Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:18

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Mijn kinderen hebben een Galaxy A34 en een A54. Van een van hen kreeg ik net family link melding dat er 3 nieuwe apps waren geinstalleerd die niet gemonitored worden door Family link, geen rating hebben en weinig downloads. Bij controle LIJKEN het wel doodnormale apps (theme park, keys cafe) maar ze blijken via de galaxy store te zijn gekomen. Bij navraag weet zij alles te noemen wat ze het laatste half uur heeft gedaan met haar telefoon maar ze weet plots niet meer hoe dit is gebeurd....

Maar:

Galaxy store valt in zijn totaal niet uit te schakelen. Ondanks dat ze niet eens een samsung account heeft (alleen een google account) kun je vrijelijk alles installeren uit de galaxy store, zonder permissie via family link (je krijgt een melding achteraf, vrij nutteloos dus) en de app zelf valt ook niet te stoppen, uit te schakelen, te de-installeren en is zelfs niet te limiteren of blokken via Family Link???

Wtf, mis ik hier iets? Alle google artikelen die ik kon vinden zijn oud of weggehaald. Dit is toch totaal niet de bedoeling?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-05 07:46
HTT-Thalan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:10:
Mijn kinderen hebben een Galaxy A34 en een A54. Van een van hen kreeg ik net family link melding dat er 3 nieuwe apps waren geinstalleerd die niet gemonitored worden door Family link, geen rating hebben en weinig downloads. Bij controle LIJKEN het wel doodnormale apps (theme park, keys cafe) maar ze blijken via de galaxy store te zijn gekomen. Bij navraag weet zij alles te noemen wat ze het laatste half uur heeft gedaan met haar telefoon maar ze weet plots niet meer hoe dit is gebeurd....

Maar:

Galaxy store valt in zijn totaal niet uit te schakelen. Ondanks dat ze niet eens een samsung account heeft (alleen een google account) kun je vrijelijk alles installeren uit de galaxy store, zonder permissie via family link (je krijgt een melding achteraf, vrij nutteloos dus) en de app zelf valt ook niet te stoppen, uit te schakelen, te de-installeren en is zelfs niet te limiteren of blokken via Family Link???

Wtf, mis ik hier iets? Alle google artikelen die ik kon vinden zijn oud of weggehaald. Dit is toch totaal niet de bedoeling?
Al geprobeerd om de Galaxy store als app te verbergen via Family link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Mother_lepard schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:13:
[...]

Al geprobeerd om de Galaxy store als app te verbergen via Family link?
Ik heb ernaar gezocht, maar die opties kan ik niet vinden. Ik vond net een artikel op het samsung forum:

https://us.community.sams...tal-controls/td-p/2513072

blijkbaar bevestigt dit het.. je schijnt zelfs apps uit de play store te kunnen krijgen via de galaxy store, waarbij je dus parental control compleet omzeilt, en samsung boeit het schijnbaar niet? Wat is dan het nut van family link als er zo'n overduidelijk achterdeur door samsung zelf gepushed word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zonder root is deze inderdaad niet te verwijderen, maar wel te inactiveren:
https://blucellphones.us/how-to-disable-galaxy-store-app/
https://www.androidcentra...alaxy-store-notifications
https://www.indiatimes.co...-galaxy-store-619847.html

Maar wat gedisabled is, kan ook weer enabled worden, helaas.

Ik zal het later eens proberen op mijn Samsung tablet.

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 07-02-2024 16:17 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Het lijkt bevestigd te worden door bronnen in o.a. fora en reddit. Met andere woorden, Samsung bouwt hardcoded een store in die remote management voor kinderen helemaal negeert :/. Zoiets doms/stoms had ik echt niet achter samsung gezocht. Er zitten vaak niet eens ratings op die apps, ik vraag me echt sterk af of ze hier uberhaupt wel content management op doen, als ze hier al zo laks mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:08

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Ik zit even in de app te kijken en zie de optie "Niet toestaan dat apps uit andere bronnen dan de Google Play Store worden geïnstalleerd". Misschien doet dat iets?

Kan inderdaad bij afzonderlijke apps niets van een Galaxy of Samsung Store vinden

[ Voor 5% gewijzigd door Belindo op 07-02-2024 17:04 ]

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Belindo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:04:
Ik zit even in de app te kijken en zie de optie "Niet toestaan dat apps uit andere bronnen dan de Google Play Store worden geïnstalleerd". Misschien doet dat iets?

Kan inderdaad bij afzonderlijke apps niets van een Galaxy of Samsung Store vinden
Waar vind je dat?

- edit -

ah, onder device. Juist, die optie stond dus al uit.. maar daar heeft samsung dus schijnbaar schijt aan, want het kan gewoon.

[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-02-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo

Belindo

Ah, sorry. Inderdaad onder Device, en niet de lijst met apps.

Maar de optie suggereert dat ie (de toggle) AAN moet staan, of bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Belindo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:09:
Ah, sorry. Inderdaad onder Device, en niet de lijst met apps.

Maar de optie suggereert dat ie (de toggle) AAN moet staan, of bedoel je dat?
Nope, net geprobeerd. Als je de toggle aan zet, krijg je een disclaimer dat het op eigen risico is en de tekst van de toggle verandert dan naar 'this user is allowed to do this' (en de toggle staat blauw aan). Hij stond dus definitely uit, zoals ik het ook heb gezet toen ik de telefoon heb ingesteld en aangemeld voor haar.

Met andere woorden, je blockt andere bronnen dan google play, maar samsung negeert die instelling om de galaxy store gewoon toe te staan...

kan ik dat als bug filen bij Google? Overduidelijk een gevalletje 'expres' door Samsung, maar laat ze dat onderling maar uitvechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo

Belindo

Oh, ik lees hier (https://xdaforums.com/t/g...ink.4204577/post-85674389) dat de store eigenlijk "S Suggest" heet, en die app kan ik wel blokkeren met Familiy Link. Ben nu alleen niet bij dochter in de buurt, dus kan het niet testen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo

Belindo

HTT-Thalan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:11:
[...]

Nope, net geprobeerd. Als je de toggle aan zet, krijg je een disclaimer dat het op eigen risico is en de tekst van de toggle verandert dan naar 'this user is allowed to do this' (en de toggle staat blauw aan). Hij stond dus definitely uit, zoals ik het ook heb gezet toen ik de telefoon heb ingesteld en aangemeld voor haar.

Met andere woorden, je blockt andere bronnen dan google play, maar samsung negeert die instelling om de galaxy store gewoon toe te staan...

kan ik dat als bug filen bij Google? Overduidelijk een gevalletje 'expres' door Samsung, maar laat ze dat onderling maar uitvechten.
Oh inderdaad. Wat ruk dat de beschrijving van de optie verandert als je de toggle gebruikt, erg verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Okay, net even geschat met Google. Lang verhaal kort: ze kunnen alles managen via family link met als uitzondering hardcoded apps die onderdeel zijn van het besturingssysteem, zoals b.v. de Google search bar.

Echter, zoals @Belindo net aanhaalt, S Suggest was eerder heel wat anders (met zijn eigen controverse trouwens) en is nu 'verworden' tot de galaxy store. Uit luiheid of onmacht, geen idee, is de galaxy store dus vanuit de UI een onlosmakelijk onderdeel van het OS, maar op de achtergrond niet. Google zelf stelt dus ook inderdaad voor die app te blokkeren, en dat zou de store moeten "breken". Wel smerig dat ze die app dan op die manier hanteren en niet hernoemen. Ook geeft Google zelf toe dat de benaming in de settings ongelukkig is; de beschrijving zou MOETEN lezen "disallow unknown sources" en de galaxy store is geen unknown source... maar zoals het nu is wekt het de foutieve indruk dat je er de galaxy store ook mee buiten spel kan zetten, wat dus niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 13:18
Ik weet niet of dit nog steeds werkt, maar toen ik vorig jaar een kennis van mijn ouders moest helpen met instellen van Parental Controls op de Samsung telefoons van hun kids, volgde ik deze stappen.

https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00086102/

Een kleine disclaimer, hun en hun kinderen hadden allemaal een Samsung account, dus geen idee of dat de reden is dat alles naar behoren ingesteld kon worden.
Ondanks dat ze niet eens een samsung account heeft (alleen een google account) kun je vrijelijk alles installeren uit de galaxy store
Dat vind ik apart, mijn partner heeft een S22 Ultra, ik had zelfde telefoon hiervoor en nu een S23, en zonder een Samsung account kon je de store niet eens openen, eerste wat hij vroeg is om in te loggen met een (Samsung) account.

Zelfs apps van Samsung op je telefoon kon je *niet normaal updaten zonder inloggen.

*via een hele aparte manier kon dat wel, maar je kon niks installeren uit de Galaxy Store zonder die account

Misschien dat dit op goedkopere telefoons anders is, maar naar mijn weten zou dit tegenwoordig niet moeten kunnen.
Pagina: 1