Na aanschaf van een warmtepomp zal het elektraverbruik toenemen. Op de woning liggen nu reeds 15 stuks panelen a 320WP, deze zijn 4 jaar oud. Opbrengst hiervan is circa 4.800 kWh - 5.200 kWh. Helaas destijds ervoor gekozen om niet het hele dak vol te leggen.
Mijn eerste gedachte was om deze zonnepanelen te verhuizen naar het platte dak en het hellend dak te voorzien van nieuwe panelen. Maar na bezoek van twee partijen, zelf ook wel tot een conclusie gekomen dat ik niks verander aan de bestaande installatie en nieuwe panelen (laat) ga leggen op het plattedak van de uitbouw en de aangrenzende schuur.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GKzW4HtobcuRE3InnZA0ikIG.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PuLrww5n1gESJAt7rMnJi2Pj.jpg?f=user_large)
Offerte 1: 8 stuks DMEGC a 440 WP all black - GoodWe 3000 xs 1-fase omvormer - Blubase montage systeem. Verwachte opbrengst 3.294 kWh.
Prijs per wp: € 0,96. (€ 3.383,--)
Hierbij worden er twee stroken a 4 panelen in de lengte richting van de garage gelegd. De uitbouw achter de woning blijft ongemoeid. Ik ga nog vragen om een alternatief aan te bieden, om ook op de uitbouw panelen te realiseren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BOA2vE6VETadGxoQPPLjcPnm.jpg?f=user_large)
Offerte 2: 12 stuks Longi 435 Full Black - GoodWE 4200 NS - Flatfix montage systeem. Verwachte opbrengst 4.152 kWh.
Prijs per wp: € 1.11 ( € 5.785,--)
Hierbij worden er twee stroken a panelen in de breedte richting van het huis gelegd (op uitbouw en schuur) en 4 losse panelen op de schuur.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vz4W7TMFfoBTBtiti9Pj7i3s.jpg?f=user_large)
Offerte 3: nog te verwachten op basis van oude plan. Maar weinig vertrouwen in deze partij, gezien de simpele vraag welke ik had en de eerste offerte compleet verkeerd was.
Aangepaste offerte op hellend dak
22 stuks a 440WP. Verwachte opbrengst 9.184 kWh.
Prijs per wp: € 0,90 ( 8.740,--)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3Jo0bZ4VdJQldzlROAWiZhUO.jpg?f=user_large)
Deze komt uit op 14 stuks panelen. Voor het gemak maar hetzelfde paneel geselecteerd als optie 1.
In 1 van de webshops panelen (DMEGC niet beschikbaar hiervoor JA solar - SMA 1 1 fase omvormer - Bludec montage systeem) Nog geen kabels en andere toebehoren geselecteerd. Deze komt uit op € 3.530 excl. BTW. Dit is nog excl. andere toebehoren en werkzaamheden door elektricien.
Ik neig steeds meer naar zelf doen. Maar hiervoor wel advies nodig wat allemaal aangeschaft moet worden. Ik verwacht dat een installateur inclusief aanleggen van een extra groep niet meer dan €400 zal zijn?
Mijn eerste gedachte was om deze zonnepanelen te verhuizen naar het platte dak en het hellend dak te voorzien van nieuwe panelen. Maar na bezoek van twee partijen, zelf ook wel tot een conclusie gekomen dat ik niks verander aan de bestaande installatie en nieuwe panelen (laat) ga leggen op het plattedak van de uitbouw en de aangrenzende schuur.
Foto's
Onderstaand satelliet weergave. Zichtbaar zijn de bestaande panelen en het platte dak achter en naast de woning.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GKzW4HtobcuRE3InnZA0ikIG.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb de afmetingen gezet in sunny design.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PuLrww5n1gESJAt7rMnJi2Pj.jpg?f=user_large)
Schaduw
De hoeveelheid schaduw aan de achterzijde is in de ochtend beperkt door het huis achter de woning. In de loop van de dag ontstaat er lang schaduw op de zijkant door de naastgelegen woning en schaduw aan de achterkant door de eigen woning. Verder zijn er geen bomen, pijpjes o.i.d. aanwezig.Jaarverbruik
Exacte verbruik van de warmtepomp nog onbekend. Ik ga uit van 4.500 kWh + eigen verbruik van 3.000 kWh. Ten minste 7.500 kWh benodigd om gebruik af te dekken. Maar heb nog een gunstig ENGIE contract met hoge terugleververgoeding. Ik wil dan ook het aantal stuks PV maximaliseren.Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase. Huidige omvormer is 1-fase.Budget en doel
Geen specifiek budget nog. Maar een eenvoudig systeem zonder toeters en bellen. Maar wil opbrengst wel kunnen zien middels een app.Wie gaat het project uitvoeren
Na bezoek installateurs twijfel ik. Het aansluiten op de meterkast moet ik laten uitvoeren, de rest lijkt mij eenvoudig zelf te doen. Maar verschil in prijs moet daarvoor wel aantrekkelijk zijn.Bijhouden van data
Via app.Reeds verkregen offertes
Inmiddels 2 offertes ontvangen en nog 1 te verwachten.Offerte 1: 8 stuks DMEGC a 440 WP all black - GoodWe 3000 xs 1-fase omvormer - Blubase montage systeem. Verwachte opbrengst 3.294 kWh.
Prijs per wp: € 0,96. (€ 3.383,--)
Hierbij worden er twee stroken a 4 panelen in de lengte richting van de garage gelegd. De uitbouw achter de woning blijft ongemoeid. Ik ga nog vragen om een alternatief aan te bieden, om ook op de uitbouw panelen te realiseren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BOA2vE6VETadGxoQPPLjcPnm.jpg?f=user_large)
Offerte 2: 12 stuks Longi 435 Full Black - GoodWE 4200 NS - Flatfix montage systeem. Verwachte opbrengst 4.152 kWh.
Prijs per wp: € 1.11 ( € 5.785,--)
Hierbij worden er twee stroken a panelen in de breedte richting van het huis gelegd (op uitbouw en schuur) en 4 losse panelen op de schuur.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vz4W7TMFfoBTBtiti9Pj7i3s.jpg?f=user_large)
Offerte 3: nog te verwachten op basis van oude plan. Maar weinig vertrouwen in deze partij, gezien de simpele vraag welke ik had en de eerste offerte compleet verkeerd was.
Aangepaste offerte op hellend dak
22 stuks a 440WP. Verwachte opbrengst 9.184 kWh.
Prijs per wp: € 0,90 ( 8.740,--)
Regio
Kop van OverijsselZelf installatie
Nu het idee op het hellend dak is losgelaten, is zelfinstallatie op het plattedak ook een mogelijkheid. Ik heb sunnydesign gebruikt en automatisch een indeling laten realiseren.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3Jo0bZ4VdJQldzlROAWiZhUO.jpg?f=user_large)
Deze komt uit op 14 stuks panelen. Voor het gemak maar hetzelfde paneel geselecteerd als optie 1.
In 1 van de webshops panelen (DMEGC niet beschikbaar hiervoor JA solar - SMA 1 1 fase omvormer - Bludec montage systeem) Nog geen kabels en andere toebehoren geselecteerd. Deze komt uit op € 3.530 excl. BTW. Dit is nog excl. andere toebehoren en werkzaamheden door elektricien.
Vragen
Zien jullie nog andere financieel aantrekkelijke mogelijkheden en indelingen?Ik neig steeds meer naar zelf doen. Maar hiervoor wel advies nodig wat allemaal aangeschaft moet worden. Ik verwacht dat een installateur inclusief aanleggen van een extra groep niet meer dan €400 zal zijn?