Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 06:10
Na aanschaf van een warmtepomp zal het elektraverbruik toenemen. Op de woning liggen nu reeds 15 stuks panelen a 320WP, deze zijn 4 jaar oud. Opbrengst hiervan is circa 4.800 kWh - 5.200 kWh. Helaas destijds ervoor gekozen om niet het hele dak vol te leggen.

Mijn eerste gedachte was om deze zonnepanelen te verhuizen naar het platte dak en het hellend dak te voorzien van nieuwe panelen. Maar na bezoek van twee partijen, zelf ook wel tot een conclusie gekomen dat ik niks verander aan de bestaande installatie en nieuwe panelen (laat) ga leggen op het plattedak van de uitbouw en de aangrenzende schuur.
Foto's
Onderstaand satelliet weergave. Zichtbaar zijn de bestaande panelen en het platte dak achter en naast de woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVY0blzQeoNrII16oB10p7jdCq0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GKzW4HtobcuRE3InnZA0ikIG.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb de afmetingen gezet in sunny design.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVgsqAXqYKATdTPaMbd70FJdkT8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PuLrww5n1gESJAt7rMnJi2Pj.jpg?f=user_large
Schaduw
De hoeveelheid schaduw aan de achterzijde is in de ochtend beperkt door het huis achter de woning. In de loop van de dag ontstaat er lang schaduw op de zijkant door de naastgelegen woning en schaduw aan de achterkant door de eigen woning. Verder zijn er geen bomen, pijpjes o.i.d. aanwezig.
Jaarverbruik
Exacte verbruik van de warmtepomp nog onbekend. Ik ga uit van 4.500 kWh + eigen verbruik van 3.000 kWh. Ten minste 7.500 kWh benodigd om gebruik af te dekken. Maar heb nog een gunstig ENGIE contract met hoge terugleververgoeding. Ik wil dan ook het aantal stuks PV maximaliseren.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase. Huidige omvormer is 1-fase.
Budget en doel
Geen specifiek budget nog. Maar een eenvoudig systeem zonder toeters en bellen. Maar wil opbrengst wel kunnen zien middels een app.
Wie gaat het project uitvoeren
Na bezoek installateurs twijfel ik. Het aansluiten op de meterkast moet ik laten uitvoeren, de rest lijkt mij eenvoudig zelf te doen. Maar verschil in prijs moet daarvoor wel aantrekkelijk zijn.
Bijhouden van data
Via app.
Reeds verkregen offertes
Inmiddels 2 offertes ontvangen en nog 1 te verwachten.

Offerte 1: 8 stuks DMEGC a 440 WP all black - GoodWe 3000 xs 1-fase omvormer - Blubase montage systeem. Verwachte opbrengst 3.294 kWh.

Prijs per wp: € 0,96. (€ 3.383,--)

Hierbij worden er twee stroken a 4 panelen in de lengte richting van de garage gelegd. De uitbouw achter de woning blijft ongemoeid. Ik ga nog vragen om een alternatief aan te bieden, om ook op de uitbouw panelen te realiseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VrDst66N_2nqETr1Sz4m6e9GIE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BOA2vE6VETadGxoQPPLjcPnm.jpg?f=user_large

Offerte 2: 12 stuks Longi 435 Full Black - GoodWE 4200 NS - Flatfix montage systeem. Verwachte opbrengst 4.152 kWh.

Prijs per wp: € 1.11 ( € 5.785,--)

Hierbij worden er twee stroken a panelen in de breedte richting van het huis gelegd (op uitbouw en schuur) en 4 losse panelen op de schuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzVqbYf3CUH8aau6qG2eXfs9IWk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vz4W7TMFfoBTBtiti9Pj7i3s.jpg?f=user_large

Offerte 3: nog te verwachten op basis van oude plan. Maar weinig vertrouwen in deze partij, gezien de simpele vraag welke ik had en de eerste offerte compleet verkeerd was.

Aangepaste offerte op hellend dak
22 stuks a 440WP. Verwachte opbrengst 9.184 kWh.

Prijs per wp: € 0,90 ( 8.740,--)
Regio
Kop van Overijssel
Zelf installatie
Nu het idee op het hellend dak is losgelaten, is zelfinstallatie op het plattedak ook een mogelijkheid. Ik heb sunnydesign gebruikt en automatisch een indeling laten realiseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uW3lT_NC4sDmFf54eymn4AFMJDU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3Jo0bZ4VdJQldzlROAWiZhUO.jpg?f=user_large

Deze komt uit op 14 stuks panelen. Voor het gemak maar hetzelfde paneel geselecteerd als optie 1.

In 1 van de webshops panelen (DMEGC niet beschikbaar hiervoor JA solar - SMA 1 1 fase omvormer - Bludec montage systeem) Nog geen kabels en andere toebehoren geselecteerd. Deze komt uit op € 3.530 excl. BTW. Dit is nog excl. andere toebehoren en werkzaamheden door elektricien.
Vragen
Zien jullie nog andere financieel aantrekkelijke mogelijkheden en indelingen?

Ik neig steeds meer naar zelf doen. Maar hiervoor wel advies nodig wat allemaal aangeschaft moet worden. Ik verwacht dat een installateur inclusief aanleggen van een extra groep niet meer dan €400 zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
Zelf nog aan stoeien geweest met sunny design. Ik heb de omliggende gebouwen ingevoerd en hierop schaduwberekeningen uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWXHkobvde59--CvTae34F4lITQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eDdbLzC06yUo5WmoQA6UUV1r.jpg?f=user_large

Hieruit blijkt dat de woning zelf schaduw veroorzaakt op de uitbouw. De berekening performance ratio is
  • Oppervlakte 1: 67,7%
  • Oppervlakte 1 +2 : 63,9%
Het verlies valt mij nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wat je nog kan overwegen is om zowel oppervlakte 1 als oppervlakte 2 op een aparte 1 fase omvormer aan te sluiten. Je hebt dan in totaal drie 1 fase omvormers die je elk op een andere fase kan aansluiten. Uitval door te hoge spanning wordt daarmee geminimaliseerd.

Zelf leggen is overigens goed te doen. Zit qua moeilijkheidsgraad in tussen Technisch Lego en push-ups. Kost wel tijd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
Tehh schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:04:
Wat je nog kan overwegen is om zowel oppervlakte 1 als oppervlakte 2 op een aparte 1 fase omvormer aan te sluiten. Je hebt dan in totaal drie 1 fase omvormers die je elk op een andere fase kan aansluiten. Uitval door te hoge spanning wordt daarmee geminimaliseerd.

Zelf leggen is overigens goed te doen. Zit qua moeilijkheidsgraad in tussen Technisch Lego en push-ups. Kost wel tijd natuurlijk.
Is hetzelfde effect niet te bereiken als met een omvormer met 2 ingangen voor 2 strings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:42
Het bestaande systeem bestaat uit 15 320 Wp panelen, dat is een totaal van 4800 Watt. Het klinkt mij dan wat vreemd in de oren als het systeem dan 4800 tot 5200 kWh opbrengt, maar goed het zou kunnen.

Offerte 1, leg de panelen dan portrait i.p.v. landscape, dan past het tenminste, nu niet. Persoon die dit legplan heeft gemaakt is duidelijk een amateur.

Offerte 2, de panelen liggen hier richting noord/oost, waarom?

In je eigen opstelling wordt de oriëntatie mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Tehh schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:04:

Zelf leggen is goed te doen als je snapt waar je mee bezig bent, gelijkspanning is geen grapje namelijk, en op de juiste wijze vereffening aanleggen is wel even iets wat je even goed moet bekijken voordat je dit gaat doen. Het is niet enkel een kwestie van aardedraadje aan de onderconstructie verbinden en dan naar de omvormer of werkschakelaar brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
headhunter1985 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:58:
[...]

Is hetzelfde effect niet te bereiken als met een omvormer met 2 ingangen voor 2 strings?
Als dat één 1 fase omvormer is en de spanning op dit fase is te hoog dan schakelt de hele omvormer uit. Behoudens de enkele uren per jaar dat dit zou kunnen gebeuren: ja, 2 strings op één omvormer bereikt grotendeels hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
RobertV70 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:03:
[...]

Zelf leggen is goed te doen als je snapt waar je mee bezig bent, gelijkspanning is geen grapje namelijk, en op de juiste wijze vereffening aanleggen is wel even iets wat je even goed moet bekijken voordat je dit gaat doen. Het is niet enkel een kwestie van aardedraadje aan de onderconstructie verbinden en dan naar de omvormer of werkschakelaar brengen.
Helemaal mee eens. Het stuk van de meterkast naar omvormer en het persen van de mc4 connectoren komt wel nauwkeurig. Goed inlezen, samen doen of laten controleren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
RobertV70 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:59:
Het bestaande systeem bestaat uit 15 320 Wp panelen, dat is een totaal van 4800 Watt. Het klinkt mij dan wat vreemd in de oren als het systeem dan 4800 tot 5200 kWh opbrengt, maar goed het zou kunnen.

Offerte 1, leg de panelen dan portrait i.p.v. landscape, dan past het tenminste, nu niet. Persoon die dit legplan heeft gemaakt is duidelijk een amateur.

Offerte 2, de panelen liggen hier richting noord/oost, waarom?

In je eigen opstelling wordt de oriëntatie mij niet duidelijk.
Type panelen en Opbrengst kloppen.

Offerte 1: zie wat je bedoeld. Ziet er erg slordig uit. Met breedte van 3.6m zal het goed moeten passen.

Offerte 2: zal oriëntatie navragen. Staat niet in de offerte.

Eigen opstelling: zuid 15 graden. SMA demo paneel 435wp. Zal afmetingen eens nazien, lijken mij erg dicht op elkaar.
Tehh schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:26:
[...]

Helemaal mee eens. Het stuk van de meterkast naar omvormer en het persen van de mc4 connectoren komt wel nauwkeurig. Goed inlezen, samen doen of laten controleren dus.
Het elektra deel van de omvormer tot met de meterkast ga ik niet zelf doen. Persen van MC4 zal vast lukken.

[ Voor 3% gewijzigd door headhunter1985 op 10-02-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Tehh schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:26:
[...]

Jij hebt het over het AC traject, ik over DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-05 00:08
Hoi, 4500 kWh voor de warmtepomp komt overeen met ongeveer 2000m3 gas. Op de foto lijkt het huis vrij modern en daarmee goed geïsoleerd. Denk je zo veel energie nodig te hebben? Verder is 3000 kWh verbruik (inclusief eigen verbruik zonnepanelen is dat meer dan 4000 kWh) zonder warmtepomp of e-auto ook niet weinig. Kun je niet beter je verbruik goed monitoren en daar op besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
Nul_op_de_Meter schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:33:
Hoi, 4500 kWh voor de warmtepomp komt overeen met ongeveer 2000m3 gas. Op de foto lijkt het huis vrij modern en daarmee goed geïsoleerd. Denk je zo veel energie nodig te hebben? Verder is 3000 kWh verbruik (inclusief eigen verbruik zonnepanelen is dat meer dan 4000 kWh) zonder warmtepomp of e-auto ook niet weinig. Kun je niet beter je verbruik goed monitoren en daar op besparen?
De 4.500 is een gok. Ik reken daar daar mee.

De 3.000 is aan de hoge kant, in werkelijkheid rond de 2.500 kWh. Dit is puur het gebruik, excl. wat rechtstreeks door zonnepanelen wordt geleverd.
Pagina: 1