regelgeving nooit met het blote oog vaststellen dat iets asbesthoudend is. Maar neem van mij aan: dat is deze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hawlery
Oke, dit is allemaal een stuk ingewikkelder geworden dan ik dacht.

Kan ik de CV ketels dan ook zelf niet weg brengen, omdat ze mogelijk asbest bevatten?

De woonbouwvereniging heeft de CV ketels voor de huurappartementen paar jaar geleden dus vervangen en simpelweg daar gedumpt en tijdens het verkopen van het appartement niets gezegd over de berging die bij dit appartement hoort en al helemaal niks over asbest houdende CV ketels. Kan ik hier iets tegen doen of had ik maar beter moeten opletten bij het kopen?

Ik heb ook het idee dat ik niet simpelweg de deur van de berging weer dicht kan doen en doen alsof de berging niet van mij is. Als ik mijn appartement ooit ga verkopen, dan ben ik volgens mij ook verplicht te vermelden dat de berging erbij hoort en dat er allemaal asbest in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
hawlery schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:00:

Kan ik de CV ketels dan ook zelf niet weg brengen, omdat ze mogelijk asbest bevatten?

De woonbouwvereniging heeft de CV ketels voor de huurappartementen paar jaar geleden dus vervangen en simpelweg daar gedumpt en tijdens het verkopen van het appartement niets gezegd over de berging die bij dit appartement hoort en al helemaal niks over asbest houdende CV ketels. Kan ik hier iets tegen doen of had ik maar beter moeten opletten bij het kopen?

Ik heb ook het idee dat ik niet simpelweg de deur van de berging weer dicht kan doen en doen alsof de berging niet van mij is. Als ik mijn appartement ooit ga verkopen, dan ben ik volgens mij ook verplicht te vermelden dat de berging erbij hoort en dat er allemaal asbest in zit.
Dit is een gevalletje: meldplicht-onderzoeksplicht. Ik loop al wat jaren mee om te weten dat rechtzaken vaak uitlopen op niets. De verkoper had het moeten melden (als hij het wist, is vaak niet aan te tonen) en jij had als koper nieuwsgierig moeten zijn en het moeten onderzoeken. Dit is toen niet gebeurt.

Het is in de woningbouw schering en inslag en wil nog weleens gegooid worden op: verborgen gebrek.
Het was verborgen, maar is geen gebrek omdat het niet bouwkundig is.

Klinkt naar maar bij de koop ben jij de eigenaar geworden van het asbest, en die is verantwoordelijk voor het naleven van wet- en regelgeving hieromtrent

Veel gemeentes/inzamelingen zijn goed op de hoogte van asbestregelgeving en nemen het niet aan omdat ze weten dat ze voor kosten opdraaien om het van hun terrein te laten saneren.
daarnaast zijn er genoeg die het niets boeit door onwetendheid

[ Voor 12% gewijzigd door bakkie1985 op 07-02-2024 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
hawlery schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:00:

Gevalletje van "Kast gekocht, waar een kat in een zak in zat ,en waar ook nog lijken uit kwamen vallen".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
bakkie1985 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:01:
[...]

Het was verborgen, maar is geen gebrek omdat het niet bouwkundig is.
En verborgen gebrek is actief uit het zicht weggehaald - speciaal om te misleiden. Niet als het al 50 jaar onder dezelfde betonlaag zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
pennywiser schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:05:
[...]

En verborgen gebrek is actief uit het zicht weggehaald - speciaal om te misleiden. Niet als het al 50 jaar onder dezelfde betonlaag zit.
Een verborgen gebrek gaat bijvoorbeeld over een balklaag die niet zichtbaar is maar wel verrot bleek toen de nieuwe eigenaren gingen verbouwen en het plafond openden.

een ketel ergens in een hoekje vol asbest heeft niets met een gebrek te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawlery
Deze berging werd niet laten zien aan mij, de andere berging wel. Ik had hier eigenlijk niet eens vragen over kunnen stellen, omdat ze het simpelweg achterwege hadden gelaten tijdens de bezichtiging. Hoe had ik dan kunnen weten dat het mijn eigendom was en wat daar uberhaupt in zat?

[ Voor 5% gewijzigd door hawlery op 07-02-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
hawlery schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:07:
Deze berging werd niet laten zien aan mij, de andere berging wel. Ik had hier eigenlijk niet eens vragen over kunnen stellen, omdat ze het simpelweg achterwege hadden gelaten tijdens de bezichtiging. Hoe had ik dan kunnen weten dat het mijn eigendom was en wat daar uberhaupt in zat?
Toch een verborgen gebrek dus. Is zeker met opzet zo gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 07-02-2024 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkie1985
Ja dat is een lastige, je zou natuurlijk eens contact op kunnen nemen met de verkoper of je aankoopmakelaar om te kijken wat je rechten zijn. Hopelijk is er iets op te vinden. Helemaal eerlijk is het niet, dat ben ik met je eens want iemand heeft dit waarschijnlijk wel geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
pennywiser schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:08:
[...]

Toch een verborgen gebrek dus.
Asbest is geen gebrek. Nogmaals een gebrek is een bouwkundig probleem.
een brok asbest of een emmer echte loodmenie oude rode stookolie enz. zijn geen gebreken. Wel vervelend om erbij te krijgen.

Ik heb tot nu toe 18 particulieren gevolgd die na aantreffen asbest gingen procederen, ze verloren het allemaal.... Wordt gewoon niet gezien als gebrek. Die verrotte balklaag of doorgebogen staalconstructie door onkundige constructeur is een gebrek.

[ Voor 26% gewijzigd door bakkie1985 op 07-02-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
bakkie1985 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:10:
[...]

Asbest is geen gebrek. Nogmaals een gebrek is een bouwkundig probleem.
een brok asbest of een emmer echte loodmenie oude rode stookolie enz. zijn geen gebreken. Wel vervelend om erbij te krijgen.
Dat hoeft het ook niet te zijn, het is evengoed misleidend hoe je het ook noemt. Verkoper heeft ook een meldplicht dacht ik maar misschien dat jij dat precies weet.

https://vandiepen.com/nie...nsprakelijkheid-verkoper/

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 07-02-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawlery
bakkie1985 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:08:
[...]

Ja dat is een lastige, je zou natuurlijk eens contact op kunnen nemen met de verkoper of je aankoopmakelaar om te kijken wat je rechten zijn. Hopelijk is er iets op te vinden. Helemaal eerlijk is het niet, dat ben ik met je eens want iemand heeft dit waarschijnlijk wel geweten.
Dat er asbest in zit, daar hebben ze zich voor ingedekt en ze hebben ook duidelijk laten weten: er kan overal nog asbest zitten en ik ben daarmee akkoord gegaan.

Ik denk alleen dat het verhaal wat duurder wordt door al die ketels die daar zijn achtergelaten. Ik vind het niet oke dat ze dat niet hebben laten weten en dat ik dan met de kosten zit van oude CV ketels. Of valt dat mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:06
Je koopt dus een appartement zonder de berging te bekijken? Niet zo handig. Kijk eens op de splitsingstekening of dit toch geen gemeenschappelijke ruimte van de VvE is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bakkie1985
pennywiser schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:12:
[...]

Dat hoeft het ook niet te zijn, het is evengoed misleidend hoe je het ook noemt. Verkoper heeft ook een meldplicht dacht ik maar misschien dat jij dat precies weet.
Ja dat heb ik een aantal posts hierboven uitgelegd.
Als koper heb je onderzoeksplicht en als verkoper een meldplicht (indien je op de hoogte bent). Vervelende is vaak achteraf dat als jij niks onderzocht hebt en de verkoper zegt: ik weet van niks, geen verstand van, er dus geen bewijs is. Dat maakt die regel zo lastig.
Daarom pleiten wij als branche (zowel bouwkunde als asbest) voor verplichtingen hieromtrent. Je zal niet de eerste zijn die een paar 1000 mag wegbrengen door dit soort 'grappen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
hawlery schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:13:
[...]

Dat er asbest in zit, daar hebben ze zich voor ingedekt en ze hebben ook duidelijk laten weten: er kan overal nog asbest zitten en ik ben daarmee akkoord gegaan.

Ik denk alleen dat het verhaal wat duurder wordt door al die ketels die daar zijn achtergelaten. Ik vind het niet oke dat ze dat niet hebben laten weten en dat ik dan met de kosten zit van oude CV ketels. Of valt dat mee?
Die ketels zijn gewoon oud ijzer - als er geen asbest bij in zit - dat komen ze gratis halen. Dat je akkoord bent gegaan, maakt aansprakelijk stellen nu vrijwel onmogelijk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawlery
devriesjande schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:13:
[...]

Je koopt dus een appartement zonder de berging te bekijken? Niet zo handig. Kijk eens op de splitsingstekening of dit toch geen gemeenschappelijke ruimte van de VvE is.
Ik werd rondgeleid door de makelaar. Ik ga ervan uit dat de makelaar alles laat zien.
Ik heb nog gekeken op de splitsingsakte en kwam er dus vandaag achter dat het mijn berging is. Maar wel een berging met asbesthoudende CV ketels. Dat is niet eerlijk gecommuniceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkie1985
hawlery schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:13:
[...]

De ketels zullen in risicoklasse 1 vallen (ga ik niet te diep op in, zo komt het in het inventarisatierapport te staan) dit houdt in dat een saneerder het in het geheel mag inpakken en afvoeren, dit is de ''goedkope'' sanering.
Die opstrort komt in risicoklasse 2 of 2A. Dit houdt in: tent, onderdrukmachine, 3-traps decontaminatiesluis, mannen in witten pakken en eindcontrole. De dure sanering. Hier zou ik me meer zorgen om maken als die ketels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Het is al 2 jaar in je bezit, je bent gewaarschuwd voor eventueel asbest.

Kansloos om dit nog op de vorige eigenaar te verhalen vermoed ik.

Asbest laten inventariseren, vervolgens zelf alles wat niet verdacht is verwijderen.
En dan de rekening slikken voor het verwijderen van alles wat wel asbest is.

Die opstort met asbest platen eronder is wel een naar ding daar kun je helemaal niks mee zonder in een wolk van asbest te eindigen..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
Ronald.42 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:16:
Het is al 2 jaar in je bezit, je bent gewaarschuwd voor eventueel asbest.

Kansloos om dit nog op de vorige eigenaar te verhalen vermoed ik.

Asbest laten inventariseren, vervolgens zelf alles wat niet verdacht is verwijderen.
En dan de rekening slikken voor het verwijderen van alles wat wel asbest is.

Die opstort met asbest platen eronder is wel een naar ding daar kun je helemaal niks mee zonder in een wolk van asbest te eindigen..
Leuk om te lezen dat mensen het begrijpen. Dit is exact wat je moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawlery
Voor de duidelijkheid: dat asbest verhaal snap ik. Ik wil de berging ook gewoon kunnen gebruiken, dus ik zal het laten verwijderen en hoop dat de schatting van 3000 ongeveer klopt. Als het uiteindelijk 5000+ blijkt te zijn, dan zal ik wel in een hoekje zitten en huilen dat ik erachter ben gekomen dat de berging van mij is.

De CV ketels daarentegen krijg ik nu gemixte reacties. Kan ik die nou wel zelf wegbrengen of niet? Mocht dat niet zomaar kunnen, dan kan ik op z'n minst de verkoper vragen om de kosten daarvan te betalen. Aangezien ze de woning niet leeg hebben opgeleverd en het eigenlijk simpelweg hebben verborgen van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
hawlery schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:20:
Voor de duidelijkheid: dat asbest verhaal snap ik. Ik wil de berging ook gewoon kunnen gebruiken, dus ik zal het laten verwijderen en hoop dat de schatting van 3000 ongeveer klopt. Als het uiteindelijk 5000+ blijkt te zijn, dan zal ik wel in een hoekje zitten en huilen dat ik erachter ben gekomen dat de berging van mij is.

De CV ketels daarentegen krijg ik nu gemixte reacties. Kan ik die nou wel zelf wegbrengen of niet? Mocht dat niet zomaar kunnen, dan kan ik op z'n minst de verkoper vragen om de kosten daarvan te betalen. Aangezien ze de woning niet leeg hebben opgeleverd en het eigenlijk simpelweg hebben verborgen van mij.
Proberen kan, er zat zijn ijzerboeren die gewoon langsrijden en het meenemen (advertentie op lokale facebook). Als er maar geen gelul van komt.
Flenzen en opstort laten inventariseren en saneren.

Verkoper benaderen kan altijd.
ik stuur je even een PB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
bakkie1985 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:17:
[...]

Leuk om te lezen dat mensen het begrijpen. Dit is exact wat je moet doen.
Ik ben ook niet roomser dan de paus...

Ik had hier in de kelder van dat vastgeplakte asbest houdende zeil dat ligt nu keurig onder een meter dik schuimbeton.

Voor de rest is alles wat asbest was hier wel afgevoerd door een bedrijf , dat was vooral eenvoudig spul afvoer buizen, gaskachelpijpen en borderranden dat werk. Owjah en de groene tegeltjes met witte voegen asbestplaten.
Dat spul was vroeger echt overal toepasbaar..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Vinex wijken hebben ook zo hun voordelen :)

@hawlery Die ketels kunnen een asbest afdicht rand hebben, of soms een plaat. Zit dat er niet in is het gewoon oud ijzer en kan je het laten ophalen. Maar als ik die ketels rechts bekijk ziet die er al relatief modern uit, als in jaren 90 om en nabij. Wat erachter staat kan ik niet zien. Voor de rest zie ik wat geisers aanrechtboilertjes geloof ik. Kijk of je een datum ziet op typeplaatjes. Eind jaren 80 begin 90 zit er geen asbest meer in ketels. Links die liggende kast die plaat die er bovenop ligt is verdacht. Staat er nog meer dan?

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 07-02-2024 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawlery
pennywiser schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:30:
Vinex wijken hebben ook zo hun voordelen :)

@hawlery Die ketels kunnen een asbest afdicht rand hebben, of soms een plaat. Zit dat er niet in is het gewoon oud ijzer en kan je het laten ophalen. Maar als ik die ketels rechts bekijk ziet die er al relatief modern uit, als in jaren 90 om en nabij. Wat erachter staat kan ik niet zien. Voor de rest zie ik wat geisers aanrechtboilertjes geloof ik. Kijk of je een datum ziet op typeplaatjes. Eind jaren 80 begin 90 zit er geen asbest meer in ketels. Staat er nog meer dan?
Er zijn nog een aantal aan de andere kant, wat grotere ook. Maar dat is wel een goede tip. Kijken of ik iets van een etiketten kan vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
hawlery schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:33:
[...]

Er zijn nog een aantal aan de andere kant, wat grotere ook. Maar dat is wel een goede tip. Kijken of ik iets van een etiketten kan vinden!
Links op de foto die liggende kast die plaat die er bovenop ligt is verdacht.

Maak wat foto's dan kijken we mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:26
Bekijk het positief, je bent even wat geld kwijt voor sanering maar je hebt er een mooie berging bij die absoluut waarde vermeerderend is in geval van verkoop van je appartement. Die kosten haal je er altijd uit.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
geldersscheepje schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:37:
Bekijk het positief, je bent even wat geld kwijt voor sanering maar je hebt er een mooie berging bij die absoluut waarde vermeerderend is in geval van verkoop van je appartement. Die kosten haal je er altijd uit.
Als je het op die manier bekijkt..
Dan koop je nu een berging voor de saneringskosten want met de originele aankoop wist je niet dat je hem had d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawlery
geldersscheepje schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:37:
Zo bekijk ik het ook. Als de asbest eruit is, dan kan ik er een leuke ruimte van maken. Het is jammer dat er asbest in zit, maar ik heb uit het niets een berging erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Zo'n werkend boilertje doet op Marktplaats zo 25 euro. Hoeveel hebben ze er wel niet neergezet?

https://www.marktplaats.n...oilers/m2047686976-boiler

[ Voor 34% gewijzigd door pennywiser op 07-02-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

pennywiser schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:53:
Zo'n werkend boilertje doet op Marktplaats zo 25 euro. Hoeveel hebben ze er wel niet neergezet?
Zit bovendien een koperen vat in, dus niet zomaar schroot.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
ericplan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:55:
[...]

Zit bovendien een koperen vat in, dus niet zomaar schroot.
Ik denk helemaal niet dat ze stuk zijn, zijn ineens vervangen door andere ww voorziening tijdens een renovatie ronde. Er staat zo voor 3-400 euro aan die dingen, mooie aanbetaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hawlery
ik heb net gekeken. De CV ketels komen uit 1995! Dus die zijn veilig. ZIjn een stuk of 5-6.
Boilers zijn een hoop van. Die hebben een serienummer waaruit het jaartal gehaald kan worden. Ze komen uit 93.

Misschien even poetsen en op marktplaats zetten dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDBuVTz5Hd_Fob6fGPVz3ZK9qSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XeOZFtqoAlh7CCXWzHTODVfE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrE-oqzLiTfhvg7f9EOJ25BCs10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WsRM9aG0FucyX5zsMZXZn42.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:58
Hoe kwam je er achter dat dit tot jou eigendom behoort? Wat staat er in de splitsingakte? Als deze ruimte er in staat dan heeft de notaris dit toch benoemd bij het ondertekenen?
En je had het zelf kunnen lezen in de koopkvereenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawlery
mathy_ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:12:
Hoe kwam je er achter dat dit tot jou eigendom behoort? Wat staat er in de splitsingakte? Als deze ruimte er in staat dan heeft de notaris dit toch benoemd bij het ondertekenen?
En je had het zelf kunnen lezen in de koopkvereenkomst.
Ik keek zelf op de splitsingsakte en de tekening is niet heel duidelijk. Ik vroeg aan de woonbouwvereniging of ik de berging mocht kopen van ze, omdat ik dus dacht dat het van hun was. Ze gaven aan dat in de splitsingsakte staat dat het mijn berging is. Op de ruimte staat een getal en dat getal is gelinkt aan mijn huisnummer. Hoe de lijnen zijn getekend maakte het voor mij onduidelijk van wie het was. En nogmaals, de verkoper (woonbouwvereniging) heeft ook nooit aangegeven dat de berging erbij zat en de makelaar ook niet. Ik had misschien inderdaad nieuwsgieriger moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
hawlery schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:24:
[...]

Ik keek zelf op de splitsingsakte en de tekening is niet heel duidelijk. Ik vroeg aan de woonbouwvereniging of ik de berging mocht kopen van ze, omdat ik dus dacht dat het van hun was. Ze gaven aan dat in de splitsingsakte staat dat het mijn berging is. Op de ruimte staat een getal en dat getal is gelinkt aan mijn huisnummer. Hoe de lijnen zijn getekend maakte het voor mij onduidelijk van wie het was. En nogmaals, de verkoper (woonbouwvereniging) heeft ook nooit aangegeven dat de berging erbij zat en de makelaar ook niet. Ik had misschien inderdaad nieuwsgieriger moeten zijn.
Zit de woningbouwvereniging nog in de vve dan?

Ik zou het over een andere boeg gooien. Je bent allemaal eigenaar van de vereniging en deze berging is onderdeel van je gebruikersrecht.

Gezien het open en zichtbaar ligt, en makkelijk kan breken, valt het volgens mij onder risicoklasse 2A. Stel je stoot er tegenaan, stuift wat op.

In dit geval kan jij dus niet op je gemakje bezemen Of wat potten verschuiven zonder dat stuk asbest te raken. Je kan dus niet volledig van je gebruikersrechten genieten. Meestal mag je volgens de akte niet zomaar iets doorbreken of slopen van het gebouw. De vve moet dit dus oplossen.
Pagina: 1